На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Від Польщі до Ямайки: як стартап з Вінниці вийшов на нові ринки

<?php echo $post->post_title; ?>

4G в допомогу стрімінга

З липня мобільні оператори збираються покрити 4G (LTE) більшість великих і середніх міст. Нове покоління зв’язку в 3-5 разів швидше ніж 3G, дає більшу надійність сигналу і дозволяє стабільно працювати в місцях великого скупчення людей. Ці можливості будуть хорошим поштовхом для використання відео-стрімінга не тільки журналістами, блогерами і геймерами, але і для бізнесу або освітньої сфери.

Стрімінг на безліч платформ одночасно може допомогти як малому, так і великому або середньому бізнесу бути більш впізнаваним, знаходити нову аудиторію і заробляти більше.

Українським онлайн-сервісом Restream користується президент Аргентини і сейм Польщі. За чотири роки його клієнтами стали мільйон людей.

За цей час компанія пройшла складний шлях і стала найпопулярнішим сервісом для онлайн-трансляцій, які можна робити на 30 платформах одночасно, включаючи Facebook, Youtube, Periscope, Twitch і інші. Ним користуються політики, ЗМІ, блогери і геймери, близько мільйона користувачів по всьому світу. Сервіс забезпечив 27 млн ​​трансляцій.  А кілька місяців тому команда залучила $4,5 млн.

Як їм вдалося досягти такого успіху і чому не варто зупинятися, а тим більше – бояться складнощів?

Ми поспілкувалися із засновником стартапа Restream Олександром Худою і вирішили розказати його історію.

Все почалося з невдачі: “Я слухав лекцію Пітера Тіля і плакав”

Історія створення Restream почалася з іншого проекту. 7 років тому молоді винахідники вирішили створити стрімінговий сервіс для університетів і шкіл. Але в Україні така послуга виявилася непотрібною. Команда розпалася.

“Здаватися не  хотілося. У нас вже з’явилася експертиза у відео-стрімінгу, ми зробили мільйон помилок, але залишилися тільки я і мій нинішній партнер Андрій Суржинський. Ми почали думати, що робити зі стрімінгом. Так, щоб це був невеликий проект. І команда з двох людей могла його підтримувати на перший час”, – розповідає CEO Restream Олександр Худа.

Якраз після невдачі попереднього проекту Андрій натрапив на лекцію американського бізнесмена і одного із засновників Paypal Пітера Тіля – Competition is for losers (Конкуренція – для лузерів). У неї українець заглянув, як у дзеркало.

“Я переглянув цю лекцію, потім ще раз переглянув. Потім ще 15 разів переглянув. Потім я дивився і плакав. Це було дуже гірко, усвідомлювати скількох помилок ми припустились “, – розповідає Худа.

Але хлопці все-таки не впали духом. Навпаки, вони задумалися про створення такого стрімінгового сервісу, який би не конкурував з  YouTube, Facebook, Twitch і іншими великими платформами. У ньому має бути щось унікальне.

R

“Ніхто не хотів позичати нам грошей – ні друзі, ні родичі”

Андрій і Саша зробили робочу версію продукту і намагалися зорієнтувати його на українську аудиторію. Але це знову виявилося нікому не цікавим. Майже зневірившись, хлопці вирішили писати про свій сервіс на іноземних форумах для стримерів. Вони робили це без знання англійської, за допомогою Google-перекладача.

І раптом ідея спрацювала.

“Ми почали отримувати позитивні відгуки про сервіс, і кількість реєстрацій збільшувалася з дня на день. Раніше нам доводилося витрачати  1000 доларів на рекламу, а тепер, розмістивши пару посилань, ми отримали непоганий результат “, – говорить Худа.

Порадившись з одним із засновників вже відомого на той час українського стартапу Petcube Ярославом Ажнюком, Андрій і Саша почали розсилати листи в усі світові медіа, інвесторам і бізнесменам, щоб отримати публікації в ЗМІ і згодом довгоочікувані інвестиції.

“Ми були настільки відчайдушні, що писали всім: і Ілону Маску, і Річарду Бренсону, фондам A16, Sequoia, всім журналістам”, – говорить співзасновник стартапу.

На той момент грошей в компанії не було. На дворі був 2014 рік, революція, криза. Оплачувати потужності орендованих серверів, які коштували тисячі доларів, доводилося за рахунок позичених грошей.

“Гроші брали у всіх, у кого могли. Позичали у одних знайомих і віддавали іншим. І такий період тривав майже 8 місяців “, – згадує співзасновник.

Команда намагалася вийти на зв’язок з журналістами світових видань, але більшість з них ігнорували стартап.

“В один прекрасний день я повернувся втомлений і дивлюся, що у нас сплеск  трафіку. Бачу, близько тисячі людей відразу зареєструвалися. Виявилося, TechСrunch (одне з найвідоміших в світі tech-видань – Ред.) Опублікував про нас статтю. І поїхали: всі почали писати нам листи “, – розповідає підприємець.

Але залучити інвестиції виявилося не так просто. Стартап кілька разів намагався потрапити в американські акселератори Y Combinator і Tech Stars. Через погане знання англійської говорити з іноземними інвесторами було дуже складно. Не шанували хлопців і українські інвестори. За три з половиною роки існування стартапу їм відмовили близько 150 разів.

“Ми намагалися знайти інвестиції в Україні, але нічого не вийшло”, – говорить Худо.

Через 8 місяців після старту стартап нарешті отримав перші $50 тисяч від «янголів» (інвестори в стартапи на початкових етапах – Ред.) з країн СНД. Ще через рік компанія залучила іще $500 тисяч. А в лютому цього року вдалося домовитися про велику суму вливань – $ 4,5 млн в обмін на частину акцій. Провідним інвестором виступила венчурна фірма Silverton Partners за участю Anorak Ventures, COLOPL, K Cube, Liquid2, Джеймса Армстронга, який був одним з перших інвесторів PayPal, і інших ангелів.

Випадок в американському акселераторі: зображення “I am СEO bitch” на всю сцену.

Один із знайомих порадив стартаперам взяти участь в акселераторі в штаті Техас. Він допоміг з квитком, і хлопці вирішили, що поїде Саша, незважаючи на незнання англійської.

“Ми зробили презентацію, попросили вчительку англійської, щоб та виправила помилки”, – розповідає хлопець.

Він каже, що боявся і літати і виступати публічно, тим більше, англійською.

“Питаю дружину. А вона каже: “Звичайно, лети! Якщо ти там провалишся, то все одно тебе там ніхто не знає “”.

Звичайно ж, перша поїздка за кордон не обійшлася без пригод. В аеропорту Саша заблукав, два дні нічого не їв через хвилювання. А митися доводилося в холодному душі.

“На акселератор я ходив за всіма, як собака. Слухав, але майже нічого не розумів “, – розповідає він.

Серед кількох десятків стартапів, який вийшли в фінал, Restream був п’ятий за рахунком. Саша дуже сильно переживав і випив кілька таблеток валер’яни.

“Переписувався з сестрою в чаті. І вона мені скидає мем, де намальований чорний кіт в краватці і написано: “I am СEO bitch”. Я посміявся і пішов виступати “, – говорить стартапер.

Він вийшов на сцену, показав презентацію, розповів про сервіс. Прийшов час запитань із залу.

“Один найсміливіший дядько в першому ряду задає питання. Не пам’ятаю питання, але пам’ятаю що після того як він його поставив, весь зал почав реготати. Я не зрозумів, чому вони сміються. Начебто було нормальне питання. І тут я повертаю голову і бачу, що випадково згорнув вкладку. І цей кіт з’явився на всю стіну. Вийшло, ніби я дав відповідь людині, що задає питання: “I am CEO bitch.”

Im-CEO

“Я звичайно припускав, що облажався, але не думав що так”, – сміється Олександр.

Така кумедна помилка не тільки не завадила, а навіть допомогла запам’ятатися. В результаті Restream посів перше місце.

“Потім до нас підійшов Толі Леріос і похвалив наш продукт. Ми тоді не знали, хто це. Потім виявилося, що він створив 5 компаній, одна з них вийшла на біржу і була продана за кілька мільярдів доларів. Він навчався і пізніше викладав в Стенфорді, навчався на одному курсі з Сергієм Бріном і Ларрі Пейджем і відмовився бути першим співробітником Yahoo “, – говорить Худа.

Як переможцю, стартапу запропонували пройти програму акселерації і дали трохи грошей в обмін на акції. Але найбільшою нагородою для команди стало те, що досвідчений ментор Толі захотів їм допомагати.

“Інвестори не побудують бізнес за тебе. А ми спочатку думали, що побудують “

Як вже говорилося, залучити необхідну суму інвестицій команді довго не вдавалося. Тому стартапу доводилося заробляти гроші на розвиток самостійно.

У сервісу була можливість безкоштовно стрімити на 30 платформ. Пізніше творці додали і кілька функцій за гроші: це плата за кожен новий канал на одній платформі і розширене управління налаштуваннями в ході трансляції.

Зараз відсоток користувачів, які платять, маленький. Але все одно хлопці отримують більше тисячі оплат на місяць.

“Ми вийшли на операційний нуль, всі наявні засоби інвестуємо в розвиток і збільшуємо кількість користувачів”, – зазначає Олександр.

“Нашим сервісом користується президент Аргентини, сейм Польщі і уряд Ямайки”

Як розповідає CEO Restream, їх сервісом активно користуються телеканали, знаменитості, політики, не кажучи вже про блогерів і геймерів. Конкретні приклади – це телеканал Discovery, президент Аргентини, сейм Польщі і уряд Ямайки.

“Серед клієнтів багато музикантів, Boiler Room – британське агентство, яке займається андеграундної музикою”, – говорить співзасновник.

Користуються сервісом і українські політики, телеканали, звичайні стрімери.

За три з половиною роки сервіс провів близько 27 млн ​​трансляцій. І цей контент переглянули понад 300 млн унікальних глядачів.

“Нас вже кілька разів лякали:” Давайте співпрацювати, або ми вас скопіюємо! “”

На сьогодні команда Restream складається з 16 людей. У неї два офіси: в Україні і США. Технічна команда стартапу знаходиться в Україні. Нещодавно компанія перенесла офіс з Вінниці до Києва. Співробітники, які відповідають за фінансові питання і розвиток бізнесу, знаходяться в головному офісі компанії в Остіні (Техас). Техпідтримка сервісу розташована по всьому світу.

“У нас є менеджер в Канаді, РФ, Українї і США”, – говорить Худа.

Орендовані серверні потужності компанії також знаходяться по всьому світу. Зараз використовується більше 150 серверів. Багато з них – в США, Європі, Азії, Латинській Америці.

“Нам багато разів пропонували співпрацювати на невигідних умовах. Це більше було схоже на шантаж: або ви приймаєте наші умови, або ми вас копіюємо. На початку ми боялися таких розмов, але з часом починаєш усвідомлювати, що якщо вас хтось намагається скопіювати, ви вже попереду і вам потрібно продовжувати реалізовувати свої ідеї. Адже те, що копіюють ваші конкуренти, це тільки зовнішня оболонка продукту. У них немає доступу до ваших планів, баченню і культури в команді “, – говорить Худа.

Олександр Худа та команда Restream

Олександр Худа та команда Restream

 

“Є багато інженерів, ми їх називаємо” сеньйори-помідори “, у яких запити $ 4-8 тис на місяць, але вони не готові працювати на всі 100%”

Зараз компанія хоче розширюватися і шукає нових співробітників. Але поки не дуже успішно. З’ясувалося, що ситуація з кадрами в Києві не набагато краще, ніж у Вінниці.

“У нас дуже хороші умови: ми пропонуємо опціон (право на частину акцій – Ред.) І зарплату вище ринкової. Але більшість людей не підходять нам на рівні культурних цінностей “, – говорить CEO стартапа. За його словами, у технічних фахівців дуже високі очікування по зарплаті, а працювати вони не хочуть.

“Вони хочуть прийти в 10, попити кави і піти в 18 00. При тому, що якщо щось після 18.00 поламається, то вони не повернуться на роботу”, – говорить Худа.

Про українських реалії ведення бізнесу: “Нам всі говорили, що у нас не вийде. Навіть більшість інвесторів в Україні”.

“У багатьох українців склалася спотворена модель сприйняття реальності. В основному капітал заробили ті, хто пов’язаний з владою. І це є успішним прикладом для оточуючих. Головна бізнес модель – це корупція. Багато хто думає за таким принципом: потрібно отримати владу, прийняти якесь рішення і пустити грошовий потік собі в кишеню. Сказати, що цеглина коштує 10 грн, а купити її за 1 грн. І при цьому всіх обдурити: мовляв, купив теж за 10″, – говорить він.

Андрій радить прислухатися до порад різних гуру, але намагатися перевіряти все на практиці самому.

“Нам всі говорили, що у нас не вийде. Навіть більшість інвесторів в Україні. Говорили, що ми нічого не розуміємо. Якби ми повірили в це, то зараз би компанії Restream не існувало. Головне ніколи не здаватися, швидко адаптуватися і продовжувати вчитися”, – резюмує він.

Матеріал підготовлено у співробітництві з LIGA.net

07.05.2018
Що нового
Популярне