Стан українського бізнесу у квітні 2023 року — найбільш оптимістичний з початку повномасштабної війни. Дослідження показують, що поступово відновлюється ринок праці, а підприємці вже більш позитивно оцінюють власний розвиток та більш впевнено дивляться на ситуацію в країні. Водночас викликів перед бізнесом не стає менше. Детальніше про стан і потреби бізнесу за квітень 2023 року — читайте у нашому матеріалі.
Також Київстар.Бізнес провів власне опитування серед підприємців та спитав про те, як вони пройшли через випробування 2022-го року та які плани мають на 2023. Ознайомитися з результатами можна за посиланням.
Зміст
Ринок праці відновився до рівня січня 2022
На початку квітня 2023 року компанії розмістили стільки ж вакансій, скільки було у перший тиждень 2022-го. Такі розрахунки провели у Центрі Економічної Стратегії. Так, за базовий рівень у 100% вони взяли показники початку 2022-го року. Відштовхуючись від цього, проаналізували кількість відкритих вакансій та кількість нових резюме. За цим дослідженням видно, що динаміка на ринку праці є однозначно позитивною. Проте ще зарано говорити про повне відновлення, адже перед повномасштабним вторгненням росії показник кількості вакансій перевищував базовий рівень на 140%.
Водночас кілька тижнів поспіль знижувалася активність тих, хто шукає роботу. У середині квітня показник кількості розміщених резюме був нижчим ніж на початку 2022-го року та сягнув 93% від базового рівня.
Бізнес став найменш песимістичним від 24 лютого 2022
Українські підприємці покращили свої очікування щодо розвитку власного бізнесу, а також щодо інфляції та зміни курсу. Такі висновки робить Національний банк за результатами опитування керівників компаній у першому кварталі 2023 року.
Так, Індекс ділових очікувань підприємств (ІДО) збільшився з 45,0 у лютому до майже нейтрального 49,5 у березні. Це свідчить про те, що бізнес стає менш песимістичним щодо свого майбутнього та очікує поступове відновлення своєї активності. Цей показник є найвищим від початку повномасштабного вторгнення росії.
Поліпшилися очікування підприємств у всіх напрямках діяльності та всіх розмірів. Водночас найбільш оптимістично налаштовані такі сфери як торгівля (53,6) та промисловість (51,2). Найгірші справи серед усіх галузей залишаються у будівництва (45,9) та сфери послуг (45,7).
Зокрема, у Національному банку України відзначили, що вперше за більше ніж рік повномасштабної війни бізнес у деяких регіонах розраховує, що майбутній обсяг реалізації власної продукції зросте. Суттєвих покращень очікують у Миколаївській, Чернівецькій та Закарпатській областях.
Результати опитування підприємців від Національного Банку України, перший квартал 2023 року.
Найбільше від війни постраждав малий бізнес
Загалом бізнес в України з початку повномасштабної війни втратив у оборотах 32% у порівнянні з 2021 роком, стверджують в Advanter Group. Так, майже кожне десяте підприємство припинило свою роботу, а понад 20% з опитаних майже не працювали попередній рік.
Найбільше ж постраждали від економічних кризи внаслідок воєнних дій мікропідприємства та малий бізнес. Це здебільшого пов’язано з нестачею достатньої фінансової подушки у компаній цього сектору, а також з непрогнозованою безпековою ситуацією та браком платоспроможних клієнтів на внутрішньому ринку.
Результати щомісячного опитування підприємців, опублікованого на порталі «Дія.Бізнес», березень 2023
Залучити нових клієнтів підприємці можуть завдяки Big Data-інструментам від Київстар. Так, портрет клієнта та геоаналітика допоможуть визначити, де перебуває цільова аудиторія компанії, а таргетовані та тригерні SMS-розсилки дозволять персоналізувати повідомлення та зацікавити як постійних, так і потенційних покупців своєю пропозицією. Детальніше читайте у цьому матеріалі.
Дізнайтеся більше про характеристики та вподобання своїх клієнтів і залучайте нових за допомогою Big Data.
Зростання цін на сировину та матеріали — головний виклик
Уперше за останні п’ять місяців проблема з постачанням електроенергії не очолила перелік головних викликів для українського бізнесу. Про цю проблему в березні заявили 46% опитаних керівників промислових підприємств у дослідженні від «Дія.Бізнес» та їхніх партнерів.
Водночас на перший план вийшов такий виклик, як збільшення цін на сировину, матеріали та товари, про що заявили 68% респондентів. Серед актуальних складнощів залишаються проблеми з перевезенням продукції територією України та за її межі. Також бізнес страждає через зруйновані ланцюги постачання.
Загалом, актуальність проблем бізнесу розподілилася так:
- 68% — зростання цін на сировину/матеріали/товари;
- 46% — перебої з електро-, водо- або теплопостачанням;
- 43% — складнощі з перевезенням сировини/товарів територією України;
- 42% — розрив ланцюжків постачання;
- 36% — зменшення попиту на продукцію/послуги;
- 31% — небезпечно працювати;
- 29% — брак робочої сили внаслідок призову та/або виїзду співробітників;
- 17% — брак обігових коштів.
За результатами опитування, зміна цін найбільше впливає на мікробізнес. 77% підприємців з цього сектору вказали цю проблему як найголовнішу для себе. Також, вони найбільше відчули на собі зниження попиту на свою продукцію або послуги (59%). Натомість великі підприємства більше складнощів мають з перевезенням товарів територією України та логістика за кордон. Водночас маленькі бізнеси рідше стикаються з браком працівників.
Більше про рішення, які допомагають бізнесу працювати навіть під час війни, читайте на спеціальній сторінці Київстар.