На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Тепличні бізнесмени

Ізраїльське насіння дало щедрі врожаї на українській землі, і 2010 року в Запоріжжі з'явилася компанія «Адама» (у перекладі з івриту означає «земля»), яка спочатку займалася імпортом насіння з Ізраїлю, але вже за півроку почала завозити звідти й теплиці.

Свіжі помідори, огірки, перець, зелень цілий рік – українці давно уподобали вітчизняні тепличні овочі. А фермери, своєю чергою, звикли заробляти гроші на вітамінізації співвітчизників. Дмитро Ліфшiць, співвласник компанії «Адама», яка постачає теплиці під ключ з Ізраїлю, розповів, що до кризи теплиці вартістю $0,2 млн були цілком під’ємним проектом для українських аграріїв. Але ситуація змінилася. Якщо з 2010 по 2013 рік компанія реалізувала дев’ять великих проектів, то за останні три роки – лише один.

Спочатку було сім’я

У середині дев’яностих чи не найбільш популярною країною для еміграції був Ізраїль. Одночасно до неї перекочували й уподобання щодо харчування. Радянські євреї хотіли бачити на своїх столах гречку, халву, морозиво і печиво. Імпортом цих продуктів з України до Ізраїлю і зайнявся двадцятисемирічний Дмитро Ліфшiць. Згодом його бізнес трансформувався в експорт ізраїльських овочів до країн СНД. А з 2010 року він разом із партнерами почав завозити українські овочі до Росії. Якось вітчизняні постачальники попросили його привезти насіння з Ізраїлю, адже на українському ринку безліч підробок, які можуть поставити під удар весь урожай.

4

На перший погляд прохання здалося елементарним. Дмитро звернувся до однієї великої компанії з виробництва насіння. Він був приголомшливий категоричною відмовою продати насіння навіть за найвищою ціною. Відповідь його просто вразила: «Ми вас не знаємо, і своїми невмілими діями ви можете завдати шкоди нашій репутації». Виявилося, що насіннєві компанії Ізраїлю працюють лише з перевіреними клієнтами і продають насіння тільки тим, хто зможе виростити з нього хороший урожай. «Тож мені довелося звертатися по рекомендації до овочевих компаній, з якими я працював раніше. Купівля першої партії тривала аж чотири місяці», – розповідає підприємець.

Ізраїльське насіння дало щедрі врожаї на українській землі, і 2010 року в Запоріжжі з’явилася компанія «Адама» (у перекладі з івриту означає «земля»), яка спочатку займалася імпортом насіння з Ізраїлю, але вже за півроку почала завозити звідти й теплиці.

Теплиці для півночі

«У вас в Ізраїлі тепло! А чи будуть ці теплиці працювати у нас?» Це було найбільш поширене запитання, яке ставили аграрії після екскурсії на ізраїльський завод з виробництва тепличного обладнання. І Дмитро Ліфшiць терпляче пояснював, що завод постачає свою продукцію до 60 країн, зокрема до холодної Канади. Однак українські фермери виявилися не надто довірливими: дивилися, захоплювалися, але обладнання не замовляли. Тоді Дмитро разом зі своїм партнером Михайлом Фартштатом вирішив на свій страх і ризик побудувати демонстраційний зразок в одному з районних центрів Запорізької області.

3

«Це була теплиця площею 200 кв. м, яка нам обійшлася у $50 тис. Але ці вкладення виправдали себе. Тепер аграрії могли буквально помацати те, що допомагатиме їм заробляти гроші», – пояснює Ліфшiць.

Сьогодні компанія «Адама» є офіційним представником одного з найбільших у світі ізраїльських заводів з виробництва теплиць PROFILINE. Щось на кшталт сполучної ланки між українським фермером та ізраїльським тепличним устаткуванням. І за це посередництво завод платить від 1% до 7% від обсягу продажів, залежно від розміру реалізованого проекту.

За словами підприємця, вартість так званого «холодного будиночка» (це каркас, плівка або скляні секції. – Ред.) становить не більше 30%. Решта 70% вартості – це системи освітлення, поливу і тепла. Один квадратний метр такої високотехнологічної теплиці коштує близько $100.
2

Овочеві інвестиції

З 2010 по 2013 рік компанія реалізувала дев’ять проектів. Найбільшим серед них є теплиця вартістю $0,5 млн площею 1 гектар. А за минулі три роки «Адама» вдалося реалізувати лише один проект. «Річ у тім, що чотири проекти серед тих дев’яти були реалізовані на кредитні гроші. Сьогодні, на жаль, зведення теплиць призупинилося. І навіть ті фермери, у яких вистачає грошей, бояться вкладати їх у будівництво дорогих об’єктів», – пояснює Дмитро.

Нині компанія робить ставку на продаж насіння, сподіваючись, що незабаром ситуація в Україні стабілізується і тепличний бізнес повернеться бодай на позиції трирічної давнини.

Насіннєві перспективи

На відміну від тепличного бізнесу продаж насіння дає стабільний дохід. Хоча, за словами підприємця, обсяги менші, ніж до кризи. Нині в асортименті компанії 50 різновидів насіння овочів і ягід. Найпопулярніші серед них рожеві, чорні та жовті помідори, а також насіння кавунів і динь. На другому місці огірки, капуста, баклажани й кабачки.

Продається це багатство поштучно. Одна насінина коштує щонайменше одну гривню, мінімальне фасування – 500 штук. Втім останнім часом «Адама» почала замовляти у компаній-постачальників і меншу розфасовку. «Ми продаємо насіння за такою схемою: до нас звертаються із замовленням, ми передаємо його ізраїльській компанії, яка нам надсилає уже запаковане насіння. До речі, під час фасування використовують те саме вагове обладнання, що й при зважуванні діамантів. Тому жодних фальсифікацій бути не може. Звісно, для нас краще працювати з великими замовленнями, але якщо якийсь дачник захоче купити 30-50 насінин, ми виконаємо і це замовлення», – пояснює підприємець.

Як і 2010 року, коли компанія тільки розпочала імпортувати ізраїльське насіння, на Запорізьку і Херсонську області сьогодні припадає дві третини у загальній структурі продажів. За ними йдуть Дніпропетровська та Одеська області. До Криму, до його анексії, щороку постачали не більше 10% насіння. Тож втрата цього ринку не стала катастрофою для запорізьких бізнесменів. А ось закриття російського ринку вдарило по доходах експортерів овочів і ягід.

1

«Чимало українських аграріїв купували у нас насіння для вирощування якісної продукції та її подальшого продажу у Росії. З першого січня РФ запровадила продуктове ембарго. Цей крок був прогнозований ще минулого року, тому орієнтовані на експорт овочівники знизили обсяги закупівлі насіння. Так, 2015 року ми реалізували майже утричі менше насіння і залишилися на обсягах продажів 2014-го», – розповідає Дмитро Ліфшiць.

За словами бізнесмена, цьогоріч про збільшення обсягу продажів годі й говорити. Однак зберегти позиції на рівні минулого року цілком можливо.

_________________________________________

  • $100 коштує 1 кв. м високотехнологічної теплиці
  • 1-7% обсягу продажів отримує «Адама» від заводу-постачальника
  • Теплиця в 1 га вартістю $0,5 млн – найбільший проект «Адама» в Україні
  • 1 насінина = 1 гривня
  • 500 шт. – мінімальне фасування
  • 50 різновидів насіння овочів і ягід в асортименті компанії на сьогодні
28.03.2016
Що нового
Популярне