Що кажуть експерти: 9 важливих фактів про цифровізацію бізнесу

Що кажуть експерти: 9 важливих фактів про цифровізацію бізнесу

15 Жовтня 2020
Огляди ринку
icon
75

Масовий перехід на віддалену роботу спонукав багатьох звернути увагу на важливість діджіталізації бізнесу. Експерти пророкували виживання й успіх тільки тим компаніям, які змогли швидко зорієнтуватися і почати впровадження нових технологій і шляхів взаємодії. Зрештою прогнози підтвердилися на практиці. Бізнес тих, хто до карантину або на його початку встиг хоча б частково перенести свої робочі процеси в онлайн, не поніс таких великих збитків і проблем, з якими зіткнулися компанії, абсолютно не готові до цифровізації.

Однак, це лише початок справжньої цифрової трансформації. Представники малого і середнього бізнесу за час карантину встигли придбати лише необхідний для виживання технологічний мінімум: хтось підключив сервіс для електронного документообігу, хтось придбав пакет офісних програм Office 365 від Microsoft і додаток для відеозв’язку. Це, безумовно, важливий крок вперед, але до повного переходу в діджитал ще далеко.

Що ж ще потрібно зробити бізнесу для повноцінної цифрової трансформації? Що охоплює цей процес, що в підсумку він може принести бізнесу?

Про це редактори Liga.net розпитали двох експертів у сфері цифрових і хмарних рішень, представників найпрогресивніших компаній в Україні та стратегічних партнерів — Київстар і Microsoft. Леонід Полупан, директор Microsoft у роботі з корпоративними клієнтами в регіоні CEE Multi-Countre, та Ілля Польшаков, директор із розвитку нових напрямків бізнесу компанії Київстар, відповіли на 9 важливих питань про цифровізацію бізнесу.

— Хіба цифрова трансформація бізнесу відбулася не в момент, коли в офісах з’явилися комп’ютери?

Леонід Полупан, Microsoft:

— Комп’ютери, планшети, програмне забезпечення та інше, це необхідні інструменти, але не самодостатні. Забезпечити ними співробітників — це тільки початок. Вам потрібно також організувати для них можливість працювати у взаємопов’язаній екосистемі, будувати свою діяльність на напрацюваннях інших колег, швидко і легко знаходити інформацію, створювати нові процеси й удосконалювати наявні незалежно від того, відбувається це в офісі або віддалено. Для успішної цифрової трансформації організаціям важливо провести цифрове з’єднання всіх аспектів бізнесу — від клієнтів до співробітників, операцій і продуктів.

— Карантин змусив підключити з десяток різноманітних додатків і сервісів для віддаленої роботи співробітників, перевести паперовий документообіг — в електронний. Деякі компанії зовсім відмовилися від офісів. Чи означає це, що компанія провела цифрову трансформацію бізнесу?

Леонід Полупан, Microsoft:

— Дійсно, під час карантину сталося неймовірне прискорення багатьох змін на робочих місцях. Мова не тільки про електронний документообіг і віддалений доступ до продуктивних систем. Власне, йдеться про “все віддалене”, включаючи забезпечення постійної мобільності, віддаленої роботи в розподілених командах тощо.

Нещодавно CEO Microsoft Сатья Наделла влучно зазначив, що на карантині “ми побачили два роки цифрової трансформації за два місяці”.

Але це тільки початок великого шляху цифрової трансформації. Наступне, на що варто звернути увагу — це потенційні критичні проблеми, пов’язані з доступом до інформації, прийняттям рішень, продуктивністю і безпекою.

— Чи потрібна цифрова трансформація малому бізнесу? Адже це дорого.

Ілля Польшаков, Київстар:

— Швидкість інновацій досягає такого рівня, що у будь-якого бізнесу навіть немає вибору: використовувати або не використовувати нові технології. Питання простіше: innovate or die, тобто впроваджуйте інновації або ваш бізнес приречений.

Крім того, розвиток хмарних технологій, доступність телекомунікацій робить технологічні продукти та сервіси все більш доступними. Невеликому стартапу з декількома співробітниками і скромним бюджетом цілком буде по кишені оренда хмарних ресурсів для аналітики в хмарі, наприклад. Дійсно, в минулому, реалізація таких завдань вимагала сотень тисяч доларів інвестицій і багаторічної реалізації. Але зараз все стало набагато доступніше.

— Які з технології для цифрової трансформації доступні в Україні?

Ілля Польшаков, Київстар:

— Цифрова трансформація — це насамперед зміна бізнес-моделі компанії, адаптація до постійно змінюваних технологічних трендів. Тобто це культура, а не технологія. В цьому контексті основний актив будь-якої програми трансформації — це люди: як підприємці, які придумують бізнес-моделі, так і технологічні експерти, які допомагають їх реалізовувати конкретними інструментами.

Завдяки розвитку телекомунікацій навіть невеликим українським компаніям доступні безліч інструментів, що дозволяють бізнесу ставати швидшими та більш smart: інструменти для віддаленої роботи офісу на основі технологій Microsoft, хмарні рішення Azure Stack і Microsoft Azure, IoT для передачі даних між пристроями, аналітичні сервіси та рішення на основі алгоритмів Big Data як маркетингові інструменти.

— Як зрозуміти, що в компанії з’явилася необхідність у цифровій трансформації?

Леонід Полупан, Microsoft:

— Хоча жоден бізнес не захищений від криз на 100%, у новій реальності ми побачили, що найбільш стійкими виявилися цифрові компанії та ті, що мали якусь частину цифрових рішень, — вони змогли набагато швидше відреагувати й адаптуватися до потреб своїх клієнтів.

Організації, які вже почали шлях цифрової трансформації, відчувають переваги. Так, наприклад, завдяки хмарним технологіям вони мають доступ до багатьох інструментів і рішень відразу, коли їм це необхідно, а також в обсягах, адаптованих до їхніх потреб. Завдяки масштабованості та швидкості впровадження, вони отримують економію коштів. А завдяки ефективним і гнучким інструментам співробітники всієї організації залишаються продуктивними.

Я думаю, відповідь на це запитання очевидна: хочете бути більш стійким до будь-яких змін, вашому бізнесу потрібна цифрова трансформація.

— Що отримують від цифрової трансформації клієнти компанії?

Ілля Польшаков, Київстар:

— Кращий сервіс. Розвиток технологій кожну секунду змінює клієнтські очікування, причому абсолютно непомітно для всіх. Ще зовсім недавно складний клієнтський шлях був нормою, а сьогодні більшість уже і не пам’ятає, як довго колись чекали доставку товару або їжі, і що це було дорого. Зараз же клієнт очікує високу якість продукту або послуги в мінімальні терміни. І вибирає він серед сотні компаній, які конкурують своїми пропозиціями в його смартфоні. А щоб ваша компанія теж залишалася конкурентною — їй потрібно постійно покращувати свою бізнес-модель та якість товарів і послуг. Для цього потрібна, зокрема й цифрова трансформація.

— Як спланувати цифрову трансформацію, щоб не накупити модних, але непотрібних програм і не найняти крутих, дорогих, але зайвих людей?

Ілля Польшаков, Київстар:

— Проєкти з цифрової трансформації — складні, але життєво необхідні майже у будь-якому типі бізнесу. Вони вимагають залучення і максимального занурення топменеджерів, а також формування грамотної команди.

Ми вважаємо, що найбільш ефективно реалізовувати такі проєкти ітеративним або пілотним способом. Так окремі ініціативи доводять свою ефективність в ізольованих умовах, після чого тиражуються в інші підрозділи або регіони.

Наприклад, за впровадження хмарних рішень для наших бізнес-клієнтів ми часто ділимо такі проєкти на три фази. На першому етапі ми проводимо аналіз потенційної цінності, яку може принести впровадження (Business Value Assessment). На другому — Proof of concept, де на окремій ізольованій ділянці впровадження підтверджуємо або коригуємо наші припущення. І тільки після перших двох успішно проведених пілотів ми пропонуємо клієнту провести ширше впровадження рішення.

— Як навчити співробітників використовувати все це? Або наймати нових людей, які вміють працювати з такими сервісами?

Леонід Полупан, Microsoft:

— Можна сказати напевно, що залучення нових співробітників, які знають ту чи іншу систему або сервіс, не гарантує 100% успіху в мінливому світі, адже завтра все може бути по-іншому і потрібні будуть знання інших сервісів або інструментів.

За нашими спостереженнями, організації краще проходять через трансформаційні процеси, коли співробітники працюють із загальними цінностями та ідеями як єдина команда. Тому річ знову не в інструментах, а в культурі. Коли в компаніях панує культура, яка підтримує постійний зв’язок всередині команди, і організаційне мислення засноване на гнучкості та відкритості до нових ідей, навичок, процесів і технологій — саме це стає базою для стійкості організації. Тоді не буде проблемою навіть навчити співробітників з нуля.

Що ж стосується інструментів для навчання, то їх вибір досить різноманітний. У нас є платформа Microsoft Learn, яка пропонує широкий перелік навчальних курсів, щоб допомогти співробітникам залишатися продуктивними та формувати нові навички в мінливому світі.

— Яким має бути кінцевий результат? Як зрозуміти, що цифрова трансформація вдалася?

Ілля Польшаков, Київстар:

— Світ, в якому ми живемо сьогодні, принципово відрізняється від того, в якому ми жили вчора, і майже напевно він буде виглядати по-іншому через рік. Тому цифрова трансформація не має якоїсь фінальної точки, до якої можна дійти і зупинитися. Це, як подорож, кожен крок якої відкриває нові рівні організаційної стійкості, допомагаючи компаніям вийти з цієї кризи і стати ще сильнішими та готовими до наступних викликів. Саме ваше відчуття, що компанія гнучка, адаптивна і стійка одночасно й буде ознакою того, що ви все зробили правильно. Але для цього трансформація має стати частиною культури, а не одноразовим актом.

icon
75