Штучний інтелект, хмари, цифрова ідентифікація, Web 3.0 — останні роки ці технологічні галузі на хвилі мейнстриму. Не став виключенням і 2023-й, але з тією поправкою, що багато тенденцій не є примарним майбутнім, а уже сьогодні змінюють світ.
McKinsey дослідили, які технології зараз відіграють важливу роль на світових ринках і мають потенціал для бізнесу. Ми відібрали тренди з шести різних IT-галузей, що отримали значне фінансування або суспільний резонанс.
Зміст
Хмарні та периферійні обчислення
Хмарні обчислення перейшли у лігу зрілих технологій — сектор демонструє постійне зростання інновацій і розширення форматів використання хмар. Минулого року в галузь було інвестовано $84 млрд.
У сфері хмарних і периферійних обчислень маємо такі тенденції:
Це дозволяє працювати зі значно більшим робочим навантаженням і масштабувати рішення на базі AI. Тому хмарні постачальники оптимізують своє апаратне забезпечення.
Наприклад, Microsoft оголосила про співпрацю з Nvidia для створення суперкомп’ютера з AI. Він буде базуватися на хмарній інфраструктурі Microsoft Azure. А за потужності відповідатимуть десятки тисяч графічних процесорів Nvidia H100 та A100.
Компанії все частіше використовують інфраструктуру, яка поєднує обчислення у різних точках: хмарні — у віддалених дата-центрах, і периферійні — якомога ближче до місця створення даних. Наприклад, підприємство розміщує критичні сервіси у приватній хмарі, а частину даних обробляє безпосередньо IoT-пристрій на території виробництва — припустимо, розумна камера чи лічильник.
Хмарні обчислення будуть надалі закривати потребу в масштабуванні робочих систем, тому що вони дозволяють швидко збільшити ресурси, залежно від потреб бізнесу. А периферійні — дозволять скоротити час на аналіз даних і прийняття рішень, адже інформація буде оброблятися там, де вона створюється.
Прикладний AI
Потенційну економічну цінність прикладного AI оцінюють у $17-26 трлн. Підтверджує це і зростання частки компаній, які впроваджують AI-рішення: з 20% у 2017 році до 50% у 2022-ому. За рівнем інвестицій галузь є одним з лідерів у рейтингу McKinsey — $104 млрд за минулий рік.
Наразі найпомітнішими є три технології прикладного AI:
Стрімкий розвиток прикладного AI робить його більш доступним для компаній усіх сфер. Це не прерогатива технологічних гігантів — будь-який бізнес може використовувати AI для кращого аналізу даних, автоматизації процесів і оптимізації робочих проєктів.
Наприклад, індонезійська телеком-компанія Telkomsel створила платформу аналізу даних з інструментами на основі AI, щоб персоналізувати пропозиції для клієнтів. Платформа дозволяє обробляти тисячі типів даних по кожному користувачу, генерувати понад 50 моделей пропозиції та вибирати найбільш релевантний продукт або послугу для клієнта.
Такими ж можливостями AI сьогодні можуть користуватися й українські компанії завдяки Big Data від Київстар. Ці рішення дозволяють краще розуміти цільову аудиторію і будувати персоналізовану комунікацію.
Портрет клієнта, Look-alike аудиторія, Таргетирована комунікація, Heatmap та геоаналітика, Скоринг
Генеративний AI
Ажіотаж навколо ChatGPT не був даремним — інвестиції венчурного капіталу в генеративний AI у 2022 році зросли на 425%, порівняно з 2020-им. Хоча загальна сума вкладень у галузь за минулий рік не перевищила $5 млрд. Це каже про те, що технології мають потенціал, але бізнес до них ставиться з обережністю.
Читайте також: Усі говорять про ChatGPT. Чи настає для бізнесу ера штучного інтелекту?
Поки що компанії використовують генеративний AI здебільшого як допоміжний інструмент для створення контенту і виконання задач. Наприклад, знайти інформацію чи підготувати звіт.
Але очікується, що в майбутньому бізнес перейде до повністю автоматизованих додатків на базі AI. Це пов’язано з удосконаленням розробок у галузі. Так, нова мовна модель GPT-4 від OpenAI на 40% частіше генерує точні відповіді, ніж попередня версія. А технологічні компанії активізуються у розробці апаратних прискорювачів для підвищення продуктивності систем з AI.
Телекомунікаційні рішення
Минулого року в телекомунікаційні мережі було інвестовано $118 млрд. Серед головних тенденцій у цій галузі McKinsey виокремлює:
Наразі йдеться насамперед про приватний ринок 5G і локальне використання технології у різних секторах виробництва й логістики. Тут 5G забезпечує підвищену пропускну здатність і низьку затримку передачі даних. Наприклад, на Ericsson USA 5G Smart Factory використовують 5G для моніторингу споживання електроенергії у реальному часі, а на заводах BMW Group — для зв’язку між робототехнікою і виробничим обладнанням.
Компанії зосереджуються на поєднанні технологій підключення, наприклад, Wi-Fi, мобільного зв’язку і супутників. Так, Apple інвестувала $450 млн у супутникові рішення, щоб забезпечити екстрене супутникове покриття для iPhone 14.
Це зростання має під собою кілька причин. По-перше, очікується, що трафік даних протягом наступних п’яти років буде щорічно збільшуватися на 20%. По-друге, за даними McKinsey, оптоволоконні лінії на сьогодні є найнадійнішим варіантом з’єднання з високою пропускною здатністю і мінімальною затримкою. І по-третє, мільйони домогосподарств досі не мають оптоволоконного підключення.
Тому активність угод на ринку продовжує підвищуватися. За даними Precedence Research, минулого року обсяг світового ринку склав $7,7 млрд, очікуваний показник на кінець 2023-го — $8,07 млрд, а на 2032-ий — $12,6 млрд.
Надійний швидкісний інтернет для будь-яких потреб бізнесу. Захищена мережа та широке покриття по Україні.
Технології на базі Web 3.0
Web 3.0 виходить за рамки інвестицій у криптовалюту. Не менш вагомими стають послуги на базі токенів і управління даними за допомогою блокчейну.
Загалом у технології на базі Web 3.0 у 2022 році інвестували $62 млрд. Розмір світового ринку токенізації виріс на 23%. Помітно збільшились продажі NFT-токенів — на 68%.
«Стартувавши» з експериментів у візуальному мистецтві, NFT-токени знаходять своє місце у бізнесі у сфері дизайну. Наприклад, Nike має власну платформу. Swoosh, де випускає колекції NFT-взуття. Минулого року цей напрямок приніс компанії понад $185 млн.
Також фінансові компанії починають активніше використовувати блокчейн. У 2022 році JPMorgane Chase здійснили першу транскордонну блокчейн-транзакцію в мережі з токенізованими депозитами. Крім того, про тестування токенізованих комерційних депозитів повідомляли в Mastercard.
Читайте також: Web 3.0 та блокчейн змінюють інтернет і бізнес. Пояснюємо, як саме.
Цифрова довіра і безпека
З прогресом у технологіях прийшла загроза відсутності прозорості у роботі організацій і вторгнення в конфіденційність. Тому компанії хочуть ефективніше захищати дані й керувати ризиками, щоб підтримувати довіру клієнтів. Йдеться, зокрема, про такі рішення:
Дослідження вказує на те, що компанії, які використовують ефективні інструменти з кібербезпеки та захисту даних, мають щорічні темпи зростання прибутків у 10%. Тому не дивно, що організації стрімкіше впроваджують інструменти цифрової довіри — у 2022 році в них інвестували $47 млрд. Ця галузь цьогоріч отримала майже вдвічі більше фінансування, ніж минулого, що ще раз наголошує на її критичності.
Більше про сучасні рішення для кіберзахисту бізнесу читайте в нашій статті Як покращити кібербезпеку у 2023 році?