Головна / Новини / Інтерв'ю / Як містам стати «розумними»: керівник напрямку B2G в Київстар Павло Прохоренко про доступні технології

Як містам стати «розумними»: керівник напрямку B2G в Київстар Павло Прохоренко про доступні технології

Як містам стати «розумними»: керівник напрямку B2G в Київстар Павло Прохоренко про доступні технології | Kyivstar Business Hub зображення №1
05 Жовтня 2021
Інтерв'ю

Близько 70% населення України живе у містах. Це невеликі містечка, обласні та районні центри, кожен з яких має свій власний характер, історію та туристичні принади. Загалом понад 1300 міських поселень, з яких три — міста-мільйонники: Київ, Харків та Одеса. Проте незалежно від свого розташування та розміру, вони мають щоденні спільні виклики.

Як організувати рух громадського транспорту? Як швидко реагувати на аварії у комунальних мережах? Як розвивати туристичні маршрути? Де будувати школи та дитячі садочки? Готові технологічні рішення вже зараз пропонує впровадити Київстар. А як саме інновації допомагають керувати містами ефективно — розповів Павло Прохоренко, керівник департаменту по роботі з державними підприємствами Київстар.

Зміст

  1. Як Київстар може допомогти містам розвиватися?
  2. Які технології потрібні українським містам, щоб стати «smart»?
  3. А якщо детальніше – як міська влада може використати Big Data? У яких сферах вона корисна?
  4. А чи можна за допомогою технологій заощаджувати та розв’язувати комунальні проблеми міста?
  5. Одна з проблем у великих містах — це постійні затори. Як технології можуть допомогти з дорожнім трафіком?
  6. У багатьох містах світу розумні камери спостереження допомагають шукати злочинців. Чи доступні такі інновації в Україні?
  7. Які ще процеси місто може диджиталізувати?
  8. Які особливості є у впровадженні технологій «розумного міста» в Україні?

 
— Як Київстар може допомогти містам розвиватися?

Київстар працює на ринку України з 1994 року і вже давно перестав бути просто оператором мобільного зв’язку. Зараз це велика технологічна компанія, яка пропонує не лише телеком-послуги своїм клієнтам, а й постачає бізнесу та державним підприємствам готові технологічні рішення. Це хмарні сервіси, IoT-технології, таргетовані розсилки, система безпаперового обміну документами тощо — вибір інструментів досить великий та допомагає нашим замовникам вирішувати широкий спектр задач.

Саме в напрямку B2G (Business-to-Government) ми співпрацюємо з містами, які прагнуть впровадити в себе елементи Smart City. Це вже не новий світовий тренд, але в Україні він, на жаль, розвивається досить повільно. Поки в Сінгапурі завдяки IoT-технології з одного комп’ютера можуть попередити затори, пустити додатковий громадський транспорт, або ж бачити в режимі реального часу стан комунальних мереж, в Україні за проїзд в маршрутках все ще передають готівку, а про аварії дізнаються від невдоволених мешканців.

Однак ми бачимо тут вікно можливостей для українських міст: уже готові інноваційні рішення просто чекають, щоб їх взяли й застосували. Це беззаперечно покращує життя мешканців, дозволяє розумно використовувати бюджетні кошти та сприяє розвитку міста. І Київстар має усе необхідне, щоб допомогти місцевій владі впровадити нові технології без зайвих зусиль.

— Які технології потрібні українським містам, щоб стати «smart»?

Smart City — це комплексне явище, в основі якого має бути робота з великою кількістю інформації. Саме аналіз великих масивів даних або ж Big Data може допомогти органам місцевої влади керувати містом: раціонально використовувати бюджет, будувати інфраструктуру, збільшувати доходи від туризму, визначати стратегію та плани з розвитку на наступний рік.

Епоха, коли рішення приймались на підставі звітів в excel-таблицях, вже давно пройшла. Даних зараз настільки багато, що потрібні новітні технології для їх правильної оцінки. Тут на допомогу і приходить Київстар з його багаторічним досвідом та експертизою. Компанія допомагає зібрати інформацію з різних джерел: дані самого оператора, міста, інших служб та партнерів Київстар. Ця інформація обробляється в режимі реального часу завдяки хмарним сервісам і візуалізується на одному дашборді у вигляді зрозумілих графіків. Таким чином влада міста отримує цінний інструмент для прийняття управлінських рішень у дуже різних сферах. І це також стає базисом для подальшого нарощування розумних технологій.

— А якщо детальніше – як міська влада може використати Big Data? У яких сферах вона корисна?

Залежить від того, який запит є у замовника. Наприклад, влада хоче знати хто живе у місті. Ми можемо побудувати портрет населення: проаналізувати вік, стать, наявність дітей, певні інтереси мешканців міста і його окремих районів. Для чого це потрібно? Так влада може розуміти, де їм потрібно будувати нові школи та дитячі садочки, де не вистачає нового бізнес-центру, а де — спортивного майданчика. Зібрану інформацію можна враховувати для діалогу з інвесторами і спільно планувати інфраструктурні проєкти саме у цих місцях.

Також Київстар допомагає аналізувати сезонну та трудову міграції мешканців. Ви можете побачити, з яких селищ люди найбільше їдуть на роботу в місто – щоб запланувати бюджетні витрати та у майбутньому модернізувати найбільш завантажені дороги чи запустити додатковий громадський транспорт.

Як містам стати «розумними»: керівник напрямку B2G в Київстар Павло Прохоренко про доступні технології | Kyivstar Business Hub зображення №2

Big Data також використовують для розвитку сфери туризму. Можна проаналізувати, з яких міст України до вас найчастіше приїздять туристи та які маршрути їх цікавлять. А також зробити висновки, з яких напрямків потік гостей поки що найменший – це дозволить правильно будувати піар-кампанії, знаходити нові потенційно привабливі для туристів місця, оновлювати та розвивати місцеву інфраструктуру, щоб регіон був зручним для мандрівників.

Зокрема, можна зробити їхні подорожі комфортнішими. Скажімо, запустити з аеропортів рейси у нових напрямках – як це було у Харкові. Фахівці Київстар проаналізували, скільки харків’ян їде в Бориспіль через нестачу потрібних авіа напрямків у рідному місті. Як результат, харківський аеропорт отримав якісну аналітику і підписав нові угоди з авіакомпаніями для відкриття у себе популярних рейсів. Харків’янам стало зручніше подорожувати, а аеропорт та місто отримали більший прибуток.

Важливо: Пропоновані сервіси та послуги на основі Big Data створені мобільним оператором. В роботі з даними компанія дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних» і не передає та не продає персональні дані абонентів, зокрема й записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних.

 
— А чи можна за допомогою технологій заощаджувати та розв’язувати комунальні проблеми міста?

Так. Саме IoT-технології (Internet of Things — ред.) допомагають муніципалітетам в усьому світі заощаджувати кошти та запобігати аваріям. Як саме? Можемо як приклад взяти водоканал. Ми як телеком-оператор ставимо свої SIM-карти у спеціальні датчики в облікових пристроях. Завдяки цьому у центр збору даних автоматично надходить точна інформація про споживання ресурсів кожною квартирою чи будинком. Такі ж датчики можуть моніторити ситуацію на інфраструктурних об’єктах, щоб була можливість швидко реагувати на проблеми, наприклад, прориви в трубах. Це дозволить комунальним службам оперативно ліквідовувати аварійні ситуації та запобігати справжнім катастрофам.

Київстар у цьому процесі забезпечує прилади M2M SIM-картами, дає платформу для керування ними (Центр управління IoT) та надає інфраструктуру для передачі сигналу від пристроїв до єдиного центру збору даних. Далі отриману з датчиків інформацію можна збирати у величезні архіви даних та за допомогою хмарних інструментів аналізувати та візуалізувати їх.

Для цього підходить рішення Azure Stack з Київстар. Як стратегічний партнер Microsoft, Київстар сьогодні може поєднувати можливості світової хмарної платформи Azure від Microsoft із потенціалом власного дата-центру. Завдяки чому місто та його комунальні підприємства можуть зберігати та обробляти свої дані на території України, але при цьому користуватися всіма перевагами однієї з найбільших хмар у світі.

— Одна з проблем у великих містах — це постійні затори. Як технології можуть допомогти з дорожнім трафіком?

Затори — це головний біль багатьох великих міст у світі. Утім, розв’язання проблеми ховається не тільки у кількості розв’язок та доріг, а й у турботі про комфортний громадський транспорт.

Машин ставатиме лише більше, але місто й вулиці ширшими не стануть. Тому потрібно спонукати людей користуватися громадським транспортом і залишати свої автівки для подорожей за містом. А як це зробити? Пускати просторі автобуси за найпопулярнішими напрямками. Сьогодні Київстар за допомогою геоаналітики може побудувати динамічну мапу переміщення населення у потрібний проміжок часу. Завдання для міста — використати цю аналітику та запустити у найбільш перевантажених напрямках більше громадського транспорту. А для ще більшої зручності – впровадити електронний квиток.

Як містам стати «розумними»: керівник напрямку B2G в Київстар Павло Прохоренко про доступні технології | Kyivstar Business Hub зображення №3

Місто може максимально швидко впровадити технологію безготівкової оплати проїзду в транспорті. Такий проєкт Київстар разом з партнерами допоміг реалізували у Маріуполі. Наші SIM-карти розмістили у валідаторах у транспорті, керування нами здійснюється з Центру управління IoT. У сукупності всіх задіяних технологій це дозволяє приймати оплату за проїзд від пасажирів онлайн. І це зручно не лише для них, а й для міста, бо так воно може відстежувати пасажиропотік та розуміти, чи вистачає транспорту на маршруті.

— У багатьох містах світу розумні камери спостереження допомагають шукати злочинців. Чи доступні такі інновації в Україні?

Направду, будь-яку технологію можна впровадити. Проєкти з камерами стосуються напрямку «безпечне місто», і Київстар працює з такими рішеннями. Наприклад, місцева влада встановлює на вулицях камери спостереження. Яка тут роль телеком-оператора? Ми можемо зберігати дані з цих камер у власному дата-центрі, а завдяки партнерському рішенню з Microsoft обробляти та аналізувати відео під актуальні завдання.

Як містам стати «розумними»: керівник напрямку B2G в Київстар Павло Прохоренко про доступні технології | Kyivstar Business Hub зображення №4

Завдяки технології машинного навчання можна розпізнавати обличчя та знайти людину, яка перебуває в розшуку. Так само аналізуючи нетипову активність або агресивну поведінку людини можна попередити терористичну атаку. Або ж знайти викрадену машину. З такими світовими практиками місто стає більш безпечним для його мешканців.

— Які ще процеси місто може диджиталізувати?

Завдяки Київстару місто може швидко інформувати населення через SMS про актуальні питання. Оголошення на заборі вже давно не працюють. Так само низька ефективність у публікацій анонсів на сторінках Міської ради у соціальних мережах. Набагато зручніше, якщо ваші громадяни вчасно отримають SMS-повідомлення на свій телефон.

Через SMS місцева влада може сповістити про перекриття доріг під час спортивних заходів на центральних вулицях або про ярмарки чи фестивалі, що відбуваються в певних районах міста. У 2021 році за допомогою таких повідомлень міста інформували громадян про нові центри вакцинації. Зручно, що можна купити пакет подібних розсилок на рік та гарантовано мати якісний канал комунікації з населенням, який можна використати за потреби у необхідному обсязі.

Комунікаціям з населенням допомагають також інші сервіси Київстар. Наприклад, якщо потрібно швидко розгорнути кол-центр у разі виникнення кризової ситуації або ж створити гарячу лінію для мешканців міста, ми підключаємо Віртуальну мобільну АТС , яка дозволяє протягом 5 хвилин об’єднати в одну мережу усі наявні мобільні та фіксовані номери й надалі автоматично розподіляти дзвінки між операторами – за певними сценаріями, які налаштовуються навіть дистанційно на вебплатформі. Можна також підключити номер 0-800 – він стане єдиним для вхідних дзвінків та безкоштовним для тих, хто дзвонить. І ось впродовж буквально кількох хвилин у вас вже є готовий кол-центр.

—Які особливості є у впровадженні технологій «розумного міста» в Україні?

Особливість у тому, що у наших містах часто процеси диджиталізації знаходяться на дуже ранніх етапах: десь є декілька камер, десь електронний квиток, а десь — точково поставили кілька розумних лічильників у будинках. Комплексні рішення зараз мало де впроваджуються, і саме тому Київстар хоче допомогти використовувати найбільш сучасні технології.

Ми розуміємо, що до кожного міста потрібен індивідуальний підхід. Не можна одне рішення запропонувати всім, як іноді буває у бізнесі. Разом із місцевими органами влади наші спеціалісти оцінюють ситуацію, вирішують, які процеси задля максимального ефекту треба диджиталізувати в першу чергу. Наприклад, хтось хоче почати з інформування населення за допомогою SMS, а інші прагнуть частину документів перевести в електронний формат, щоб швидко приймати рішення.

Спільною проблемою ще залишаються юридичні питання. А саме – правильне оформлення тендерних закупівель. Міста хочуть змінюватися, але, як банально це б не звучало, вони часто не знають, як закупити той чи інший продукт. Наприклад, державні чи міські структури не можуть замовити собі програмне забезпечення від Microsoft, бо у тендерній заявці на Prozorro вказують неправильні ідентифікатори чи назву предмету закупівлі. У нас є спеціалісти, які можуть допомогти розібратися з процедурою тендеру. Київстар тут виступає не лише як постачальник рішень, а й як надійний партнер, який готовий ділитися досвідом, експертизою, вчасною підтримкою та супроводом. У підсумку місто купить саме той продукт, який йому потрібен.

Київстар розуміє, як сьогодні містам важливо впроваджувати інновації, заощаджувати ресурси та раціонально використовувати бюджет. Саме тому ми прагнемо допомагати їм диджиталізуватися та розвиватися, щоб управління всіма процесами ставало легшим і сучаснішим, а мешканці українських міст мали якомога комфортніше життя.

Теги