На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Без глютену

Про виробництво продукції без вмісту глютену
Я консультувала менеджмент публічних компаній. І якось зрозуміла, що хочу мати більший вплив на результат, а результати мають бути такими, що суттєво впливають на розвиток суспільства, покращення рівня життя, культури споживання, змінюють світ на краще.

Як налагодити виробництво продукції, що підійде алергіку і просто не байдужій до свого здоров’я людині? Чому в Україні такий бізнес побудувати дуже складно, розповіла Анна Горбенко, співвласниця компанії з виробництва продукції без вмісту глютену Healthy Tradition.

Шлях до мрії

Бізнес-гуру стверджують, що саме у розпал кризи варто починати власну справу, розширювати горизонти, свідомість і підсвідомість. Економічна та політична нестабільність і стала каталізатором для Анни Горбенко для створення продуктової компанії Healthy Tradition.

До цього підприємниця займалася консалтингом у сфері відносин з інвесторами та корпоративних фінансів. «Я консультувала менеджмент публічних компаній. І якось зрозуміла, що хочу мати більший вплив на результат, а результати мають бути такими, що суттєво впливають на розвиток суспільства, покращення рівня життя, культури споживання, змінюють світ на краще. А консалтинг має обмежені можливості впливу на кінцевий результат, оскільки неможливо передбачити, наскільки замовник прислухається до рекомендацій, хто, як і коли реалізовуватиме їх», – розповідає Анна. Так вона розглядала можливість створення невеликого фонду private equity разом із колегами для інвестування у малий та середній бізнес в Україні. Цей проект довелося відтермінувати через відомі обставини у розвитку країни. Але пошук на цьому не зупинився.

БЕЗ-ГЛЮТЕНУ_4

Під час вибору ніші важливу роль зіграв особистий інтерес до правильного харчування та здорового способу життя. «Я все життя із задоволенням харчуюсь як вегетаріанець. Крім того, у мене неприйняття глютену. Вживаю лише натуральні харчі, не їм продуктів, у складі яких є борошно, цукор, штучні консерванти. Мені хотілося допомогти споживати корисну й смачну їжу активним людям, які стежать за своїм здоров’ям або мають дієтичні потреби, але не можуть витрачати багато часу на пошук, відбір та приготування таких страв», – говорить вона.

Особливу увагу Анна приділяє пошуку однодумців. І їх таки пощастило знайти. Цей чинник став вирішальним, коли бажання почати власний бізнес остаточно оформилося у бізнес-план. «Кожна зустріч має значення для мене. Пошук активних людей зі схожим ставленням до життя та інших не закінчиться, мабуть, ніколи», – ділиться підприємниця.

Інвестиції

Одним з важливих чинників успішного старту стало залучення грошей від зацікавлених інвесторів. Для старту бізнесу знадобилося $50 тис. Основні витрати – закупівля обладнання, решта – це оборотний капітал, розробка ТУ, ремонт та оренда приміщення, оплата праці, маркетингові та інші поточні витрати. Це мінімальна сума для запуску. Потрібно ще близько $100 тис., щоб придбати обладнання для пакування та формування, закупити упаковку тощо.

Асортимент

Концепція бізнесу з виробництва здорових продуктів – використовувати традиційні рецепти тих країн, де не додають борошно із зернових. Оскільки борошно в класичному розумінні містить глютен. А його відсутність у продукті – ключовий принцип асортиментної політики.

«Деякі компанії у Європі та США виготовляють продукти без глютену. Але зазвичай вони просто адаптують звичні продукти. Приміром, беруть бісквіт і роблять його безглютеновим. Щоб зберегти звичну для всіх форму та пухкість, додають інгредієнти, які не роблять такий смаколик корисним. Наша відмінність у тому, щоб використовувати рецепти, в яких глютену немає від початку. Не пристосовувати рецептуру для звичних на українському ринку товарів, а розробляти нові, не менш смачні, і знайомити споживачів із ними. Часто рецепти беремо із традиційної кухні інших країн, які історично споживають їжу без глютену. Тільки так ми можемо виробляти натуральні та безпечні продукти», – розповідає підприємниця.

БЕЗ-ГЛЮТЕНУ_1

Так в асортименті Healthy Tradition з’явився продукт-флагман – сирна бразильська булочка Chipa. Замість традиційного борошна – тапіока (вид крохмалю, який отримують із бразильського коренеплоду юка, формою схожого на моркву. – Ред.). Також в асортименті компанії безглютенове печиво з додаванням кокоса, моркви, банана, кураги. Є хлібці із насінням льону, травами, в’яленими томатами і кілька видів пастили. Для солодіїв теж знайдеться, чим поласувати: заморожені чизкейки та сироїдні десерти.

Надалі є ідея запустити лінійку снеків без глютену. «Уся наша продукція – від солодощів до хліба – продаватиметься під єдиним брендом. Ми плануємо реалізовувати й безглютенове борошно. Адже для споживача вибір такої продукції в Україні вкрай малий», – ділиться засновниця компанії.

Ринок

За словами Анни Горбенко, рік тому, як і сьогодні, на ринку здорового та дієтичного харчування працювали лише іноземні та дрібні локальні компанії. В Україні зазвичай це виробництво у домашніх умовах. Ринок не структурований, цей сегмент не всім зрозумілий і поки що невеликий. Це пов’язано з низькою обізнаністю пересічного споживача і певною культурою споживання їжі. Але дедалі покупець стає більш інформованим та вибагливим. Анна очікує розвиток і зростання ринку у найближчі роки.

БЕЗ-ГЛЮТЕНУ_3

У торговельних мережах дієтичні продукти, наприклад, десерти на фруктозі (без цукру), з’явилися не так давно. Згодом у мережі увійшли виробники органічних продуктів та іноземні виробники товарів без глютену. В останні півроку спостерігаємо зміни в асортименті на полицях супермаркетів на користь місцевих виробників. Адже коливання курсу гривні змусило ритейлерів стати більш лояльними до них.

З 2014 року в Києві почав розвиватися ринок ярмарків та фестивалів, зокрема щодо здорового харчування. «З травня цього року наша компанія бере участь у багатьох таких івентах. Оскільки вони дають чудову нагоду познайомитися зі споживачем, дізнатися про його уподобання, потреби у харчуванні тощо. Подяка людей надихає нашу команду, рекомендації щодо покращення сприймаємо із вдячністю. Завдяки фестивалям ми затвердили базовий асортимент продукції, протестували, як вона зберігається за несприятливих умов, детальніше розробили свої вимоги до якості матеріалів упаковки, способу транспортування», – розповідає Анна.

Інгредієнти

Інгредієнти для безглютенової булочки компанія закуповує в імпортерів з Азії та Латинської Америки. Для безглютенового печива та десертів шукає якісну сировину в Україні. На те, щоб вийти на потрібних постачальників і налагодити співпрацю, знадобилося декілька місяців. А на старті вони з партнером купували маленькі партії сировини, перевіряли якість і випробували її у своїх рецептурах. Знайти борошно без глютену непросто, адже, зважаючи на спеціальні умови вирощування та зберігання, навіть гречка та овес в Україні містять глютен. Тому доводиться шукати серед одиничних експортерів сировини для дитячого харчування, які ретельно очищують борошно від залишків пшениці. Ціни на такий товар, звісно, вищі. Однак є ще одна проблема: щоб отримати у постачальників прийнятну ціну або просто мати можливість придбати потрібне імпортне борошно, доводиться купувати щонайменше 20 тонн одразу.

«Через наші високі вимоги до якості сировини доводиться довго шукати надійних постачальників сухофруктів, необроблених діоксидом сірки, меду без антибіотиків, насіння льону без домішок пшениці та сміття (нерідко наші працівники перебирають та очищують його вручну). Постачальників, які роблять якісні аналізи та сертифікати в Україні, одиниці. Доводиться просити їх про додаткові аналізи та перевіряти сировину самостійно», – каже Анна.

БЕЗ-ГЛЮТЕНУ_2

Команда

Пошук людей, їхнє ставлення до справи, відносини у колективі, рівень підготовки співробітників і бажання працювати відіграють вирішальну роль у розвитку компанії.

«Будь-яка справа створюється людьми для людей, тому важливо, хто в твоїй команді. Ми віддаємо перевагу тим, хто поділяє наші цінності. Ми залучаємо тих людей, які беруть відповідальність за свої дії та рішення, які розвиваються та вчаться новому, ініціативних, допитливих, із позитивним мисленням, – пояснює Анна. – Щодня виникають ситуації, які випробовують нашу міцність. У нас стільки термінових завдань, що не можу навіть уявити, як їх можна реалізувати без енергійних, самовідданих та супервідповідальних людей. Декого доводиться навіть охолоджувати від надлишку відповідальності, бо вони занадто переймаються помилками чи неефективним результатом. Так, ми багато помиляємося і багато вчимося. Це потрібно прийняти і йти далі, адже це розвиток».

Перспективи та чинники успіху

«Нашою продукцією зацікавилися найкращі магазини України у сфері здорового харчування, які надто прискіпливі до якості товарів. Плануємо у найближчі місяці досягти точки беззбитковості», – говорить підприємниця. У глобальних планах Healthy Tradition налагодити постачання продукції у всі роздрібні магазини та мережі, які спеціалізуються на здоровому харчуванні, і вийти на міжнародний рівень.

У компанії є всі шанси посісти гідне місце на ринку, бо є розуміння потреб споживачів, інноваційний підхід і талановита професійна команда.

Середній рівень рентабельності такого бізнесу на ринку – від 7-13%. Ми сподіваємося вийти на показники вищі за ринкові.

$50 тис. інвестицій знадобилося для старту бізнесу. Тепер потрібно ще близько $100 тис.

Щоб виробляти натуральну безглютенову продукцію, потрібно мати високий рівень безпеки виробництва, ретельно перевіряти всю сировину на вміст глютену та інші показники і проходити відповідну сертифікацію, постійно проводити аналізи сировини та готової продукції.

Терміни та технологія зберігання продуктів без консервантів відрізняються від стандартних. Це ускладнює процес виробництва і підвищує собівартість, що відлякує багатьох виробників продуктів харчування.

04.07.2015
Що нового
Популярне