На сайті здiйснюються технічні роботи, у зв'язку з чим можливе некоректне відображення статей. Просимо вибачити за тимчасові незручності.

«Вічна молодість» бізнес-моделей

Днями я прочитав цікаву статтю на близьку мені тему, яка розбуджує професійну цікавість. Ця стаття з McKinsey Quarterly розставляла правильні акценти у сьогоднішньому бізнес-середовищі.
Є ідеї?

Звичайно ж, вони говорили про інновації. Однак цього разу мова йшла не про гаджети і нанотехнології, а про бізнес-моделі. Бізнес-модель, як зазначає Алекс Остервальдер, це свого роду креслення або схема, за якою функціонує компанія. Мені пощастило побувати на триденному майстер-класі Алекса, де він докладно розповів про те, як він бачить створення, розвиток і поліпшення бізнес-моделей компаній. Алекс – приголомшливий спікер, його розповідь була сповнена яскравих прикладів компаній, які зуміли змінити світ. Я був щасливий!

Але коли вляглися перші емоції, мені стало не по собі. Серед більш ніж 80 учасників майстер-класу не було жодного представника не лише з України, але й зі Східної Європи. Мене оточували чудові професіонали із Західної та Північної Європи, обох Америк і навіть Азії. Всі вони працювали або в консалтингу, або збиралися запустити свій стартап, або ж їхні організації проходили через драматичні зміни і вимагали апгрейду бізнес-моделі.

Я впевнений, що знання, не пропущені через практику, марні. Тим прикріше було усвідомлювати, що приголомшливі бізнес-технології залишаться для мене теорією. Я задавався питанням: ну як же у Біткойн виходить рости швидше за будь-який банк? Як Coursera конкурує з кращими бізнес- (і не тільки) школами? Зрештою, улюблений усіма Uber так несподівано «зламав» звичну бізнес-модель таксі, що спровокував демонстрації і протести зашкарублих таксистів.

А чим гірші ми? Невже наші бізнес-моделі, практично незмінні десятиліттями, працюють як швейцарський годинник?
До речі, аналітики бачать загрози продажу швейцарських годинників з боку нових Apple Watch. Згідно з Bloomberg.com, продажі швейцарських годинників впали у травні 2015 року на 8,9%. Це найбільш різке падіння продажів з листопада 2009-го (так-так, та сама криза). Безумовно, ціла низка факторів вплинула на статистику продажів, і в першу чергу сильний швейцарський франк. Однак більшість аналітиків «звинувачують» у всьому Apple з черговою своєю інновацією. Тобто знову знайшлися сміливці, які зуміли «підірвати» стабільну прибуткову і впевнену в собі індустрію.

Так от, McKinsey у своїй статті пропонують алгоритм підходу до створення інноваційних бізнес-моделей:
1. Визначте головні елементи бізнес-моделі, прийняті в індустрії.
2. Розкладіть традиційні переконання «по кісточках».
3. Переверніть традиційне переконання «з ніг на голову».
4. Перевірте, чи працює ваша гіпотеза в інших індустріях.
5. Інкорпоруйте нове переконання в бізнес-модель.

Наприклад, один із головних елементів бізнес-моделей багатьох товарів FMCG* (і не тільки) компаній – це бренди. Щоб бренди були популярними і добре продавалися, про них повинні дізнатися багато-багато споживачів.
Логічний ланцюжок традиційного маркетингу, тобто традиційне переконання, виглядає приблизно так: «Чим більше споживачів знають про бренд (обізнаність), тим більше його купують (пробна купівля) і, відповідно, тим більше його купують постійно (лояльність)». Це називається «воронкою продажів» і, що найдивніше, було придумано чи то у 1898-му, чи то у 1924 році…

Ось тільки світ з тих пір змінився. На зміну газетам прийшло телебачення, на зміну телебаченню – інтернет, книжкові магазини закриваються, тому що в кожному iPad є своя «полиця з книгами». Турагентство? Чув про такі, але користуюся booking.com, а все частіше airbnb.com… Словник? Так, зараз куплю в Appstore – всього $1,99 і оновлюється сам. Хотів купити пилосос – прочитав 60 відгуків на п’яти сайтах з побутової техніки, клікнув, увів кредитку, привезли, залишив відгук, 10 осіб лайкнули, магазин написав «Спасибі» і запропонував знижку на праску за лайк.

Чому, коли і як переглядати свою бізнес-модель? Про створення і зміну бізнес-моделей і трохи про маркетинг я поділюся з вами в циклі нотаток, який відкриваю цією статтею.

30.09.2015
Що нового
Популярне