Ера Big Data ― аналітика великих даних змінює історію прогресу

Ера Big Data ― аналітика великих даних змінює історію прогресу

22 Лютого 2021
Рішення

За підтримки онлайн-порталу «Мінфін»

Сьогодні існування світової економіки залежить не тільки від наявності природних копалин або розвиненого виробництва. Зараз величезну роль відіграють інформаційно-комунікаційні технології, які відкривають безмежні можливості для прогресу. Перемагають ті, хто швидше пристосовується до нових обставин.

Інформаційний колапс

Кількість інформації збільшується з космічною швидкістю, що пов’язано з постійним розвитком інтернет-мережі та продуктів операторів зв’язку. Так, приблизно 90% всіх доступних на сьогодні даних створено за 2 попередні роки. Кожного дня величезна кількість людей використовує сотні онлайн-порталів, лендингів і сторінок у соціальних мережах. Кількість інтернет-користувачів перевищила 4 млрд, а це 57% від усього населення планети. Безперервно генеруються тисячі фото, відео, мільйони запитів у пошуковій системі. Тільки за один день виробляються сотні терабайтів (1 ТБ = 1024 ГБ) інформації.

Цифровізація економіки: зміна пріоритетів

Значний внесок у зростання великих даних внесло оцифрування різних матеріалів, таких як книги, документація і відео. Також величезну кількість інформації генерують прилади IoT (Інтернету речей): все більше смартпристроїв безперервно отримують дані про переваги і спосіб життя своїх власників. Інтернет речей і машинне навчання ― провідні рушії розвитку світового ринку великих даних, який, за прогнозами Statista/Wikibon, вже до 2027 року виросте до $103 мільярдів, що більш ніж у два рази перевищить очікуваний розмір ринку у 2018 році.

Проаналізувати та розрахувати кількість інформації намагалися ще в середині 20-го століття, але саме поняття Big Data з’явилося в кінці 90-х. На це вплинуло підвищення продуктивності комп’ютерів і збільшення мережевого трафіку. Вперше у 2006 році Клайв Хамбо ― британський математик і підприємець в галузі науки про дані ― прирівняв цінність інформації до вартості нафти.

Підкорювачі світу IT

Винятковою рисою великих даних є їхня безмежність. Крім того, це джерело не має прив’язки до конкретного місця, на відміну від видобутку нафти.

Більш важливі чинники ― кількість активних користувачів мережі, абсолютне значення створеного і використовуваного діджитал-трафіку, а також відкритість та якість цифрових даних. Не дивно, що найвищі місця в рейтингу посіли країни, які постійно вкладаються в розширення IT-сфери.

За результатами спільного дослідження Mastercard і Університету Тафтса, в топ-5 країн-лідерів світу за роботою з великими даними входять:

  1. США
  2. Великобританія
  3. Китай
  4. Швейцарія
  5. Південна Корея

Універсальна «зброя» сучасного бізнесу

Сьогодні великих масивів даних потребують, власне кажучи, всі сфери: торгівля, комунікації, медицина, фінанси, політика і промислові галузі. Аналіз Big Data використовують як великі компанії, так і маленькі локальні бізнеси. Великі дані всюди: наприклад, за допомогою вивчення отриманої інформації різні стрімінг-сервіси можуть рекомендувати своїм передплатникам персональні пропозиції.

Подібні методи використовує платформа електронної комерції Amazon, яка пропонує клієнтам товари, ґрунтуючись на їхні попередні покупки. Таким чином формує пари мобільний додаток для знайомств Tinder, обробляючи дані користувачів.

На шляху до успіху

Наша країна ― новий гравець на цьому ринку, але вже є чим пишатися. Так, всесвітньо відомий український стартап Grammarly ― онлайн-сервіс для допомоги в написанні текстів англійською мовою ― створює алгоритми редагування на основі аналізу великих даних. Мінцифра України також використовує аналіз Big Data, що значно спрощує перевірку дотримання карантинних заходів.

Величезну кількість інформації аналізують представники торгівлі, фінансові установи та оператори стільникового зв’язку. Наприклад, мобільний оператор Київстар має найбільшу базу клієнтів в Україні ― понад 25 млн абонентів. Це дає можливість компанії краще розуміти вимоги своїх споживачів. Кожного дня генерується понад 8 ТБ нових даних. Проєкти Big Data всередині організації орієнтовані на дослідження і оптимізацію клієнтського досвіду, а також допомагають поліпшити роботу підприємства в цілому.

Київстар неухильно дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних» і не передає дані абонентів третім особам. Всі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих даних.

Київстар надає послуги, використовуючи великі дані, з 2015 року. За цей час компанія виховала чимало фахівців у сфері Big Data, і команда постійно поповнюється новими працівниками. Професіонали Big Data займаються аналізом даних, створенням нових продуктів і поліпшенням наявних.

 

Big Data ― доступно кожному

Інформація, зібрана з додатків, онлайн-платформ, сайтів та інших ресурсів, допомагає держустановам або підприємствам впроваджувати оперативні та ефективні рішення, щоб оптимізувати наявні процеси та створювати нові.

Отже, аналіз великих даних:

  1. Дає чітке усвідомлення того, які у бізнесу менш сильні сторони і допомагає звести до мінімуму ризики.
  2. Дає змогу знайти шляхи вдосконалення та способи залучення нової аудиторії.
  3. Сприяє підвищенню ефективності роботи всієї компанії.

Як розвивати бізнес: досвід партнерів Київстар

Минулого року компаніям довелося пройти цілий ряд випробувань: локдаун, суворі обмеження, раптові зміни і постійне невизначене становище. Але є бізнеси, які не тільки вистояли під час «стихії», а й змогли збільшити доходи.

Кейс 1

Мережа заправок UPG: +3 000 користувачів програми лояльності

Завдання: за 2020 рік підвищити кількість учасників програми UPGgood, яка дає клієнтам можливість накопичувати бонуси, щоби заощадити на паливі, покупках в магазині або VIVO Cafe.

Крок 1: За допомогою таргетованої розсилки на основі Big Data від Київстар вдалося краще зрозуміти аудиторію, яка поки що не брала участі в бонусній програмі. Заправляючи автомобіль будь-яким паливом, потенційний користувач отримував ще один бонус. Зрештою до бонусної програми UPGgood приєдналося понад 3 000 нових клієнтів.

Крок 2: Збільшення кількості автозаправних комплексів. Особливу увагу приділили комфортним умовам для клієнтів: на багатьох нових АЗК розташовані великі веранди і VIVO Cafe для перепочинку і перекусу в дорозі.

Крок 3: На початку осені компанія запустила свій бренд високооктанового палива upg 100, яке стало популярним серед любителів спорткарів.

Крок 4: Компанія підтримувала сферу медичної допомоги в період пандемії. Загалом було виділено 12,5 т пального для клінік у 14 областях.

Кейс 2

Мережа магазинів комп’ютерної техніки та електроніки Brain: онлайн-трансформація

Завдання: швидко відновити комунікацію з покупцями в період локдауну, коли офлайн був «заморожений». Стимулювати клієнтів купувати онлайн. Діяли швидко. Вже через тиждень після оголошення карантину був підписаний договір із Київстар, а ще через 7 днів заробила SMS-розсилка за допомогою автоматизованої платформи Business Data Solution ― інструмента для пошуку клієнтів і проведення рекламної кампанії.

Кейс 3

ITbox.ua

Завдання: актуалізувати і підвищити попит на онлайн.

Інструмент: Таргетована SMS-розсилка: покупцям розіслали SMS-повідомлення з пропозицією отримувати замовлену продукцію з доставкою до квартири або самовивозом через поштові служби, з її допомогою клієнтів інформували про можливі методи доставки.

Результат: Зріс продаж спорттоварів для дому, побутової техніки та дитячих товарів. Згідно зі статистикою, кількість покупок навіть перевершила попередні розрахунки. У компанії SMS-розсилку розглядали як тимчасове рішення на період самоізоляції. Не всі клієнти оцінили таке спілкування, тому компанія допрацювала налаштування: одержувачі могли самі вибирати зручні їм способи і теми в особистому кабінеті.

На період дії карантину клієнти отримували підвищений кешбек під час замовлення в будь-якому з інтернет-магазинів. Це допомогло збільшити кількість повторних покупок, що позитивно позначилося не тільки на продажах онлайн, але й офлайн після ослаблення карантинних обмежень.

Помірність у всьому

Сам собою великий потік Big Data не приносить користі. Спочатку потрібно відокремити «зерно від полови», а з огляду на обсяг інформації, це вкрай непросто. Кількість всіх даних настільки велика, що їх неможливо проаналізувати класичними методами. Але завдяки технологіям штучного інтелекту і машинного навчання, фахівці можуть фільтрувати інформацію для використання в роботі надалі.

Зростання попиту на продукти та послуги Big Data безпосередньо пов’язані з постійним розвитком технологій і сервісів, які дають можливість обробляти колосальні обсяги даних. За останні кілька років значно збільшилися обчислювальні потужності обладнання, а ціна техніки водночас знизилася, що відкриває доступ до великих даних компаніям з різними можливостями.

Підсумки

З кожним роком кількість інформації буде зростати: в найближчому майбутньому Big Data проникне в кожну сферу нашого життя. Бізнеси, які ще не познайомилися з перевагами великих даних, не приховують, що втрачають досить велику частку прибутку. Щоби зберегти свої позиції на ринку і зміцнити їх, компаніям варто вже сьогодні подумати про впровадження технологій Big Data.

Теги