Про що:
«НЛП — це метод, що дозволяє вивчити структуру суб’єктивного досвіду» — стверджує Роберт Ділтс у книзі «Нейролінгвістичне програмування». На думку експерта, НЛП дає змогу впливати на людську свідомість та досягати успіхів у особистому розвитку. Чи так це насправді? У матеріалі розповідаємо, що таке НЛП, які техніки існують та чи можуть вони стати в пригоді підприємцям і компаніям.
Зміст
Історія НЛП або як з’явився «метод впливу на людей»
Техніки НЛП: які існують та як їх використовувати
НЛП в бізнесі: де і як можна застосувати
НЛП для бізнесу: приклади
Історія НЛП або як з’явився «метод впливу на людей»
НЛП або нейролінгвістичне програмування (з англ. NLP, neuro-linguistic programming) — напрям психології, який начебто дозволяє впливати на людину через мову, жести та поведінку. Метод не є науковим (його результати не підтверджені достатньою кількістю досліджень), однак має своїх послідовників.
Назва складається з трьох частин: нейро (про нервову систему та відчуття), лінгвістика (підкреслює важливість мови, поведінки та слів) та програмування (вплив на людину завдяки технікам НЛП).
НЛП вигадали студент Річард Бендлер і викладач лінгвістики Джон Гріндер в 1970-х роках. Метод базується на ідеї, що мислення, мова та поведінка взаємопов’язані, і їх можна змінювати, щоб досягати особистісних і професійних цілей.
Спочатку нейролінгвістичне програмування стало популярним у сфері особистісного розвитку та міжособистісного впливу, включно з пікапом, де його використовували для маніпулятивних технік спілкування. Згодом НЛП поширилося на коучинг, бізнес-тренінги, рекламу та навіть альтернативну терапію, де його застосовують для зміни переконань і поведінкових патернів.
Попри популярність серед тренерів і консультантів, наукова спільнота ставиться до НЛП скептично через відсутність переконливих доказів його ефективності.
Техніки НЛП: які існують та як їх використовувати
Серед десятків методів програмування свідомості найпопулярнішими є:
- Моделювання успіху. НЛП-тренери пропонують вивчати та копіювати поведінку успішних людей, щоб самому досягти успіху.
Приклад: якщо ви хочете навчитися виступати перед великою аудиторією, можна подивитися, як це робить Стів Джобс, і спробувати скопіювати його інтонації та жести, а також використати мінімалізм в слайдах. Проте варто пам’ятати, що кожна людина унікальна, та не копіювати бездумно.
- Дзеркало або рапорт. Суть методу в тому, щоб підлаштовуватися та копіювати темп і ритм розмови, інтонацію та гучність голосу, а також жести співрозмовника, щоб підвищити рівень довіри.
- Якір, або анкерування. Полягає в тому, що певний емоційний стан можна закріпити за жестом, словом або дією та швидко викликати потрібну реакцію.
Приклад: спеціалісти НЛП радять кілька разів принести на зустріч з певною людиною невеличкий подарунок, який викличе у неї радість чи захоплення. Вже через певний час співрозмовник буде радіти щоразу як зустрічає вас, навіть без стимулу у вигляді подарунка.
- S.C.O.R.E. (Симптом, Причина, Результат, Ресурси, Ефект). Техніка трансформації мислення, яка має допомогти розв'язати проблемну ситуацію за п’ять кроків.
- Рефрейминг. Вважається, що кожну ситуацію можна сприймати інакше, якщо надати їй інше значення, і навіть в гірших випадках можна поставити собі питання: «що я знайду в цьому позитивного?» та «яку вигоду я можу отримати?».
- Калібрування. Полягає в тому, що людина спостерігає за невербальними сигналами співрозмовника, щоб зрозуміти його стан. Наприклад, схрещені на грудях руки можуть свідчити про дискомфорт, а дотики до волосся — бути способом заспокоїтись та сконцентруватись. Проте, варто пам’ятати, що кожна людина може мати індивідуальні реакції.
- Візуально-кінестетичний дисоціативний метод. Допомагає відсторонитися від негативного досвіду — не переживати його, а ніби спостерігати за ним зі сторони.
При цьому більшість інструментів, які відносять до НЛП, мають глибшу історію у психології, маркетингу та когнітивних науках — по суті, НЛП просто об’єднало їх у систему. Так, техніка рейфрейминг базується на когнітивній психології, яка вивчає, як ми обробляємо інформацію.
Читайте також:
Атомні звички для бізнесу: як застосувати принципи книгиНЛП в бізнесі: де і як можна застосувати
Нейролінгвістичне програмування використовують для особистого розвитку, щоб подолати страхи та обмежувальні переконання — наприклад, страх публічних виступів. НЛП може покращити самооцінку та впевненість, допомогти розібратися зі своїми емоціями та навчити краще розуміти поведінку інших людей.
НЛП-тренери радять застосувати методи техніки рапорт та дзеркало для переговорів та продажів, аби ефективно комунікувати та впливати на рішення клієнтів. Вони також вважають, що за допомогою технік НЛП, наприклад аналізу мови тіла, активного слухання та розпізнавання маніпуляцій, підприємець може винаймати потрібних людей, об'єднувати колектив і контролювати всі процеси.
А як щодо маркетингу? Тригери, болі, CTA, воронки продажів та інші складники контент-маркетингу часто пов'язують з методами НЛП, адже вони допомагають «маніпулювати свідомістю». Насправді ефективний маркетинг будується на аналітиці, використовує етичні підходи та прагне створити цінність для споживача.
НЛП для бізнесу: приклади
Cher17. На відео за посиланням компанія водночас тригерить суспільство відомим стереотипом, бореться з цим самим стереотипом і підтримує аудиторію, яка має таку ж саму думку.
McDonald's. Бренд використовує техніку анкерування: їхнім фірмовим кольором є жовтий, адже саме цей колір асоціюється з їхньою продукцією — картоплею фрі, булочками в бургерах і соусами. Коли клієнт бачить жовтий колір, він може згадати продукцію McDonald's, через що у нього з’явиться бажання завітати до закладу та насолодитись їжею.
Axe. Виробник застосовує метод моделювання: у відео показують чоловіка, на якого всі звертають увагу через його приємний запах. На глядача ніби «надягають» цей образ, і він автоматично приміряє на себе увагу, яку отримає, коли використає засоби бренду.
Деякі практики НЛП, крім реклами, застосовують в брейнштормах. Наприклад, за стратегією Уолта Діснея передбачений поділ команди на три групи — мрійники (генерують навіть нереальні ідеї), критики (оцінюють слабкі місця ідей) та реалісти (пропонують реальні кроки, щоб реалізувати озвучені ідеї). Техніка допомагає знайти несподівані рішення та підвищити ефективність роботи персоналу.
Проаналізувати наявну цільову аудиторію та залучити нову допоможе Big Data від Київстар. Налаштовуйте таргетовані та тригерні розсилки, замовляйте геоаналітику та портрет клієнта. Нагадуємо, Київстар дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних», не передає та не продає персональні дані абонентів, у тому числі й записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних.

Big Data та аналітика
Big Data-рішення для бізнесу
Набір інструментів для аналізу великих масивів даних під різні потреби бізнесу — аналіз та пошук аудиторії, геоаналітика, налаштування персоналізованної комунікації тощо.
Хочете дізнатись більше? Розгляньте книги про нейролінгвістичне програмування: «Повний курс НЛП» Холла Майкла, «Психологію впливу» Роберта Чалдині (огляд на книгу читайте тут) та «НЛП. Механізми впливу та досягнення цілей. Практичний посібник» Річарда Бендлера.
Додайте коментар