На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Поради юриста стартапам

Как создать глобальную компанию
Существует большой риск, что компания «не взлетит», но не рискнув, глобальной компании не создать
Леонард Грайвер
партнер юридичної фірми Greenberg Whitcombe Takeuchi Gibson & Grayver LLP

Леонард Грайвер веде юридичний супровід стартапів і венчурних фондів понад 15 років. За цей час він співпрацював з понад 500 стартапами, багато з яких започатковані в Україні та СНД. Про те, на що варто звертати увагу українським підприємцям при створенні глобальної компанії, Леонард розповідає у статті.

З 2008 по 2012 рік у Силіконовій долині тривала ейфорія щодо стартапів з СНД. Всі просто обожнювали вихідців зі Східної Європи і погоджувалися з тим, що мати команду розробників в Україні надзвичайно вигідно. Але, на жаль, за останній рік все докорінно змінилося. Ейфорія зникла, а укладати інвестиційні угоди стало набагато складніше. Оскільки я працюю з українськими компаніями, моє завдання – допомогти їм стати глобальними і здолати наявні перепони.

 

Українська проблематика

Внутрішні проблеми. Важко бути креативним, коли твоя країна переживає глибоку геополітичну та економічну кризу. Головна цінність будь-якої компанії – люди – у такій ситуації піддані серйозним ризикам. А це означає, що й компанія, і її інвестори можуть втратити свої кошти.

Зовнішні проблеми. Імідж і ставлення до України іноземців, і американців зокрема, у діловому полі дуже відрізняються від наших уявлень. Більшість із них не бувала за кордоном, і навіть високоосвіченим людям, коли їх запитуєш про Україну, складно відповісти щось конкретне. Вони зазнають шоку, дізнавшись, що Україна – одна з найбільших країн Європи. Проблема полягає ще й у тому, що американці не вважають її економічно розвиненою державою.

Після подій останнього року Україну почали сприймати як Грузію зразка 2008-го. Всі американці – на боці України і дуже їй співчувають. Але одна річ співчувати, інша – вкладати кошти. Саме це інвестори натепер дуже бояться робити.

Порада підприємцям, розробникам: розбудовуйте власні компанії, а не працюйте в аутсорсингу. Звісно, існує великий ризик, що компанія «не злетить», але не ризикнувши, глобальної компанії не створити.

Особливість менталітету. І в Америці, і в Європі добре знають, що Україна – це країна, де багато високопрофесійних технічних фахівців. Але, на жаль, чимало талановитих українських розробників віддають перевагу добре оплачуваній роботі в аутсорсингу і не хочуть ризикувати всім, працюючи на стартап. В Америці ж навпаки – це вважається не дуже хорошим тоном, і провідні програмісти працюють лише в компаніях. Аутсорсинг – це високий стабільний заробіток, але щоб досягти чогось більшого, побудувати свою глобальну компанію, потрібно ризикнути.

Поради-юриста-стартапам_1

Як створити глобальну компанію. Поради юриста

Не будуйте копікати (аналоги вже працюючих сервісів. – Ред.). З копією вже наявного сервісу не вдасться вийти на глобальний ринок, а український занадто малий, щоб розбудувати справді успішну велику компанію.

Не зволікайте з реєстрацією. Якщо у вас сформована ідея і невелика команда, потрібно відразу реєструвати компанію. Чому? Американські інвестори очікують, що до них прийдуть з повним комплектом документів, особливо якщо засновники не з США. Інвесторам не потрібні проблеми з інтелектуальною власністю і вони хочуть бути упевненими, що всі розробки проекту належать компанії, а не окремим засновникам. Тому до моменту, коли до них потрапляє проект, вони воліють бачити зареєстровану компанію, якій належить вся інтелектуальна власність, в Україні мають перебувати тільки розробники, а все інше – у більш стандартній для них юрисдикції.

Вимога останнього року – засновники мають перебувати за межами України. Інвестори не хочуть додаткових ризиків. На більш пізніх стадіях інвестування за засновниками мають слідувати і ключові члени команди. При цьому у них обов’язково має бути робоча віза. Та якщо ви вважаєте, що у вашого проекту є перспектива стати глобальною компанією, краще заздалегідь зв’язатися з еміграційним юристом і вирішити це питання. Його послуги можуть обійтися в $4-6 тис. за оформлення однієї людини.

Реєструйтесь в іноземній юрисдикції. Якщо ви хочете вийти на якийсь зарубіжний ринок і спілкуватися з іноземними інвесторами, то з компанією, зареєстрованою в Україні, це неможливо.

Якщо основний ринок вашого стартапа – Сполучені Штати, найкраще за все відкривати компанію у штаті Делавер. Якщо ж ви орієнтуєтеся на Євро­пу чи Азію, варто замислитися про реєстрацію в офшорній юрисдикції – на Кайманових чи Британських Віргінських островах. Ще один варіант – Люксембург. Там реєструються багато підприємців, які починають з європейського ринку. Люксембург – зручна юрисдикція, але доволі дорога. Якщо на Кайманах можна зареєструвати компанію за $5 тис., то в Люксембурзі це обійдеться в $15-20 тис.

Структуруйте компанію. Найпростіший варіант, знайомий американським інвесторам, – це заснувати холдингову компанію в Сполучених Штатах або офшорі. Вся інтелектуальна власність, яка асоціюється з проектом, належить цій холдинговій компанії, а в Україні працює стовідсоткова «дочка».

Поради-юриста-стартапам_2

Виглядає це так. У вас є українська компанія, яка на сто відсотків належить американській. Розробники в Україні працюють на українську компанію. Між українською і американською компанією укладено договір про розробку. Інвестиції, які вкладаються в американську компанію, виплачуються українській «дочці». Вона, у свою чергу, платить розробникам. А написаний ними код, тобто інтелектуальна власність, належатиме американській компанії. Засновники повинні входити в американську компанію як фізособи.

Ринковий тест-драйв. Багато українських підприємців кажуть: «Ми добре знаємо український ринок, у нас тут зв’язки, давайте випробуємо наш продукт тут. А потім ми будемо використовувати це як тест-кейс для інших юрисдикцій». На жаль, це погана ідея. Більшість західних інвесторів вважають, що результати продукту на ринку СНД можуть бути нерелевантними для решти світу. Південна Америка, Азія, великі ринки Західної Європи (Німеччина, Франція, Англія) – кращі варіанти, щоб перевірити ваш продукт. Інвестори готові прийняти технологічні ризики, але не геополітичні і т.д. – це для них занадто багато.

24.06.2015
Що нового
Популярне