Як змінюватися українським бізнесам у 2023 році
14 квітня 2023 10 хвилин читання

Як змінюватися українським бізнесам у 2023 році

Тренди та аналітика#Рішення#Технології#ШтучнийІнтелект

Про що:

Раніше здавалося, що пандемія найбільше змінить бізнес за останні десятиліття. Втім, перед українськими компаніями постали сильніші виклики: їм необхідно виживати та розвиватися попри війну. Проте як саме змінюватися, щоб збільшити шанси на успішне майбутнє?

Матеріал підготовлений за участі інтелектуального партнеру Києво-Могилянська Бізнес Школа (KMБШ)

Зміст

Виклики та можливості

Віддалена співпраця

Поліпшення ланцюжків постачання

Цифрова трансформація набирає обертів

Клієнтський досвід у фокусі уваги

Виклики та можливості

Війна сильно вдарила по українській економіці. За даними Європейської Бізнес Асоціації, 83% компаній за минулий рік відчули падіння доходів (у доларовому вимірі). А у 54% бізнесів скорочення становило понад 20%. Водночас український бізнес не здається: вже станом на липень 2022 року приблизно 61% підприємств частково або повністю перебудували робочі процеси, адаптувавшись до воєнних реалій.

Компанії намагаються підтримувати економіку країни, зберігати робочі місця та шукати можливості для розвитку (зокрема, виходити на нові ринки та запускати нові продукти). Найсерйозніші виклики для українських бізнесів зараз — це:

  • Втрата виробничих потужностей, складських приміщень тощо. Особливо це стосується регіонів, які перебували під обстрілами або окупацією.
  • Втрата співробітників. До війни чимало компаній сформували сильні команди, але після релокацій, спричинених війною, звичні процеси порушились. До того ж багатьом бізнесам довелося скоротити частину персоналу, залишивши тільки ключових працівників. Утім, немало й тих, хто усіма силами намагається утримати людей, розуміючи: після війни процес підбору доведеться починати знову.
  • Падіння попиту. Дані, отримані завдяки аналізу активності використання банківських карток, свідчать: споживання впало вдвічі в перші місяці війни, а влітку стабілізувалося на рівні 70-74% у порівнянні з 2021 роком.

Ці виклики можна перераховувати довго, до того ж в кожній галузі свої нюанси. Проте із цих проблем бізнес виніс низку уроків. Наприклад, під час війни управлінці остаточно зрозуміли: люди — це ключова цінність. І навіть відсутність працівників в офісах чи в одній країні не обов’язково має бути причиною їхнього звільнення чи радикального падіння їхньої ефективності.

Віддалена співпраця

Пандемія навчила нас працювати дистанційно: між 2019 та 2021 роками кількість віддалених працівників потроїлася. Звичайно, найбільше це стосується людей, які займаються інтелектуальною працею. Дослідження свідчать, що люди зі ступенем бакалавра або вищим уп’ятеро частіше за інших працюють віддалено.

Ризики, які спричинила війна, стимулюють людей шукати безпечніші місця для проживання. А завдання компаній — надати їм можливість та необхідні інструменти для віддаленої роботи. Так бізнес не просто збереже співробітників, а й посилить їхню лояльність.

Ще одним кроком, який важливо зробити українським компаніям, є розробка кризових планів, вважають в IT-компанії Jelvix. Причому варто створити їх для різних операційних частин бізнесу, тобто вирішити, що робити з IT-інфраструктурою, як посилити резервний капітал, юридичний департамент тощо. Наприклад, усі дані, пов’язані з бізнесом, можна перемістити в хмару і створити резервні копії.

Диверсифікація ризиків під час війни набула нового значення. Тепер мати представництво за кордоном чи іноземних партнерів є не лише додатковим джерелом доходів, а й може стати тим локомотивом, який дозволить бізнесу вижити й навіть зміцнити свої позиції. Тому варто провести огляд наявних партнерств та пошукати способи створити нові.

Поліпшення ланцюжків постачання

Також у 2023 році бізнесу треба переосмислити свої ланцюжки постачання з урахуванням обставин, що змінилися, і підвищеної інфляції. Можна шукати резервних постачальників чи альтернативні маршрути.

Деякі українські компанії зараз зменшують обсяги готової продукції на складах, щоб мінімізувати ризики. Також до своїх логістичних операцій бізнеси активно залучають Польщу, яку вже називають логістичним хабом для України. У міру того як поглиблюватиметься співпраця між державами (зокрема, спрощення руху через кордон), для компаній з’являтиметься ще більше можливостей.

Також бізнесам варто звернути увагу на доставку «останньої милі». Це останній етап ланцюжка постачання: від складу до дверей замовника. Він часто є неефективним і негнучким, а коштує дорого. Скажімо, може сягати 41% у загальних витратах ланцюжка постачання. Доставка «останньої милі» буває дорожчою, ніж зберігання на складі та сортування.

Водночас споживачі висувають дедалі жорсткіші вимоги до часу доставки. І щоб їх задовольнити, компанії можуть використовувати рішення для вдосконалення доставки «останньої милі». За даними опитувань, майже 80% споживачів стверджують: вони найімовірніше зроблять покупку, якщо зможуть отримати її упродовж двох днів або менше. І чимало людей готові платити більше, щоб пришвидшити доставку.

Як вдосконалити доставку «останньої милі»? Наприклад, за допомогою сервісів, які використовують штучний інтелект для оптимізації доставки.

Зокрема, американська компанія LogiNext пропонує SaaS-рішення, яке автоматично оптимізує маршрути, покращує управління потужностями та використовує предикативний аналіз. Наприклад, воно дозволяє врахувати чимало чинників: бажані для клієнта «часові вікна» доставки, робочий графік водія, місцевий трафік, місткість автомобіля тощо – щоб запропонувати найкращий маршрут.

Звичайно, такі методи можуть здаватися фантастичними в українських реаліях, але насправді подібні технологічні рішення можуть прийти до нас набагато швидше, ніж ми очікуємо. І хто зможе першим їх опанувати, отримає чималу конкурентну перевагу.

Цифрова трансформація набирає обертів

Представлення широкому загалу технології ChatGPT підтвердило те, що цифрові зміни з кожним роком стають дедалі глибшими. У 2023 році виникатимуть інновації у штучному інтелекті, інтернеті речей, віртуальній та доповненій реальності, хмарних обчисленнях, блокчейні, мережевих протоколах на зразок 5G тощо.

 Але, на думку футуролога Бернарда Марра, це не будуть просто окремі інновації, а навпаки, межі між ними поступово розмиватимуться.

Цей процес має чітку логіку: технологічні рішення мають закривати конкретні «болі» людства, скажімо, організацію віддаленої або гібридної роботи чи ефективніше ухвалення управлінських рішень.Якщо поєднати різні інновації, можна отримати ефект синергії.

Бернард Марр вважає, що у майбутньому ми побачимо «розумні компанії», в яких різноманітні системи та процеси працюватимуть разом, щоб забезпечити найефективніше виконання бізнес-завдань. А для цього потрібно продовжувати цифрову трансформацію, впроваджуючи нові технології у всі можливі процеси (звичайно, робити це потрібно продумано й після ґрунтовного аналізу).

У майбутньому ніхто не зможе ігнорувати розвиток технологій, навіть компанії, діяльність яких не пов’язана зі ШІ. Кожна має замислитись: як нові технології вплинуть на нас, нашу організацію, нашу галузь? І як ми можемо використати їх, щоб покращити свій бізнес? Можливо, інновації поліпшать ваш маркетинг та збільшать продажі або ж допоможуть створювати кращий клієнтський досвід чи оптимізують виробничі процеси? Сьогодні технології максимально доступні, і не варто втрачати можливості покращити свій бізнес з їхньою допомогою.

Цей тренд підтверджують різноманітні дослідження. Наприклад, IBM Research стверджує, що впродовж трьох років використання штучного інтелекту в промисловому виробництві зросте на 40-80%. Ба більше, адаптивний штучний інтелект зможе створювати моделі, які змінюватимуться і підлаштовуватимуться під потреби конкретної компанії, навчаючись на досвіді людей і машин.

Одним із перспективних напрямків у цифровій сфері є суперзастосунки (superapps), вважає Аніс Уззаман, засновник венчурної компанії Pegasus Tech Ventures. Суперзастосунок можна порівняти зі швейцарським кишеньковим ножем, який здатен виконувати багато функцій. Компанія Gartner очікує, що до 2027 року понад 50% населення планети щодня активно користуватимуться декількома суперзастосунками.

Суперзастосунок поєднує програмні функції з платформою та екосистемою. Він може замінити декілька звичайних застосунків, а також здатен надати третім сторонам платформу для розробки власних мінізастосунків. Популярними прикладами є WeChat, AliPay, Alibaba, Revolut, PhonePe, Rappi, Grab, Tata Neu, Troop Messenger, Gojek і Clap Messenger. Експерти прогнозують бурхливий розвиток суперзастосунків у найближчому майбутньому, і компаніям варто скористатися їхніми перевагами (наприклад, як інструментом для управління робочим потоком, для співпраці між людьми тощо).

Клієнтський досвід у фокусі уваги

У 2023 році споживачам доступно більше варіантів для покупки, ніж будь-коли раніше, впевнені в аналітичній компанії Exploding Topics. А це означає, що бізнесам доведеться важче працювати, щоб клієнти обрали саме їх.

Водночас у складні часи утримання наявних клієнтів може стати чинником, критичним для виживання, адже залучати нових обійдеться набагато дорожче. Знову-таки, на допомогу приходять сучасні технології, зокрема штучний інтелект. Дедалі більше компаній інвестуватимуть у створення та впровадження технологічних рішень для забезпечення кращого клієнтського досвіду. Це підтверджують результати дослідження Gartner: витрати організацій на технології зросли найбільше, на 7,6%, а на навчання та розвиток працівників — лише на 3,4%.

З 2020 року кількість керівників служби підтримки клієнтів, які використовують штучний інтелект, зросла на 88%. І сьогодні 45% керівників таких департаментів, опитаних Saleseforce, кажуть, що вже розгорнули рішення зі ШІ. Ці цифри можуть здаватися відірваними від українських реалій, але насправді саме IT і штучний інтелект зокрема, може стати одним з найголовніших чинників повоєнної модернізації України та забезпечить їй якісний стрибок. Вже зараз ця сфера підтримує економіку країни: лише за перше півріччя 2022 року експорт ІТ-індустрії сягнув $3,7 млрд, що на 23% більше, ніж за аналогічний період 2021-го.

Наслідком застосування цифрових інструментів є зростання задоволеності клієнтів, зменшення витрат та підвищення ефективності обслуговування. А фахівці компанії McKinsey підрахували, що 65% завдань можна автоматизувати за допомогою екосистеми обслуговування клієнтів на основі штучного інтелекту.

Наприклад, компанія Camping World запустила систему зі штучним інтелектом від IBM для управління своїм контакт-центром. Віртуальний агент, на ім’я Arvee, обслуговує клієнтів, може автоматично і швидко знаходити інформацію про них і завдяки цьому ефективніше відповідати на їхні запитання. Після впровадження рішення залученість клієнтів зросла на 40%, а час очікування відповіді на дзвінок скоротився до 33 секунд.

Звичайно, деякі просунуті технологічні рішення доступні не всім бізнесам. Але майбутнє — невідворотне, і готуватися до нього потрібно вже зараз.

Тренди та аналітика#Рішення#Технології#ШтучнийІнтелект

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті

#Тренд#Київстар#Ритейл
#ШІ#ШтучнийІнтелект
Дослідження українського ринку FMCG10 травня 2023 51 хвилина читання

Дослідження українського ринку FMCG

#ВійнавУкраїні#Рішення
#ВійнавУкраїні#Рішення#Технології#РосійськоУкраїнськаВійна#Stoprussia#Stoprussianagression#Тренд#Бізнес
#Рішення
#ШтучнийІнтелект#ШІ#AI#BigData#БігДата

Підпишіться на щомісячну розсилку найцікавіших новинПідпишіться на розсилку