На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Як залучити інвестиції у стартап

Не варто забувати, що клієнти завжди поводяться нераціонально і зазвичай не відповідають книжковим стандартам поведінки.
Леонід Подобедов

В Україні є лише два варіанти залучення коштів у проекти: фандрайзинг та продажі. Обидва потребують ґрунтовного розуміння підводних каменів і бізнес-процесів, інакше ваш бізнес не отримає грошей.

  • Фандрайзинг – це збір коштів, необхідних для реалізації проекту або окремого завдання. На мою думку, в Україні сьогодні отримати гроші набагато простіше, ніж, скажімо, у докризовому 2007-му.

Ідеї потрібні гроші

Коли з’являється ідея, ви починаєте шукати гроші для її реалізації. Вкласти свій капітал – ідеальний варіант, але він зазвичай не реалізується. Потрібен інвестор, який повірить у ваш проект і дасть на нього грошей.

Так сталося з проектом SOC Prime. У них була хороша ідея, досвід роботи у профільному сек’юріті-бізнесі, три засновники і напрацювання, без самого продукту. Вони шукали інвестора і знайшли. На першому етапі проект отримав від нас та ще одного європейського ангела $75 тис. На прикладі їхнього кейса я визначив основні підводні камені, на які наражається молодий проект.

Проблема №1. Концентрація на локальних ринках

Якщо ви робите якісний продукт, не потрібно фокусуватися на українському ринку. Виходьте на Захід.

Проблема №2. Фічеризм

Молоді проекти часто надміру концентруються на розробці і додаванні нових фішок у продукт. Замість цього варто приділити більше уваги продажам.

Проблема №3. Бутстрепінг

Дослівно – затягування пасків. Заробітку першого етапу недостатньо. Це не катастрофічно погано, але відбивається на динаміці розвитку. Тому доводиться рідше літати на конференції, менше спілкуватися з потенційними партнерами тощо.

Що робити стартапам

Є кілька правил, завдяки яким ви зможете уникнути значних фінансових і часових втрат.

Лайфхак №1. Розрахунок грошей із запасом

Залучайте більше грошей для розвитку проекту. Ваш бізнес-план і продажі майже ніколи не збігатимуться. Ваші фінансові прогнози мають бути надто реалістичними. Радше – песимістичними. І не варто забувати, що клієнти завжди поводяться нераціонально і зазвичай не відповідають книжковим стандартам поведінки.

Лайфхак № 2. Фандрайзинг і продажі в одній людині не працюють

Більшість стартаперів забувають, що фандрайзинг – це full time job. Ліпше заздалегідь розуміти, що шар роботи людини, яка ним опікується, просяде. Краще не давати це завдання ключовим співробітникам.

Лайфхак № 3. Отримання грошей не статичний процес

          Наявність term sheet (обумовлених з інвестором і навіть прописаних сум) не означає наявність грошей на вашому рахунку.

          Інвестори можуть передумати.

          Парадигма інвестування може змінитися: сьогодні інвестують в екостартапи, а завтра в освітні.

          У всіх буває поганий настрій або можуть закінчитися гроші.

Лайфхак №4. Хороший юрист – половина успіху

Юрист може допомогти проекту своєчасним реагуванням, швидким вирішенням завдань і поліпшенням комунікації. Але так само легко може загальмувати його на невизначений термін або зовсім потопити. Одного разу процес інкорпорації у нас тривав майже рік через повільність американського юриста.

29.06.2016
Що нового
Популярне