«ЗаХмарне» майбутнє: банки чекає масштабна модернізація

«ЗаХмарне» майбутнє: банки чекає масштабна модернізація

20 Липня 2020
Огляди ринку
icon
659

Хмарні сервіси всього за кілька років з дивини перетворилися на технологічну буденність. Саме слово хмара все рідше беруть в лапки, настільки звичним воно стало. Проте, якщо приватним користувачам легко перейти на роботу з документами і колегами онлайн, для компаній і організацій (наприклад, банків) це непростий виклик. На «прогулянку» по хмарах ми вирушили з Іллею Польшаковим, директором з розвитку нових напрямів бізнесу оператора Київстар.

Ілля Польшаков

директор з розвитку нових напрямів бізнесу оператора Київстар

В умовах карантину, з Іллею ми спілкуємося так само в хмарі — зв’язуємося по Microsoft Teams — один з корпоративних інструментів для віддаленої роботи в Київстар. З того, як скоро можна буде повністю перевести роботу в онлайн, і починається наша розмова.

— За прогнозами компанії Deloitte до 2030 року устрій банків і фінансових установ буде виглядати зовсім по-іншому, завдяки, зокрема, хмарним технологіям. Чим, на вашу думку, цікаві хмари?

— Я поділяю точку зору Deloitte й інших аналітиків, які говорять про це. Хмарні технології все сильніше конкурують з технологіями on-premise — коли компанії закуповують своє серверне обладнання для дата-центрів і підтримують його самостійно. Завдання бізнесу — збільшувати ефективність, зокрема управляти коштами, які використовуються на передових технологіях. І хмари якраз мають властивість, яка називається еластичністю.

 Що мається на увазі?

— Хмарне рішення дає компанії саме той обсяг обчислювальних потужностей, який потрібен їй у цей момент. Насправді, власні ресурси за принципом on-premise в банках і інших компаніях часто закуповуються з великим запасом. Як правило, банки забезпечують собі подвійний резерв. Іншими словами, купують про запас, а це — багатомільйонні інвестиції. Потужності ці часто не використовуються на повну силу, устатковання простоює і застаріває, а це витрати. Хмари — відмінна альтернатива для компанії, яка буде використовувати обсяг потужностей за необхідніостю.

 

Хмарне рішення дає компанії саме той обсяг обчислювальних потужностей, який потрібен їй у цей момент.

Скажімо, банки будують часто не один дата-центр, а кілька, географічно розподілених. Це теж інвестиції, які можуть не окупитися. Для вирішення цих завдань хмари будуть все більше проникати в інфраструктуру компаній, зокрема банків.

 Помітно, що Київстар стає не просто постачальником зв’язку та інтернету, а постачальником комплексних технологічних рішень для бізнесу, включно з хмарними. Чому Київстар розвиває цей напрям?

— Хмарні продукти з’явилися в портфелі рішень для бізнесу три роки тому. Тоді ми почали пропонувати пакет офісних програм Microsoft Office 365. У листопаді 2019 року ми підписали стратегічне партнерство з Microsoft, у межах якого спільно розвиваємо проєкти в сфері інтернету речей, аналітики даних, штучного інтелекту і хмарних рішень. З минулого року наші бізнес-клієнти користуються Azure Stack і Microsoft Azure поряд з іншими сервісами, такими як Big Data. Ми як телеком-оператор перестаємо бути просто мобільним оператором для бізнес-клієнта. Ми пропонуємо пакет конвергентних партнерських рішень — від корпоративного голосового зв’язку до Big Data аналітики і хмарних продуктів.

Також ми продовжуємо розвивати свій комерційний дата-центр у Києві, рівень надійності якого відповідає вимогам Tier-III відповідно до класифікації Uptime Institute. В цьому році ми ввели в експлуатацію ще одне серверне приміщення на 40 стійок, частина з яких обладнана відповідно до вимог постанови НБУ № 243 для розміщення банківських клієнтів. Великі замовники можуть також орендувати виділені серверні приміщення, зокрема й екрановані відповідно до вимог НБУ. Коли клієнт може розмістити своє господарство в дата-центрі Київстар і скористатися доступом до хмарного сервісу Azure Stack, який розміщений в ЦОД мобільного оператора — для бізнес-клієнта це унікальна комбінація гнучкості рішення, високійої швидкості і надійності мережевої взаємодії.

 Багато компаній не переносять свою інфраструктуру в хмару, бо вважають, що хмари погано захищені. Це міф?

— Якщо говорити про міжнародних та національних постачальників хмарних рішень, то в хмарах є всі необхідні інструменти для запобігання кіберзагрозам. Вони сертифіковані відповідно до всіх норм, вимог і стандартів захищеності даних. Крім того, у провайдерів є всі необхідні інструменти для попередження та запобігання загрозам, а також для захисту клієнтських даних.

Якщо ми говоримо про компанії рівня Microsoft, у них рівень захищеності максимальний. Для банків, наприклад, гостро стоїть питання data residency — розміщення даних клієнтів у межах країни. Таке завдання вирішується за допомогою гібридної хмари: дата-центр, де розміщені дані, знаходиться в країні, а обчислювальні потужності, наприклад, — у глобальній хмарі.

За таким принципом Київстар пропонує своїм бізнес-клієнтам свої продукти спільно з Microsoft — Azure Stack with Kyivstar і Microsoft Azure with Kyivstar. У замовника є можливість розмістити дані в межах країни в дата-центрі мобільного оператора і користуватися всіма службами глобального Microsoft Azure. Ми першими серед операторів запропонували українському бізнесу таке рішення.

 Наскільки банківська індустрія в Україні готова до освоєння хмарних технологій?

— Перш за все, Україні потрібна законодавча база, яка б описала, які дані можна зберігати в хмарах. Законопроєкт «Про хмарні послуги» від 20.12.2019 р. N 2655 і допоможе врегулювати ці та інші питання і вимоги за сертифікатами безпеки.

Багато банків вже експериментують з хмарними сервісами, частково розміщуючи свої IT-інфраструктури в хмарах, використовуючи зокрема Azure. Щоб банки і далі освоювали хмарні технології, потрібні надійні партнери, які допоможуть впровадити сервіси у клієнта. Це не тільки впровадження і вибудовування хмарного середовища у клієнта, а й робота над створенням компетенцій всередині самого замовника. Наші експерти і архітектори допомагають не тільки оцінити інфраструктуру замовника, а й перемістити процеси замовника в хмару. Пілотна модель, proof of concept, дозволяє наочно показати клієнту невелику ділянку міграційного проєкту, щоб замовник зміг зрозуміти, як буде виглядати хмарне середовище в результаті, протестувати його і прийняти рішення про міграцію.

Згодом ринок дозріє, і Україна прийде до масового використання хмарних технологій. І щорічне зростання ринку хмар на рівні 30−40% підтверджує цей запит. Закон «Про хмарні сервіси» полегшить роботу. Буде легше і провайдерам, і клієнтам.

— Чи є у Київстар реалізовані хмарні проекти для банків? Над чим ви працюєте зараз?

— Я б говорив не просто про хмарні рішення для банків. Ми дивимося на сервіси для бізнесу ширше. Зараз ми надаємо велику кількість бізнес-рішень, в основі яких лежать технології партнера Microsoft і аналітичні сервіси Big Data. З банками і фінансовими установами ми давно успішно працюємо в розрізі аналітичних звітів на основі Big Data. За ці роки ми створили більше 450 дашборд-шаблонів і більше 50 предиктивних моделей.

Тренд на великі дані давно зміцнився в порядку денному багатьох компаній. Бізнес, у якого вже є масиви даних, починає розбиратися, що з ними робити і як структурувати. Крім того, з’являються нові типи даних, які передаються через пристрої інтернету речей. Наприклад, датчики вологості грунту в сільському господарстві, показники забруднення повітря тощо. Команда професіоналів Київстар, використовуючи свої багаторічні знання і компетенції, успішно допомагає бізнес-клієнтам освоїти бізнес-аналітику.


 Хмари дозволяють обробляти величезні масиви даних, що для банків — критично важливий елемент операційної роботи. Як Київстар може бути корисний в частині Big Data?

— Тут ми поділяємо продукти на кілька категорій. Наприклад, аналітичні сервіси — скоринг і антифрод — інструменти для визначення надійності позичальника в банках, чим вони вже активно користуються. Або, скажімо, геотаргетинг і таргетована комунікація для пошуку цільової аудиторії в процесі маркетингових активностей. Ми розробили більше 20 характеристик, за якими замовник може вибирати свою цільову аудиторію, а також характеристики можуть розроблятися під потреби замовника.

Паралельно ми розвиваємо проєкти з побудови аналітичних сховищ, зокрема для банків. Це спрощує клієнтам процес управління даними, їх зберігання, і дозволяє гнучко розширювати обчислювальні потужності. Київстар працює з партнерами, зокрема з Microsoft, тому, залучаючи консультантів з високою кваліфікацією і маючи свої компетенції, ми надаємо замовнику оптимальний варіант вирішення його запитів.

Рішення і продукти Київстар — кастомізовані, ми відштовхуємося від того, які завдання стоять перед замовником і допомагаємо їх вирішити.

Щоб банки охочіше переносили свої IT-інфраструктури в хмари, потрібне відповідне зрозуміле законодавче регулювання.

 Тобто, хмарні рішення можна порівняти з кубиками Lego, з яких під потреби замовника можна зібрати, скажімо, і невелику машинку, і космічний корабель?

— Так, така аналогія можлива. Звичайно, коли ми говоримо про хмари — це стандартизовані вимоги до норм безпеки і захисту даних. Але, якщо говорити про рішення для замовника, то це не коробковий продукт. Клієнт отримує набір функціональних можливостей залежно від його бізнесу, операційних процесів, специфіки, і багато іншого. Іншими словами, ми кастомізуємо рішення під клієнта. Крім того, замовник платить за принципом pay-as-you-go — тільки за використаний обсяг необхідних ресурсів.

— Що ви порадите банкам, які хочуть, але бояться освоїти хмарні технології?

— Щоб банки охочіше переносили свої IT-інфраструктури в хмари, як я вже говорив, потрібно відповідне зрозуміле законодавче регулювання. А далі надійні партнери і постачальники посприяють розвитку і проникненню хмарних рішень в різні бізнес-галузі, включно з банками. Думаю, в найближчі п’ять років ми побачимо поступову модернізацію багатьох банків. Адже всі розуміють — там майбутнє.

Джерело

icon
659