На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Перехід на електротягу

Нові перспективні ніші для застосування електроприводу
Технічно літаки зможуть масово літати на електроприводах через 2-3 роки

Команда компанії «Електромобілі» на чолі з Олександром Тузом не сидить на місці, а знаходить нові сфери застосування електроприводу. Українська компанія мислить глобально, тому в пошуках клієнтів пішла далі Європи і знайшла партнерів аж на далеких тропічних островах. І водночас узялася перегнати американців, які виробляють відомі Tesla Power Wall, представивши надсучасні акумулятори Serenis ESS.

Накопичення енергії

Коли торік ЄС ухвалив закон про локальну енергетику, за яким передбачено стимулювати вироблення зеленої енергії, постало питання про те, що її необхідно зберігати і використовувати. У Німеччині вже 58% енергії виробляють сонячні і вітрові станції, у Данії – 116%, однак не вся вона потрапляє в енергосистему.

Американські акумулятори Tesla Power Wall в Європі офіційно не представлені, BMW і Mersedes пообіцяли почати виробництво аналогічних систем у 2018 році. Єврокомісія з енергетики вирішила, що Європі необхідне масове виробництво систем накопичення енергії, у планах – побудувати 12 заводів.

5

Чи не першими узялися до справи угорські підприємці, а до української компанії «Електромобілі» звернулися по консультації, потім запросили Олександра Туза технічним директором виробництва.

Так українці створили сучасну акумуляторну систему зберігання енергії, яка складається з літій-іонної батареї, оснащеної інверторами і контролерами, що дозволяють контролювати розподіл енергії в онлайн-режимі.

До системи можуть підключатися одночасно сонячні панелі і вітрогенератори, а накопичену вдень енергію можна використовувати самим уночі або продавати за зеленим тарифом.

Винахід під назвою Serenis ESS представили на виставці Key Energy в Італії, від попередніх замовлень не було відбою.

Угорські підприємці сертифікували винахід і запустили Serenis ESS у виробництво. А українська компанія «Електромобілі» забезпечує інтелектуальну частину.

2

«Електричний острів»

Нова сфера діяльності для компанії «Електромобілі» знайшлася випадково. У Туза є дача під Києвом, і якось разом із сусідами він замовив чищення русла річки гідронамивом. Ціна послуги у підрядників здалася зависокою, і ті запропонували замість дизельного двигуна привезти електричний, якщо вдасться дотягти кабель. Ціна упала втричі. Олександр як фахівець з електротехніки замислився. Він знав, що гідронамив островів – актуальна послуга не тільки для ОАЕ, Катару, Кувейту, де на це витрачають мільярди доларів, 99% з яких коштує паливо. Важлива вона і для багатьох прибережних та острівних країн, які через глобальне потепління потерпають від наступу води.

Провівши розрахунки, українські підприємці спроектували і виготовили спеціальний пристрій для гідронамиву – усмоктувальну голівку на електроприводі (eco-hydro-aggradation, або 3D printer Lend), енергію для якої дають сонячні панелі або вітрогенератори. Це екологічно та вигідно. Олександр Туз побував на Мальдівських островах, які вивищуються над рівнем моря лише на 0,4-1,2 м, і запропонував винахід місцевій владі.

Українські підприємці спроектували і виготовили спеціальний пристрій для гідронамиву на електроприводі, енергію для якого дають сонячні панелі або вітрогенератори

В Україні прилади проектують, виготовляють частинами, а тоді везуть на місце і збирають. В Індійському та Тихому океанах є тисячі дрібних острівців, які йдуть під воду і які треба підняти для розвитку курортної інфраструктури. Потенційними клієнтами можуть бути і північноєвропейські країни, такі як Нідерланди, Британія, Норвегія. Надто актуальне це питання для Бангладеш.

Олександр каже, що гідронамив був би затребуваний в Україні, щоби почистити фарватер Дніпра.

Від човна до літака

1

На тропічних острівцях, розташованих в океані, знайшлася ще одна сфера застосування електродвигунів – човни. Часто це єдиний вид транспорту, який поєднує між собою острови. Можливість рухатися завдяки електроприводу та відмовитися від бензину, до того ж позбутися неекологічних викидів мастила, місцевим клієнтам припала до смаку. Тож компанія «Електромобілі» почала переробляти і човни та яхти під електродвигуни.

Але це лише початок. Олександр Туз вважає, що транспорт найближчого майбутнього – це електролітаки. «Літальні апарати на електриці розроблені давно, – зауважує він. – Технічно літаки зможуть масово літати на електроприводах через 2-3 роки. Сучасні композитні матеріали дуже легкі, міцні і не настільки працемісткі, як сталь».

172 г/кВт – потужність двигуна, розробленого фахівцями лабораторії

Олександр згадує, як кілька років тому одна з українських наукових лабораторій отримала замовлення від Airbus, щоб літак злітав і сідав на електроприводі. Бо саме під час злету та посадки літальний апарат спалює найбільше палива – по 1,5-2 тонни, забруднюючи атмосферу. Фахівці лабораторії винайшли технологію для зниження витрат палива і розробили електродвигун з рекордними показниками – до 172 г/кВт, але не змогли отримати дозвіл на її застосування. Як пояснює підприємець, Єврокомісія не готова різко змінювати наявні стандарти авіабудування, які би зачепили всю галузь.

Втім, прогрес не зупинити. За даними Олександра Туза, у Франції уже три фірми виготовляють надлегкі літаки на електроприводі, у Китаї – шість, у США – вісім. Працює над власними винаходами і компанія «Електромобілі». Свої розробки обіцяють представити впродовж року. «Хоча й виконуємо замовлення іноземних клієнтів, ми українська компанія, – каже Олександр Туз. – Наш інтелектуальний центр – в Україні. Упевнений, що вітчизняні розробники ще покажуть себе світу».

23.02.2016
Що нового
Популярне