Регіональний бізнес в Україні: досвід, можливості та перешкоди

1 лютого 2024

9 хв.

Регіональний бізнес в Україні: досвід, можливості та перешкоди

Про що:

У порівнянні з 2022 роком, у 2023-му майже в усіх регіонах України відбулося збільшення активності бізнесу. Така стійкість свідчить про те, що українські підприємці вимушені адаптуватися та працювати навіть у складних умовах. Як саме розвивається бізнес у регіонах України, які є нюанси, виклики та можливості? Розповідаємо у статті.

Зміст

Вплив першого року повномасштабної війни на бізнес у регіонах

2023 рік — період відновлення компаній

Досвід підприємців у регіонах

Ключові виклики для регіонального бізнесу

Як вирішувати проблеми регіонального бізнесу

Вплив першого року повномасштабної війни на бізнес у регіонах

Регіональний бізнес України зазнавав різного впливу воєнних дій, залежно від розташування. Дмитро Ливч, керівник аналітичного напрямку Центру економічного відновлення, станом на серпень 2022 року поділив регіони на кілька категорій:

  • умовно безпечні;
  • опорні;
  • прифронтові;
  • частково окуповані.

За даними Центру економічного відновлення, на кінець 2022 року з небезпечних регіонів релокували 772 підприємства. Це дало змогу зберегти понад 35 тис. робочих місць. Найбільше бізнесів переїхало до Львівської області (24%), Закарпатської (14,5%), Чернівецької (9,8%), Івано-Франківської (8,3%), Хмельницької (7,3%) та Тернопільської (6,3%). Це компанії з напрямків IT, маркетингу, консалтингових та дизайнерських послуг, фінансів та логістики.

Попри значні територіальні зміни України, 80% бізнесів все ж таки залишились у своїх регіонах.

До кінця 2022 року було звільнено 53% територій, що допомогло відновити економічну діяльність для 14 тис. компаній. Понад 650 підприємств, які планували релокацію, відмовилися від неї внаслідок деокупації.

2023 рік — період відновлення компаній

Якщо порівнювати стан регіонального бізнесу у 2022 та 2023 роках, то минулий рік став більш динамічним, адже майже в усіх областях збільшилася кількість компаній. Це підтверджує й Opendatabot. Згідно з його дослідженням, торік відкрилося більш як 300 тис. нових ФОП та майже 40 тис. компаній. Зокрема, кількість підприємців збільшилася у Києві, Дніпропетровській та Львівській областях.

1/2

Джерело: Opendatabot

Джерело: Opendatabot

Джерело: Opendatabot

Джерело: Opendatabot

Серед топових напрямків для ФОП — роздрібна і оптова торгівля, ІТ, надання індивідуальних послуг (перукарні, салони краси), забезпечення стравами та напоями. А для нових компаній перспективними стали оптова торгівля, надання соціальної допомоги, участь у громадських організаціях.

Досвід підприємців у регіонах

Переважно зберігають або відновлюють виробництво сфери, що задовольняють базові потреби у їжі, одязі чи взутті. Розповімо про досвід бізнесменів в різних регіонах України:

  • Щоб спонукати підприємців повертатися на Миколаївщину і відкривати новий бізнес або масштабувати там наявний, держава пропонує гранти. Зокрема, 114 підприємців вже їх отримали. За умовами грантової програми «Власна справа» вони розвиватимуть діяльність у таких напрямках як реабілітація, агро, будівництво та ремонт, обслуговування, освіта, мілітарі тощо. А також створять 240 нових робочих місць.
  • Підприємці на Кіровоградщині відчули зміну у попиті та складність постачання товарів. Зокрема, невеликі магазини з продажу побутової техніки вимушені були зачинитися, бо не витримали конкуренцію з топовими торговельними мережами. Про цей досвід розповідає підприємиця Наталя Шаренко. Після закриття магазину техніки вона почала продавати спортивний одяг і взуття, але зіткнулася зі зміною попиту. За її словами, раніше були більш популярними спортивні товари для чоловіків, а зараз — для жінок.

Порада. Щоб краще дізнатися, як змінилися потреби та вподобання ваших покупців, використовуйте можливості великих даних. Зокрема, Портрет клієнта від Київстар — це детальний аналіз аудиторії за майже 100 критеріями (вік, стать, стиль життя тощо).

  • На Дніпровщині незабаром майже 20 підприємців отримають грантові кошти на власну справу. Вони відкриють кав’ярні, барбершоп, швейне виробництво, виробництво продуктів харчування тощо. Це дасть змогу створити близько 450 робочих місць. Загалом протягом 2023-го 199 підприємців перемогли у грантовій програмі «Власна справа»: 29 мешканців Дніпровщини, які тільки планують бізнес, 28 юридичних осіб та 142 ФОПи.

Для бізнесів у м. Дніпро з’явилася можливість отримувати доступ до стабільного високошвидкісного інтернету навіть за відсутності електропостачання у будівлі. Все завдяки тому, що Київстар запустив оптичний інтернет GPON. За цією технологією телеком-оператор надаватиме фіксований інтернет та телефонію, а також здійснюватиме передачу даних. Наразі підключено понад 10 локацій для бізнесу.

Інтернет для бізнесу

Інтернет для бізнесу

Інтернет в окремих будівлях

Інтернет з гарантованою швидкістю для бізнесу в ТРЦ, бізнес-центрах, дата-центрах та інших офісних або промислових будівлях. Підключайте зі знижкою до 50% на перші пів року.

  • На прифронтовій Донеччині теж відбувається відновлення бізнесу. Так, підприємець Ігор Пономаренко після звільнення Святогірська повернувся і почав відновлювати свою справу. До окупації у нього був мотузковий парк і кафе. Зараз ще не вся територія парку розмінована, тому Ігор взяв в оренду приміщення та поки що відкрив тільки кафе, де готують випічку. Потроху працюють деякі магазини й кав’ярні.
  • Київщина також має приклади регіонального відновлення бізнесу. Наприклад, завдяки гранту у Бучі почала працювати пекарня-кондитерська «Дім Буланжері». Її заснували підприємці з Сіверськодонецька, де війна зруйнувала усе вщент: і сировину, і потужності. Тому переїхавши на Київщину та отримавши грант, власники бізнесу можуть знов радувати своїх клієнтів випічкою.

Порада. Щоб розповісти потенційним клієнтам про ваш бізнес, рекомендуємо використовувати проморозсилки повідомлень. Для цього є платформа ADWISOR. На ній ви можете самостійно сегментувати аудиторію і створювати персоналізовані пропозиції про асортимент, графік роботи, акції та знижки.

Комунікація з клієнтами

Комунікація з клієнтами

Viber-розсилки на власну базу клієнтів

Спілкуйтеся зі своїми клієнтами в зручному для них месенджері Viber. Можна використовувати альфа-ім'я та логотип вашої компанії.

Спробувати

Європейська Бізнес Асоціація дослідила, що підприємці Львівщини оцінили умови ведення бізнесу в регіоні на найвищому рівні (72%). На Одещині більш як половині підприємців (53%) складно вести бізнес. Харків другий рік у рейтингу найгірших умов для ведення бізнесу, проте і там компанії намагаються підтримувати діяльність.

Ключові виклики для регіонального бізнесу

Експерти Центру економічного відновлення виокремлюють основні перешкоди для розвитку бізнесів у регіонах. Залежно від розташування, фахівці поділяють регіони на віддалені, допоміжні, прифронтові та ті, що відновлюються.

Проблематика:

  • Регіони відновлення: бізнес зазнав збитків від війни, переїзд населення негативно впливає на споживчий попит.
  • Допоміжні регіони: через втрату доступу до морського експорту, бізнес потребує покращення логістичних ланцюгів та економічної переорієнтації. 
  • Віддалені регіони: бізнесу бракує інформації про можливості розвитку та необхідних потужностей для перекваліфікації, також спостерігається безробіття.
  • Прифронтові регіони: збитки від війни, скорочення населення.

До того ж є загальні виклики для більшості областей — це мобілізація працівників, прозорість процедури бронювання і відтік робочої сили за кордон.

Як вирішувати проблеми регіонального бізнесу

Вирішення ключових проблем дозволить українській економіці розвиватися та зменшити регіональну нерівність. Зокрема, Центр економічного відновлення пропонує адаптувати прифронтові регіони до потреб армії та Держприкордонслужби. Це дозволить оптимізувати використання локацій та мінімізує ризики для цивільних підприємців.

У регіонах, які відновлюються, необхідно зосередитися на відбудові пошкодженої критичної інфраструктури. Це можна робити завдяки створенню індустріальних парків. 

Допоміжні регіони можуть змінити фокус на підтримку економіки шляхом виробництва, ремонту та обслуговування техніки. У відділених регіонах варто займатися адаптуванням навичок внутрішньо переміщених осіб і розвитком підприємств тощо.

Усі інструменти та рішення для відкриття, відновлення та масштабування вашого бізнесу в регіонах ми зібрали на одній сторінці Київстар Бізнес: мобільний зв’язок та інтернет, оптоволоконний інтернет, телефонія, розсилки SMS, IoT, усе необхідне для дистанційної роботи та багато іншого.

Зміст

Вплив першого року повномасштабної війни на бізнес у регіонах

2023 рік — період відновлення компаній

Досвід підприємців у регіонах

Ключові виклики для регіонального бізнесу

Як вирішувати проблеми регіонального бізнесу

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті