На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Патенти не для всіх

На які об'єкти інтелектуальної власності можна отримати патент
Відповідь на питання, як запатентувати ідею, – ніяк, адже ідея законом не захищається. Тож якщо є ідея, спочатку потрібно її реалізувати.

Як запатентувати ідею? Досвід Дениса Берегового, юриста практики IT і медіаправа Juscutum, засвідчує, що це питання є нагальним, попри те, що відповідь на нього можна легко знайти в інтернеті. Зазвичай це пов’язано з тим, що відповіді на такі запити пишуть юристи, які звикли вживати специфічні терміни на кшталт «розбудова національних науково-технологічних та науково-технічних галузей життя держав», «парадигмальний підхід щодо визначення програми для ЕОМ». У нашому матеріалі про це – просто та доступно.

Насправді відповідь на питання, як запатентувати ідею, – ніяк, адже ідея законом не захищається. Тож якщо є ідея (механізму, філософського трактату чи музичного хіта), спочатку потрібно її реалізувати.

1

Форми реалізації ідеї є об’єктами інтелектуальної власності. Зазвичай розрізняють плоди творчості людини, а саме об’єкти авторського права (малюнки, скульптури, музика, література тощо), та промислову власність (винаходи, торговельні  марки, промислові зразки). Літературними творами також вважають, наприклад, вихідний код комп’ютерної програми, а винаходом можуть бути пігулки з вітамінами, які ви вживаєте взимку.

Перш ніж розглядати практичні кейси, маю розпочати з азів: об’єкти авторських прав захищені від часу їхнього створення, а реєстрація прав на такі об’єкти є добровільною і необов’язковою процедурою. Промислова власність, навпаки, отримує захист від часу реєстрації прав / надання патенту.

3

Терміни охорони прав на промислову власність та об’єкти авторського права також різняться. Право на промислову власність можна продовжити на термін до 10-25 років. Об’єкти авторського права захищені трохи довше, але мають кінцевий термін – за життя автора і 70 років після його смерті. Потому права інтелектуальної власності переходять у категорію загальної спадщини людства. Зверніть увагу, як активно друкується «Маленький принц» Екзюпері останнім часом – це саме наслідки того, що термін захисту його авторським правом сплив. На цьому з теорією закінчимо і перейдемо до практики.

Як юрист, який працює у галузі інтелектуальної власності, я маю говорити, що реєстрація прав інтелектуальної власності однаково потрібна і важлива для кожного бізнесу: від сантехніка у спальному районі міста до глобальних корпорацій.

Денис Береговий, юрист практики IT і медіаправа Juscutum: Витрати на отримання патентів у різних країнах дуже різняться. Якщо в Україні отримати патент можна за 24 місяці і відносно недорого (від 15 тис. грн за «складний» в отриманні патент на винахід), то у США патентування триватиме так само, а ціна стартуватиме від $15 тис.

А тепер уявіть, що ви – технологічний стартап, і ваш продукт – аналог Petcube, в якому є і програмна складова, і пристрій певної конструкції і дизайну. Ба більше, такий продукт продається у багатьох країнах. У такому випадку вартість патентування буде набагато вищою, тому що патенти необхідно отримувати в кожній країні окремо (міжнародного патенту, який би автоматично діяв у кількох країнах, не існує, є лише регіональні винятки).

Так чи ні?

Перед тим як забажати отримати патент, потрібно перейнятися такими запитаннями:

  • Чи дійсно патент критично важливий для мого бізнесу?
  • Чи не краще вкласти ці гроші і час у розвиток компанії чи продукту?

Якщо ви вважаєте, що патент – це єдине, що вас захищає, то повертаю вас до теоретичної частини. Комп’ютерні програми та інші твори захищаються авторським правом від часу їхнього створення (приміром, написання коду програми) майже в усьому світі. А видати ліцензію на використання (читай – заробляти, оскільки саме продаж ліцензій і одержання ліцензійних відрахувань є способом одержати комерційну вигоду від твору/винаходу) можна і на запатентовану технологію, і на об’єкт авторського права.

Instagram придбали за $1 млрд без жодного патенту та схеми монетизації. Ярослав Ажнюк, головний виконавчий директор Petcube, в одному з інтерв’ю сказав, що для них було важливо отримати патенти у США і до подання заявки вони не розгортали PR-кампанію, оскільки могли втратити конкурентну перевагу під час виходу на ринок без патентів.

22222

Варто враховувати, що старіння технологій відбувається дедалі швидше: тепер уже ніхто і не згадає, що відеокодек MPEG-4 необхідно ліцензувати, усі дивляться відео у кращих форматах і розділенні.

Важливі нюанси

Наостанок зауважу, що патенти – зручний інструмент для великих компаній. Вони використовують їх у боротьбі з конкурентами (можна блокувати продажі тих чи інших пристроїв, ініціювавши патентний спір), значні портфоліо патентів стримують великі корпорації від банальної крадіжки одне в одного (при цьому більшість патентів можна обійти). Для малого та середнього бізнесу патентування може виявитися як дорогою надмірністю, так і ключем до великого успіху. Тому перш ніж оформляти патентну заявку, раджу зважити всі «за» і «проти» цього процесу саме для вашого бізнесу – можливо, вам це не потрібно.

Кейси: Світова практика

Цікавим є приклад компанії Motorola, патенти якої зараз належать Google. Хоча Motorola стояла біля витоків стільникового зв’язку і за цей час накопичила безліч важливих патентів, багато з них не приносять їй значних доходів. Навпаки, конкуренти докучали компанії судовими спорами, домагаючись встановлення справедливих цін ліцензій на ключові для галузі технології. Є в конкурентному праві доктрина FRAND (fair, reason able and non-discriminatory fee – чесність і можливість розумного і недискримінаційного ліцензування), яка це дозволяє. Щодо судової тяганини з Apple з приводу чипів, що забезпечують роботу GPRS і 3G у мобільних телефонах, Motorola зберегла встановлену ціну ліцензії на захищену патентом технологію. Але в спорі з Microsoft щодо кодека H.264 і деяких патентів стосовно IEEE 802.11 (він же – WiFi) компанія програла: замість потрібних Motorola $4 млрд ліцензійних відрахувань суд визначив вартість ліцензій на суму $1,8 млн на рік. Після цих розглядів ринок заговорив про те, що Google значно переплатив при покупці Motorola, адже придбані разом з нею патенти не варті цих грошей.

25.12.2015
Що нового
Популярне