На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Своя справа у Німеччині

Інструкція зі створення компанії
У Німеччині можна купити вже створену фірму, але її треба ретельно перевіряти, чи справді вона не вела діяльності і не має боргових зобов’язань, що вимагатиме роботи юристів. Тож витрати грошей та часу на створення компанії з нуля можуть бути меншими, ніж перевірка «готового» бізнесу

Українським підприємцям  потрібні західні ринки збуту, і Федеративна Республіка Німеччина – один із ключових. Доктор Юліан Ріс, голова робочого комітету «Право» консульства ФРН в Україні, розповів про поширені правові форми ведення бізнесу в Німеччині, особливості отримання дозволів для іноземних підприємців та умови їх перебування.

Навіщо створювати компанію в Німеччині?

Про заснування компанії чи створення представництва у ФРН після підписання угоди про асоціацію з Європейським Союзом замислюється дедалі більше українських бізнесменів. Насамперед вони прагнуть отримати доступ до німецького ринку, щоб експортувати туди свої товари, надавати послуги. Але є ще інші можливості, які надає наявність власної компанії, зареєстрованої у Німеччині, а саме:

реалізація власних товарів і послуг під німецькою торговою маркою (яка здавна вважається символом якості та надійності);

можливість ввозити до Німеччини техніку, обладнання без мита і ПДВ як статутний капітал спільного підприємства;

повернення податку на додану вартість у Німеччині (де з цим немає жодних проблем);

можливість ведення бізнесу, відкриття філій на всій території ЄС (що теж простіше для німецької компанії, ніж для української);

страхування за пільговими тарифами, передбаченими для німецької фірми;

отримання кредитів у німецьких банках під низькі відсотки;

отримання дотацій і субсидій у Німеччині.

Якщо заснувати компанію і працювати в Німеччині, то надається «блакитна карта». Через три роки успішної діяльності можна подавати документи на отримання довгострокової візи або заяву на постійне проживання.

Чи вистачить філії або представництва?

Можна вести бізнес у Німеччині через свою філію, не створюючи тут фірми. Однак українська філія, яка працює в ФРН, не вважається юридичною особою, і її діяльність регулюється законодавством країни, де розташований головний офіс, тож вона не матиме таких преференцій, як німецька компанія. Треба мати на увазі, що зарубіжна філія не може проводити самостійну комерційну діяльність у Німеччині. Її справи може вести тільки незалежний торговий агент цієї країни.

Звісно, можна створити лише офіс на території ФРН, призначений для спостереження за ринком, в українському законодавстві їх називають «представництва». Однак у німецькому законодавстві такого терміна немає, є лише термін «філія», яка не може вести бізнес самостійно. Але українська компанія має право на створення дочірнього підприємства у Німеччині, яке вважатиметься самостійною юридичною особою і підпорядковуватиметься німецькому законодавству.

Своя-справа-в-Німеччині_1

Дозволи на перебування

Власну компанію у Німеччині має право заснувати підприємець із будь-яким громадянством та місцем проживання. Тож можна лишатися громадянином України і жити в Полтаві, але володіти фірмою у ФРН. Важливий момент: раніше уряд Німеччини надавав преференції тим іноземним бізнесменам, які інвестували в економіку країни понад 250 тис. євро та створювали не менше п’яти робочих місць. Але таку вимогу скасували, і тепер вважаються інвесторами будь-які підприємці, які вкладають кошти в економіку Німеччини і створюють робочі місця. (До речі, трудове законодавство у країні вимогливе, і створити компанію, де начебто ніхто не працює, неможливо, робітників треба працевлаштувати принаймні за трудовими угодами.) 

Якщо людина вирішила заснувати компанію у Німеччині, але ще обирає регіон чи галузь діяльності, їй варто відвідати різні регіони і пошукати сприяння місцевих органів влади. Для цього потрібно отримати дозвіл на перебування у країні. Право перебувати на території Німеччини 90 днів із кожних 180 днів дає бізнес-віза. Коли заявник подає документи на отримання бізнес-візи, він може чесно назвати мету – вивчення ринку для заснування підприємства. У консульстві можуть попросити надати план фінансування потенційного бізнесу, прогноз доходів, біографію, медичну довідку, а для людей, старших за 45 років, – довідку про пенсійне забезпечення. Якщо українська компанія працює із німецькими партнерами, у них можуть попросити підтвердити факт наявності таких клієнтів.

А приїхати «подивитися» до Німеччини підприємець може за туристичною візою, яку отримати легше і швидше. Та коли бізнесмен все-таки вирішить створити там компанію, йому знадобиться дозвіл на ведення підприємницької діяльності, а його надають за наявності бізнес-візи. Консульство ФРН запевняє, що подати заяву можна упродовж 20 хвилин, а отримати робочу візу – за щонайбільше п’ять днів. І наголошує: якщо заявник  підготував усі документи, жодних затримок не буде.

Вивчення місцевого ринку

Етап підготовки для створення компанії вимагає пакета установчих документів. Обравши організаційно-правову форму майбутньої фірми, визначивши місце її реєстрації, підприємець, який планує жити у Німеччині, реєструє своє місце проживання та оформляє дозволи на перебування.

У ФРН місцеві органи влади самі встановлюють податки для підприємців: так званий промисловий податок у різних містах може становити від 14% до 17% від прибутку компанії. Тож правильно вибравши місце реєстрації фірми, можна зекономити на сплаті податків.

Деякі муніципалітети невеликих містечок намагаються привабити нові бізнеси саме до свого регіону. Вони надають інформаційну підтримку потенційним інвесторам і можуть виділити земельні ділянки чи приміщення на пільгових умовах, про що слід домовлятися окремо.

Муніципалітети за символічну суму – близько 2 тис. євро – на три місяці надають іноземному підприємцю як потенційному інвестору офіс, зв’язок, консультанта, адвоката, влаштовують йому екскурсії до місцевих індустріальних парків та зустрічі з потенційними партнерами. Все роблять для того, щоб інвестор міг вивчити німецький ринок зсередини та обрати собі напрямок діяльності.

Своя-справа-в-Німеччині_2

У регіонах Німеччини працюють товариства сприяння економічному розвитку (приміром, Germany Trade & Invest www.gtai.de), які фінансує уряд і які зацікавлені в пошуку нових інвесторів для німецьких земель. Вийти на офіційний рівень перемов можна як особисто, надіславши листи-пропозиції, так і через Торгово-промислові палати.

Оподаткування

У Німеччині податкова система вважається досить м’якою. Усе прозоро і законно, без додаткових ризиків. ГмбХ веде бухгалтерський облік, складає річний баланс і подає звіт про прибутки та витрати, публікує скорочений баланс у торговому реєстрі.

Підприємство платить з річного прибутку:

корпоративний податок з юросіб – 15%;

податок на підтримку солідарності Німеччини (запровадили для відновлення НДР, становить 0,825%);

промисловий податок – 14-17%.

Загалом податкове навантаження на фірму у Німеччині становить 30-33%. Для більшості галузей ПДВ – 19%. Підприємства, які займаються банківською діяльністю чи охороною здоров’я, взагалі не платять ПДВ. Виробництво харчів та надання низки побутових послуг оподатковується ПДВ у розмірі 7%. 

Вибір організаційно-правової форми

У Німеччині будь-яка компанія може створюватися у наступних організаційно-правових формах:

Одноосібний власник торгового підприємства (як український приватний підприємець) сам веде справи і сам відповідає за результати діяльності.

Пряме товариство – об’єднання співвласників, можна застосовувати для суспільно корисних проектів, але вони не бувають у комерційних відносинах.

Відкрите торгове товариство – спілка підприємців, в якій кожен член несе особисту майнову відповідальність за зобов’язання компанії, тому цю форму застосовують не надто часто.

Командитне товариство включає співвласників бізнесу, але відповідальність за ухвалення рішень та результати бізнесу несе особисто головний учасник фірми, якому це може бути невигідно.

GmbH (ГмбХ) – форма аналогічна українському товариству з обмеженою відповідальністю, це зручна і поширена форма ведення бізнесу в Німеччині, зокрема іноземними інвесторами. Єдиний недолік для українського підприємця – треба внести до статутного фонду не менше 25 тис. євро грошима або нерухомістю.

Підприємницьке товариство – 2-3 підприємці працюють разом, і кожен матеріально відповідає за свою діяльність. Зручно тим, хто має невеликий стартовий капітал.

Акціонерне товариство (AG) – підійде для великих інвестицій, тому що має складну адміністрацію та форму ухвалення рішень.

ГмбХ & Ко КГ – командитне товариство, у якому засновником є юридична особа.

У Німеччині можна купити вже створену фірму, але її треба ретельно перевіряти, чи справді вона не вела діяльності і не має боргових зобов’язань, що вимагатиме роботи юристів. Тож витрати грошей та часу на створення компанії з нуля можуть бути меншими, ніж перевірка «готового» бізнесу.

750 євро коштує нотаріальний супровід договору про створення фірми у Німеччині 

Найпоширеніші форми ведення бізнесу у ФРН

своя справа юа

Створення GmbH

Ми розповімо про створення найбільш поширеної серед іноземних інвесторів організації власного підприємства у Німеччині – GmbH (Gesetz betreffend die Gesellschaften mit beschränkter Haftung). Ця форма зручна, зокрема, для проведення експортно-імпортних операцій. У разі банкрутства майнову відповідальність за результати діяльності компанії несе юридична особа, а не засновник особистим майном.

1. Підготовка статутних документів (триває щонайменше 2-3 місяці)

Обов’язково придумуємо назву майбутньої фірми, щоб її зрозумів місцевий споживач. Це може бути та сама назва, що й в Україні, але з додаванням GmbH, країни або міста заснування (популярними є портові Мюнхен, Гамбург, звідки експортується продукція). Треба вказати розмір статутного капіталу, частки учасників, юридичну адресу місця розташування майбутнього підприємства у Німеччині. Визначити предмет діяльності (що не означає обмежитися названим видом діяльності).

2. Укладання статутного договору про створення фірми (має бути підписаний усіма засновниками і засвідчений німецьким нотаріусом).

3. Призначення генерального директора чи директорів.

4. Оплата статутного капіталу (якщо засновників двоє і більше, то для реєстрації фірми достатньо внести 12 500 євро, другу половину треба буде внести упродовж першого року роботи фірми) та відкриття банківського рахунку.

5. Перш ніж почне роботу GmbH, слід повідомити про це Відомство з питань підприємницької діяльності (Gewerbeordnungsam) того муніципалітету, в якому розташована фірма.

6. Реєстрація товариства та внесення у Торговий реєстр Handelsregister (професійний юрист-нотаріус допоможе зробити це за 5-10 днів, послуга коштуватиме близько 750 євро).

Статутний капітал фірми від перших днів його зарахування на рахунок може бути використаний на розвиток підприємства, наприклад, купівлю нерухомості чи обладнання

Своя-справа-в-Німеччині_3

«Важливо вибрати правильне місце реєстрації фірми, тому що промисловий податок у різних регіонах становить від 14% до 17% і обирається місцевим муніципалітетом. Скажімо, у Гамбургу чи Мюнхені він вищий, ніж у невеликих містах», – Александер Маркус, делегат німецької економіки

20.08.2015
Що нового
Популярне