Корисні дані: Навіщо оператори рахують туристів в Україні

Корисні дані: Навіщо оператори рахують туристів в Україні

icon
147

У грудні 2017 року Мінекономрозвитку підписало Меморандум з трьома українськими мобільними операторами про співпрацю в сфері туризму. Згідно з документом оператори надаватимуть міністерству зведені знеособлені дані про пересування внутрішніх і іноземних абонентів Україною. Навіщо це потрібно?

У прес-службі міністерства говорять, що такі дані потрібні для ефективного розвитку сфери туризму в країні. Наприклад, для аналізу відвідуваності туристичних об’єктів, щоб визначити непопулярні і придумати, як підвищити їхню популярність. А також з’ясувати, які туристичні напрями є найвідвідуванішими і чи достатньо розвинена інфраструктура для забезпечення такого потоку туристів. Поки відомство використовує дані Держстату, проте його показники істотно відрізняються. З досвіду європейських країн крім усталених методів обліку туристів використовуються також інноваційні засоби, зокрема, дані мобільних операторів. Ось Мінекономрозвитку і наслідує європейський шлях.

Відомство ще не встигло щось реалізувати, проте плани щодо даних операторів має великі. У прес-службі міністерства зазначають, що Big Data допоможе формувати туристичну маркетингову політику країни, зокрема, залучати туристів з інших країн, визначати потребу в обладнанні додаткових пунктів перетину кордону, а також обґрунтовувати бюджетні запити щодо фінансування сфери туризму з державного і місцевих бюджетів .

Меморандум був підписаний лише 4 місяці тому. А деякі області вже декілька років співпрацюють з Київстаром із Big Data. Місцева влада зрозуміла, що звичні джерела даних, – чи то звіти готелів або туристичних підприємств, – не дають точного уявлення щодо масштабу  потоку туристів. Адже у деяких організацій є частка сірого потоку, яку вони не поспішають розкривати. Це значно спотворює загальну картину і заважає розвивати туристичну інфраструктуру так, як насправді потрібно.

Ми розповімо, як Херсонська область за рік подвоїла суму туристичного збору, Дніпро зрозумів, що даних відвідування готелів недостатньо для розвитку туризму, а в Івано-Франківській області пораділи, що реальний турпотік вдвічі вищий від офіційних даних.

Досвід Херсона

Херсонська обласна адміністрація почала співпрацювати з Київстар в 2016 році. Оператор збирає для місцевої влади дані про відвідування області серед своїх абонентів. Причому не тільки українських, а й закордонних. За 2016-2017 роки статистика відвідувань Херсонської області виглядає так:

Полезные данные: Зачем операторы считают туристов в Украине

На основі цих даних обладміністрація покращує туристичну інфраструктуру. Наприклад, наприкінці 2016 року в аеропорту Херсон відновили покриття рульових доріжок і перону. Згодом авіакомпанія TurkishAirlines призначила додаткові регулярні рейси Стамбул-Херсон-Стамбул. А МАУ відкрила регулярні рейси Херсон-Київ-Херсон. Збільшилася кількість рейсів і пасажиропотік.

Крім доріжок в аеропорту, влада ремонтує дороги області, зокрема, траси, що ведуть до курортів – наприклад, до Генічеська та Скадовська. Також відновили річкові маршрути, зокрема, міжрегіональний – на Кінбурнську косу. З травня 2017 року річковими маршрутами скористалися 10 000 людей.

Для розваг туристів також розробили програму і відкрили декілька фестивалів – вуличної їжі, крафтового пива, авторалі, дитячий фестиваль Чорноморські ігри тощо. Загалом з 1 травня 2017 року заходи області відвідало близько 200 000 туристів.

Що з цього всього вийшло?

У 2017 році суб’єкти туристичної діяльності області сплатили до бюджетів усіх рівнів 23,9 млн грн, – на 48 % більше ніж в 2016 році. А сума туристичного збору, зібрана до місцевих бюджетів, склала 2,7 млн ​​грн. Це на 43 % більше ніж в 2016 році.

В управлінні туризму і курортів Херсонської ОДА зазначають, що їхня головна мета – не залучити нових туристів, а підвищити рівень туризму на Херсонщині. Як наслідок, вважають в управлінні, збільшиться і турпотік. Тож гроші від туристичного збору витрачаються на туристичну інфраструктуру і реконструкцію культурної спадщини.

Досвід Дніпра

Дніпро лише починає шлях туристичного міста. Влада розуміє, що туризм – перспективна сфера, яка може приносити мільйони гривень до місцевого бюджету. І тому департамент туризму Агентства розвитку Дніпра збирає всі можливі дані, зокрема, про абонентів Київстар.

Зараз статистичне спостереження в туризмі ведеться на основі даних звітності туристичних підприємств і установ короткострокового розміщення відпочивальників. Але це не дозволяє точно оцінити туристичний потік міста. До того ж дані з цих джерел довго отримувати, і не всі підприємства дають справжні цифри. Тому без альтернативних методів збору даних не обійтися. «Аналіз Big Data від мобільних операторів, ручна обробка відгуків на Tripadvisor і Booking.com дозволяють нам доповнювати картинку і робити адекватніші розрахунки», – ділиться керівник департаменту туризму Агентства розвитку Дніпра Анна Коледа.

Вона зазначає, що статистика відвідуваності міста прямо впливає не тільки на його туристичну, а й інвестиційну привабливість. Тому точні цифри є дуже важливими. Адже є відмінність, які дані показати перспективному готельному операторові – 2 млн або 200 000 потенційного ринку. А розуміння, звідки прибувають туристи, дає владі міста можливість вибрати найголовніші ринки для маркетингових кампаній за туристичним потенціалом Дніпра.

Що з цього всього вийшло?

Адміністрація міста розробила Стратегію активізації туристичного потенціалу Дніпра на 10 років і програму на 3 роки.

В рамках програми влада міста планує встановити навігацію містом, провести фестивалі, здійснити маркетингове просування міста. Також в планах великі інфраструктурні проекти: спроектувати новий термінал аеропорту і виставковий центр, оновити музейні експозиції, відреставрувати будівлі. Анна Коледа каже, що міські готелі зараз не можуть задовольнити щораз більший попит. Тому також потрібно збільшити кількість готелів.

Досвід Івано-Франківська

Івано-Франківська ОДА теж співпрацює з Київстар із Big Data. Завдяки даним оператора керівництво області дізналося, що потік туристів вдвічі більший ніж демонструє офіційна статистика. А також, що область є популярною серед туристів весь рік, а особливо – у туристів-прибалтів. На основі отриманих даних Івано-Франківська ОДА має намір реалізовувати декілька проектів в маркетинговій політиці області.

Хоча нові дані прояснили ситуацію з туризмом, Івано-Франківська влада зіткнулася з невеликою проблемою. Для області актуальним є питання трудових мігрантів – вони значно впливають на туристичну статистику, особливо на цифри щодо прибуття з Італії, РФ і Польщі. Отже, необхідно ще попрацювати над методологією обробки даних.

Замість висновку

Містам важливо залучати туристів, адже це додатковий заробіток для підприємств і поповнення місцевого бюджету. Гроші туристів допомагають містам і навіть цілим областям поліпшувати інфраструктуру: ремонтувати дороги, реконструювати історично важливі об’єкти, залучати авіакомпанії. Так поліпшується життя не тільки туристів, але і жителів міста. І з цим може допомогти Big Data.

Матеріал підготовлений у співпраці з LIGA.net

 

icon
147