Ти машина, і я машина. Які можливості M2M доступні в Україні

31 Липня 2017
Рішення
icon
174

Роботів із сім-картами в світі стає дедалі більше. Але і контролювати їх стає дедалі складніше.

Як цю проблему вирішують оператори? Джерело

В одній агрокомпанії вирішили посилити контроль за тракторами і комбайнами. Щоб відстежувати переміщення і витрату палива, всередину кожної машини встановили GPS-трекер, який передавав дані GPRS-каналом. Все йшло нормально, поки трекер не дав збій. Він почав надсилати координати не кожні 3 хвилини, як це спочатку було прописано в пристрої, а кожні 10 секунд. І за машинною сім-картою всередині трекеру згенерувалася величезна кількість трафіка. Внаслідок клієнт заплатив за 60 Мбайт, причому 55 з них були понад передбачених тарифом. Тобто коштували значно дорожче.

Цей маленький приклад – тільки один з випадків, коли бізнесу потрібні тонкі налаштування для управління M2M-підключеннями (machine to machine). Але не всі оператори надають такі можливості.

 Більше роботів, хороших і різних

M2M вже давно виділився в самостійний сегмент конкуренції між операторами. Ще минулого року кількість машинних підключень в Україні пробила планку в 2 млн. На момент публікації Київстар нарахував 1,4 млн абонентів-роботів (оновлено). lifecell повідомив про зростання машинних сім-карт в 1,5 рази.

Поки що це в десятки разів менше абонентів-людей. Але кількість останніх майже не збільшується. А роботи демонструють стабільний приріст в 30-50 % щорічно. Причому у всіх трьох операторів значна частина (і навіть 100 %) таких сім-карток належать бізнес-клієнтам.

У лідерах із застосування – фінансовий сектор, охоронні компанії, аграрії та міська інфраструктура.

Ты машина, и я машина. Какие возможности M2M доступны в Украине

Кількість підключених у світі IoT-пристроїв. Джерело – Statista

Ще задовго до запуску мереж 4 покоління в діапазоні 1800 МГц оператори прогнозували, що М2М-підключень стане кратно більше – завдяки технологіям LoRaWan (що в тестовому режимі вже пробує lifecell) або NarrowBand-IoT (останню можна розгорнути як частину LTE-спектра). По-перше, з ними ґаджети стануть автономнішими – строк служби батарейки збільшиться до декількох років. По-друге, зросте ємність базових станцій: на одну можна буде підключити десятки тисяч машинних сім-карт, що зараз недоступно. По-третє, сам діапазон дозволить «дострілювати» до більш далеких датчиків – наприклад, в полях чи складських районах.

M2M-платформи і що вони роблять

Питання управління витратами – актуальне для будь-якої компанії. Навіть якщо це, здавалося б, невеликі гроші за використання машинних сім-карт. Проте каверз тут чимало. На непередбачені витрати можуть вплинути і несправне обладнання, як в прикладі вище, і співробітники, які переставляють M2M-картки в свої телефони, ганяючи недешевий трафік.

Так, паралельно з розвитком M2M-сегмента, зростав попит на програмну платформу, яка дозволила б клієнтові віддалено відстежувати дії з сім-картою або різке зростання трафіка. Бажано в режимі реального часу, щоб клієнт отримував он-лайн-повідомлення про несанкціоновані дії з SIM-карти або про різке зростання трафіка. І з інтеграцією в CRM-системи.

Тут мобільні оператори пішли кожен своїм шляхом. Одні (серед них Vodafone, Telenor, Orange, T-mobile) вклали гроші і розробили свої платформи управління. Інші (наприклад, KPN, AT&T, Telefonica, O2, China Unicom) використовують рішення зовнішніх розробників: Sierra Wirelss, Aspider, Jasper Wireless тощо.

В Україні оператори теж мають платформи для управління M2M-картами. У них також передбачена можливість перевіряти ліміти і, наприклад, якими пристроями використовується SIM-карта. Однак для чималої кількості тонких, але важливих маніпуляцій цих платформ недостатньо і доводиться телефонувати оператору.

За розробку своїх просунутих систем українські оператори поки не беруться. Київстар вже кілька років використовує якусь платформу для управління М2М, але планує найближчим часом замінити її на рішення від Jasper, яке використовується материнським холдингом Veon. У Vodafone Україна і lifecell на це питання не відповіли.

Кому, де, навіщо?

Кейсів, де користуються M2M-платформами, досить багато. Наприклад, в США на законодавчому рівні автовиробників зобов’язують обладнати автомобіль GSM-модулем з M2M сім-картою. У разі ДТП він подає сигнал GSM-каналом. Проте поки машина зійде з конвеєра, може минути не один місяць – а сім-картою якось потрібно управляти. M2M-платформа дозволяє тримати сімку в неактивному режимі, за заданим часом переводити її залежно від циклу виробництва в режим тестування, надаючи трафік. Алгоритм перемикання можна налаштувати, і людині туди вже не потрібно лізти.

У агросектора схожа потреба. У комбайнах і тракторах стоять сім-карти з GPS-контролю. Але 3-4 місяці на рік комбайни і трактори просто стоять, йдучи на зимову консервацію, а за користування сім-картою платити не хочеться. Особливо якщо йдеться про холдинг із сотнями одиниць техніки. У звичайному варіанті переведення сімки в сплячий режим потрібно узгоджувати зі службою підтримки оператора. Однак платформа дозволяє відповідальному з боку клієнта все налаштувати самостійно.

«Особливо це стане в пригоді компаніям з великою кількістю M2M сім-карт – від 2000-3000. Інший сегмент – клієнти, які використовують великі об’єми трафіка. Наприклад, системи безпеки з потоковими смарт-камерами», – говорить Євген Берус, менеджер із розвитку IoT напряму Київстар.

За його словами, для операторів платформа – це можливість допомогти клієнтам використовувати M2M оптимальніше та безпечніше. Наприклад, тим, хто підписався на дорогий тарифний план і не використовує всі його можливості. Або навпаки – тим, хто підключений до дешевого M2M-тарифу і виходить за ліміт трафіка. А це може бути критично.

Ты машина, и я машина. Какие возможности M2M доступны в Украине-1

Фото: iStock/Global Images Ukraine

«Просунуті платформи дозволяють відстежувати всі ці моменти. Можна налаштувати оповіщення, якщо трафік різко зростає. Можна заблокувати, зупинити, перезавантажити пристрій. Така аналітика є і у оператора, але її зарито глибоко в біллінгу. На платформі це можна зробити в декілька кліків», – говорить Євген Берус.

Що говорять користувачі?

Чи так потрібен новий інструмент українському бізнесу? LIGA.net запитала про потреби декілька компаній з великою базою М2М сім-карт.

Наприклад, компанія Benish GPS обслуговує десятки тисяч «роботних» сім-карт – їх використовують в телематичних пристроях компанії. Серед переваг наявних систем мобільних операторів фахівці компанії відзначають формування архівних даних, де фіксується хто, коли подавав певну заявку, блокування і активація роботи сім-карт, контроль витрат, встановлення обмеження на номерах.

«В ідеалі хотілося б інтегрувати М2М платформи мобільних операторів з нашими внутрішніми програмними продуктами для максимальної оптимізації процесу оформлення і передачі сервісних заявок. І в такий спосіб звести до мінімуму час на їхнє виконання», – говорять в Benish GPS.

Також в компанії очікують в Україні можливості використовувати плинність трафіка GPRS і СМС в рамках пулу, який формується з низки мобільних номерів. «Принципом роботи такої послуги є вільний розподіл трафіка і СМС всіма номерами компанії. Це дозволяє уникнути перевитрати трафіка на номерах, відсутності необхідності встановлювати лімітування на кожен номер і стеження за витратами», – коментують фахівці Benish GPS.

ДТЕК Київські електромережі використовує понад 4800 M2M сім-карт. За інформацією прес-служби фахівцям для управління ними хотілося б відстежувати трафік і ліміти, визначати точно геодані картки і дистанційно їх блокувати.

Охоронна компанія Венбест не використовує окремих платформ управління М2М-картами. «Підключення дієї послуги у lifecell йде за певну суму щомісяця з кожного номера; у Vodafone про таку платформу не дізнавалися – нам і не потрібно; у Київстар ми використовуємо систему Мій Київстар, для управління платформою необхідно підключати окремого координатора», – прокоментували в компанії.

Щодо банківського сектора, його головна потреба – обслуговувати М2М сім-карти в своїй інфраструктурі: тримати зв’язок з картковими терміналами на касах, контролювати стан банкоматів тощо. У лютому НБУ повідомляв, що на 1 січня 2018 року в країні налічувалося 251,7 тисяч платіжних терміналів. Можна оцінити масштаб парку М2М-карток в сегменті.

«У банків і охоронних систем часто є свої системи управління машинними сім-картами. Тому від операторів їм потрібен API, який передасть їм 100 % функціоналу до їхньої CRM-системи. Отже, оператору потрібно передбачити такий інструментарій, який дозволить це зробити», – коментує Євген Берус.

Матеріал підготовлений у співпраці з LIGA.net

icon
174