На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

Успішні бізнеси повинні бути відповідальними

Ми – компанія, яка працює у сфері електронних платежів, тому ми хочемо, щоб у мільйонів, і навіть мільярдів людей на планеті був доступ до електронних фінансових інструментів.
Мохаммед Кададех

Мохаммед Кададех очолює департамент з розвитку послуг і рішень (GS&S) для державних структур у MasterCard на Близькому Сході та у Північній Африці. Він відповідає за роботу з державними органами в MasterCard, розширення бізнесу та ефективне використання можливостей MasterCard для задоволення потреб уряду в ефективності, соціальному прогресі та фінансовій інтеграції, а також забезпеченні прозорості своєї роботи. Під час Міжнародного симпозіуму з питань електронного уряду, який відбувся у Києві 3 червня з ініціативи «Київстар» та міжнародної групи компаній VimpelCom, Мохаммед Кададех дав інтерв’ю Kyivstar Business Hub.

Інтервью в оригіналі.

Як може MasterCard допомогти уряду досягти поставлених цілей у сфері електронного управління?

Мохаммед Кададех: У MasterCard ми дотримуємося такого підходу: успішні бізнеси повинні бути відповідальними. Ми – компанія, яка працює у сфері електронних платежів, тому ми хочемо, щоб у мільйонів, і навіть мільярдів людей на планеті був доступ до електронних фінансових інструментів.

Як можна це забезпечити у країнах, що розвиваються? Особливо в умовах відсутності довіри та в економіці, яку побудовано на готівковому розрахунку?

М.К.: В Африці та на Близькому Сході 85-90% розрахунків все ще здійснюються готівкою. Люди звикли все робити у традиційний для них спосіб, але це дуже неефективно та непрозоро для уряду. До того ж, від готівкових розрахунків люди не мають якого-небудь зиску.

Коли уряд переходить на електронні способи виплат зарплат і пенсій, знижується рівень корупції, підвищується прозорість і уряд економить мільйони. Спочатку це важко. Ми ввели картки в Південній Африці для програми соціального забезпечення і протягом 18 місяців видали 12 млн карток. Спочатку люди йдуть до банкомата та знімають одразу усі гроші. Через якийсь час вони розуміють: якщо залишити певну частину коштів на рахунку – вони там і залишаться. Системі починають довіряти, і це відкриває доступ до інших послуг. Це починає приносити людям користь.

У кожній країні існує індивідуальна фінансова модель. У Південній Африці вона побудована на картках. У Нігерії це документи, що засвідчують особу; вони одночасно є двосторонньою карткою. У Єгипті фінансові операції здійснюються через мобільні пристрої.

І що дає аутентифікація громадян?

М.К.: Щоб надати людям доступ до електронних фінансових послуг, необхідно зробити декілька кроків. Спочатку потрібно створити можливість для цифрової ідентифікації, щоб розуміти, хто знаходиться за тією чи іншою транзакцією. Це безпосередньо впливає на підвищення ефективності та зниження рівня корупції. Були часи, коли уряди виплачували гроші померлим, адже не мали можливості перевірити, чи живі вони. Завдяки цифровій ідентифікації це стало можливим. У такому випадку ідентифікація – це найголовніше, це відправна точка. Треба зробити так, щоб державні органи користувалися цими системами, а потім – щоб ними могли користуватися самі люди. Доступ до фінансів повинен бути не лише у банкоматі, але й при розрахунку в супермаркетах, має бути можливість повертати гроші та робити грошові перекази. Мають працювати додаткові послуги, щоб люди почали ними користуватися та довіряти їм.

Що може посприяти подальшому просуванню таких програм?

М.К.: Для цього потрібна рішучість уряду в боротьбі з корупцією та розширенні повноважень громадян. Важливо забезпечити безперервність процесу в державних органах – зміна чиновників на їхніх посадах не повинна одзиватися на процесі, і тільки за таких умов він даватиме плоди.

Тоді це змусить економіку працювати. Це робить уряд більш ефективним і прозорим, що й потрібно. І це дозволяє людям здійснювати транзакції у будь-якому місці, а також безпечно отримувати свої гроші.

Чим відрізняється галузь електронних послуг у розвинених країнах і країнах, що розвиваються?

М.К.: У Катарі найвищий ВВП на душу населення у світі, а у Пакистані – один з найнижчих. Отже мені доводиться працювати з найрізноманітнішими клієнтами. У Дубаї уряд дбає про інновації, мобільні послуги та про те, щоб люди були щасливі. Якщо люди не задоволені, то уряд повинен піти. І якщо послуги надаються не на належному рівні, вони повинні щось із цим робити. Шейх Мохаммед доручив кожному державному органу надавати свої послуги через мобільний телефон, і тепер вони всі так роблять. Наступний етап стратегії – збільшити рівень проникнення послуг до 70-80%. Тут рішучість уряду є очевидною.

Візьмемо такі великі країни, як Пакистан, Єгипет або Марокко. Тут ми маємо справу з великими державними субсидіями. Деякі є основними, наприклад, субсидії на бензин. Вони поширюються на всіх, тому уряд шукає способи, щоб надати їх тим, хто цього потребує найбільше. У Пакистані є субсидії на навчання. Тут зовсім інші проблеми. Автоматизація ідентифікації громадян за допомогою картки чи мобільної програми має сенс, якщо в державі багато міністерств, які розробляють власні програми замість того, щоб користуватися єдиною платформою.

А як щодо захисту персональних даних?

М.К.: Ми ставимося до цього питання дуже серйозно. Всупереч поширеній думці, ми не знаємо, хто знаходиться за тією чи іншою транзакцією під час користування MasterCard. Все, що ми знаємо – це номер картки, суму та вендора. Ми знаємо, що цією карткою користувалися у такому-то кафе, щоб оплатити чашку кави за $10. Проте навіть за таких умов в Єгипті все ще є певна недовіра. Тому в цій країні ми розробили електронний гаманець і залишили всю інформацію, що стосується єгипетського ринку, під контролем відповідних місцевих компаній. Там ми не бачимо жодних даних про споживачів – ані імен, ані адресів.

Який досвід для Вас сьогодні є найбільш цікавим?

М.К.: Для мене – це Єгипет. Тут працює перша мобільна екосистема MasterCards. Здебільшого такі компанії, як ми, намагаються працювати самостійно. Але в Єгипті ми працювали з місцевими партнерами та передали все під контроль Центрального банку. Це сприяє створенню більш безпечного середовища, ніж використання готівки. Сьогодні Центральний банк і служба безпеки не знають, чи пов’язана та чи інша транзакція з тероризмом або корупційними схемами. Проте, з проникненням електронних платежів вони отримуватимуть ще більше контролю, тому що вони розумітимуть, від кого й для кого надходять гроші. У світі готівки це не так легко простежити. А для арабських країн боротьба з корупцією – дуже важливе питання.

16.06.2015
Що нового
Популярне