На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Спортивний старт

Бізнес на виготовленні спортивного та ігрового обладнання
Для українських компаній в поточній ситуації вигідно працювати на аутсорсингу — виробляти спортивні товари на замовлення іноземних компаній, що дозволяє їм мати постійні замовлення

Власник компанії «Жеж-Ко» Сергій Орішко вісім років тому розпочав у селі під Черніговом виробництво спортивних тренажерів BruStyle і дитячих ігрових майданчиків Miros. Сьогодні цю продукцію добре знають в Україні, вона успішно конкурує з міжнародними брендами. Про свій досвід роботи на ринку, де, здавалося б, вітчизняному підприємцю без фінансової підтримки «міжнародної матусі» не пробитися, підприємець розповів нам у статті.

Сергій починав власний бізнес у 2007 році з виготовлення у гаражі дерев’яних сходів для будівель та дерев’яного спортивного обладнання – шведських стінок, кілець. Потім найняв робітників і додав виробництво металевих спортивних куточків. Якість намагався тримати на висоті, за маржею не гнався – і замовників, яких приводили задоволені клієнти через «сарафанне радіо», ставало дедалі більше. Довелося шукати приміщення під цех: заради економії погодилися на варіант у селі Брусилів під Черніговом – і не пошкодували. Вузькі фахівці їздять на роботу з міста, а підсобних робітників завжди можна найняти дешево, до того ж відволікатися і «вибігати на хвилинку» з роботи в селі нікуди. Офіс продажів теж перемістили у село.

Незвичайна назва компанії «Жеж-Ко» означає «залізо – (железо) – енергія – життя»

Через рік освоїли виробництво професійного спортивного обладнання. Ще за кілька років почали виробляти вуличні тренажери та дитячі ігрові майданчики. «Диверсифікація напрямків дозволяє виживати бізнесу, оскільки попит на різні категорії товару має сезонний характер. Взимку не купують ігрові майданчики, їх замовляють влітку-восени. А влітку відсутній попит на спортивне обладнання та спортивні тренажери», – пояснює Орішко.

Сьогодні компанія виробляє декілька ліній спортивного та ігрового обладнання. Один підрозділ випускає пластмасові вироби, другий – металеві. Тут працюють близько 70 осіб. Конкурують з великими виробниками, насамперед з найвідомішою в Україні міжнародною групою компаній «Інтератлетика», намагаючись давати за нижчою ціною ту саму якість. І навіть вищу: так, у виробництві тренажерів застосовують товщу трубу, яка витримує посилені навантаження. Імпортована дешева китайська продукція їм не конкурент за якістю. Втім, ціни, як і раніше, «Жеж-Ко» тримає порівняно низькі за рахунок невеликих витрат на утримання цеху та офісу, а ще мінімальної маржі.

Спортивний старт (4)

На складах зберігають небагато готової продукції, лише популярні вироби (наприклад, тренажер «Універсал» для всіх груп м’язів, турніки). «Усі дилери через стрибки курсу валют скоротили запаси товару на складах до мінімуму», – говорить підприємець. Улітку термін виготовлення продукції становить 30-35 днів (приміром, у «Інтератлетики» близько двох місяців).

Серйозною конкурентною перевагою компанії є також сучасний підхід до сервісу: всі питання гарантійного обслуговування обладнання приймають через Viber, е-mail та вирішують протягом 2-3 днів. Ремонту гарантійного обладнання протягом місяця, як це робить чимало виробників, тут не допускають.

Дружні клієнти

Співвідношення обсягів продажів спортивного обладнання за сегментами B2B і B2C суттєво відрізняється залежно від категорії товару. 80% замовлень на виготовлення професійного спортивного обладнання припадає на клієнтів, які збираються відкривати або оновлювати зали, решта 20% – на дилерів. Тоді як дрібне спортивне обладнання купують зазвичай (90% замовлень) дилери та інтернет-магазини.

В асортименті «Жеж-Ко» 700 найменувань продукції. На думку Орішка, цього замало для повноцінного інтернет-магазину спортивних товарів, адже клієнти сегмента B2C хочуть закуповувати в одному місці і тренажери, і гантелі, і одяг. Тому сайт виробника BruStyle.com.ua є вітриною для знайомства гуртовиків (дилерів і власників інтернет-маркетів, фітнес-центрів, спортзалів) із пропозицією.

Застосовують прямі продажі, проводять особисті зустрічі, причому керівникові відділу продажів навіть не завжди доводиться виїжджати з офісу. Якщо клієнт зацікавлений у тому, щоб укомплектувати професійний зал, він не лінується приїхати у Брусилів на виробництво й побачити все на власні очі.

Близько 100 тренажерних залів в Україні укомплектовані професійним обладнанням BruStyle

«Інтератлетикою» комплектують в Україні близько 10 тренажерних залів за сезон, BruStyle – 3-4. Решта припадає на дрібних виробників та імпортерів. Щомісяця по країні встановлюють 20-30 дитячих ігрових майданчиків Miros. У рідному Чернігові їх більше 100.

Цікаво, що пік навантаження підприємства «Жеж-Ко», як і інших виробників дитячих і спортивних вуличних майданчиків, завжди припадає на період перед виборами, коли потенційні депутати хизуються перед виборцями своєю щедрістю. Тоді підприємства завантажені на місяці вперед, наймають додаткових працівників і підвищують ціни. Одразу після виборів ситуація з продажами стабілізується до «передвиборчого» рівня.

Антикризовий підхід

Сергій Орішко каже, що компанія пережила дві кризи і далі розвивається насамперед завдяки правилу «не вимивати» обігові кошти, працювати у 90% випадків за передоплатою. «Ми не прагнемо високих обсягів продажів, тож не погоджуємося на відстрочення платежу, вважаємо за краще працювати з «живими» грошима. Тому рідко беремо участь у тендерах і зв’язуємося з бюджетними організаціями, які можуть замовити значні партії обладнання, але оплачують замовлене завжди післяплатою», – ділиться він. З цієї самої причини не працюють із ритейлом, магазинами на кшталт «Епіцентру» чи «Спортмастера», куди потрібно відвантажити товар і чекати покупця, а далі повернення грошей.

«Ми не прагнемо високих обсягів продажів і не погоджуємося на відстрочення платежів, а вважаємо за краще працювати з живими грошима»

Основна витратна частина бізнесу – це матеріали. «Був метал по 16 грн/кг, ми купили, зробили майданчик і поставили його за ціною 10 тис. грн. Через три місяці метал подорожчав – 23 грн/кг, собівартість майданчика вийшла 12 тис. грн, ми зазнаємо збитків. Адже треба платити зарплати та податки», – наводить приклад підприємець.

Метал зараз не дорожчає, бо він на 80% українського виробництва, але витрати на імпортні пластикати, порошкові фарби ростуть разом із доларом. Тому в 2015 році вартість продукції були змушені підвищити на 10-12%. Робили це плавно, щоб дилери, магазини-посередники встигли поміняти ціни у себе.

Спортивний старт (1)

Ще одна перевага «Жеж-Ко» перед конкурентами – відсутність великих амбіцій власника, який розпоряджається всім особисто і не прагне швидко розбагатіти за рахунок високої маржі. Місцеві кажуть, в Орішка інші життєві пріоритети: він допомагає дитсадку в Брусилові, церкві.

Кому потрібні кардіотренажери

В Україні немає жодного виробника кардіотренажерів, ніша порожня. Та чи варто починати такий бізнес? Сергій пояснює: є сенс впроваджувати у виробництво не одну модель тренажера, а відразу лінійку, 5-10 виробів у професійному і домашньому сегменті. Витрати на вироблення кардіотренажерів значно вищі, ніж звичайного «заліза»: в них багато пластмасових дрібних деталей, електроніки. Тож у запуск виробництва однієї моделі тренажера доведеться вкласти 200 тис. грн. Витрати на виробництво одного орбітрека сягнуть 20 тис. грн.

«Чи захоче український фітнес-центр (який прагне вкласти у бізнес та обладнання якомога менше, а окупитися якнайшвидше) придбати таке обладнання чи все-таки вибере дешеве китайське?» – ставить риторичне питання Орішко. Тому і привозять в Україну кардіотренажери переважно з КНР.

Локальні плани

Сергій Орішко вивчив також можливість експорту своєї продукції в Європу, зустрівся з потенційними партнерами з Польщі, Білорусі, Болгарії, країн Балтики. Потрапити туди українським виробникам спортивного обладнання поки що зась без наявності сертифікації ISO, EM. Як показав досвід «Інтератлетики», яка сертифікувала свої дитячі майданчики «Гойда», ці вкладення не окупляться і за три роки.

Спортивний старт (2)

Розширення діяльності Орішко не пов’язує з ринком спорту. А в основному бізнесі не зупиняється на досягнутому: працює над збільшенням лінійки, вдосконалює обладнання та його стиль. І починає брендувати продукцію і просувати свої ТМ BruStyle та Miros. 

Асортимент:

професійні тренажери BruStyle для спортзалів, фітнес-центрів, спортклубів;

домашнє спортивне обладнання (турніки, кільця, бруси, лави, гантелі);

дитячі ігрові майданчики (гойдалки, гірки, турніки);

вуличні тренажери та обладнання для спорту просто неба;

реабілітаційне обладнання.

23.09.2015
Що нового
Популярне