7 хв читати
Головна / Новини / Тренди та аналітика / Дослідження від Київстар Бізнес: підсумки стану українського бізнесу за 2022 та плани на 2023. Частина 1
Дослідження від Київстар Бізнес: підсумки стану українського бізнесу за 2022 та плани на 2023. Частина 1, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №1

Дослідження від Київстар Бізнес: підсумки стану українського бізнесу за 2022 та плани на 2023. Частина 1

Київстар
Київстар Бізнес – надійний партнер бізнесу та держави, який допомагає у виконанні щоденних задач та оптимізації внутрішніх процесів.
Тренди та аналітика
27 Квітня 2023

Редакція Kyivstar Business Hub запитала українських підприємців про те, яким у підсумку став для їхнього бізнесу минулий 2022 рік, а також дізналася про плани компаній на майбутнє. Ділимося результатами нашого опитування. У цій першій частині дослідження ми розповідаємо про налаштування робочих процесів, витрати, прибутки та доходи компаній, а також про стратегічне планування.

Як бізнес витримує виклики війни?

У серпні 2022 року ми вже проводили дослідження стану українського бізнесу та визначили, як себе почувають компанії під час війни. Нам вдалося дізнатися нові фокуси у стратегіях та визначити проблеми, з якими стикаються організації.
 
За нашими спостереженнями, результати дослідження викликали неабиякий інтерес серед підприємців, адже допомогли їм побачити реальну картину того, що відбувається з бізнесом, і сфокусуватися на розв’язанні актуальних питань.
 
Тож, в новому опитуванні ми з’ясували, яким для бізнесу виявився увесь 2022 рік загалом та над якими планами підприємці розмірковують зараз. Отримані відповіді проаналізували в узагальненому вигляді з дотриманням відповідної конфіденційності. Тож, ми маємо змогу порівняти актуальний стан бізнесу із тим, який був торік.

Хто долучився до опитування?

Наше опитування тривало протягом березня 2023 року. До нього долучилися власники компаній/ФОП, CEO, менеджери, фінансові, маркетингові та IT-директори. Вони очолюють мікрокомпанії, МСБ та великі підприємства зі сфери виробництва, нерухомості, будівництва, ритейлу, електронної комерції, обслуговування, логістики, агро та інших індустрій.

Стан компаній та їхніх команд
  • У якому режимі зараз перебуває бізнес?

Якщо в середині 2022 року більшість підприємців на це питання відповідали «Працюємо з обмеженнями», то на початку 2023-го майже 60% компаній працюють на повну. Така позитивна динаміка показує, що за рік повномасштабного вторгнення бізнес адаптувався до складнощів.
 
Показовим виявляється той факт, що зараз лише 5% компаній відновлюють роботу. За перше півріччя 2022 року таких підприємств було від 11 до 18%. Стан бізнесу покращився, імовірно, коштом тих компаній, які за цей період все ж таки повернулися до роботи та наразі працюють з обмеженнями — їх 23%.

  • На якій території працює бізнес?

Ми поцікавилися, де ведуть свою діяльність українські компанії, адже це важливо з кількох причин. По-перше, відповідь надає розуміння, наскільки масштабно розповсюджена діяльність підприємств під час війни. Іншими словами, ми хотіли дізнатися, скільки компаній працюють в межах міста та області, скільки підприємств веде свою діяльність на територіях декількох регіонів, а яка кількість організацій працює по всій Україні та за її кордонами. Наше опитування показало, що понад 40% компаній працюють або в межах області/міста, або по всій Україні (41%). Як і у 2022-гому, релокація за кордон серед українського бізнесу не є популярною — таких компаній лише 4%.
 
По-друге, інформація про територію може бути важливою для визначення потенційних ризиків та можливостей. Наприклад, ми бачимо, що український бізнес за результатами опитування більш орієнтований на український ринок.

  • Територіальне розподілення бізнесу

Ми запропонували підприємцям зазначити, у якій саме області України вони ведуть свою діяльність. У результаті вдалося побачити бізнес-мапу:

  • Третина компаній працюють на території Київської області (35%).
  • Наступні за популярністю серед респондентів такі області, як Дніпропетровська — 19%, Одеська — 12%, Львівська — 12% Вінницька — 8%.
  • Менше підприємців у Чернігівській, Сумській та Чернівецькій областях (3-4%).
  • У Херсонській області працює лише 1% респондентів.


 
Ці результати дослідження допомагають зрозуміти, як розподілений бізнес по різних областях. Через військові дії не представлені Донецька та Луганська області, також мало досліджена Херсонщина. Проте урядові програми вже працюють, щоб за першої змоги відновлювати ці регіони. Детальніше про те, як планують відновлювати українські міста, ми розповідали у нашій статті.

  • Як працює команда?

За результатами опитування, у 2023 році більшість компаній комбінує віддалений формат роботи та офлайн (43%). У 2022 таких було у середньому 48%. Також зараз майже 40% компаній повністю працюють офлайн, що може бути пов’язано зі специфікою діяльності або наявністю потреби в особистій взаємодії з клієнтами або колегами. Це показник трохи більший, ніж під час минулого дослідження (у середньому було 34%).
 
Щодо роботи віддалено, то як і у 2022 році, цей формат зараз застосовує менш ніж чверть компаній: 17% працюють дистанційно переважно з України, 1% — з-за кордону.

  • Як адаптували роботу бізнесу у зв’язку з відключеннями електроенергії?

Адаптація роботи бізнесу у зв’язку з відключеннями електроенергії відбувалася по-різному. Більшість компаній (54%) придбали генератори та під час відключень електроенергії продовжували працювати у звичайному режимі. Це свідчить про те, що бізнес в Україні не тільки дбайливо стежить за своїми потребами в електроенергії, але й також готовий інвестувати в альтернативні джерела живлення.
 
Організації, які не мали можливості придбати генератори, знайшли інші шляхи для адаптації. Так, чверть компаній зазначила, що підлаштовували роботу своїх закладів, торгових точок або виробництва до графіків відключень електроенергії.
 
Лише 6% підприємств вимушені були зачиняти свої заклади на час відключень, а 15% компаній взагалі нічого не змінювали у роботі. Тож, більшість організацій в Україні володіють досить високим рівнем підготовки до можливих технічних проблем.

  • Як працівники компаній працювали під час відключень електроенергії?

За даними опитування Київстар.Бізнес, 33% компаній під час відключень електроенергії забезпечували своїх працівників старлінками та генераторами. 14% підприємств підключили співробітникам, які працюють віддалено, корпоративний фіксований інтернет. 19% — надали своїм командам необхідне обладнання для роботи. Водночас 34% компаній зазначили, що їхні працівники були самі відповідальні за організацію своєї роботи під час відключення електроенергії.

  • Які нові технології для роботи команди застосувала компанія?

Більшість з перелічених підприємцями технологій, таких як Microsoft Teams, Google Meet, Facebook Room, Sintegrum, ChatGPT, використовуються для комунікації та співпраці між командами, особливо в умовах віддаленої роботи. Вони забезпечують можливість віртуальних зустрічей, обмін повідомленнями, спільне користування файлами та документами.
 
Наприклад, SharePoint — один з додатків пакета ліцензійних програм Microsoft 365. Цей корпоративний портал існує для зберігання всіх документів та важливих даних компанії у хмарі. Microsoft Teams — також є сервісом Майкрософт 365. Це бізнес-месенджер для відеоконференцій, онлайн-нарад, чатів, обміну файлами.
 
Basecamp — онлайн-інструмент для керування проєктами, який дозволяє створювати задачі, делегувати їх, встановлювати терміни та контролювати прогрес виконання. База даних у хмарах допомагає підприємцям зберігати та обробляти великі обсяги даних без необхідності великих фізичних серверів.
 
Тож, сучасні технології, про які розповіли компанії, значно полегшують співпрацю та організацію роботи команд. Вони дозволяють ефективно вирішувати задачі та підтримувати зв’язок між співробітниками, як в офісі, так і в умовах віддаленої роботи. Чи є із перелічених технологій ті, якими користуєтеся і ви?

Витрати та прибутки компаній
  • Як у відсотковому співвідношенні були виконані плани 2022 року?

За результатами дослідження виявилося, що кожна п’ята компанія виконала свої річні плани на 51-75%, що є успішним результатом у контексті повномасштабної війни. На жаль, зовсім не досягли своїх цілей 17% організацій. Зокрема, мова про мікрокомпанії. Водночас є 5% організацій, які навіть змогли перевиконати свої плани, що є досить позитивним показником.
 
Отже, можна зробити висновок, що станом на кінець 2022 року не всі компанії змогли повністю виконати свої плани, однак більшість з них досить успішно попрацювала та досягла позитивних результатів. Практика показала, що умови війни та геополітичної нестабільності можуть суттєво вплинути на виконання фінансових цілей організаціями. Зокрема, це пов’язано з економічними труднощами, зміною попиту на товари та послуги, зміною валютних курсів та іншими факторами.

  • Як змінилися витрати вашого бізнесу у 2022 році, якщо порівнювати з 2021 роком?

Якщо говорити про витрати, то більшість компаній зіткнулася зі їхнім збільшенням у 2022 році, порівняно з 2021 роком. Зокрема, майже 20% організацій зазнали збільшення витрат на понад 50%, а 36% компаній — на 20-50%. Також 13% компаній повідомили про несуттєве збільшення витрат. Ці дані свідчать про те, що багато компаній зазнали складнощів зі збереженням своїх фінансових показників через війну у 2022 році.
 
Порівнюючи нові відповіді з даними нашого попереднього дослідження, бачимо, що ситуація з витратами бізнесу залишається, як і раніше, складною. Тоді аналітика показала, що у середньому 35% компаній збільшили витрати на 20-50%. Так, можна стверджувати, що бізнеси продовжують відчувати негативний вплив війни на свою діяльність, проте деякі з них зуміли навіть скоротити свої витрати. Це може бути пов’язано з вдалою оптимізацією, зміною стратегії або успішною адаптацією до нових умов на ринку.

  • Як змінився дохід вашого бізнесу у 2022 році, якщо порівнювати з 2021 роком?

У порівнянні з 2021 роком 23% компаній повідомили про скорочення доходів на 20-50%, а 24% підприємств — на понад 50%. Також, 10% компаній охарактеризували падіння доходів як незначне. Загалом, фінансова ситуація з доходами бізнесу залишається напруженою. Втім, є й випадки збільшення доходів у 3-5% організацій. Ретельний аналіз фінансових результатів та розвиток нових напрямків бізнесу, пошук нових можливостей для збільшення доходів є важливими кроками для подальшого розвитку компаній.

  • Як змінилися прибутки вашого бізнесу у 2022 році, якщо порівнювати з 2021 роком?

Більшість компаній зазнали скорочення прибутків у порівнянні з 2021 роком. Зокрема, 29% компаній повідомили, що вони скоротилися на 20-50%, а у 23% підприємств — на понад 50%. Тільки 3% компаній розповіли, що їхні прибутки зросли на більш як 50%. У попередньому дослідженні у середньому 33% компаній теж відповідали, що прибутки скоротилися на 20-50%.
 
Тож, бачимо, що ситуація з прибутками підприємств залишилася приблизно на тому ж рівні, що й торік. Можна зробити висновок, що економічна ситуація для бізнесу в країні все ще залишається досить нестабільною.

Робочі процеси та стратегічне планування
  • Як змінилися робочі процеси всередині вашої компанії за 2022 рік?

За 2022 рік у більшості компаній змінилися робочі процеси. Так, 36% підприємців планують свою оперативну діяльність на короткий час, що свідчить про нестабільну ситуацію на ринку. Також 28% організацій змінили звичні бізнес-процеси, а 28% — перерозподілили функціональні обов’язки працівників. Крім того, 32% компаній вимушені були скоротити свій персонал.
 
З іншого боку, 25% компаній прискорили прийняття рішень. Це означає, що вони зуміли швидко зреагувати на мінливі ринкові умови, скоротивши бюрократичні процеси. Також 20% респондентів впровадили нові технології для роботи команди, а майже кожна четверта компанія швидко адаптовувала асортимент товарів/послуг до нових споживчих потреб.
 
У порівнянні з попередньою аналітикою можна зазначити, що компанії стали менше вдаватися до скорочення персоналу. У серпні 2022 року у середньому показник був більшим — він становив 38%. Це може свідчити про те, що компанії поступово рухаються до оптимальної моделі своєї діяльності, вони працюють над удосконаленням внутрішніх процесів та впровадженням нових технологій.
 
Також зменшився відсоток у перерозподілі функціональних обов’язків (36% в середині 2022 року проти 28% зараз). Можна зробити висновок, що компанії все ще корегують свої робочі процеси, проте кількість підприємств, що вважають це потрібним, скоротилася.
 
У 2022 році наше дослідження показало, що у середньому 40% компаній змінювали звичні бізнес-процеси, а зараз цей показник скоротився до 29%. Загалом, зміни робочих процесів були викликані нестабільною ситуацією на ринку, але зараз вже деякі компанії зуміли адаптуватися до змін і покращити свою роботу завдяки впровадженню нових технологій та швидшому прийняттю рішень.

  • Як змінилася стратегія бізнесу у 2023 році?

За результатами опитування одна чверть компаній (25%) не змінили свою стратегію бізнесу у 2023 році, а інша (24%) — додає нові напрями діяльності, що свідчить про активний пошук нових можливостей для розвитку. Також важливим є те, що 14% компаній планують вихід на інші ринки, 14% — поступово адаптують стратегію, а 18% — ще не визначилися. Отже, загалом можна сказати, що організації продовжують пристосовуватися до ринкових умов і шукають нові шляхи для підтримки свого бізнесу.
 
Якщо порівнювати з відповідями попереднього дослідження, то стає зрозуміло, що торік до адаптації вдавалися у середньому 42% компаній, а зараз їх усього 14%. Зменшився відсоток тих компаній, які кардинально змінили стратегію. У 2022 році він був на рівні 6%, а зараз лише 2%. Це може свідчити про те, що більшість компаній вже зробили необхідні висновки і зміни, тож тепер працюють над їхньою реалізацією.

  • Які саме кардинальні зміни відбулися у стратегії?

Проаналізувавши отримані відповіді, ми можемо зробити висновок, що більшість компаній відповідає на поточні ринкові умови шляхом додавання нових продуктів або послуг, а також розширенням своєї бази через роботу із закордонними клієнтами/партнерами. Компанії вийшли навіть на міжнародні ринки Польщі, Африки, Азії, Узбекистану, Киргизстану. Це може бути пов’язано з тим, що підприємства намагаються диверсифікувати свій бізнес та знайти нові джерела доходів, щоб забезпечити стійкість у надскладних умовах. Деякі попри складні воєнні умови надають якісні сервісні послуги.
 
Втім, зрозуміло, що компанії мають різні можливості та ресурси, тому вони можуть застосовувати різні стратегії для відповіді на виклики ринку. Наприклад, одні планують власне виробництво, щоб знизити залежність від постачальників та контролювати якість продуктів. Інші надають знижки на товари та послуги, щоб утримати клієнтів. А деякі мінімізують виробництво або закривають торгові точки, щоб зменшити витрати та зберегти ресурси.
 
Також важливо зазначити, що окремі компанії зіткнулися з обмеженими можливостями фінансування та нестачею обладнання. А це своєю чергою впливатиме на внесення змін у стратегії.

  • На який період у вас зараз відбувається планування?

Більшість компаній планують свою діяльність на короткі терміни — на місяць (41%) або на квартал (22%). Ця тенденція планувати проєкти короткостроково зберігалася з минулого року: таких компаній у середньому було 46%. Це й не дивно, бо цей підхід дозволяє оперативно реагувати на зміни у ринкових умовах і за потреби швидко коригувати.
 
Проте є компанії, які планують свою діяльність на довший термін: на пів року (16%) та на понад рік (17%). Такий підхід теж працює та є важливим для компаній, які займаються довгостроковими проєктами або мають планомірну стратегію розвитку.

Висновки

По завершенні 2022 року переважна частина компаній адаптувалася до складнощів та працює на повну, без обмежень. Територіально зараз підприємства ведуть свою діяльність в Україні, хоча деякі з них не проти були б масштабувати її за кордоном, якщо для цього будуть можливості. За результатами дослідження, як і у 2022 році, понад 40% компаній комбінують віддалений формат роботи та офлайн. При чому збільшилася частка підприємств, які вирішили перейти у повністю офлайн формат.
 
Робота бізнесу у з огляду на ситуації з відключеннями електроенергії відбувалася по-різному. Втім, понад 50% організацій підготувалися: придбали генератори й продовжували працювати. Інші просто підлаштовували свій режим роботи під графіки відключень.
 
Більш як третина компаній забезпечили своїх працівників старлінками та генераторами, інші підключили своїм командам корпоративний фіксований інтернет та надали необхідне обладнання для роботи. Проте майже 35% компаній не були готові вирішувати питання централізовано, тож їхні співробітники самі відповідали за організацію роботи під час відключень світла.
 
Станом на кінець 2022 року не всі компанії змогли повністю виконати свої плани, однак більшість з них досить успішно попрацювала та досягла позитивних результатів. За даними дослідження, кожна п’ята компанія успішно виконала свої річні плани більше ніж на половину. Є також невелика частка організацій, які змогли їх перевиконати.
 
Ситуація із витратами бізнесу залишається складною, адже переважна частина компаній зіткнулася зі збільшенням витрат у 2022 році, порівняно з 2021 роком. У середньому видатки зросли майже на 20-50%. Аналізуючи прибутки, можна зазначити, що більшість компаній зазнала скорочення прибутків на 20-50%. Ці результати майже не змінилися з попереднього дослідження. Також відбулося й пропорційне скорочення доходів на 20-50%. Тож, ситуація з доходами бізнесу залишається напруженою.
 
За 2022 рік у більшості компаній змінилися робочі процеси. Бізнес продовжує планувати свою оперативну діяльність на короткий час (зокрема, на місяць та квартал), перерозподіляє функціональні обов’язки працівників. Попри те, що у цьому році понад 30% вимушені були скоротити свій персонал, в середині 2022 року це відбувалося активніше, ніж зараз.
 
У 2023 році свою стратегію компанії переважно або не змінюють, або додають нові напрями діяльності. Для порівняння, в кінці минулого літа більшість через невизначеність вдавалася до адаптації стратегії. Зараз усі почали 2023 рік з вже продуманою стратегією й тепер працюють над її реалізацією.
 
У другій частині дослідження ми проаналізували асортимент підприємств, потреби їхніх клієнтів та визначили пріоритетні завдання на 2023 рік. Ми також розповідаємо, якої підтримки зараз потребує український бізнес.

Київстар
Київстар Бізнес – надійний партнер бізнесу та держави, який допомагає у виконанні щоденних задач та оптимізації внутрішніх процесів.