Про що:
Для популярності українського туризму останніми роками провідну роль відіграв економічний фактор – дозволити собі відпочинок за межами країни можуть далеко не всі. Однак про результати такої популярності та відпочинку в Україні існують різні думки: від абсолютної «зради» до повної «перемоги». У чому ж причина подібних різночитань? Передусім – кульгава на обидві ноги статистика туристичної галузі країни. Дані, що формуються туріндустрією, та інформація від прикордонних пунктів про вхідний потік зарубіжних туристів можуть істотно різнитися. І ось, щоб домогтися реальних цифр за своїм регіоном, влада Одеської області запустила пілотний проект із моніторингу турпотоку з допомогою технологій Big Data. Редакція AIN.UA розповідає, що з цього вийшло.
Зміст
? Проблема
! Рішення
Як це працює
Що це дає
Про що ще можна дізнатися
? Проблема
Використовувати дані мобільного зв’язку. Мобільний зв’язок – найпопулярніша технологія, телефон має переважна більшість українців. А телеком-оператори мають можливість відстежувати переміщення абонентів за сигналами базових станцій. Тому влада області звернулася до мобільних операторів з проханням відкрити дані про те, скільки туристів відвідують Одеську область. На запит держструктур зголосився «Київстар». Пілотний проект з моніторингу турпотоку почався 2016 року.
! Рішення
Використовувати дані мобільного зв’язку. Мобільний зв’язок – найпопулярніша технологія, телефон має переважна більшість українців. А телеком-оператори мають можливість відстежувати переміщення абонентів за сигналами базових станцій. Тому влада області звернулася до мобільних операторів з проханням відкрити дані про те, скільки туристів відвідують Одеську область. На запит держструктур зголосився «Київстар». Пілотний проект з моніторингу турпотоку почався 2016 року.
Як це працює
Двічі на рік – у жовтні (після закінчення сезону) і січні-лютому (за підсумками минулого року) – Київстар готує моніторинг за запитом Одеської обласної держадміністрації (ОДА). Він враховує дані за критеріями «регіон», «місяць», а також надає розбивку на внутрішніх і іноземних туристів. Туристом вважається той, хто перебував в межах Одеської області понад добу.
Операторська мережа дозволяє відстежити, звідки приїхав абонент, – можна дізнатися, мешканці яких областей або країн надали перевагу курортам Одеси. Наприклад, минулого року найбільший потік туристів у регіоні в мережі «Київстар» був з Київської, Миколаївської та Вінницької областей (сумарно – понад 40 % внутрішнього потоку), а серед представників зарубіжних напрямків, як і раніше, лідером є Росія. Загалом на закордон припало 21 % курортників.
У моніторингу видно, де здебільшого перебували туристи – наприклад, в Одесі, Затоці або на інших курортах. За цими даними можна зрозуміти, які саме місця користуються попитом.
Київстар має найбільшу абонентську базу в країні – 26 млн. Це дуже велика вибірка, але щоб уявити потік загалом і говорити про тенденції, влада поширює отримані дані на загальну чисельність населення країни.
Можна було б придумати і ще складніші формули підрахунку для зменшення похибки, але й результат, що маємо зараз, значно точніший за той, який область мала раніше. Моніторинг від Київстар нарахував за рік 3 млн туристів. А, отже, за найскромнішими оцінками (наприклад, хтось може мати дві картки, хтось їздив в різних напрямках у справах) і екстраполювати ці цифри в масштабі України, можна говорити про 5 млн туристів, які відвідали Одеську область протягом року
Можна було б придумати і ще складніші формули підрахунку для зменшення похибки, але й результат, що маємо зараз, значно точніший за той, який область мала раніше. Моніторинг від Київстар нарахував за рік 3 млн туристів. А, отже, за найскромнішими оцінками (наприклад, хтось може мати дві картки, хтось їздив в різних напрямках у справах) і екстраполювати ці цифри в масштабі України, можна говорити про 5 млн туристів, які відвідали Одеську область протягом року
Роман Козловський
В. о. начальника управління з туризму, рекреації та курортів в Одеській ОДА
Що це дає
Результати моніторингу публікуються у відкритому доступі і надалі в маркетингових цілях використовуються компаніями, пов’язаними з туризмом. Big Data дозволяє зрозуміти, в яких регіонах (і країнах) туристичний бренд Одеської області репрезентований добре, і там достатньо підтримувати обізнаність щодо нього на тому самому рівні, а де необхідні додаткові маркетингові активності на кшталт відвідування галузевих виставок, реклами, роботи з туроператорами, щоб якісно піднімати туристичну привабливість регіону.
Динаміка відвідування області гостями свідчить про те, що високий сезон в ній триває здебільшого в липні та серпні. Ця інформація може бути корисна для роботи над розширенням «сезонності» регіону, так само як і для здійснення активностей для масової аудиторії в певний період.
ОДА не може вплинути на готельний бізнес, оскільки він реагує на попит. Але врахувати моніторинг Big Data та домовитися з «Укрзалізницею» щодо запуску поїзда на південь Одеської області – в напрямку популярних курортів Затока і Сергіївка, куди раніше можна було потрапити лише електричкою або автомобільною дорогою, – це сталося владі до снаги. І хоч отримані дані стали не єдиним аргументом, проте істотно зміцнили позицію влади в цьому питанні. Отже зараз гості регіону вже можуть скористатися послугами поїзда Київ-Ізмаїл, що постійно курсує з осені 2016 року.
Своїм досвідом щодо використання результатів телеком-моніторингу одеська влада поділилася з колегами з інших областей. За їхніми словами, там теж зацікавилися аналізом Big Data для користі своїх регіонів – сьогодні подібні запити вже сформовані в Херсонській (на рівні міста) і Вінницькій областях.
Про що ще можна дізнатися
Окрім туристичних потоків мобільний зв’язок надає можливість аналізувати міграцію населення всередині країни – із міст-сателітів до великих центрів, відстежувати транзитних відвідувачів тощо.
Довгостроковий збір великих даних і їхній аналіз дозволяють не лише оцінити ситуацію та побачити нагальні проблеми, але дають можливість прогнозування майбутнього – що буде користуватися попитом у населення, де зросте навантаження на інфраструктуру і що можна зробити для вирішення цих завдань найраціональніше. У розвинених країнах світу (наприклад, в Південній Кореї, про яку вже йшлося) Big Data використовується не лише для ухвалення рішень щодо запуску нових державних послуг, але й для їхнього подальшого коригування. Там заощаджують значні бюджетні кошти, точково спрямовуючи ресурси туди, де необхідні зміни.
Бажання Одеської ДА впорядкувати, систематизувати та проаналізувати дані щодо потоку туристів свідчить про те, що регіон розвивається і зацікавлений у змінах на краще – створювати комфортніші умови для своїх гостей, враховувати їх переваги і пропонувати нові якісні сервіси замість застарілої інфраструктури.
Зрештою, це величезний плюс для всієї нашої країни. І я впевнений, що згодом з’являтиметься дедалі більше таких проектів, в основі яких виявляться великі дані та їхній ретельний аналіз.
Big Data – як набір кубиків Lego. Кожен кубик окремо не становить практичної цінності. Але в складі цілісної конструкції – це елемент, без якого не обійтися, щоб будинок став будинком, літак – літаком тощо.
У телеком-операторів величезний потік даних, які при правильному використанні можуть давати велику користь. Головне – розуміти, що ви хочете отримати і поставити правильне питання
Бажання Одеської ДА впорядкувати, систематизувати та проаналізувати дані щодо потоку туристів свідчить про те, що регіон розвивається і зацікавлений у змінах на краще – створювати комфортніші умови для своїх гостей, враховувати їх переваги і пропонувати нові якісні сервіси замість застарілої інфраструктури.
Зрештою, це величезний плюс для всієї нашої країни. І я впевнений, що згодом з’являтиметься дедалі більше таких проектів, в основі яких виявляться великі дані та їхній ретельний аналіз.
Big Data – як набір кубиків Lego. Кожен кубик окремо не становить практичної цінності. Але в складі цілісної конструкції – це елемент, без якого не обійтися, щоб будинок став будинком, літак – літаком тощо.
У телеком-операторів величезний потік даних, які при правильному використанні можуть давати велику користь. Головне – розуміти, що ви хочете отримати і поставити правильне питання
Володимир Остащук
Директор із роботи з державними підприємствами Київстар
Автор: Ніна Глущенко Матеріал підготовлено у співпраці з ain.ua
Додайте коментар