На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

ЕНЕРГОТРЕНДИ-2016: продовження

Курс на альтернативну енергетику
Тренд майбутнього – авто на воді. Водневі гібридні автомобілі на паливних елементах Toyota Mirai вже у серійному виробництві. Авто саме виробляє електрику з водню та кисню, не забруднює атмосферу шкідливими викидами, із вихлопної труби виходить лише водяна пара

Перша частина огляду       

Тренд 3: побудова біоенергетики

Побудова біоекономіки, головним проявом якої є перехід до біоенергетики, – світовий тренд. Біоенергетика – використання відновлюваних ресурсів, насамперед рослинної сировини та відходів виробництва. Рослинна сировина при цьому має бути технічного призначення, а не харчового. Світ переходить до технологій другого покоління біоетанолу – виробництву з біомаси. Приміром, США до 2013 року планують досягти використання 30% палива з біоетанолу.

Виробництво біоетанолу та альтернативних видів палива орієнтується на культури, які найбільш поширені та легко вирощуються.

1Ярослав Блюм, директор Інституту харчової біотехнології та геноміки НАН України

Перспективною культурою є цукрове сорго. Його вихід порівняно, скажімо, з кукурудзою більший у 1,5-2 рази. Тобто вирощування сорго вимагає менше землі, робочої сили, добрив, тому воно вдвічі дешевше. Для виробництва біоетанолу можна використовувати сік (20% виходу), а відходи виробництва застосовують для виготовлення твердого палива – пелет.

В Україні вирощували лише дев’ять видів цукрового сорго на півдні. Наш інститут створив новий різновид – кормовий, районований для півночі та центру. Ми також розробили технологію повного циклу (від створення нових видів сорго до отримання біоетанолу) і готові до будівництва заводу.

У 1,5-2 рази вихід цукрового сорго більший порівняно з кукурудзою

Інший напрямок біоенергетики – біодизельне паливо. В Україні були спроби впровадити виробництво малими партіями, але масового виробництва налаштувати не вдалося. Тож українські фермери вирощують ріпак і продають насіння у Німеччину, де місцеві підприємці самі виробляють паливо, зокрема авіаційне.

У Північній Америці дуже популярний нині рижій житній, близький родич ріпака. Склад жирних кислот рижію кращий для виробництва біодизеля, ніж у ріпака. Авіапаливо з рижію екологічно привабливе: викиди COнижчі на 70%. Урожайність трохи нижча за ріпак, але рижій невибагливий, не вимерзає, бо має короткий вегетаційний період.

В Україні рижій здавна вирощували як олійну культуру, у 1950 роках його виробництво занепало. Нині зареєстровано два різновиди рижію української селекції зі збільшеним вмістом лінолевої кислоти. Слово за охочими вирощувати рижій.

укр

 

Тренд 4: український вітряк

Вітроенергетика – найбільш затребуваний тренд в енергетиці на сьогодні. Наша академія, як недержавна і небюджетна організація, перебуває на самофінансуванні, тому ми займаємося лише тими проектами, які купують. Приміром, ліцензії на наші розробки придбали General Electric та Samsung. А 14 наших розробок отримали державні премії з науки і техніки.

Розроблені нами роторні вітряки, на відміну від лопатевих, здатні виробляти електроенергію за низької швидкості вітру – 0,2-0,3 м/хв., а коефіцієнт використання енергії складає 90-95% (решти – 40-45%). Роторний вітряк, який дає 70-100 Вт енергії, – безшумний, його можна встановити навіть на балконі.

8Олексій Оніпко, президент Національної академії наук України

Мій будинок площею 1000 кв. м повністю забезпечують енергією два вітряки діаметром 3 м. «Ротори Оніпка» пройшли експертизу у Єврокомісії з вітроенергетики, їх випробували в ОАЕ та замовили в Японію на АЕС. Наразі власних виробничих потужностей у нас немає, тому шукаємо партнера для випуску роторних вітряків.

Тренд 5: електромобілі

У Білій книзі ЄС йдеться про повну заборону використання автотранспорту на бензині, дизельному паливі та газі до 2050 року. В Україні про це ще не думають. Торік активісти домоглися скасування 8%-го акцизного мита на ввезення електромобілів, але це лише чверть від наявної суми податку. Нині чекаємо на розгляд законопроекту, який пропонує скасувати ще й 20% ПДВ. У разі ухвалення відповідного закону електромобілі стануть дешевшими, й українці зможуть собі дозволити відмовитися від дизельних авто на користь електричних.

7Олег Маслов, директор Greenwheels.com.ua

У 2016 році ми очікуємо зростання кількості електромобілів в Україні щонайменше на 200%. Та й тоді придбати новий електрокар принаймні за 40 тис. євро зможуть одиниці, тож українці купуватимуть переважно не нові електромобілі з невеликим пробігом.

Зі зростанням кількості електрокарів відбуватиметься будівництво інфраструктури швидких зарядних станцій. Хоча 90% власників такого транспорту у світі заряджають його вдома, але станції підзарядки потрібні.

Електротаксі вже працюють у містах-мільйонниках, а електроавтобусів через їхню високу вартість на вулицях не варто очікувати.

5

Дедалі поширюватимуться транспортні засоби на електротязі: електромопеди та електровелосипеди.

Довідка

Інвестори можуть детально дізнатися про інноваційні розробки українських учених у галузі енергоефективності на сайті фундації «Національний розвиток та інновації»

22.01.2016
Що нового
Популярне