Зухвалі: Як зростати, створювати багатство і впливати на світ

Зухвалі: як зростати, створювати багатство і впливати на світ

Концепції

Bold: How to Go Big, Create Wealth and Impact the World

Зміст

Рекомендовано KMBS

Основна ідея

Експоненціальність замість лінійності

П’ять експоненціальних сфер

Зухвалий лад

Що об’єднує зухвалих

Масовий ефект

Від натовпу до співтовариства

Рекомендовано KMBS

  • Білл Клінтон назвав цю книгу мапою для тих, хто вірить, що може змінити світ
  • Видання має схвальні відгуки від Financial Times, Booklist та Publishers Weekly
  • Книгу рекомендує Майкл Делл, засновник компанії Dell Computers

Основна ідея

Настав час остаточно попрощатися з лінійним мисленням. На зміну йому приходить експонентне. Це означає, що у світі майже в кожного з’явилося набагато більше можливостей створювати щось велике, ніж будь-коли раніше. Змінювати світ стало простіше, але є один нюанс: людині, яка хоче це зробити, потрібний найголовніший компонент – зухвалість. Це особливий спосіб мислення, який не визнає меж, а бачить можливості. Для таких людей весь світ є майданчиком для втілення ідей і створення чогось нового та значущого. Вони перетворюють найбільші проблеми людства на свої можливості. Їхній бізнес завжди налаштований вирішувати виклики глобального масштабу.

Отримайте цей огляд на email

Експоненціальність замість лінійності

Усю свою історію людство існувало в лінійному світі. Тисячі років життя людини протікало повільно і на одному місці. Максимальну відстань, на яку вона віддалялася від свого житла, можна було подолати за один день. Якщо щось траплялося на іншому кінці планети, ми нічого не знали про це. Життя було одноманітним, протягом століть чи навіть тисячоліть могло нічого не змінитися.

А сьогодні ми живемо у глобальному світі, який розвивається експоненційно. Проблема в тому, що наш мозок і, таким чином, наше сприйняття можливостей ніколи не були призначені для обробки інформації в такому масштабі або з такою швидкістю. Наш лінійний розум буквально не може усвідомити логіку та суть експоненційної прогресії.

Епоху експоненційності можна описати через пояснення шести взаємопов’язаних процесів сучасного бізнесу. Автори книги назвали їх «шість D» (від англ. Digitalization, Deception, Disruption, Demonetization, Dema-terialization, Democratization).

Диджиталізація (Digitalization). Інновації виникають завдяки тому, що люди обмінюються ідеями. На світанку існування людства єдиним способом обміну та зберігання інформації були історії біля багаття. З появою друку, а згодом інтернету будь-яка інформація може зберігатися та передаватися зі швидкістю світла. Усе, що перетворюється на цифровий формат (фотографія, біологія, медицина, виробництво тощо), підпадає під дію закону збільшення обчислювальної потужності Мура. Ідея диджиталізації дуже проста: усе, що переходить із фізичного стану в цифровий, стає на шлях експоненційного зростання.

Оманливість (Deception). Зазвичай відразу після оцифровування експоненційне зростання настільки мізерне, що часто-густо його помилково вважають звичайним прогресом при лінійному зростанні. Уявіть собі першу цифрову камеру Kodak з 0,01 мегапікселів. Швидкість розвитку технології постійно подвоюється, і через деякий час з’являється 0,02, потім 0,04, далі 0,08 мегапікселів. Для випадкового спостерігача всі ці цифри виглядають близькими до нуля, проте великі зміни вже на горизонті. Саме на цьому етапі експоненційне зростання виглядає оманливим.

Прорив (Disruption). Після оманливості настає момент, коли результати експоненційного зростання стають помітними. Тоді на ринку з’являються проривні технології, порушуються правила, створюються нові умови та можливості. Не секрет, що першу цифрову камеру створили в компанії Kodak, але стадія оманливості не дозволила їм побачити перспективу, особливо за умов, коли прибуток від продажів плівок і фотоапаратів був величезним. У Kodak зрозуміли, що небажання конкурувати зі своїм власним «плівковим» бізнесом насправді поставило хрест на всій компанії. Потрібно пам’ятати, що ми живемо в епоху експоненційного зростання. Такі прориви трапляються повсякчас. Це актуально як для стартапів, так і для корпорацій.

Демонетизація (Demonetization). Це означає, що гроші зникають із рівняння. Повернімося до компанії Kodak. Їхній бізнес почав падати тоді, коли люди перестали купувати плівку. Хто потребує її, якщо є мегапікселі? Один з грошових потоків Kodak перетворився на безкоштовний, доступний з будь-якою цифровою камерою. Skype демонетизував міжміські дзвінки, Napster – музичну індустрію. Цей список можна продовжувати та продовжувати. Але демонетизація також оманлива, адже майже ніхто в цих галузях не був готовий до таких радикальних змін.

Дематеріалізація (Dematerialization). У той час як демонетизація зменшує важливість грошей в оплаті товарів і послуг, дематеріалізація робить те саме з самими товарами та послугами. Практично всі головні технології 1980-х сьогодні дематеріалізовані та вміщені у звичайний смартфон. HD-відеокамера, двостороння відеоконференція (через Skype), GPS, бібліотеки книг, ваші записи, ліхтарик, ЕКГ, консоль для відеоігор, магнітофон, мапи, калькулятор, електронний годинник і т. ін. Тридцять років тому колекція пристроїв з цього переліку коштувала б сотні тисяч доларів, сьогодні вони є у вас безкоштовно – мають вигляд програм на вашому телефоні. Смартфони зараз є технологією, що найшвидше розвивається в історії людства.

Загальнодоступність (Democratization). Раніше можливість фотографувати, публікувати свої світлини або тексти мала дуже обмежена кількість людей. Наразі скористатися смартфоном може кожен. Google та Facebook доступні майже з будь-якого місця на землі, а їхнє покриття є скрізь. Якщо на початку ХХ століття середній вік компаній зі списку S&P 500 становив 67 років, то в ХХI столітті він скоротився до 15 років. До 2020 року до S&P 500 увійдуть три чверті компаній, яких ще немає сьогодні. Це означає, що світ прискорився і продовжуватиме прискорюватися, а нові можливості з’являться повсюдно.

П’ять експоненціальних сфер

Автори наводять п’ять сфер, де найкраще застосовувати таку властивість, як зухвалість, для побудови мільярдних компаній: 3D-друк, штучний інтелект, робототехніка, мережі та сенсорні датчики, генетика та синтетична біологія. Технології в цих галузях перебувають у переході від стадії оманливості до прориву. Найголовніше – побачити в них можливості.

Уже за п’ять років у кожній із цих сфер відбудеться експоненційний вибух. Зниження ціни, збільшення продуктивності та розвиток дружніх інтерфейсів користувача зроблять ці технології доступними для всіх. Для підприємців із чітким баченням того, куди вони хочуть йти, відкриваються неймовірні можливості.

Все, що переходить із фізичного стану в цифровий, стає на шлях експоненційного зростання

Щоб зрозуміти потенціал цих можливостей, треба подивитися, як двадцять років тому здавалася маячнею ідея, що комп’ютерний алгоритм може допомогти компаніям із кумедними назвами (Uber, Airbnb, Quirky) дематеріалізувати бізнес ХХ століття. П’ятнадцять років тому, якщо вам потрібен був доступ до суперкомп’ютера, ви мали купити його, а не орендувати за одну хвилину «в хмарі», як зараз. Десять років тому генна інженерія була доступна лише урядам і великому бізнесу, а 3D-друк означав дорогі пластикові прототипи. Сім років тому більшість підприємців мали доступ лише до одного робота – Roomba. Штучний інтелект означав тільки ATM-машину, яка могла говорити, а не повноцінний автомобіль для автономної їзди автострадою без водія. Два роки тому ідея жити більше ста років була божевільною, але скоро ми отримаємо таку можливість.

Зухвалі - 6D експоненційного зростання

Зухвалий лад

Технології дають величезний набір можливостей, але, щоб створити воістину глобальний бізнес, цього недостатньо. Людині, яка хоче скористатися проривним шансом, потрібна особлива риса – зухвалість. Якнайкраще дію зухвалості демонструє легенда про суп із каміння, про яку пишуть автори книги. У середньовічному селі селянин побачив трьох солдатів. Знаючи, що напевно має статися, він побіг на ринок із криком: «Швидше зачиняйте двері та вікна! Прийшли солдати, вони заберуть нашу їжу».

Солдати насправді були голодні. Вони зайшли до села і почали стукати у двері, просячи їжі. Перший мешканець сказав їм, що їжі нема. Другий – те саме. Третій навіть не відчинив двері. Нарешті один із голодних солдатів сказав: «У мене є ідея: давайте зваримо суп із каміння». Він постукав у чергові двері і запитав: «Вибачте, у вас є котел і дрова? Ми хотіли б зварити суп із каміння». Селянин, розуміючи, що немає жодного ризику, відповів: «Суп із каміння? Я маю це бачити. Звісно, я допоможу». Він дав солдатам котел і дрова, так само вони видобули й воду. Вони закип’ятили воду і поклали в неї три великі камені. Новина розлетілася по всьому селу, і народ почав збиратися, щоб подивитись на незвичайний суп.

Зухвалі - Головні риси зухвалих підприємців

Втомившись просто стояти і спостерігати, один селянин запитав: «Чи можу я допомогти?» Солдат відповів: «Можливо, у вас є кілька картоплин, щоб зробити суп ще смачнішим?» Житель села приніс картоплю і додав її до каміння і окропі. Так само солдати вихитрувати птицю, ячмінь, часник, моркву… Коли суп зварився, солдати розділили його між усіма присутніми – і ті оцінили фантастичний смак «супу з каміння».

Ця історія показує єдиний спосіб, як підприємцю досягти успіху. Камені – це великі та сміливі ідеї. Інші інгредієнти, принесені жителями, – це ресурси та інтелектуальна підтримка з боку інвесторів і стратегічних партнерів. Кожен, хто додає навіть щось невелике в «суп із каміння», насправді допомагає зробити ваші мрії реальністю.

Зухвалі - Варто замислитися та варто зробити

Найголовнішим фактором, який змушує людей об’єднатися навколо вашої ідеї, є пристрасть. Люди люблять пристрасть. Їм подобається бути причетними до важливих справ, які реалізуються щиро, із блиском в очах. Потрібно розуміти, що із пристрастю може бути лише одна проблема – вона може перетворитися на сліпу віру без критичного мислення. Автори книги застерігають читачів, наводячи приклади багатьох підприємців Кремнієвої долини, які настільки повірили у свою ідею, що були не здатні сприймати альтернативну точку зору та конструктивну критику, тому зазнали невдачі.

Що об’єднує зухвалих

Пітер Діамандіс і Стівен Котлер вказують на те, що всі зухвалі бізнесмени мають спільну рису – бачення. У дослідженнях з’ясували, що компанії зазнають невдачі, якщо спочивають на лаврах і зміцнюються у думці, що якщо щось працювало вчора, воно працюватиме сьогодні і завтра. Великі лідери, такі як Стів Джобс, Джек Уелч, Волт Дісней, вміли зазирати наперед і вести свої організації до бажаної картини майбутнього.

Також «зухвалим» властивий скептицизм і недовіра до експертів. Пітер Діамандіс навіть запровадив у себе в компанії правило: звільняти будь-кого, хто починає вважати себе експертом у чомусь. Логіка тут така: якщо людина дійсно знає свою роботу, вона бачить дуже багато з того, що ще потрібно зробити для покращення своєї діяльності. Якщо людина знає та любить свою роботу – вона завжди прагне покращити її. Думаючи наперед, він намагається зробити більше, довести собі і оточуючим, що немає нічого неможливого. Якщо ж людина потрапляє у стан «експерта», для неї багато речей стають неможливими.

Ілон Маск (засновник Space X, Pay Pal, Tesla Motors та Solar City) в інтерв’ю авторам книги розкриває основний секрет свого успіху: «Я не пішов би в ракетний бізнес, бізнес електромобілів чи сонячної енергетики, якби думав, що це просто вигідна справа . Єдине, чого я хотів – це зробити щось значуще. Я хотів мати вплив. Хотів створити щось значно краще, ніж те, що було раніше».

Ларрі Пейдж (співзасновник Google) також має власну візію глобального успіху. Одного разу, виступаючи перед студентами, він сказав: «Я маю дуже простий вимірювач діяльності людини. Просто дайте відповідь на запитання: чи працюєте ви над чимось, що може змінити світ? Так чи ні? Відповідь «ні» характерна для 99,99999% людей. Я думаю, що ми маємо виховувати та навчати молодь лише тому, як змінити світ».

Масовий ефект

Третьою складовою успіху зухвалих компаній, поряд із новими технологіями та специфічним мисленням, є люди – безліч людей по всьому світу, які готові розділяти нові ідеї та витрачати на них власні кошти. Такі явища, як краудсорсинг і краудфандинг, міцно увійшли до сучасного побуту.

Людині, яка бажає скористатися проривним шансом, потрібна зухвалість

Менш ніж за сім років краудфандинг перетворився на значний драйвер економіки. Сьогодні у світі діє понад 700 краудфандингових сайтів, на яких можна знайти фінансування під різноманітні проєкти. Очікується, що число таких ресурсів подвоїться протягом найближчих кількох років. У всьому світі загальний обсяг коштів, залучених у такий спосіб, зростає за експонентою: $530 млн у 2009 році, $1,5 млрд у 2011-му, $2,7 млрд у 2012-му, до кінця 2015-го експерти прогнозують $15 млрд. Ринок краудфандингу в найближчі п’ять років може злетіти до немислимих $300 млрд.

Ще одним ефектом краудфандингу є зростання впевненості підприємця у своєму продукті. Бо якщо, наприклад, у перші дні збору коштів якийсь фільм отримав велику підтримку, це очевидна ознака того, що люди насправді хочуть його побачити. Те саме справедливо для будь-якого продукту або послуги.

Від натовпу до співтовариства

Купа людей зараз «живуть» онлайн. Однак із цього натовпу бізнесу потрібно виділяти (і створювати) лояльні спільноти. До них входять усі, з ким у вас є ділові відносини. Є різні типи спільнот, але автори книги зосередилися на двох: DIY (від англ. Doityourself – зроби сам) та експоненціальних. DIY-спільноти – це групи людей, об’єднаних навколо якоїсь важливої ідеї, здатної принести величезну користь. Вони готові жертвувати своїм часом, силами, розумовими та тимчасовими ресурсами заради проєктів, у які справді вірять. Ці люди працюють безкоштовно та залишаються ентузіастами. Вони роблять це тому, що відчувають – така робота має сенс.

Експоненційна спільнота є групою людей, які відчувають неймовірну пристрасть до конкретної експоненційної технології (штучний інтелект, 3D-друк, синтетична біологія тощо) і об’єднуються, щоб поділитися своїм досвідом і методами її застосування.

Компанії зазнають невдачі, коли вважають: якщо щось працювало вчора, воно буде працювати і сьогодні, і завтра

Важливо розуміти, що багато людей та компаній намагаються будувати спільноти з причин, які нічим не відрізняються від будівництва будинку на поганому фундаменті. У останнього, незалежно від того, наскільки гарними є клямки на дверях, конструкція не витримає і зрештою впаде. Те саме вірно і для спільнот. Тому перш ніж вирішити, чи варто витрачати час на створення спільнот, потрібно ознайомитись із трьома головними причинами, чому цього робити не треба.

По-перше, не можна формувати співтовариство із жадібності. Онлайн-спільноти створюються для досягнення великої мети, а не для отримання грошей. Це не означає, що ви не можете перетворити результат на гроші, але така мета не повинна стояти від початку. Співтовариства формуються навколо значущої ідеї, на принципах справжності та прозорості, і ви повинні довести, що вирішуєте реальне завдання, перш ніж почати просити гроші.

Друга хибна причина – це популярність. Репутаційна економіка говорить нам, що однією з головних причин, через які люди приєднуються до інтернет-спільнот, є прагнення до визнання. Метою вашої спільноти має бути не завоювання особистого визнання, а надання визнання іншим людям – членам спільноти. І, нарешті, третя погана причина – це негайне бажання. Щоб отримати яскраву, швидкозростаючу спільноту, потрібно багато попрацювати, це не станеться відразу. Але якщо ви не готові до цього, не варто починати.

Зухвалі - П'ять основних думок

Інші книги

ЕКОНОМІКА УЧАСТІКонкуренція у новому світі роботиНаступні п’ять кроків. Мистецтво створення бізнес-стратегіїТретій стовп: як ринки та держава забувають про спільнотуМасштабРеволюція платформ. Як мережеві ринки змінюють економіку – і як змусити їх працювати на вас

Підпишіться на щомісячну розсилку найцікавіших новинПідпишіться на розсилку