На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

12 помилок підприємців-початківців

Практичні поради від досвідченого інвестора
Якщо продукт стартапа пов'язаний із діяльністю таких компаній, як Apple і Google, то шанс зацікавити гігантів існує. В Україні навіть є приклад для наслідування

Історії успішних стартапів надихають підприємців братися за створення власних. Коли ідея знайдена, вони вирушають на пошуки інвестицій, припускаючись однакових помилок. Що це за помилки і як їх уникнути, розповів керівний партнер українського венчурного фонду AVentures Capital Євген Сисоєв.

Помилка 1: «У мене є ідея нового бізнесу – це буде стартап»

Якщо мета підприємця побудувати швидкозростаючий бізнес за рахунок нових ринків, моделей або технологій, тоді компанія є стартапом. Інакше це просто неправильне використання терміна.

Помилка 2: «Я не розповім про ідею, поки ви не підпишете NDA»

(Non-disclosure agreement – угода про нерозголошення).

Більшість українських підприємців, особливо в IT-галузі, бояться, що їхню ідею вкрадуть. Але ідея без реалізації не є цінністю. Професійні інвестори спілкуються з тисячами новачків і в змозі досить швидко визначити, чи є сенс розмовляти далі. Їм ніколи «красти ідеї» та витрачати час на підписання угод про нерозголошення.

223

Помилка 3: «У мене є ідея, але я почну її реалізовувати, тільки коли знайду інвестиції»

Засновники успішних стартапів першими вкладали свої заощадження у проект і починали  працювати 24/7. Навіть якщо першими зовнішніми інвесторами проекту стають friends, family & fools (друзі, родина і дурні. — Ред.), вони хочуть бачити внесок засновників. Якщо говорити про венчурних капіталістів, то грошей лише за ідею не дасть ніхто. Засновники повинні показати, що ідея має шанс стати життєздатним бізнесом і має хороший фінансовий потенціал.

Помилка 4: «ІТ-стартап – легкий та швидкий спосіб заробити мільйони»

Можливість заробити мільйони і стати успішним дійсно є, але на це підуть роки. Більшість компаній, які заробили сотні мільйонів доларів для засновників, розвивалися понад 4-5 років. Для цього підприємці працювали як воли для досягнення результатів, реінвестували прибуток і залучали нові й нові інвестиції.

Помилка 5: «У мене є чудова ідея, і я готовий віддати 5-10% майбутньої компанії за кілька сотень тисяч доларів»

Іноді така заява має інший зміст: «Дайте мені $100 тис. – і я віддам 70% компанії. Ви контролюватимете і розвиватимете проект». Таким чином, підприємець показує свою недосвідченість і нерозуміння принципів роботи технологічного бізнесу. Неможливо оцінити проект за лічені хвилини – хіба що у $0. На етапі ідеї інвестори очікують, що засновники самі вкладатимуть час і заощадження у запуск продукту. Подальший успішний розвиток бізнесу, за статистикою, також відбувається завдяки зусиллям підприємців. На чолі Google, Facebook, Oracle, Twitter, Tesla досі стоять засновники.

Венчурні інвестиції передбачають 4-5 років повноцінної роботи засновника у стартапі

Помилка 6: «Ми лише запустили проект і одразу ж отримали 500 тис. за 20% компанії. Наш бізнес уже зараз коштує мільйони»

Отримавши інвестиції, підприємець вважає себе багатієм. Якщо він віддав 20% за 500 тис., то компанію оцінили у 2,5 млн, з яких засновнику належить 2 млн. Але оцінка стартапа у першому великому раунді фінансування «паперова». Вона лише показує, що проект дійсно вартий уваги. Але розмір бізнесу і прибуток, який врешті отримає підприємець, залежить від нього. І скільки стартап коштує насправді, вирішиться, коли його продадуть великій корпорації або приватним інвесторам на біржі.

Помилка 7: «У мене не український, а американський стартап»

У 2015 році можна за 15 хвилин зареєструвати компанію за кордоном у будь-якій точці світу. Тому українські підприємці зазвичай кажуть: «У мене американський стартап, націлений на глобальний ринок, тому що юридична особа зареєстрована у штаті Делавер». Насправді проект вважають американським, якщо засновники і ключова частина команди живуть у США і мають всі документи для легального перебування і роботи.

Помилка 8: «Проект уже на старті, і згодом нас купить Google або Apple»

Якщо продукт стартапа пов’язаний із діяльністю таких компаній, як Apple і Google, то шанс зацікавити гігантів існує. В Україні навіть є приклад для наслідування. Стартап Viewdle створив алгоритм розпізнавання осіб і об’єктів на фото і був проданий Google восени 2012 року, за експертними оцінками, за $30-40 млн. Щодо Apple, то за 2014 рік компанія поглинула 9 стартапів, але ж про це мріють тисячі.

Проект може придбати одна з технологічних корпорацій, якщо він буде світовим лідером у своєму сегменті

Тож підприємці можуть розвивати технології, що доповнюють продукти можливих покупців, але у довгостроковій перспективі варто створювати бізнес, який буде прибутковим, рости і розвиватися самостійно.

Помилка 9: «Я засновник глобального IT-стартапа, але розглядаю роботу над проектом як часткову зайнятість і планую найняти менеджмент зовні»

Статистика свідчить: в успішних стартапів 2-4 засновники, які працюють перші роки 24/7. До того ж венчурні інвестиції передбачають 4-5 років повноцінної роботи засновника у стартапі, а ті, хто йдуть раніше або працюють неповний день, можуть втрачати частину своєї частки.

Короткостроковий фінансовий успіх швидше досягається у корпоративній кар’єрі, підприємництво – гра надовго

Помилка 10: «Наш продукт значно функціональніший за аналоги»

Слайд із таким змістом можна знайти у презентації більшості українських стартапів. Якщо у продукту більш зрілих конкурентів немає додаткової функціональності, ймовірно, для цього є об’єктивна причина. Якщо ж у вітчизняного стартапа є унікальна функціональність, вона повинна мати високий технологічний бар’єр. Інакше конкурент може швидко впровадити її у себе. Але інвесторів частіше цікавлять інші показники: база користувачів, показник утримання, частота використання продукту, ніж «додаткові можливості».

Помилка 11: «Світові ЗМІ писали про наших конкурентів, які вже залучили $10-20 млн за 25%, і ми оцінюємо свій проект в аналогічну суму»

Заявляючи таке, засновники не усвідомлюють, що інформація про конкурентів у медіа може бути неправдивою.

Якщо підприємець чує, що у продукт конкурента інвестував фонд Google Ventures, то можливо Google є одним із партнерів з технології і готовий інтегрувати рішення стартапа-конкурента у свої сервіси. Якщо технологія українського стартапа порівнянна з технологією конкурента з Кремнієвої долини, але в останнього є партнерство з Google, то різниця в оцінці компаній може бути величезною. Крім того, поки стартап не базується у США і не має там значних успіхів, параметри оцінки американських стартапів до української компанії незастосовні.

Помилка 12: «Якщо інвестори на ранній стадії заберуть понад ХХ% компанії, то ми не зможемо залучити гроші»

Якщо засновники будують глобальний проект, який успішно розвивається, то після двох-трьох раундів фінансування вони володітимуть менше 50% компанії. При первинному розміщенні акцій Google в 2004 році два засновники володіли 30% акцій.

28.08.2015
Що нового
Популярне