На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Бізнес у білих халатах

Огляд ринку приватної медицини

Послуги приватної медицини стають дедалі більше затребуваними, оскільки споживача не влаштовує якість лікування, а також низький рівень сервісу в державних медустановах. Тож у підприємців з’явилася можливість побудувати медичний бізнес. Скільки потрібно вкласти в реалізацію бізнес-проекту та про основні труднощі галузі – читайте у статті.

На початку шляху

Як свідчить статистика, переважна більшість українців відвідують державних лікарів, але кількість задоволених лікуванням становить лише 23%, частково задоволених – 41% (дані дослідницької компанії «МедЕксперт»). Насамперед опитаних не влаштовує відсутність умов для нормального проведення лікування в держустановах, а саме – відсутність медикаментів, обладнаних палат, лабораторних досліджень. А також неуважність лікарів і низький рівень сервісу. Згідно з тим самим дослідженням, із приватних клінік виходить більша кількість задоволених пацієнтів – 86%. Чому ж за очевидних недоліків державної медицини і потреб у якісному лікуванні на приватний ринок медицини у грошовому вираженні припадає лише 3-4% загальних витрат на послуги у сфері охорони здоров’я?

БЕЛЫЙ-ХАЛАТ_1

Однобічний ринок

Ринок приватних медичних послуг почав свій стрімкий розвиток у 1990-х. Першопрохідцями стали ті напрямки в медицині, які були водночас погано розвиненими в держмедицині і затребуваними у населення. Першими з’явилися стоматологічні кабінети, одразу після них – клініки гінекології та косметології. Разом із невеликими клініками і кабінетами почали розвиватися і великі медичні центри. Того часу на ринок вийшли такі гравці, як «Борис» та «Медиком».

90% населення обслуговується в медичних держустановах
10% користуються послугами приватників

Нині в Україні відкрито понад 30 тис. приватних медичних установ, більшість з яких мають вузьку спеціалізацію і працюють лише в одному регіоні. Клінік загальної практики в Україні 56, це лише 0,18% від усіх приватників.

Такій невеликій кількості лікарень, клінік і кабінетів доводиться конкурувати не лише з державним сектором, але й між собою. «Настав час, коли приватні клініки України потрапили у конкурентні умови. Ще кілька років тому медичного ринку як такого не було. Головним конкурентом приватника був лікар, який працює в державній лікарні і отримує хабар, не несучи при цьому жодних витрат», – наголошує Ігор Скурихін, генеральний директор клініки «Медиком».

Перекіс спостерігається не лише у напрямках діяльності, а й у розташуванні клінік.

Питання в ціні

Приватний ринок медицини відрізняється від державного насамперед тим, що будь-яка послуга клініки або лікарні має фіксовану ціну.

Але, на думку 35% опитаних (дані «МедЕксперт»), ціни зависокі. Це і є основною причиною, через яку пацієнти не звертаються до приватного лікаря. За словами першого заступника генерального директора клініки «Оберіг» Олега Петренка, послуги у державному секторі також є платними, однак грошові операції залишаються в тіні. У приватних клініках між лікарем і пацієнтом укладається договір, який регламентує їхні взаємовідносини під час лікування.

  • Скільки коштує?
  • Консультація профільного лікаря приватного закладу – від 200 до 2500 грн.
  • Виклик фахівця або швидкої допомоги – 800-900 грн.
  • Лікування у стаціонарі – від 1 до 4 тис. грн за один день.
  • Комплексне обстеження фахівців приватної практики – від 15 тис. грн.

У державних установах пацієнт також платить, але зазвичай платежі розтягнуті в часі або завуальовані у покупки медикаментів або послуг лабораторних аналізів. Таким чином пацієнт не завжди помічає всіх витрат. Тоді як приватні клініки, на думку директора компанії «МедЕксперт» Олени Лепешиної, бажають отримувати один платіж за комплексне лікування.

До того ж минулого року, насамперед через економічну нестабільність, ціни на ринку зросли щонайменше на 50%. Імпортні медикаменти, утім і вітчизняні, подорожчали, купівельна спроможність населення значно просіла, скоротилася і частка медичного страхування.

БЕЛЫЙ-ХАЛАТ_2

Непривабливе інвестування

Мінімальний поріг входження на медринок насамперед залежить від запланованого розміру клініки і класу обладнання. Регіон також впливатиме на ціну зведення установи. Наприклад, щоб відкрити невелику стоматологічну клініку, необхідно $50 тис. (дані «МедЕксперт»). А щоб відкрити багатопрофільну клініку, потрібно залучити близько $10 млн. Окупаються інвестиції за 4-6 років, що значно менше, ніж у розвинених країнах, а рентабельність становить від 5% до 30%.

Попри це, медичний ринок бідний на великі інвестиційні угоди, так, за весь час існування ринку відомо лише про дві великі угоди за участю іноземного капіталу. У 2011 році 76%-кову частку клініки «Ісіда» продали інвестиційному фонду Advent International за $40 млн, а в 2012 році одеську клініку Into-Sana продали російському фонду прямих інвестицій Russia Partners за 30 млн євро.

8,13 млрд грн – обсяг ринку приватної медицини у 2014 році
4,67 млрд грн – офіційний дохід компаній
2,34 млрд грн – неофіційні доходи учасників ринку
1,12 млрд грн – доходи лікарів-одинаків

Важливо розуміти, що сам по собі медринок залишається одним з найбільш зарегульованих і непрозорих в Україні, і це основна причина його непривабливості для інвестора. Приміром, до будівлі медустанови висувають санітарні норми, які регулюють розмір приміщень та укомплектованість обладнанням. Тому часто власнику легше побудувати клініку заново, ніж орендувати приміщення і переробляти його під встановлені норми. «Придбання землі і будівництво на першому етапі створення клініки є основною статтею витрат інвестора», – відзначає президент клініки «Борис» Михайло Радуцький.

Це і призвело до того, що нині в Україні відкриваються малі або середні клініки. Великі гравці на приватний медринок виходять не часто. Але інтерес з боку інвесторів є, їх цікавлять невеликі клініки, які переживають складні часи і вартість яких невелика.

Отже, «приватний сектор» вітчизняної медицини розвинений недостатньо, а потреба є. Для підприємців відкривається ціла ніша для розвитку свого бізнесу. Додатковий аргумент – реформа системи охорони здоров’я, яка дозволить поліпшити бізнес-клімат та усунути основні проблеми системи.

26.06.2015
Що нового
Популярне