Ліхтарі з вухами, або Коли вуличне світло почне нас переслідувати

icon
53

Місцева влада починає шукати, як заощадити на вуличному освітленні. Варіанта два: переходити на LED і робити ліхтарі розумними

Вуличне освітлення – одна зі сфер, над якою найближчими роками добре попрацюють IoT-експерти спільно з місцевою владою. Якщо камери стають очима, можна сказати, що ліхтарі стають вухами розумних міст.

Згідно з даними Міністерства регіонального будівництва, в Україні функціонує близько 2 млн джерел освітлення на вулицях. Більшість ліхтарів, зрозуміло, розміщено на центральних вулицях великих міст. У мікрорайонах і селах ситуація зі світлом значно гірша.

Рахуємо гроші

Проблема в тому, що освітлення обходиться місцевій владі дуже дорого. І насамперед тому, що на енерговитратні лампи розжарювання, ртутні і люмінесцентні лампи досі припадає близько 30 % усіх джерел світла.

Щоб вулиці не були темними, місцева влада витрачає чималі суми. І вони збільшуються із зростанням тарифів на електроенергію. Наприклад, директор Львівсвітло Олександр Лазуткін розповідав, що в 2017 році витрати міста на освітлення зростуть на понад 13 млн – до 35 млн грн.

Загальна сума, необхідна для функціонування всіх наявних джерел світла в Україні, вимірюється в сотнях мільйонів гривень на рік і становить значну частину витрат ЖКГ.

Щоб заощадити на світлі, українські міста придумують різні варіанти. Один з найпоширеніших – замінити старі лампи на LED-світильники. Наприклад, Житомир цього року планує збільшити кількість таких джерел світла до 8600 і сподівається стати першим в Європі містом, яке повністю перейде на світлодіодне зовнішнє освітлення.

Ще один спосіб заощадити – зробити вуличне освітлення розумним. Тобто зробити так, щоб лампи не горіли даремно, а тільки тоді, в тих місцях і в тих випадках, де потрібне світло. Ініціативи щодо переходу на розумне вуличне освітлення є, наприклад, у Львові. Домогтися економії електроенергії можна завдяки встановленню датчиків освітленості і руху. Перші дозволяють збільшувати потужність ламп, лише коли світла не вистачає. Другі надають можливість включати ліхтар, лише коли до нього наближається об’єкт.

Для переходу на розумне освітлення важливо, наскільки багатофункціональною є сама система, яка буде управляти ліхтарями. Так, у Львові працює кілька сотень спеціальних шаф, до яких підключено близько 30 000 ліхтарів. Кожна шафа відповідає за роботу близько сотні ліхтарів. Це дає місту можливість оперативно вмикати і вимикати освітлення на різних ділянках вулиць, контролювати аварії.

А якщо додати ще більше технологій?

Як виявилося, система управління ліхтарями може працювати ще гнучкіше, якщо кожен ліхтар окремо підключений через мережу мобільного оператора. «Тоді система справді стає smart», – розповідає менеджер напряму розвитку IoT Київстар Артем Льозін.

За його словами, такий підхід дозволить регулювати освітлення залежно від ситуацій. «Наприклад, можна буде прогнозувати рух і супроводжувати об’єкти яскравішим світлом», – зазначає Льозін. Також можна отримувати поточні дані і коригувати освітлення на кожній ділянці, якщо, скажімо, світло від місяця занадто яскраве. Раптове падіння температури і випадання снігу теж може погіршити видимість (мерехтіння снігу в світлі ламп) і дорожню обстановку. І бажано б скоригувати в таких випадках яскравість освітлення, щоб не допустити засліплення водіїв.

«Якщо кожен ліхтар є керованим, він незалежний. І можна на один датчик світла/руху підключати різну кількість стовпів, що має перевагу перед шафою, яка управляє всією лінією», – розповідає експерт.

За словами Льозіна, в Київстар зараз опрацьовують можливі варіанти таких систем. Після цього буде вибрано місце проведення пілота в Україні, щоб оцінити на його прикладі, наскільки ефективно все працює.

Поки складно назвати вартість такого проекту, оскільки вона може змінюватися залежно від кількості датчиків і завдань, які потрібно вирішити. Але щонайменше потрібно встановити в ліхтарях патрон димірування (управління яскравістю) і модуль управління. Бек-енд – система управління трафіком і даними, в якій є клієнтський інтерфейс для диспетчера.

Ліхтар як збирач інформації

За прогнозом Research аnd Markets, до 2027 року 89 % всього вуличного освітлення буде переведено на LED-світильники (до речі, в Україні таких зараз близько 10 % від загальної кількості ліхтарів). 29 % всіх точок вуличного світла у світі будуть переведені, за прогнозом дослідників, на розумні технології.

У нові системи вуличного освітлення можна вбудовувати різноманітні додаткові функції. Наприклад, в німецькому місті Віпперфюрт минулого року запустили мережу LED-світильників, здатних через Bluetooth надавати користувачам смартфонів важливу місцеву інформацію. Одна з опцій – допомогти знайти місце для паркування в годину пік.

Погані новини для влади Житомира – Віпперфюрт почав перехід на LED в 2010 році, а в 2017-му його повністю завершив. Отже, найімовірніше, німецьке місто вже є першим (або серед перших в Європі), який відмовився від старих рішень.

В американському Лос-Анджелесі ліхтарі ще й вміють чути. Місто встановлює на вуличні ліхтарі спеціальні мікрофони, щоб диспетчери змогли почути аварії і оперативно спрямовувати туди швидкі. До того ж, такі датчики допоможуть моніторити рівень шуму в місті.

Матеріал підготовлений у співпраці з LIGA.net

Теги
icon
53