Без людей: машини виходять на зв’язок на всій території України

22 Серпня 2017
Рішення
icon
266

Облік палива при обробці полів, контроль безпеки дитини та моніторинг сміттєвозів.

Які завдання вирішують машинні сім-карти

«Ось ми з тобою їдемо, теревенимо, а в цей час шеф мене бачить в системі, – говорить нам Олександр, водій фури однієї з логістичних компаній Одеси. – У нього на комп’ютері видно мою витрату солярки, пробіг движка, зупинки і швидкість. Тому у нас ніхто не порушує, інакше – штраф. А як під’їдемо до Києва, вони побачать це на карті і скажуть, на якому терміналі мені сьогодні завантажуватися. Не те що раніше – безкінечні телефонні дзвінки».

Набираємо обертів

У 2017 році число “неживих” мобільних підключень в Україні подолало позначку в 2 мільйони. За сім років ця цифра зросла майже вдесятеро. У операторів підтверджують: попит на M2M тільки набирає обертів.

M2M або міжмашинна взаємодія- це сервіси, які дають можливість контролювати віддалені об’єкти і управляти ними. Це можуть бути і системи датчиків на виробництві, і відеоспостереження в квартирі, і «розумні» автомобілі або холодильники.

Раніше ці завдання вирішувалися складними кілометровими розведеннями дротів – і тільки для стаціонарних об’єктів. Здешевлення передачі даних мобільними мережами різко штовхнуло автоматизацію вперед. Тепер будь-яку техніку можна підключити як звичайного «людського» абонента. Аби всередині у неї був тримач SIM-карти.

Згідно з аналізом міжнародної організації GSM Association понад половину українських M2M-підключень робить Київстар. У lifecell говорять про щорічне збільшення бізнесу M2M вдвічі, починаючи з 2015 року. У прес-службі Vodafone прокоментували, що цього року кількість підключень «машина-машина» зросла на 50 % як порівняти з минулим роком.

GSMA: cтатистика M2M-підключень за мобільними операторами України

Поки що основні споживачі технології – бізнес і держава, а саме:

  • фінансовий сектор – управління банкоматами і платіжними терміналами;
  • транспорт – передача геолокаційних даних, часу в дорозі, системи екстреного оповіщення при ДТП, інформація про витрату палива, знос деталей, завантаженні;
  • міські служби – моніторинг прибиральної техніки, громадського транспорту, перевірка лічильників;
  • системи безпеки – охоронні сигналізації, відеоспостереження;
  • агросектор – контроль витрати палива, моніторинг погодних умов.

Як це використовують

Наприклад, управління поліції охорони в Чернівцях використовує картки для передачі даних М2М у всьому місті і області. Картки зчитують дані з сигналізацій, пультів управління і встановлюються в квартири, офіси і бізнес-об’єкти. В машинах служби стоять GPS/GSM-трекери, щоб у разі тривоги  спрямовувати на місце події найближчу. Всього в поліції охорони вже 3040 таких карт.

Інший приклад – Тернопільгаз. Датчики з M2M-картами від Київстар стежать за обсягом поставленого газу на газорозподільних станціях і передають дані на сервер. Ці цифри звіряються з цифрами споживання, які подають абоненти. Наявність різниці свідчить про наявність витоку, пориву на лінії. Або хтось із споживачів занижує показники.

Представник компанії Київстар Вікторія Тритенко сказала, що і з боку кінцевого користувача з’являються автоматизовані лічильники. Контролерам немає необхідності йти до цих будинків або підлаштовуватися під господарів – лічильники самі відправляють показники на сервер служби.

Поки що це відбувається в приватному секторі, але в подальшому розгорнеться і на багатоквартирні будинки. Особливо у світлі ухваленого закону про комерційний облік  комунальних послуг. Як правило, всі нові лічильники поставляються зі слотом під SIM.
В агрогалузі попит на мобільні M2M пояснюють просто: технології краще за довіру.
Під час посівної деякі підприємства використовують блок-базу яка порційно видає насіння. Усередині сіялки працює система контролю витрати насіння. Коли насіння добігає кінця, на планшет агронома надсилається повідомлення, щоб він міг замовити базі нову порцію. Насіння завантажуються без участі людини, і у такий спосіб усувається ризик крадіжки.

Прес-служба lifecell зазначила, що останнім часом їхні M2M-рішення стали частіше використовуватися в метеостанціях. Так агрономи отримують дані щодо швидкості вітру, рівнів вологості ґрунтів, кількості опадів без необхідності перевіряти це особисто.
А щоб техніка не гуляла чужими полями, не перевитрачала паливо і сама говорила про знос деталей, на ній також встановлюються GPS / GSM-трекер. За словами Вікторії Тритенко, такі системи серед агрофірм, як і в логістичних або будівельних компаніях, стають нормою.
Але не бізнесом єдиним. Поволі бажання автоматизувати свій побут зростає і у звичайних користувачів.

«Співвідношення юрособи-фізособи поки змінюється незначно, проте тенденція окреслилася, і в майбутньому прогнозуємо темпи зростання в В2В – 60 %, в В2С – 40 %. Тут потрібно враховувати також, що wearable devices працюють без SIM-карти, через інші протоколи», – повідомила нам прес-секретар Vodafone Україна Вікторія Павловська.

Один з таких близьких до звичайних людей продуктів – KidWatch. Це дитячий наручний годинник, який поєднує функцію GPS-трекеру та мобільного телефону. KidWatch має тривожну кнопку, передає батькам дані про переміщення дитини і навіть може просигналізувати про те, що годинник знято з руки. «У нас є затверджена 5-річна стратегія розвитку технології М2М і IoT. Із цієї стратегії ми виводимо для себе новий сегмент ринку – В2В2С. KidWatch саме про це – ми робимо з партнером продукт для кінцевого споживача», – говорить Євген Берус , менеджер із маркетингу компанії Київстар.

За прогнозами Machina Research до 2024 року число мобільних M2M-підключень у світі зросте до 2,2 млрд. Понад 50 % – в секторі «підключений автомобіль». Щоправда, з приміткою, що більшість з них працюватиме через LTE.

За 15 кілометрів до Києва водієві Олександру справді зателефонували і спрямували на броварський термінал. Запитали про позапланову зупинку, звірили показання палива і побажали приємної дороги.

Поки що для великої кількості сервісів M2M вистачає можливостей 2G і Edge. Тому можна говорити, що ринок підключень «машина-машина» зростатиме незалежно від того, як швидко модернізуються українські мобільні мережі.

Матеріал підготовлений у співпраці з http://LIGA.net/

 

icon
266