Головна / Новини / Тренди та аналітика / Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни

Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни

Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №1
Київстар
Київстар Бізнес – надійний партнер бізнесу та держави, який допомагає у виконанні щоденних задач та оптимізації внутрішніх процесів. Ми маємо велику експертизу в сфері великих даних, хмарних рішень, інтернету речей та М2М. Cеред інструментів, які пропонуємо: рішення для працівників, аналітики, комунікації з клієнтами, побудови надійної ІТ-інфраструктури, безпеки, ІоТ рішення для бізнесу та держави. Своїми знаннями […]
25 Жовтня 2022
Тренди та аналітика

Економічна криза може бути нічним кошмаром для одного бізнесу або ж часом можливостей для іншого. Вона руйнує усталені правила на ринку, кардинально змінює попит і тим самим дарує шанс підприємцям проявити себе. Навіть повномасштабна війна не стає виключенням: українці заново знайомляться зі своїми клієнтами та адаптують свої товари й послуги до нових потреб ринку.

Як компанії трансформуються під час війни? Як шукають клієнтів, запускають нові товари та заповнюють нові ніші на ринку? Про це та інше розповідаємо у цьому матеріалі на прикладі українських брендів.

 

Як бізнес адаптується до роботи у війну?

Через війну український ринок сильно зменшився, а купівельна спроможність українців — впала. Це, зокрема, означає, що внутрішнього ринку не буде достатньо, аби «прогодувати» усі бізнеси, а тому компаніям доводиться переорієнтуватися та шукати нові способи залучення клієнтів.

Так, відповідно до дослідження Київстар.Бізнес:

  • 74% бізнесу в Україні помітили, що поведінка їхніх споживачів до та після початку повномасштабної війни — відрізняється;
  • 63% компаній назвали пошук нових клієнтів пріоритетним для себе завданням;
  • 54% вже частково адаптували свій асортимент до нових умов ринку.

Ось кілька стратегій адаптації українських компаній до війни:

  1. Новий продукт. Компанія повністю змінює звичну для себе діяльність, запускає нові товари/послуги або переорієнтовує бізнес для нових клієнтів.
  2. Нові послуги. Бренд може додати послуги або змінити наявний товар, щоб утримати наявних клієнтів, потреби яких змінилися.
  3. Ширша географія. Бізнес зберігає свій основний профіль діяльності, продовжує працювати з наявними клієнтами, але виходить на нові для себе ринки.

Які компанії реалізували ці стратегії, розповідаємо далі.

№1. Запускаємо новий продукт на ринок

Війна сильно вплинула на український ринок: економіка поступово перебудовується на воєнні рейки, а отже суспільству потрібні компанії, які забезпечуватимуть військо та підтримуватимуть життя в тилу. Тому поступово бізнес запускає нові для себе продукти, щоб відповідати актуальним потребам. Ось кілька прикладів таких компаній.

Сімейна фабрика з Луцьку замість звичайного взуття почала шити продукцію для військових. Цей бізнес заснував ще у 90-х роках підприємець Іван Ковальчук. Тоді він починав з маленького вагончика-майстерні, де працював разом із дружиною, а до 2010 року ця справи виросла до цілої фабрики «Ікос» з сотнею працівників. Виготовлений товар продавали у всіх областях України.

Після повномасштабного російського вторгнення компанія почала віддавати перевагу українським матеріалам, щоб підтримувати своїх виробників. Зокрема, у перші місяці «Ікос» зібрала все утеплене взуття зі своїх магазинів та віддала волонтерам. Коли продукція закінчилася, на фабриці почали шити новий для себе тип взуття — військове. Так, з початку війни «Ікос» виготовила вже понад 10 тисяч пар тактичних черевиків для захисників. На фабриці хочуть, аби після перемоги у їхньому взутті ходили в походи у Карпати, а не на поле бою.

Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №2
Тактичне мембранне взуття для військових від сімейної фабрики «Ікос». Джерело: ikos-style.com.ua

Виробництво українських бронежилетів заснував київський підприємець Северіон Дангадзе. Від початку великої війни чоловік записався у територіальну оборону Києва. Тоді він і побачив, наскільки великою була потреба в індивідуальному захисті для бійців. Тож невдовзі Северіон Дангадзе вирішив заснувати компанію UKRTAC з виготовлення бронежилетів.

Перші моделі броні робили просто в офісі підприємця. Туди завезли десять швейних машин, які могли працювати з грубою тканиною. Готову продукцію тестували та постійно вдосконалювали з врахуванням відгуків від військових. Так, за словами Дангадзе, вдалося виготовити бронежилет, який за якістю майже не поступається ізраїльським, але коштує у 1,5 раза дешевше.

Згодом компанія переїхала у більше приміщення та загалом найняла до 60 співробітників. Невдовзі тут також запустили виробництво шоломів, штурмових рюкзаків, додаткового балістичного захисту тощо. Власник бізнесу планує після перемоги експортувати продукцію за кордон.

Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №3

Виготовлення бронежилетів українською компанією UKRTAC. Джерело: SVOI.CITY

Порада! Якщо ви також хочете запустити новий продукт на ринок або навіть розпочати власну справу, ознайомтесь з бізнес-ідеями під час війни в нашому окремому матеріалі.

Зокрема, якщо ви відкриваєте своє виробництво чи бізнес, подбайте про якісний мобільний зв’язок та інтернет у ваших співробітників. Для цього скористайтеся лінійкою вигідних корпоративних тарифів «Ваш» від Київстар. З ними ви зможете не лише працювати поза офісом, а навіть з-за кордону. Більше про це ми писали у цій статті.

№2. Додаємо послуги та змінюємо наявний продукт

Щоб адаптуватися під нові потреби клієнтів, іноді потрібно лише видозмінити свій товар або запустити додаткові послуги для своїх клієнтів.

Наприклад, електробайки для ЗСУ переобладнала тернопільська компанія Eleek. Їхні електричні велосипеди безшумні, маневрові та можуть розганятися до 90 км на годину. Ці переваги стали в пригоді військовим на полі бою, а тому Eleek переобладнала свою цивільну модель Atom для потреб армії. Її перефарбували у колір хакі, зняли дзеркала, освітлення й інші зайві деталі та вже кілька місяців масово випускають для українських захисників.

Зокрема, такий електровелосипед можна використовувати для підзарядки пристроїв: окрім USB-роз’єму на військову модель можна встановити повноцінну розетку на 220 вольтів або автомобільний варіант на 12 вольтів. Так цей транспорт можна використати як павербанк на колесах, від якого можна місяць заряджати навіть супутниковий інтернет Starlink.

Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №4
Переобладнаний електробайк для ЗСУ. Джерело: eleek.com.ua

Доставка товарів у Польщу — така послуга з’явилася у наприкінці вересня 2022 року в онлайн-ритейлера Rozetka. З огляду на мільйони українських біженців, які опинилися за кордоном, бізнес намагається підтримувати зв’язок зі своїми наявними клієнтами. Це можливо, зокрема, завдяки доставці товарів за кордон, яку тепер пропонує компанія Rozetka. Придбати можна не лише продукцію від Rozetka, а й від інших українських брендів, які користуються цим маркетплейсом. Єдина умова — вартість покупки не може перевищувати 150 євро.

Мобільне поштове відділення — це інший приклад адаптації під воєнні умови. Його створила логістична компанія Нова пошта для деокупованих територій, які не мають світла. Поки що послугами такої пересувної пошти можуть скористатися лише мешканці Харківської області.

Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №5

Підпис: Мобільне поштове відділення. Джерело: Нова Пошта

Порада! Щоб дізнатися більше про те, як змінилися вподобання ваших клієнтів, ви можете скористатися Big Data-аналітикою від Київстар. Фахівці оператора можуть побудувати для вас портрет клієнта. Це узагальнений неперсоніфікований образ вашого покупця, який показує такі характеристики, як вік, стать, переважне місце перебування, наявність дітей, інтереси тощо. Така аналітика допоможе вам детальніше дослідити свою цільову аудиторію та з’ясувати, який саме продукт чи послуга їх може зацікавити зараз.

№3. Розширюємо географію та виходимо на нові ринки

Відповідно до дослідження Київстар.Бізнес, найбільше закордонними ринками цікавляться у сфері ІТ та ритейлу. Це підтверджують і факти, адже лише українська ІТ-компанія Intellias відкрила свої офіси з початку року у Польщі, Болгарії, Іспанії, Хорватії, Португалії тощо.

Водночас нові закордонні ринки підкорює і вже згадана Нова Пошта. Компанія у жовтні відкрила свої перші відділення Польщі, у Варшаві та Кракові. Невдовзі обіцяють запустити представництво в Чехії та Словаччині.

Компанія Київстар, щоб подбати про українців за кордоном, запропонувала послугу «Роумінг як вдома» у лінійці тарифів «Ваш». З нею абоненти можуть користуватися мобільним зв’язком та інтернетом від українського оператора без доплат у понад 30 країнах світу. Це дозволяє співробітникам компаній не втрачати зв’язок з Україною та працювати віддалено за її межами, тим самим продовжуючи підтримувати економіку країни.

Порада! У пошуках клієнтів компанії можуть не лише розширюватися на іноземні ринки, але і в межах України. Для цього не обов’язково навіть перевозити усію свою команду в інше місто: завдяки мобільному зв’язку та інтернету від Київстар ваші співробітники можуть працювати з будь-якого місця.

А більше про технології та корисні сервіси, які стануть в пригоді бізнесу для відновлення, продовження або початку роботи під час війни, можна дізнатися на спеціальному лендінгу «Бізнес працює».

Теги
Підписатись на розсилку