На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Бізнес в UK: складно, але можливо

Як український стартап розвивається на ринку Великобританії
Під час виходу на британський ринок я б насамперед звернув увагу на розбудову авторитету компанії і підтримку лояльності клієнтів
Євген Шестопал
основатель Poptop.fm

У кінці 2013 року Євген Шестопал і Гнат Тхоровський заснували сервіс букінгу артистів Poptop.fm, який першим запропонував аудиторії можливість прямого спілкування клієнта з артистом. За півтора року роботи проект виграв грант британської програми Sirius, залучив інвестиції від засновника Ciklum і переїхав до Британії. Приклад стартапа демонструє, як розвивати український бізнес в Об’єднаному Королівстві.

«Британський ринок завжди здавався нам ідеальним, але ми планували виходити на нього трохи пізніше, оскільки цей ринок високо конкурентний, тому вимагає певних ресурсів. Їх нам надала програма Sirius», – розповідає СЕО Poptop.fm Євген Шестопал. Команда випадково дізналася про програму у новинній стрічці Facebook. Ознайомившись зі списком учасників і вимогами, засновники сервісу вирішили, що мають непогані шанси на перемогу. Основною перевагою стартапа була легкомасштабована платформа і високий рівень англійської мови розробників. Кілька співбесід – і в листопаді 2014 року проект Poptop.fm переїхав до Ньюкасла.

Окрім виграного гранту програми Sirius, стартапу вдалося залучити додатковий потік зовнішніх інвестицій. Торбен Майгаард, засновник міжнародної аутсорсингової компанії Ciklum, вклав $30 тис. у розвиток британської версії Poptop.fm.

Крім того, Poptop.fm брав участь у програмах від акселераторів Eastlabs.co у Києві і Ignite.io у Ньюкаслі. Обидві програми побудовані навколо методології «ощадливого стартапа» Еріка Райса та «настільної книги засновника» Стіва Бланка, тому основні відмінності полягають у підході, який використовують команди акселераторів. «Мені здалося, що в Києві програма була більш інтенсивною через особливу активність партнерів акселератора – іноді ми звітували щодо прогресу роботи кілька разів на день, а не як зазвичай щотижня. А у Ньюкаслі чудове ком’юніті технічних фахівців, маркетологів і людей, що вже пройшли шлях побудови глобальної компанії і готові ділитися з нами своїм досвідом і цінними порадами».

БІЗНЕС-В-UK-СКЛАДНО_1

Особливості британського бізнесу

Переваги

У Британії вести бізнес водночас і легше, і складніше. Легше – бо багато процесів автоматизовані, складніше – бо досі існує багато нелегких механізмів. З одного боку, реєстрація підприємства триває не більше 20 хвилин, з іншого – доводиться зберігати тонни листів, повідомлень, паролів та чеків. Відкриття банківського рахунку компаніъ може перетворитися у справжню пригоду і тривати кілька місяців, особливо це стосується нерезидентів країни. До того ж паперову тяганину тут теж ніхто не скасовував (хоча здавалося б!) – упоратися з податковою звітністю без кваліфікованого бухгалтера просто неможливо. Утім багато людей готові безоплатно допомагати, ділитися досвідом і зв’язками. Існує безліч корисних асоціацій, членство в яких дає реальні переваги. Навіть процедура отримання позики для стартапа досить прозора і не відлякує своїми відсотковими ставками.

Перешкоди

Однією з основних перешкод початкового розвитку на британському ринку став мовний бар’єр. Якщо для підтримки клієнтів команда оцінювала свій рівень як прийнятний, то для прямих продажів довелося шукати фахівця. Найняти «продажника» – задоволення не з дешевих, особливо за британськими мірками, однак Poptop.fm вдалося знайти надійного партнера у Ньюкаслі, орієнтованого саме на сегмент стартапів і відповідні бюджети.

«Ми познайомилися з Торбеном завдяки нашому ментору із Eastlabs і одразу домовилися про зустріч. Переговори тривали недовго, ми знайшли точки дотику щодо перспективи виходу на британський ринок. У Ciklum є офіс у Лондоні, клієнти і зв’язки у Великій Британії, які нам дуже допомогли. Це був не перший інвестор, з яким ми спілкувалися, але саме цього разу ми ідеально зійшлися у баченні розвитку компанії», – згадують засновники Poptop.fm

ЕШ1
Євген Шестопал, засновник Poptop.fm

«Для проекту основною привабливою рисою британського ринку є його розміри. У середньому ринок івент-заходів у Великій Британії у 35 разів більший за український. Конкуренція там також вища. Це стосується не лише маркетингових бюджетів, а й підходів до бізнесу. Там набагато більше фахівців, які використовують сучасні методи і винаходять нові. Тому, щоб обійти конкурентів, команді постійно доводиться вчитися та експериментувати з каналами залучення клієнтів, а також удосконалювати бізнес-модель і технічну частину продукту.

Під час виходу на британський ринок я б насамперед звернув увагу на розбудову авторитету компанії і підтримку лояльності клієнтів. В Україні ці речі зазвичай відходять на другий план, а у Британії це невід’ємна складова не лише успішної компанії, а й бізнесу загалом. Це довгий і тернистий шлях, який доведеться пройти кожному, хто хоче довести свою справу до пуття».

16.07.2015
Що нового
Популярне