Знайомства, платежі та інтернет речей. Що ще продають мобільні оператори

31 Жовтня 2017
Огляди ринку
icon
295

Другий матеріал про трансформацію бізнес-моделей мобільних операторів

Одним голосовим зв’язком і стандартними послугами не розбагатієш. Це усвідомили мобільні оператори всього світу. Тому вступили в конкуренцію з тими, хто вже заробляє великі гроші на їхніх ресурсах. І мають всі шанси вирівняти становище.

Ми публікуємо другу частину розповіді про додаткові сервіси мобільних операторів. (Перший матеріал – Дезодоранти, кіно та банки. Що продають мобільні оператори крім зв’язку).

Машинам теж потрібно телефонувати

Інтернет речей в Україні тільки почав розвиватися. База живих абонентів більш-менш усталилася, тому машинні підключення (M2M) для мобільних операторів – один з пріоритетів. За словами Євгена Кражана, у Київстар в цьому сегменті велике зростання (за даними GSMA, компанія – лідер на українському ринку мобільних M2M), а головні клієнти – банки, охоронні та логістичні компанії. «З агросектором поки складніше, хоча SIM-карт в машинах і датчиках там вже сотні тисяч. Проблема з доступністю мережі, і ми шукаємо новий формат роботи з особливо віддаленими об’єктами», – говорить він.

Про високий попит на M2M повідомляють і Vodafone з lifecell: кількість підключень у кожного з них зросла на 50 % як порівнювати з минулим роком.

За кордоном набирає популярності «підключена машина». Серед кейсів – AT&T, що працює в цьому напрямку з 19 автовиробниками. Крім того, що машина забита датчиками, розпізнаванням голосу і має власний магазин додатків, оператор просуває послугу створення точки доступу Wi-Fi безпосередньо в машині. Зрозуміло, завдяки покриттю 4G. Інший приклад – AT&T – віддалений моніторинг пацієнта через пристрої, які носяться.

Та сама історія з телеметрією. В Іспанії енергетична компанія Endesa спільно з Telefonica Spain реалізує проект розумних лічильників електрики. Іспанське і європейське законодавство сприяє впровадженню лічильників, які допомагають відстежити ефективність кінцевого використання енергії. Це, зокрема, стосується всіх лічильників внутрішнього постачання потужністю до 15 кВт. Зчитування показань, увімкнення, зміна потужності, виявлення махінацій – все відбувається віддалено.

Знакомства, платежи и интернет вещей. Что еще продают мобильщики

Точок відділеного контролю вже понад 18 000. Скриншот з сайту Endesa

У нашій країні такі проекти реалізуються тільки точково. Для масового впровадження не вистачає двох умов – технологічного (знов-таки для особливо віддалених об’єктів) та регуляторного (незрозуміла модель, хто – провайдер послуги або сам користувач – платитиме за таку автоматизацію).

Фермерам, біженцям та нудьгуючим одинакам

Для України, яку чиновники останнім часом люблять називати то аграрною країною, то країною стартапів, може бути цікавий приклад Пакистану.

Там підрозділ оператора Telenor став технологічним партнером програми Департаменту сільського господарства штату Пенджаб. В її рамках дрібним фермерам видаються безвідсоткові позички, а сам оператор розробляє для них цифрову платформу з мобільних і веб-додатків. Фермери також отримають смартфони з підтримкою 3G / 4G і безкоштовні SIM-карти з пакетами даних. Обов’язок фермерів – вносити результати роботи в додаток, щоб було видно, на що витрачені позики. У Пенджабі налічується понад 10 мільйонів фермерів, серед яких близько 2 мільйонів вже використовують смартфони.

У нас подібним питанням перейнялося Мінагрополітики. Поки що дійшло до підписання Меморандуму про співпрацю з Київстаром. Йдеться про створення цифрової платформи та мобільного додатка, які допоможуть фермерам комплексно оптимізувати свою працю. Наприклад, надати рекомендації щодо посадки врожаю, орієнтуючись на культуру та прогноз погоди, надати маркетплейс для покупки добрив і продажу товарів, допомогти з консультаціями.

Не завжди сервіси і додатки несуть пряму монетизацію. Іноді турбота про абонента набуває незвичайних обрисів.

Американський T-Mobile створив для своїх абонентів рекламний додаток T-Mobile Tuesdays. Щовівторка серед тих, хто зареєструвався в додатку, розігруються призи – від невеликих подарункових сертифікатів на футболки до поїздок на фестивалі або до національних парків. «Ми співпрацюємо з одним із найкращих і найкрутіших брендів, щоб щотижня завдячувати нашим клієнтам», – пишуть на сайті програми. Так оператор залучає наявних користувачів і зацікавлює нових.

Знакомства, платежи и интернет вещей. Что еще продают мобильщики-1

Скриншот сайту програми лояльності T-Mobile Tuesdays – класичний лендинг для заманювання

Turkcell, «батько» українського lifecell, зреагував на наслідки війни в сусідній країні. Оператор розробив додаток «Merhaba Umut», з допомогою якого носії арабської мови можуть вивчати турецьку та отримати доступ до базової інформації, яка стане в нагоді в побуті. Насамперед він розрахований на сирійців – через збройні зіткнення частина з них вимушено тікає до Туреччини.

А в самому lifecell однією з популярних додаткових послуг раптово виявився сервіс знайомств. Він працює через USSD-запити і надсилання конфіденційних SMS потенційним партнерам. Можливо, так абоненти ностальгують за побаченнями наосліп і часами без соцмереж, які знають про них все.

Гаманці в мобільних та безкоштовні месенджери

Якщо безлімітним трафіком абонента повільно привчають до платного контенту, то фінансові послуги оператори використовують для наближення cashless economy.

У Vodafone, наприклад, очікують, що в 2018 році понад 30 % всіх он-лайн-покупок українців будуть зроблені з мобільних пристроїв. Цього літа компанія запустила сервіс-додаток Vodafone Pay, з допомогою якого можна оплачувати послуги засобами на мобільному рахунку (для рідних абонентів) або карті будь-якого банку і здійснювати перекази на невеликі суми. За словами Євгена Булаха, незабаром оператор анонсує нові можливості інструменту.

Київстар працює над своїм фінансовим сервісом вже кілька років. Послуга «Мобільні гроші» доступна абонентам оператора і зараз, але в компанії очікують схвалення від Нацбанку запуску повноцінного гаманця з електронними грошима. У департаменті мобільних фінансових послуг оператора налаштовані щонайменше конкурувати в сегменті мікроплатежів і в населених пунктах з нерозвиненою банківської інфраструктурою.

Нещодавно дочірня компанія lifecell – Paycell – отримала статус фінансової компанії. Компанія планує здійснювати гривневі перекази без відкриття рахунків, видавати кредити, а також надавати послуги з фінансового лізингу.

Про месенджери Veon і BIP, розроблені Київстар і lifecell, ми нещодавно писали. Їх монетизація перебуває під великим сумнівом. Проте Veon хочуть зробити інтернет-платформою, повністю персоналізованої під користувача з огляду доступних сервісів і контенту. Як це позначиться на доходах компанії – покаже час.

На землі та у хмарах

В традиційних нетелефонних послугах вже закріпилися «хмари» – на них зростає попит у середнього та малого бізнесу. Оператори мають власні дата-центри і партнерство з cloud-постачальниками, наприклад, Microsoft. Колосальними грошима в цих сферах не вихваляються – для них це більше є спробами намацати модель побудови комплексних сервісів для клієнта. І, звісно, додатковий доказ лояльності.

Vodafone експериментує з «залізом» – рік тому він випустив в Україні брендовані смартфони під управлінням Android. Євген Булах пояснює: компанія використовує модель, характерну для західних країн, коли абонент приходить до операторського магазину не тільки за SIM-картою, а за повним комплексом послуг зв’язку.

Нещодавно у оператора виокремили сегмент – послуги безпеки, куди сьогодні входять «Антивірус Zillya!» і «Vodafone Safety», який в разі втрати мобільного телефону здатний повернути гаджет і захистити інформацію на ньому.

У Київстар поки не розпрощалися з фіксованим зв’язком – провідним інтернетом і стаціонарної телефонією. І не збираються – за словами Євгена Кражана, якщо говорити про загальну виручку від B2B, доходи від фіксованого зв’язку становлять близько 15 %. А серед бізнесів популярністю користуються ковергентний зв’язок і віртуальна мобільна АТС.

«Наприклад, компанія запустила рекламу, та спрацювала, проте вхідна лінія не впоралася з потоком дзвінків, і частина з них відвалилася. Причому менеджери часом навіть не знають, наскільки таких дзвінків було багато. Платформа ж фіксує, маршрутизує і аналізує дзвінки, допомагає зрозуміти ланцюжок приходу клієнта», – розповідає Кражан.

***

Якщо першу битву за власну «трубу» мобільні оператори програли, то щодо наслідків війни вони мають явно інші плани. Чи вийде, залежатиме від того, чи зможуть вони з’єднати могутність корпорації і рухливість стартапу при впровадженні інновацій. У будь-якому разі абоненти безсумнівно мають вийти переможцями.

Матеріал підготовлений у співпраці з http://LIGA.net/

icon
295