Море даних: як Одеська область розвиває туризм за допомогою Big Data

Аліна Бугар
Аналітик EY Start-up Accelerator в Україні
12 Травня 2017
Огляди ринку / Інновації
icon
148

Для популярності українського туризму останніми роками провідну роль відіграв економічний фактор – дозволити собі відпочинок за межами країни можуть далеко не всі. Однак про результати такої популярності та відпочинку в Україні існують різні думки: від абсолютної «зради» до повної «перемоги». У чому ж причина подібних різночитань? Передусім – кульгава на обидві ноги статистика туристичної галузі країни. Дані, що формуються туріндустрією, та інформація від прикордонних пунктів про вхідний потік зарубіжних туристів можуть істотно різнитися. І ось, щоб домогтися реальних цифр за своїм регіоном, влада Одеської області запустила пілотний проект із моніторингу турпотоку з допомогою технологій Big Data. Редакція AIN.UA розповідає, що з цього вийшло.

? Проблема

Використовувати дані мобільного зв’язку. Мобільний зв’язок – найпопулярніша технологія, телефон має переважна більшість українців. А телеком-оператори мають можливість відстежувати переміщення абонентів за сигналами базових станцій. Тому влада області звернулася до мобільних операторів з проханням відкрити дані про те, скільки туристів відвідують Одеську область. На запит держструктур зголосився «Київстар». Пілотний проект з моніторингу турпотоку почався 2016 року.

! Рішення

Використовувати дані мобільного зв’язку. Мобільний зв’язок – найпопулярніша технологія, телефон має переважна більшість українців. А телеком-оператори мають можливість відстежувати переміщення абонентів за сигналами базових станцій. Тому влада області звернулася до мобільних операторів з проханням відкрити дані про те, скільки туристів відвідують Одеську область. На запит держструктур зголосився «Київстар». Пілотний проект з моніторингу турпотоку почався 2016 року.

Як це працює

Двічі на рік – у жовтні (після закінчення сезону) і січні-лютому (за підсумками минулого року) – Київстар готує моніторинг за запитом Одеської обласної держадміністрації (ОДА). Він враховує дані за критеріями «регіон», «місяць», а також надає розбивку на внутрішніх і іноземних туристів. Туристом вважається той, хто перебував в межах Одеської області понад добу.

Операторська мережа дозволяє відстежити, звідки приїхав абонент, – можна дізнатися, мешканці яких областей або країн надали перевагу курортам Одеси. Наприклад, минулого року найбільший потік туристів у регіоні в мережі «Київстар» був з Київської, Миколаївської та Вінницької областей (сумарно – понад 40 % внутрішнього потоку), а серед представників зарубіжних напрямків, як і раніше, лідером є Росія. Загалом на закордон припало 21 % курортників.

 

У моніторингу видно, де здебільшого перебували туристи – наприклад, в Одесі, Затоці або на інших курортах. За цими даними можна зрозуміти, які саме місця користуються попитом.

Київстар має найбільшу абонентську базу в країні – 26 млн. Це дуже велика вибірка, але щоб уявити потік загалом і говорити про тенденції, влада поширює отримані дані на загальну чисельність населення країни.

Роман Козловський,

В. о. начальника управління з туризму, рекреації та курортів в Одеській ОДА:

 «Можна було б придумати і ще складніші формули підрахунку для зменшення похибки, але й  результат, що маємо зараз, значно точніший за той, який область мала раніше. Моніторинг від Київстар нарахував за рік 3 млн туристів. А, отже, за найскромнішими оцінками (наприклад, хтось може мати дві картки, хтось їздив в різних напрямках у справах) і екстраполювати ці цифри в масштабі України, можна говорити про 5 млн туристів, які відвідали Одеську область протягом року».

Що це дає

Результати моніторингу публікуються у відкритому доступі і надалі в маркетингових цілях використовуються компаніями, пов’язаними з туризмом. Big Data дозволяє зрозуміти, в яких регіонах (і країнах) туристичний бренд Одеської області репрезентований добре, і там достатньо підтримувати обізнаність щодо нього на тому самому рівні, а де необхідні додаткові маркетингові активності на кшталт відвідування галузевих виставок, реклами, роботи з туроператорами, щоб якісно піднімати туристичну привабливість регіону.

Динаміка відвідування області гостями свідчить про те, що високий сезон в ній триває здебільшого в липні та серпні. Ця інформація може бути корисна для роботи над розширенням «сезонності» регіону,  так само як і для здійснення активностей для масової аудиторії в певний період.

 

ОДА не може вплинути на готельний бізнес, оскільки  він реагує на попит. Але врахувати моніторинг Big Data та домовитися з «Укрзалізницею» щодо запуску поїзда на південь Одеської області – в напрямку популярних курортів Затока і Сергіївка, куди раніше можна було потрапити лише електричкою або автомобільною дорогою, – це сталося владі до снаги. І хоч отримані дані стали не єдиним аргументом, проте істотно зміцнили позицію влади в цьому питанні. Отже зараз гості регіону вже можуть скористатися послугами поїзда Київ-Ізмаїл, що постійно курсує з осені 2016 року.

Своїм досвідом щодо використання результатів телеком-моніторингу одеська влада поділилася з колегами з інших областей. За їхніми словами, там теж зацікавилися аналізом Big Data для користі своїх регіонів – сьогодні подібні запити вже сформовані в Херсонській (на рівні міста) і Вінницькій областях.

Про що ще можна дізнатися

Окрім туристичних потоків мобільний зв’язок надає можливість аналізувати міграцію населення всередині країни – із міст-сателітів до великих центрів, відстежувати транзитних відвідувачів тощо.

Довгостроковий збір великих даних і їхній аналіз дозволяють не лише оцінити ситуацію та побачити нагальні проблеми, але дають можливість прогнозування майбутнього – що буде користуватися попитом у населення, де зросте навантаження на інфраструктуру і що можна зробити для вирішення цих завдань найраціональніше. У розвинених країнах світу (наприклад, в Південній Кореї, про яку вже йшлося) Big Data використовується не лише для ухвалення  рішень щодо запуску нових державних послуг, але й для їхнього подальшого коригування. Там заощаджують значні бюджетні кошти, точково спрямовуючи ресурси туди, де необхідні зміни.

Володимир Остащук, 

Директор із роботи з державними підприємствами Київстар:

«Бажання Одеської ДА впорядкувати, систематизувати та проаналізувати дані щодо потоку туристів свідчить про те, що регіон розвивається і зацікавлений у змінах на краще – створювати комфортніші умови для своїх гостей, враховувати їх переваги і пропонувати нові якісні сервіси замість застарілої інфраструктури.

Зрештою, це величезний плюс для всієї нашої країни. І я впевнений, що згодом з’являтиметься дедалі більше таких проектів, в основі яких виявляться великі дані та їхній ретельний аналіз.

Big Data – як набір кубиків Lego. Кожен кубик окремо не становить практичної цінності. Але в складі цілісної конструкції – це елемент, без якого не обійтися, щоб будинок став будинком, літак – літаком тощо.

У телеком-операторів величезний потік даних, які при правильному використанні можуть давати велику користь. Головне – розуміти, що ви хочете отримати і поставити правильне питання».

 

Автор: Ніна Глущенко
Матеріал підготовлено у співпраці з ain.ua

Теги
icon
148