На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Смартфон замість усього

Персональні мобільні пристрої уже зараз впливають на ринок електронної комерції. За даними дослідницької компанії Criteo, частка продажів через смартфони і планшети у світі зростає щокварталу. До березня 2015 року вона склала 34%. В Японії і Південній Кореї частка мобільних продажів вперше перевищила 50%.

Смартфони і планшети у світі постачання традиційних комп’ютерів з’явились ще 2011 року. А вже у 2013-му, розповідає директор українського і білоруського офісів «1С-Бітрікс» Дмитро Суслов, загальна кількість мобільних девайсів перевищила число звичайних комп’ютерів. В Україні, за його оцінками, смартфони є у 32% користувачів мобільного зв’язку.

Попри швидке поширення смартфонів і планшетів, вони залишаються такими самими екранами входу в інтернет, як і комп’ютери. Іноді смартфон або планшет використовують замість гаманця (для оплати послуг за допомоги спеціальних програм).
Але згодом ці ґаджети зможуть здійснити переворот в електронній комерції. А допоможуть їм у цьому технології розпізнавання мови, облич та об’єктів (Perceptual Computing). «Безперечно, майбутнє за мобільною комерцією, і є низка перспективних технологій розпізнавання об’єктів, які можуть кардинально вплинути на звички покупців», – упевнена Вікторія Тігіпко.

Приміром, можна буде не просто розпізнати предмет, спрямувавши на нього камеру мобільного пристрою, але й отримати інші дані: де він зроблений, ким, з якого матеріалу і де його можна придбати. Ці дані зберігатимуться у хмарі – на віддалених серверах у дата-центрах великих технологічних компаній. Можна буде просто навести камеру смартфона на вподобаний предмет і зробити покупку. «Якщо хтось таке зробить, це буде переворотом», – говорить Юрій Фрайман, один із перших інвесторів українського стартапа Viewdle. Його команда розробила технологію розпізнавання облич, яку згодом придбав Google за $30 млн.

Втім, за словами Фраймана, в усіх наявних технологій розпізнавання є недоліки, вони часто не можуть упоратися навіть із простими завданнями, скажімо, не розпізнають предмети за різного освітлення. «Програма сприймає один і той самий предмет під різним освітленням як різні предмети», – розповідає він. Коли з’явиться технологія, яка вирішить цю та інші схожі проблеми, поки що неясно.

Натепер використання технології розпізнавання предметів не можна підтвердити жодною  аналітикою, додає маркетинг-директор всеукраїнського торговельного центру в інтернеті Prom.ua Олексій Філановський, у неї можна лише вірити. «Якщо людина дійсно зможе купувати те, що їй сподобалося десь на комусь, і це буде популярним, станеться повна зміна споживацької парадигми», – говорить він.

У світі речей

Крім Perceptual Computing є інші прогресивні концепції, які поки що складно повною мірою застосувати на практиці. Одна з них – інтернет речей (Internet of Things, IoT). Філософія IoT – це світ, в якому все підключено до глобальної мережі: від побутової техніки до дерев і будинків. Дані про ці предмети зберігаються у хмарі. Без участі людини підключені предмети можуть надсилати одне одному інформацію. Наприклад, кавоварка і тостер приготують сніданок, коли до них надійде сигнал від будильника, що господар прокинувся.

За оцінками Філановського, до 2020 року велика частина домогосподарств у США та Європі перейде на розумні холодильники, пральні машини тощо. Така техніка зможе аналізувати запас продуктів, а людина лише замовлятиме і схвалюватиме покупку.

Серед найбільш показових IoT-новинок у е-commerce – розумні пристрої від Amazon. Нещодавно компанія оголосила, що їхній розумний спікер-помічник Echo тепер може приймати замовлення ваших улюблених товарів. Усе, що потрібно зробити, це активувати прилад і дати команду, що вам потрібно купити. Послуга доступна тільки для користувачів Premium-акаунта і географічно обмежена Штатами. У самій Amazon кажуть, що ця послуга не призначена для повної заміни традиційного онлайн-шопінгу, а просто ще одна альтернатива.

Інша новинка від Amazon – Dash Button. Приміром, замовляєте собі кнопку для мийного засобу для посуду. Розташовуєте її у кухонній шафі. Бачите, що засіб ось-ось закінчиться: тиснете dash button – і Amazon уже пакує ваше замовлення.

Але поки що це лише експерименти. «Я не вірю в Internet of things як драйвер зростання продажів в Інтернеті у найближчі роки. Це буде зоною експериментів для гіків і технологічних компаній», – говорить засновник і директор групи компаній OSD Group, президент УАДМ Валентин Калашник. При цьому різні способи аналізу даних, не обов’язково «великі», будуть стимулом підвищення ефективності бізнесу.

«Математика буде серцевиною бізнесу, а 3G – найпотужнішим чинником зростання e-commerce. Інтернет-магазин без версії сайту, адаптованої до мобільних пристроїв, буде моветоном», – уважає він.

29.10.2015
Що нового
Популярне