На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Одного разу на кухні

Кулінарити. Навчати. Заробляти
Перші кроки принесли і перший досвід. Стало зрозуміло, що перш ніж щось пропонувати споживачеві, слід дізнатися, чому він надає перевагу. За основу взяли досвід Британії, де кулінарні школи дуже популярні

Інвестувавши $15 тис. у власну кулінарну школу, Євген Чернуха за два роки повернув вкладені гроші і зробив проект прибутковим. Про те, як розвивав бізнес і навіщо до української кулінарної школи приїздять навчатися зарубіжні кухарі, він розповів нам в інтерв’ю.

Першу екзотичну страву Євген Чернуха приготував, коли йому виповнилося 12 років. Він тоді відпочивав у родичів на Кавказі. Наловив на лузі равликів, проварив їх, очистив і підсмажив із цибулею. Потім змішав з гречкою і нагодував усю родину. «Це звичайна їжа для французів, дуже смачно. Але родичам я лише згодом розповів, яку страву вони куштували», – згадує він.

Коли вже працював шеф-кухарем в одному з українських ресторанів, наловив якось із друзями під Києвом сарани і підсмажив у фритюрі. Він любив експериментувати на кухні завжди. А в 2002 році помітив, наскільки популярними є курси барменів чи бариста. І спало на думку відкрити кулінарну школу. Від ідеї до реалізації минуло вісім років.

одного разу на кухнi (маленькая3)

Час до школи

І ось 2010 року омріяне здійснилося: Чернуха відкрив школу на базі ресторану в кінотеатрі «Блокбастер», де він тоді працював шеф-кухарем. «З власниками домовилися легко. Кулінарна школа була для них хорошим піаром. Ресторан починав працювати о 14:00, тож зранку я проводив кулінарні майстер-класи. Під час нетривалого існування школи у рамках ресторану там навчалися майже 60-70 осіб», – згадує він. Потім школа переїхала за місто в орендоване приміщення.

Розвитку бізнесу також сприяє співпраця з компанією Electrolux. Нещодавно Євген Чернуха став її бренд-шеф-кухарем. Це дало можливість безкоштовно обладнати технікою кулінарну школу. А якісне обладнання створює комфортні умови для навчання.

Початкові інвестиції склали $15 тис. Загалом це були власні заощадження засновника школи, а також невеликий кредит. Левова частка грошей пішла на оренду і ремонт приміщення. На просування і маркетинг спочатку майже не витрачалися, бо спрацьовувало сарафанне радіо. А після запуску сайту підключили інтернет-просування і SMM. Повернулися інвестиції через два роки.

одного разу на кухнi (маленькая2)

Сегментація курсів

Перші кроки принесли і перший досвід. Стало зрозуміло, що перш ніж щось пропонувати споживачеві, слід дізнатися, чому він надає перевагу. За основу взяли досвід Британії, де кулінарні школи дуже популярні: у Лондоні та передмісті їх близько сорока.

У британців перейняли і формат ведення занять, коли шеф-кухар та учні стоять за одним круглим столом, готують, а шеф відразу підказує, коментує, допомагає. А от страви адаптували під запити українського споживача.

Першим запустили базовий кухарський курс, інтенсивний і поглиблений. Він триває два тижні. Щодня по шість годин учні разом із шеф-кухарем готують повний комплекс страв: від основних до десертів.

Інвестиції – $15 тис. Період окупності – 2 роки

«Є і кондитерський курс, який користується неабияким попитом, попри його вартість – 8 тис. грн за 5 днів. Причини цього різні: економічні – відкриття власного бізнесу, і психологічні – люди свої негаразди заїдають солоденьким або хочуть трохи підняти настрій у непростий час», – ділиться шеф-кухар.

Ще один популярний курс – smart-кулінарія. Його відкрили за запитом споживача. Учні багато говорили про те, що часто не встигають повноцінно куховарити, тому хочуть навчитися робити це швидко і смачно. «Я для себе розробив систему швидкого приготування вечері чи обіду вже давно і за 15 хвилин можу приготувати найрізноманітніші страви. І коли дедалі частіше я чув про таку проблему, започаткував і цей курс», – ділиться Євген Чернуха. Тепер це найпопулярніший курс у школі. Коштує 6 тис. грн за чотири дні. Але результат того вартий: кожен зможе за 15-20 хвилин приготувати смачний обід чи вечерю.

Гроші і криза

За місяць проводять у середньому три базові кухарські курси (денна і вечірня форма та формат вихідного дня), два кондитерські курси і два курси smart-кулінарії. У групах – по 6-8 осіб. Цільова аудиторія (80%) – це жінки від 20 до 28 років. З них лише 10% – домогосподарки. Хоча раніше, за словами Євгена, їх було більше. Натепер основний контингент – ті, хто працює у великих компаніях і на високих посадах. Є невеликий відсоток чоловіків. Причому іноді приходять ті, хто хоче змінити професію. «Нещодавно навчався колишній даішник, який після розформування ДАІ залишився без роботи. І він забажав працювати кухарем», – розповідає засновник.

Кризу кулінарна школа переживає спокійно. Був незначний спад у першій половині 2015 року, але тривав він лише два-три місяці. Єдине, на що впав попит, це на корпоративні курси. «У нас не захмарні ціни. А їсти люди будуть завжди», – каже шеф-кухар. І додає, що за останній час культура споживання їжі дуже зросла. Багато випускників школи тепер зізнаються, що не можуть їсти у ресторанах, тому що знають, як має виглядати соус карбонара.

одного разу на кухнi (маленькая)jpg

Смачна конкуренція

Про конкурентів шеф-кухар говорить із усмішкою. «У Києві лише три великі кулінарні школи. Дві серед них медійні: Кулінарна академія Ектора Хіменеса-Браво (заснував ведучий телешоу «МастерШеф». – Ред.) і Kartata Potata (належить телеведучій однойменної програми Даші Малаховій. – Ред.). Решта – це невеликі кулінарні школи на базі ресторанів, які час від часу проводять майстер-класи», – коментує Євген Чернуха. Але такі кулінарні майстер-класи лише стимулюють ринок. Оскільки навчившись там правильно смажити, приміром, стейк, у людини прокидається апетит до навчання, і вона починає шукати кулінарну школу. «А це прямий шлях до нас», – запевняє він.

Кулінарія майбутнього

Шеф-кухар збирається запустити новий курс, який відповідатиме сучасним трендам здорового харчування. «Будемо вчити робити корисні смачні сніданки, запрошувати дієтологів і медійних знаменитостей», – обіцяє Чернуха.

У планах підприємця пройти сертифікацію школи у Міжнародному центрі сертифікації в Британії, щоб відкрити курс для кухарів-професіоналів. Оскільки вже тепер є такі, хто приходить до школи, щоб потім працювати за кордоном. А українські дипломи там не діють. «Приїжджав навіть кухар з Америки навчитися готувати українські страви. У них відкривався ресторан, де мали бути представлені страви різних країн, і йому доручили українську кухню», – ділиться Євген Чернуха. «Одного разу замовили корпоративний курс – хотіли навчитися готувати страви на грилі. Гриль – класна річ, коштує обладнання 50 тис. грн, а корпоративний курс – 20 тис. грн. Але ми придбали таке обладнання, бо це інвестиція у майбутнє, у розвиток. Розпочнеться сезон барбекю, і за три-чотири майстер-класи повернемо витрати».

А ще він хоче відкрити школу, можливо, у Польщі (алгоритм, як це зробити – у цій статті — Ред.). А також охопити регіони України. 

20.10.2015
Що нового
Популярне