Що з бізнесом? Коротко про стан економіки та компаній на лютий 2023

28 лютого 2023

6 хв.

Що з бізнесом? Коротко про стан економіки та компаній на лютий 2023

Про що:

Український бізнес пройшов через рік випробувань великою війною. Відновившись від постійної невідомості через бойові дії, підприємці вже заявляють, що перебої з електроенергією є для них навіть більшою проблемою, ніж ракетні обстріли та інша військова небезпека. Складнощі є й через зростання цін та руйнування логістичних маршрутів. Утім, попри виклики більшість все ж розраховує на зростання свого товарообігу у 2023-му році.

Підсумки року повномасштабної війни для українських компаній вже підбили Європейська Бізнес Асоціація, Центр економічної стратегії, стратегічне агентство Advanter Group, проєкт Дія.Бізнес та інші аналітичні організації. У цьому матеріалі — зібрали для вас найцікавіше з цих досліджень.

Зміст

Як почуває себе бізнес через рік великої війни?

Як відключення електроенергії впливають на бізнес?

На які товари найбільше зросли ціни?

Чи планують українські біженці повертатися додому?

Як почуває себе бізнес через рік великої війни?

«Стан важкий, але стабільний», — так описують ситуацію українського бізнесу у лютому 2023 року у Європейський Бізнес Асоціації. За їхніми дослідженнями, 83% компаній заявили про зниження доходів у 2022 році, зокрема, у 54% серед них падіння склало понад 20%. Варто зазначити, що ці ж 83% ще на початку 2022 року розраховували на зростання.

Зміну очікувань підприємців з позитиву на негатив добре показує Індекс активності бізнесу або UBI (Ukrainian Business Index). Він враховує можливість компаній нарощувати товарообіг та виробництво, створювати робочі місця тощо. Останні пів року UBI кардинально не змінюється: компанії залишаються стримано песимістичними: середній показник індексу складає 30 балів, коли нейтральний рівень — 50.

Результати дослідження, опубліковані на сайті національного проєкту Дія.Бізнес

Результати дослідження, опубліковані на сайті національного проєкту Дія.Бізнес. Джерело: business.diia.gov.ua

Попри об’єктивні побоювання щодо розвитку подій в країні та щоденні виклики, бізнес бачить перспективи у 2023 році. Так, майже половина компаній прогнозує збільшення свого обороту впродовж наступного року. Ще 24% підприємств вважають, що залишаться на тому ж рівні за доходами, що за 2022-й рік. Лише чверть очікує ще більшого падіння у своїй роботі.

Показово, що ситуація відрізняється залежно від регіону. Зростання бізнесу очікують переважно західні та центральні області України, тоді як північні, східні та південні готуються до падіння. Водночас близько 20% респондентів зі східних та південних регіонів, які наразі потерпають найбільше від бойових дій, заявляють, що можуть взагалі не працювати у 2023-му.

Результати дослідження, опубліковані на сайті національного проєкту Дія.Бізнес

Результати дослідження, опубліковані на сайті національного проєкту Дія.Бізнес. Джерело: business.diia.gov.ua

Як відключення електроенергії впливають на бізнес?

Головною проблемою для бізнесу лишаються перебої з постачанням електроенергії. Про це говорять 80% опитаних Інститутом економічних досліджень. Навіть постійна небезпека обстрілів та інші, пов’язані з війною ризики, не є критичнішими для компаній. У порівнянні з листопадом 2022 року частка підприємств, які зазнали збитків через відключення, лише збільшилася. Так, наприкінці січня 2023-го бізнес в середньому заявляв про втрату 32,5% від свого звичного обороту саме через дефіцит електрики.

Результати дослідження, опубліковані на сайті національного проєкту Дія.Бізнес

Результати дослідження, опубліковані на сайті національного проєкту Дія.Бізнес. Джерело: business.diia.gov.ua

Зокрема, серед своїх основних проблем бізнес вказує зростання цін, логістичні проблеми, небезпеку для роботи, руйнування ланцюгів постачання та зниження попиту.

Результати дослідження Інституту економічних досліджень

Результати дослідження Інституту економічних досліджень. Джерело: Центр економічної стратегії

На які товари найбільше зросли ціни?

Зростання цін — друга за вагомістю складність для бізнесу. Проблемою для себе її називають майже 70% українських компаній. Через здорожчання матеріалів, пального, імпортних товарів виробники змушені також підіймати ціни на свою готову продукцію. Водночас купівельна спроможність українців за останній рік суттєво зменшилася, тому попит суттєво скоротився до товарів першої необхідності.

На графіку можна бачити, як упродовж 2022-го року змінювалися ціни на ключові категорії. Так, найбільше для українців зросли ціни на транспорт, продукти та предмети домашнього вжитку.

Візуалізація даних Держстату від Центру економічної стратегії

Візуалізація даних Держстату від Центру економічної стратегії

Зокрема, ситуація на внутрішньому ринку України свідчить про те, що економіка перебудовується і надалі під військові потреби. Так, за даними Державної служби статистики, попит на транспортне обладнання зріс на 239%, на одяг — на 96%, а на тютюнові вироби — на 48%. Девальвація гривні також посприяла росту експорту певних категорій товарів: автомобілів на 44%, продуктів на 41% та напоїв на 33%.

Чи планують українські біженці повертатися додому?

Нестача робочої сили наразі турбує лише 20% українських компаній, проте у перспективі відновлення повноцінної діяльності бізнесу ця проблема може стати однією з ключових. Уже зараз на рівні держави обговорюють можливості трудової міграції в Україну представників інших країн. Таке питання може постати особливо гостро, якщо мільйони українських біженців після завершення війни не повернуться додому. Як ми казали у наших попередніх економічних оглядах, у ЄС наразі перебуває близько 4,5 млн осіб, 54% з яких мають вищу освіту.

«Хто саме виїхав з України через війну?», — таке питання поставили у Центрі економічної стратегії. Дослідження показало, що більшість респондентів (83,4%) — жінки. При чому 61% з них — віком від 25 до 49 років. Водночас чоловіки складають лише 17% від всіх опитаних. Також майже 60% з усіх біженців виїхали з неповнолітніми дітьми.

Найбільше українців виїхало за кордон із Запорізької області (24%), Києва (20%) та Київщини (19%), а також Харківської (17%), Дніпропетровської та Миколаївської області (по 16%). За даними лютого 2023 року, майже половина з усіх опитаних біженців заявила, що точно планує повернутися в Україну. Ще близько третини відповіло, що скоріше повернуться.

Результати опитування українських біженців, зроблене агенцією Info Sapiens на замовлення Центру економічної стратегії

Результати опитування українських біженців, зроблене агенцією Info Sapiens на замовлення Центру економічної стратегії

Тож, український бізнес продовжує працювати та планує розвиток навіть у розпал повномасштабного російського вторгнення в Україну. І на цьому шляху Київстар готовий допомагати компаніям досягати своїх цілей та бути стійкішим завдяки новітнім технологіям та якісним сервісам, зокрема, хмарним рішенням, фіксованому зв’язку, інструментам для кібербезпеки тощо. Для консультації лишайте заявку на сайті оператора.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті