Бізнес-пріоритети 2021 року: віртуалізація, Big Data і безпека даних

16 Лютого 2021
Огляди ринку

Що варто очікувати компаніям у новому році?

У 2020-му українському бізнесу довелося адаптуватися до кризових умов, освоюючи нашвидкуруч малознайомі діджитал-технології. Але як вижили ті компанії, у яких не було можливості перевести всю роботу в онлайн? На які продукти й сервіси виріс попит? І чого чекати в майбутньому? Досліджуємо ці питання поглиблено разом з LIGA.net і B2B-директором Київстар, Костянтином Вечором.

Перехід в онлайн і діджиталізація бізнесу

«Український бізнес кардинально змінився за 2020 рік. Починаючи з того, що багато хто перевів до онлайну все, що було можливо, і, закінчуючи тим, як змінився підхід до сервісу», — прокоментував Костянтин Вечір. За словами експерта, найбільше зміни відчутні в сегментах, які загалом завжди були в офлайні. Як, наприклад, зустрічі з корпоративними клієнтами. Але з часом усі звикли і, здається, не поспішають повертатися до колишнього ритму.

Костянтин Вечір (Фото: Ольга Закревська для AIN.UA)

«Крім того, невеликі компанії, я б сказав, стали професійнішими в організації бізнес-процесів», — додав B2B-директор. Так, за 2020 рік суттєво збільшилася потреба в діджитал-інструментах. У 5 разів зросли продажі цифрових послуг. Популярністю користуються продукти Microsoft для дистанційної роботи та Віртуальна мобільна АТС — хмарна технологія для ефективного спілкування з клієнтами, партнерами й колегами.

Також збільшилася кількість M2M-абонентів і користувачів Star.Docs — сервісу електронного документообігу. Зазначимо, що й сама компанія «Київстар» перейшла на Star.Docs ще на початку 2020-го, і наші працівники менш ніж за рік підписали віддалено понад 55 тис. документів тільки в B2B-сегменті.

Збільшення попиту на інтернет

За словами Костянтина Вечора, виріс попит і на підключення бізнес-тарифів із безлімітним інтернетом і великим обсягом голосового трафіку. Особливо яскраво така тенденція помітна на прикладі служб кур’єрської доставки: вони активно розвивалися під час жорсткого локдауну й масово скуповували для своїх працівників пакети з інтернетом і голосовим зв’язком.

У рази збільшився мережевий трафік домашнього інтернету, що пов’язано з масовим переходом співробітників різних компаній на віддалену роботу.

Загалом на зростання використання інтернет-ресурсів вплинули кілька чинників:

  • поширення смартфонів;
  • розширення мережі 4G (LTE);
  • без сумніву, локдаун.

«Люди перейшли на роботу з дому і, відповідно, на домашній інтернет. Але у деяких почав страждати робочий процес через перебої в електропостачанні або у зв’язку з тим, що у них загалом стаціонарний інтернет не кращої якості. У таких ситуаціях часто рятує мобільний 4G ― можна переключитися на нього, використовуючи смартфон як роутер, і спокійно продовжувати працювати з будь-якого місця», ― розповів Костянтин Вечір.

Завжди у доступі: 4G-мережа

Київстар відстежує такі тенденції й намагається пропонувати бізнесу оптимальні рішення. Тарифи наповнюють так, щоб набір наданих продуктів і послуг міг задовольнити клієнтів і забезпечити можливість працювати в будь-якому місці.

Згідно зі статистикою компанії, 12 мільйонів абонентів уже перейшли з 3G на 4G. Навіть локдаун не завадив розвитку мережі. За останні 5 років Київстар вклав у розширення 3G і 4G понад 25 млрд грн. Важливо зауважити, що це приблизно половина від усіх витрат компанії на інфраструктуру за 23 роки. Попри карантинний 2020-й, нам вдалося додати обертів — за 3 квартали колишнього року в мережу було інвестовано на 40% більше коштів, що дало змогу доповнити мапу покриття 4G понад 7 тис. нових населених пунктів.

«Зараз наше покриття 4G вже доступно для 85% жителів України — у тому числі завдяки розгортанню його в 900 діапазоні, — а в наступному році збільшимо охоплення до 90% населення», — додав B2B-директор.

Карантинний шопінг і доставка

Щоправда, не у всіх була можливість повністю віддаленої роботи. Особливо гостро це відчули сфери послуг та ритейлу. Щоби вижити, бізнеси постійно шукали шляхи пристосування до нових реалій. Так, у період закриття торгових центрів, великі роздрібні мережі перебралися в онлайн-простір через створення інтернет-магазинів.

Діджитал став «рятівним колом» і для невеликих підприємств — соціальні мережі все більше перетворюються на торгові майданчики, збільшується кількість і якість сайтів. Виріс попит на використання CRM-системи Star Box і Віртуальної мобільної АТС. Треба визнати, що з розвитком цифрових можливостей дзвінки не відійшли на другий план — навпаки, їх кількість збільшилася. Подібним чином йдуть справи й у великих представників громадського харчування, які надали своїм клієнтам можливість онлайн-замовлень та адресної доставки.

Локальні заклади звернули увагу на інструменти й сервіси Big Data. Вони допомагають знайти нових клієнтів і налагодити комунікацію з зацікавленою аудиторією. Необов’язково мати космічні бюджети на рекламу, щоби достукатися до свого споживача. Багатьом стала у пригоді інтелектуальна платформа Business Data Solution, де можна знайти потенційних клієнтів і провести ефективну промокампанію.

Зменшення потреби в роумінгу

Якщо попит на більшість бізнес-рішень збільшився у 2020-му, то доходи від використання інтернету в роумінгу значно просіли. Сподіваємося, у 2021 році туризм почне оживати й цей сегмент поверне свої позиції.

«Якщо говорити про корпоративний роумінг, то не думаю, що він повернеться до колишнього рівня», — додав Костянтин Вечір.

За рік багато хто встиг звикнути до онлайн-спілкування і виділити низку його переваг. Адже це безпечно і зручно: без скупчення людей, без прив’язки до місця — ні в межах країни, ні континенту. Варто лише розіслати запрошення на зустріч в Microsoft Teams і обговорити всі питання, не виходячи з дому. Крім переговорів, в онлайні можна шерити файли, демонструвати презентації, поділитися на команди й багато іншого, без втрати якості спілкування.

За аналогією трохи впала затребуваність на послуги корпоративного зв’язку, оскільки для багатьох дім став і місцем роботи.

Курс на віртуалізацію

Як показує практика, усе більше компаній прагнуть перенести організацію корпоративної інфраструктури в хмару, особливо в умовах віддаленої роботи. Так бізнес не витрачає ресурси на утримання і обслуговування серверів в фізичному офісі. Подібним чином можна організувати внутрішню корпоративну мережу, замінивши офісне обладнання програмним забезпеченням і хмарними сервісами.

Віртуалізація дає змогу економити на дорогому обладнанні й вкладати кошти на інноваційні рішення, а також без проблем пристосовуватися до нових викликів. Хмарні рішення ― новий курс розвитку для світової економіки. Вони будуть корисні в багатьох галузях: в енергетичній для поліпшення логістики, в торгівлі для оптимізації системи замовлень, і навіть у державній, наприклад, для управління бюджетом.

Зберігання софту і даних в хмарах і локальних дата-центрах дає змогу пустити в дію безліч діджитал-інструментів для контролю бізнес-задач ― від розробки персональних продуктів до випробуваних часом готових рішень. Як, наприклад, Azure Stack with Kyivstar — хмарний сервіс, який дає можливість компаніям використовувати сервіси глобальної платформи Azure і розміщувати дані в межах України.

«Потрібно дивитися на процеси ширше, ніж це було прийнято 5 років тому й навіть рік тому. Потрібно дуже швидко змінювати підходи до бізнесу, щоби залишатися конкурентоспроможними і вистоювати в будь-якій кризі. Водночас ми розуміємо, що компаніям не завжди вистачає для цього знань і часу. Тому допомогти у виборі оптимального рішення — одна з наших завдань», — сказав Костянтин Вечір.

Інформаційна безпека

Хмарні сховища відомі надійним захистом даних, однак варто пам’ятати про ймовірні загрози. Працюючи з платформами Microsoft, можна бути спокійним. Проте власні сервери та інші елементи мережевої інфраструктури більш схильні до кібератак, тому їх захищеність мають забезпечити клієнти своїми силами.

Страхуватися потрібно, навіть якщо немає власної IT-інфраструктури. Так, якщо невелике підприємство продає через інтернет-майданчик, небезпечними можуть бути DDoS-атаки, які перекривають доступ до сайту. Цілі таких атак різні: від вимагання грошей «хакерами» до виведення з ладу систем компанії, як один із методів конкурентної війни. Без сумніву, це може суттєво вдарити по доходах фірми: якщо не буде можливості зробити замовлення, клієнт, не замислюючись, перейде на інший сайт.

Київстар уже працює над вирішенням цієї проблеми. Незабаром планується запуск сервісу Cyber ​​Security, який захистить компанії від подібних загроз, і заразом забезпечить доступ до низки інших рішень для організації безпеки всієї IT-інфраструктури.

«У першому пріоритеті зараз ми бачимо напрям хмарних сервісів, Big Data і продуктів із кібербезпеки. За ними не тільки майбутнє, але й актуальна потреба сьогодення», — поділився B2B-директор компанії, Костянтин Вечір.

Теги