На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Хрест лідера

Як власникові бізнесу стати ефективним керівником
Лідерство – це спроба впливати на себе, на інших людей, на події та системи.
Наталія Павлова
засновник Студії розвитку керівників SmartTime

Багато власників компаній мають проблеми з керуванням людьми. На великих підприємствах є штат заступників, допомога НR. А власникові малого бізнесу доводиться самому керувати і процесами, і людьми, що іноді складно для тих, хто звик відповідати лише за свою роботу, є професіоналом, але не лідером. Ми дізналися, як власникові бізнесу опанувати функції керівника і стати лідером для своєї команди.

Бізнесмени-початківці часто вдаються до крайнощів в управлінні: або пускають усе на самоплив, покладаючись на особисту відповідальність кожного працівника, або намагаються вникати в усі дрібниці і охопити всі ділянки. Обидві стратегії призводять до одного: безвідповідальності та безініціативності працівників, перевантаженості керівника та хаосу в бізнес-процесах. Такі підприємства абсолютно неконкурентоспроможні під час кризи.

«Зазвичай новоспечений підприємець турбується насамперед про те, щоб спрацювала бізнес-ідея, щоб можна було успішно продати продукт компанії і заробити. У цей час мало хто замислюється про те, що йому доведеться керувати людьми. Тож рано чи пізно у новій компанії настає перша управлінська криза. Причина її проста: керівник не розуміє, що означає керувати», – ділиться досвідом Олександр Висоцький, засновник Visotsky Consulting. Щоб навчитися управляти, варто знати обов’язки керівника бізнесу.  

Якщо не виконувати цих настанов, керівник згодом відчує, що йому доводиться працювати дедалі більше, а ефективність компанії стає нижчою.

Стати лідером

Існує чимало теорій лідерства, що пояснюють його феномен та походження. Більшість експертів дійшли згоди в тому, що кожна людина народжується з певним лідерським потенціалом, який вона використовує і розвиває чи не робить цього. Тому кожен, хто хоче стати лідером і готовий нести цей тягар, може домогтися успіху. З чого почати?

«Розпочніть впливати на себе, – радить Наталія Павлова, засновник Студії розвитку керівників SmartTime. – Адже лідерство – це спроба впливати на себе, на інших людей, на події та системи. Зрозумійте своє завдання у житті, визначте свій шлях, поставте амбітну мету, організуйте себе, розвиньте свою силу волі». Якщо ви здатні керувати собою, то ймовірно зможете управляти іншими людьми.

«Перше, що потрібно, аби стати лідером, – вибрати діяльність до душі. Це має бути така сфера, щоб у ній було місце для роботи команди, щоб можна було визначити мету, яка заряджатиме ентузіазмом усіх», – уважає Висоцький.

Лідер повинен постійно нагадувати групі про цілі, роз’яснювати їх, допомагати людям долати страх поразки. Ще одна важлива ознака лідера – стабільність. «Часто людям необхідний не розумний і прогресивний лідер, а надійний, бо вони хочуть вірити в те, що цілі і правила гри залишаться незмінними досить довго», – зауважує експерт. Якщо лідер не змінює точку зору, цінності, характер тощо, довіра до нього і впевненість у досягненні мети зростає. Якщо він постійно змінює курс – довіра до нього падає.

ХРЕСТ-ЛІДЕРА_1

Який керівник, така й команда

«Хочете побудувати команду – інтегруйте себе у неї. Станьте лідером, навчіться ухвалювати рішення, втілювати їх, нести за них відповідальність, – радить Оксана Немерюк, HR-директор Treeum, бізнес-тренер, експерт з управління персоналом. — А для початку найміть якісних співробітників, а саме — з цінностями, що близькі вашій компанії, з бажанням розвиватися, націлених на результат, із умінням працювати в команді і самостійно».

На думку Немерюк, цінності – це основне, оскільки якщо ви йдете в одному напрямку, то не треба нікого вмовляти і підганяти. «Хороший керівник спочатку бачить повну картину своєї команди, розуміє, куди вона рухатиметься і які якості та навички мають бути у людей, як вони доповнюватимуть одне одного», – каже вона. І наголошує на необхідності посадових інструкцій, адже вони потрібні і керівникові, і співробітникам. На думку експерта, не хочуть витрачати час на створення посадових інструкцій ті, хто остаточно не визначив посадові функції, або ті, хто не розуміє важливості цього питання. Або ж нечесні роботодавці, яким невигідно чітко описувати функціональність, тож вони й «підкидають» додаткові обов’язки підлеглим за ту саму заробітну плату.

Посадова інструкція – своєрідний договір між співробітником і роботодавцем, в якому зазначені функції позиції, відповідальність, структурне підпорядкування. Співробітник, ознайомившись з інструкцією, отримує відповіді на запитання, що конкретно йому потрібно робити, що в компанії називають якісною роботою.

Щоб якнайшвидше поставити новачка на ноги, потрібні план стажування, стандарти роботи, опис процесів, відеотренінги. Так вважає Немерюк і наголошує, що такі документи варто складати разом із підлеглими, адже вони знають усі нюанси своєї професії.

Не робіть замість підлеглих

Деяким керівникам простіше зробити роботу самому, ніж делегувати її підлеглим. Це означає, що такий бізнесмен не усвідомлює себе керівником. «Коли керівник виконує роботу сам, він не є керівником взагалі, – ставить діагноз Висоцький. –  Він просто рядовий фахівець. І якщо його ставка вища, ніж зарплата спеціаліста, то цей «керівник» просто грабує свою компанію».

Тож підприємцю потрібно усвідомлювати: діяльність керівника полягає в тому, щоб підлеглі виконували роботу. Висоцький надає кілька рекомендацій, як привчити і підлеглих, і себе до того, щоб делеговані завдання виконувалися.

1. Віддавайте розпорядження письмово

Найпоширеніша причина невиконання та необхідності виконувати роботу за підлеглих – відсутність контролю з боку керівника. Він віддає розпорядження і сам забуває про нього. Іще одна причина – співробітник не розуміє, що саме йому потрібно зробити. Письмове розпорядження дає можливість працівникові за необхідності перечитати завдання і розібратися, чого від нього вимагають. Зберігайте в окремій папці копії всіх розпоряджень, щоб самому про них не забувати.  

2. Приймайте проблеми тільки «у комплекті» з рішенням

Керівники часто самі привчають своїх підлеглих до того, щоб ті «несли на стіл» керівнику всі проблеми. «Не дозволяйте співробітникам вимагати від вас вирішення завдань. Привчіть їх до того, що будь-яка проблема має бути разом із запропонованими рішеннями», – підкреслює Висоцький. Якщо, приміром, клієнт вимагає особливих умов від продавця, то нехай цей продавець сам запропонує, як йому потрібно вчинити. Якщо керівник вимагатиме від підлеглого рішень, ці рішення ставатимуть дедалі грамотнішими, а співробітники – самостійнішими.

Бізнес-тренер певен: якщо керівник дотримуватиметься хоча б цих двох правил, згодом він побачить, що йому легше делегувати і що він набагато менше роботи виконує замість підлеглих.

Так, керівником бути непросто, але при бажанні ефективному управлінню можна навчитися, так само, як і розвинути свій лідерський потенціал. І бізнес від цього лише виграє.  

ХРЕСТ-ЛІДЕРА_2

Сім зон відповідальності керівника

1. Лідирувати. Ставити мету, створювати, впливати, забезпечувати ресурсами свою команду. «Визначення цілей – це основа діяльності команди, – наголошує Висоцький. – Якщо співробітники на запитання про мету компанії не можуть дати більш-менш зрозумілої відповіді або кажуть «гроші» чи «дохід», то це означає, що керівник не займається визначенням та просуванням цілей.

2. Планувати. Здійснювати стратегічне, тактичне і операційне планування, грамотно розподіляти час і управляти активністю своєї команди. Керівник має розподіляти функції між співробітниками і встановлювати способи їхньої взаємодії. «Якщо є функції, які «виконують усі», але ніхто за них не відповідає, це може спричинити проблеми, що ляжуть на плечі керівника», – зауважує Висоцький.

3. Ставити завдання. «Тобто грамотно вибирати співробітника для виконання певних завдань і формулювати їх так, щоб працівник усе зрозумів і виконав у строк з оптимальними ресурсами, без помилок і автономно», – наголошує Наталія Павлова. А Висоцький радить забезпечити кожного з підлеглих планом роботи у письмовому вигляді щонайменше на тиждень.

4. Коригувати роботу команди. Навчати, показувати шляхи реалізації завдань, допомагати долати труднощі.

5. Контролювати і забезпечувати якісний зворотний зв’язок. Визначати необхідні точки контролю, оцінювати роботу своєї команди, показувати, що важливо поліпшити, змінити або припинити.

6. Мотивувати та залучати. Підвищувати мотивацію кожного члена команди, посилювати прагнення працювати краще, приносити більше користі, брати на себе відповідальність і виконувати свої зобов’язання.

7. Комунікувати. Забезпечувати команді зрозуміле, вчасне отримання інформації про бізнес, ринок, продукт, про зміни й можливості. Спілкуватися з командою у формальному і неформальному режимі, запроваджувати прозорі правила взаємодії.

Якщо не виконувати цих настанов, керівник згодом відчує, що йому доводиться працювати дедалі більше, а ефективність компанії стає нижчою.

Робоча лайка

Ненормативна лексика іноді необхідна в робочому побуті. Про це свідчать дослідження професора Університету Східної Англії Ієгуди Барухта. Після багаторічних досліджень він дійшов висновку, що гостре слівце у деяких ситуаціях приносить користь, підвищуючи робочий ККД.

Матірна мова

1. Згуртовує колектив. У деяких компаніях зізнаються, що завдяки неформальному спілкуванню з міцним слівцем змогли зберегти дружні, майже сімейні відносини у колективі. Тому, запевняє професор Барухт, потрібно дозволити підлеглим матюкатися на робочому місці. Лікар-психотерапевт Володимир Ананьєв, який давно працює із патологічними лихословами, наголошує: непристойні слова вириваються тоді, коли людині непереливки. А мат допомагає зняти емоційну напругу і висловити почуття.

2. Поліпшує дисципліну. У деяких випадках нецензурна лексика допомагає швидко донести працівникам суть питання і завдання. Власник логістичної компанії розповідає, що водіям самоскидів часто доводиться заповнювати робочі документи (змінний рапорт або подорожній лист). Але вони зазвичай лінуються і відкладають справу у довгу шухляду. У кінці місяця їм, звісно, важко пригадати, коли й кому вони возили щебінь. Тож починають бігати, з’ясовувати, перепитувати. Керівник утомився від постійного безладу та недбальства, зібрав усіх і «зрозумілою» мовою пояснив, як слід працювати. І справа пішла на лад.

3. Підвищує авторитет. Власник однієї з будівельних компаній стверджує, що з монтажниками без смачного слівця не поговориш. Вони не поважатимуть тебе як керівника, якщо не «загнеш». Коли на об’єкті робота зупиняється, він не добирає слів для працівників, аби їх «надихнути». А вони потім кажуть: тож Васильович – мужик, загнув – і вже авторитет. Але тут не варто переборщувати. У момент запеклої дискусії обмежтеся 5-6 міцними виразами.

Книга на тему: О.Висоцький. «Малий бізнес. Велика гра. Стандарти управління малим та середнім бізнесом». В ній йдеться про те, як повинен працювати кожен з основних інструментів управління.

05.06.2015
Що нового
Популярне