Про що:
Від початку повномасштабної війни майже 19 тис. компаній переїхали з одного регіону України в інший. Релокуються бізнеси різних галузей та розмірів — від ФОПів у сфері роздрібної торгівлі до промислових підприємств. За якими маршрутами переміщується український бізнес і де шукає для цього ресурси? Розповідаємо у статті та пропонуємо кілька порад, як компанії відновити роботу після релокації.
Зміст
Куди переїжджає український бізнес
Де шукати можливості для релокації
Як перезапустити бізнес після релокації
Куди переїжджає український бізнес
За даними Опендатабот, з 2022 року всередині країни зафіксували 18 944 переїзди компаній. Звідки найчастіше релокувалися бізнеси:
- з Києва — 33.2%
- Дніпропетровщини — 9.6%
- Київської області — 8.5%
- Одещини — 6.3%
- Донецької області — понад 5.4%
І майже ці ж регіони є лідерами серед тих, куди компанії переїжджали:
- Київ — 27.8%
- Київська область — 10.2%
- Дніпропетровщина — 8.2%
- Харківщина — 8.1%
- Одещина — 7.5%
Найпопулярніший маршрут релокації — з Києва до Київської області. Так переїхав 981 бізнес. А зворотний напрямок — з Київської області до столиці — другий за популярністю: так переїхало 780 компаній. На третьому місці — маршрут Київ-Дніпропетровщина, за яким релокувалися 779 підприємств.
Абсолютний лідер серед сфер, у якій найбільша частка релокованих компаній — оптова торгівля. З 2022 року переїхало 7459 або 39.4% підприємств з цієї галузі.
Не всі компанії залишаються на нових локаціях — 173 повернулися до свого першого регіону. Найчастіше поверталися до Києва — 59 бізнесів. А понад 600 підприємств переїжджали по кілька разів, але до місця реєстрації не повернулися.
На Українському маркетинг-форумі 2024 про особливості релокації бізнесу розповіла Тетяна Юрчишина, керівниця департаменту маркетингу Київстар на B2B-ринку:
«За нашими даними, за час повномасштабної війни близько 10% компаній змінили свою локацію. Але не всі вони переїхали у західні області — підприємства часто релокувалися до найближчого великого міста регіону. Наприклад, на півдні компанії переїжджають в Одесу, а підприємства східних міст — у Дніпро та Харків. Крім того, у I кварталі 2024 році ми побачили, що ФОПи активно релокуються у Кропивницький. До речі, це одна з цікавих тенденція — зараз відкривається більше саме ФОП, а не ТОВ. Також помітили ще одну особливість: бізнеси все частіше реєструються в селах. А це сприяє розвитку регіонів».
«За нашими даними, за час повномасштабної війни близько 10% компаній змінили свою локацію. Але не всі вони переїхали у західні області — підприємства часто релокувалися до найближчого великого міста регіону. Наприклад, на півдні компанії переїжджають в Одесу, а підприємства східних міст — у Дніпро та Харків. Крім того, у I кварталі 2024 році ми побачили, що ФОПи активно релокуються у Кропивницький. До речі, це одна з цікавих тенденція — зараз відкривається більше саме ФОП, а не ТОВ. Також помітили ще одну особливість: бізнеси все частіше реєструються в селах. А це сприяє розвитку регіонів».
Де шукати можливості для релокації
Міністерство економіки України в перші тижні повномасштабної війни запустило програму з релокації українських підприємств. Вона доступна для будь-якої категорії бізнесу. Щоб релокуватися через держпрограму, компанії потрібно заповнити заяву, вказавши спеціалізацію, можливості виробництва, потреби у приміщеннях, сировині, кількість працівників і інші дані.
Держпідтримка передбачає допомогу з: підбором локації для потужностей бізнесу, перевезенням і розселенням релокованих співробітників й пошуком нових, відновленням логістики, закупівлею сировини та пошуком ринків збуту. Переміщення підприємства здійснюють «Укрзалізниця» та «Укрпошта» або ж залучають інших перевізників в ролі субпідрядників.
Власник бренду дитячого одягу Be Easy Дмитро Косилкін із Лисичанська скористався державною програмою релокації, завдяки чому «Укрпошта» компенсувала 80% витрат на перевезення вантажів компанії у Дніпро.
Також бізнесу доступні програми від регіональних ініціатив та органів місцевого самоврядування. Куди можна звернутися:
- підтримка малого та середнього бізнесу від Львівської міської ради
- Агентство регіонального розвитку та транскордонного співробітництва «Закарпаття»
- платформа «Save Business Now» на Івано-Франківщині
- Центри підтримки підприємців Дія.Бізнес у Тернополі та Ужгороді
Інші контакти для підтримки релокованих компаній шукайте на «Дія Бізнес».
Ще одна важлива категорія програм — гранти та кредити для релокованих компаній. Наприклад, Ощадбанк реалізує Компенсаційну програму за сприяння Чернівецької ОВА. Компанії можуть отримати 30% компенсації вартості обладнання за умови, якщо його придбали за кредитні кошти в Ощадбанку. «Дія.Бізнес» та «Нова пошта» пропонують програму пільг на послуги з логістики для релокації малого та середнього бізнесу до центральних і західних областей Україн. До речі, про актуальні гранти для бізнесу читайте у нашій свіжій добірці.
Приклад відновлення бізнесу завдяки комплексній підтримці — релокація Рубіжанської панчішної мануфактури з Луганщини до Львова. Бренд Dodo Socks надав підприємству безвідсоткову позику на закупівлю обладнання для в’язання. Львівська міська рада допомогла знайти приміщення. Агентство USAID сплатило оренду приміщення на понад рік й дало грант на закупку в’язальних машин. За грант від Міжнародної організації з міграції підприємство закупило виробниче обладнання, а за грант від Данської ради біженців — організаційну техніку. Також Рубіжанська панчішна мануфактура отримала допомогу в рамках проєктів «Український бізнес в Дії» та «Легкий бізнес».
Як перезапустити бізнес після релокації
За сприяння Проєкту USAID «Економічна підтримка України» експерти створили кілька посібників з переїзду бізнесу. Так, спеціалісти Київської школи економіки підготували гайд з релокації, а громадської організації Go Local — рекомендації для переміщеного бізнесу та приймаючих громад.
Зупинимось на порадах, як перезапустити бізнес уже на новій локації. Які питання треба вирішити:
- Сегменти клієнтів. Чи можна утримати наявних покупців, переключившись на інші канали продажів і поставок, і скільки потенційних клієнтів можна залучити в новому регіоні.
-
Модернізована ціннісна пропозиція. Чи підходить позиціювання ваших товарів і послуг для нових регіональних реалій. Наприклад, під рівень доходу населення чи його потреб у якості продуктів вашого сегмента. Для цього корисним буде провести дослідження ринку — про його переваги читайте в нашій статті.
-
Структура витрат. Які потрібні зміни в роботі співробітників або їх кількості та як оптимізувати бізнес-процеси, щоб зменшити витрати. Наприклад, проаналізуйте, чи є такі сервіси, від яких можна відмовитися після релокації, або процедури, що давно чекали на цифровізацію. Можливо, саме час перейти на електронний документообіг — набагато зручніший та економічний, ніж паперовий.
Командна робота
Star.Docs від Київстар
Сервіс для швидкого переведення документообігу в онлайн. Створюйте, узгоджуйте чи підписуйте документи в цифровому форматі. 50 підписів безкоштовно.
- Канали продажів і логістики. Чи будуть старі канали збуту, наприклад, інтернет-магазин, такими же ефективними у новому регіоні. Як ви пропонуватимете товари та послуги: онлайн, через власні торгові точки, звернетесь до торговельних мереж, шукатимете партнерів і посередників, виходитимете на локальні спеціалізовані платформи чи маркетплейси.
- Формати комунікації. Як розповісти аудиторії про ваш бренд і запропонувати їй релевантні товари чи послуги тими каналами, на які потенційні клієнти точно звернуть увагу. Шукати та аналізувати нових потенційних споживачів на ще невідомій для компанії території допоможуть Big Data-рішення.
Припустимо, мережі кав'ярень після переїзду в нове місто потрібно визначити локації, де найбільше потенційних клієнтів, щоб відкрити заклад. А потім — запустити на зацікавлену аудиторію рекламну кампанію з персоналізованими пропозиціями знижок з нагоди відкриття нової точки.
Визначити місця, де сконцентровано найбільше потенційних клієнтів, допоможе геоаналітика. Знайти нових споживачів, яким може бути цікавий ваш заклад, — портрет клієнта. А налаштувати повідомлення з персоналізованими пропозиціями новій аудиторії — таргетовані розсилки.
Big Data та аналітика
Big Data-рішення для бізнесу
Набір інструментів для аналізу великих масивів даних під різні потреби бізнесу — аналіз та пошук аудиторії, геоаналітика, налаштування персоналізованної комунікації тощо.
Важливо: Київстар дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних» і не передає та не продає персональні дані абонентів, зокрема записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних.
Більше рішень, які будуть корисними для розвитку компанії після релокації, ви можете знайти на Київстар Бізнес.
Додайте коментар