Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес
15 січня 2024

15 хв. читання

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Аналітика та дослідження#Бізнес#Київстар#Робота#ШІ#ШтучнийІнтелект#AI#Реклама#ВійнавУкраїні#РосійськоУкраїнськаВійна#Клієнт

Про що:

Kyivstar Business традиційно проводить дослідження стану українського бізнесу. Ми опитали представників компаній і дізналися, з якими викликами вони стикалися у 2023 році, як працювали та якими стратегіями керувалися в умовах війни в Україні. Результати дослідження можуть стати джерелом інсайтів для адаптації ваших бізнес-планів на 2024 рік. Адже тут кожна цифра — це історія чийогось успіху або випробування, а кожен висновок — ключ до розуміння ваших можливостей та потенціалу.

Зміст

Загальні відомості про опитування

Стан компаній та їхніх команд

Витрати, доходи та прибутки компаній

Робочі процеси та стратегічне планування

Асортимент компаній та потреби клієнтів

Використання реклами

Виклики у 2023 та стратегія на 2024

Висновки

Загальні відомості про опитування

Онлайн-анкетування тривало з 1 по 30 листопада 2023 року. До нього долучилося 750 респондентів. Серед них — власники компаній/ФОП, CEO, менеджери, фінансові, маркетингові та IT-директори. Це представники мікрокомпаній, малого, середнього та великого бізнесу зі сфери нерухомості й будівництва, виробництва, ритейлу та електронної комерції, сфери обслуговування, сільського господарства, медицини, логістики, IT, юриспруденції та інших напрямків.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Стан компаній та їхніх команд

У якому стані зараз бізнес

У кінці 2023 року більшість компаній (62%) працювали на повну, майже чверть (24%) — з обмеженнями, 4% — на стадії відновлення роботи, 2% — призупинили діяльність, аби знайшли нові вектори розвитку. А ось 5% підприємців вимушені були закрити бізнес. 

У порівнянні з показниками за 2022 рік, зараз повільно, але відбувається відновлення роботи. Усе більше компаній починають працювати на повну й усе менше призупиняють діяльність. Втім, причини закриття компаній можуть бути різними. Серед тих, які називали наші респонденти, — мобілізація працівників. Водночас деяким вдається керувати компаніями навіть з лав ЗСУ.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

На якій території працює бізнес

У 2023 році український бізнес був орієнтований здебільшого на національний ринок, адже 40% компаній працюють по всій Україні, 41% — локально у межах області або міста, а 15% — охоплюють одразу декілька регіонів. Таку статистику ми занотували і на весні 2023. Проте, є одна цікава відмінність. 

Зараз показник компаній, які працюють із закордонними ринками, збільшився: з 4% на 17%. Це переважно представники IT та виробництва. Така тенденція може свідчити про те, що бізнес знайшов можливості міжнародного співробітництва.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

У якому регіоні працює бізнес

Після аналізу відповідей на запитання щодо областей України, де зосереджений бізнес станом на листопад 2023 року, можна виокремити дві основні групи регіонів залежно від кількості компаній, які там працюють.

  • Області, де бізнес активніше працює: Київська (47%), Дніпропетровська (24%), Львівська (24%), Одеська (19%), Вінницька (19%).
  • Області з меншою активністю бізнесу: Чернігівська (14%), Сумська (14%), Закарпатська (13%), Чернівецька (12%), Херсонська (9%).

У порівнянні з 2022 роком, мало не в усіх регіонах відбулося збільшення активності компаній. Наприклад, у Київській області приріст з 35% до 47%, у Львівській області  — з 12% до 24%, у Житомирській області — з 9% до 18%, у Херсонській області — з 1% до 9% тощо.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Як працює команда

У 2023 році майже 50% компаній працюють повністю офлайн, 32% — дотримуються гібридного формату співпраці, поєднуючи віддалену та офлайн роботу. Кожна п’ята компанія (18%) працює віддалено в межах країни. Переважно з-за кордону виконують свої обов’язки 2% співробітників, а повністю офлайн за межами України — лише 1%. 

Загальна тенденція показує зростання фізичної присутності працівників на роботі. Гібридний формат також залишається значущим, але менш популярним у порівнянні з 2022 роком. Якщо дивитися за сферами, то, скажімо, напрямки агро, ритейлу, обслуговування, виробництва надають перевагу офлайну, а IT — гібридному формату та віддалено в межах України.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Які нові технології для роботи команди застосовувала компанія

Технології, які назвали представники компаній, допомагають оптимізувати бізнес-процеси, підвищити продуктивність та збільшити ефективність у різних галузях. Йдеться про штучний інтелект (ШІ), хмарні сервіси для роботи з документами (наприклад, Microsoft 365), КЕП, CRM, перехід на нову IT-платформу, мобільний додаток, чат-бот, сервіс для моніторингу транспорту по GPS, інструменти для віддаленої роботи, використання альтернативних джерел енергії тощо. В цілому, ШІ, хмари та CRM — технології, які були актуальні як у 2022, так і у 2023 році.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Витрати, доходи та прибутки компаній

Як змінилися витрати бізнесу у 2023 році

У більшості компаній витрати у 2023 році зросли: у 43% — на 20-50%, у 18% — на понад 50%. Маємо невеликий відсоток компаній, які не збільшували витрати або, навіть, скоротили їх. Загалом ситуація з витратами, у порівнянні з 2022 роком, суттєво не змінилася, що може свідчити про збереження рівноваги в економічному середовищі підприємств.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Як змінився дохід бізнесу у 2023 році

Аналізуючи структуру доходів бізнесу у 2023 році, виокремлюються різні тенденції. Позитивним є збільшення доходів у 32% компаній, що свідчить про успішні стратегії розвитку та адаптацію до ринкових умов. У порівнянні з попереднім роком (22%), спостерігається певне прискорення у темпах зростання.

З іншого боку, важливо відзначити зменшення кількості компаній, у яких скоротилися доходи. Якщо у 2022 році таких було 57%, то у 2023 році цей показник становив 46%. Це може вказувати на певну стабілізацію ситуації, де усе більше підприємств здатні утримувати рівень доходів навіть у складних умовах.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Як змінився прибуток компанії у 2023 році

У 2023 році бізнеси демонструють позитивні тенденції щодо прибутків. Так, 32% компаній відзначають збільшення прибутку, хоча ще 2022 році їх було лише 20%. Підтверджуючи тенденцію до покращення фінансової ситуації компаній, зазначимо, що у 2022 році 58% бізнесів скоротили прибутки, тоді як у 2023 році ця цифра зменшилася до 48%. Залишаючи стабільними свою фінансову ситуацію, 6% підприємств не зафіксували змін у прибутку.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Робочі процеси та стратегічне планування

Як змінилися робочі процеси всередині компанії за 2023 рік?

У 2023 році компанії внесли низку змін у свої робочі процеси. Ось деякі ключові аспекти:

  • Перерозподілили функціональні обов’язки працівників (38%);
  • Застосували короткострокове планування оперативної діяльності (31%):
  • Скоротили персонал (30%);
  • Змінили звичні бізнес-процеси (29%);
  • Прискорили прийняття рішень (26%);
  • Адаптували асортимент товарів/послуг (24%);
  • Розширили штат співробітників (14%);
  • Застосували нові технології для роботи команди (6%);
  • Використовували штучний інтелект в роботі (6%).

З інших аспектів: підвищили зарплату, щоб утримувати талановитих спеціалістів, релокували бізнес, використовували штучний інтелект у робочих процесах. Окремі історії пов’язані з дефіцитом персоналу через міграцію та мобілізацію населення. Водночас якщо порівнювати ці дані з минулим роком, у 2023-му вперше компанії почали активно розповідати про розширення штату, що може бути стратегічним кроком для реалізації нових можливостей.

Які стратегічні зміни відбулися у 2023 році у компанії?

Аналіз стратегічних змін у бізнесі у 2023 році вказує на різноманіття підходів компаній. 31% — зменшили портфель послуг/товарів. З іншого боку, 26% організацій вдалося розширити свою лінійку. 16% — запустили нові напрями діяльності, зреагувавши на зміни у споживчому попиті. 9% — вийшли на нові ринки, що свідчить про пошук нових можливостей для бізнесу. Кардинальні зрушення відбулися лише у 2% компаній, які повністю змінили сферу діяльності. Серед змін також називали активну участь у грантових програмах, а деякі, на жаль, готуються до ліквідації підприємств.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

На який період відбувається планування

У 2023 році зменшилася кількість компаній (36%) з короткостроковим плануванням на місяць (у 2022 їх було 41%). Зараз це стосується переважно мікрокомпаній. Крім того, 23% — віддають перевагу плануванню на квартал, а 11% — обирають планування на пів року. Найбільш тривалий погляд на планування мають 26% середніх та великих компаній, які планують на рік і більше. Хоча торік цей показник був на рівні 17%.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Асортимент компаній та потреби клієнтів

Чи змінилися вподобання та потреби клієнтів

5% компаній відповіли, що потреби клієнтів змінилися, але вони не змогли поки визначити найбільш актуальні, а у 13% — не було можливості зробити такий аналіз. Водночас кількість організацій, які розуміють зміни у вподобаннях аудиторії, залишилася приблизно на тому ж рівні, що і у 2022-му (44%).

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Як відстежуються зміни у вподобаннях клієнтів

Компанії використовують різні методи для відстеження змін у вподобаннях клієнтів. Один з підходів — це аналіз попиту на товари та послуги, який охоплює 44% компаній. Він дозволяє дізнаватися зміни у виборі споживачів та адаптувати асортимент компанії відповідно до їхніх потреб. 

38% компаній здійснюють аналіз стану ринку, асортименту конкурентів та їхніх цін, аби отримувати уявлення про свої конкурентні переваги та зони росту. Опитування клієнтів є ще одним методом, яким користується 14% компаній для відстеження змін у вподобаннях. Деякі організації використовують для цього можливості соціальних мереж, спілкуються з клієнтами особисто та збирають відгуки. Ці тенденції з минулого року майже не змінилися.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Серед інструментів для аналізу попиту респонденти називали PowerBI, Google Analytics, Google Таблиці, Excel, eRank, дослідження, статистичні дані, чат-боти тощо.

Використання реклами

Чи змінювався в компанії бюджет на рекламу в 2023 році

Деякі з компаній (33%) вирішили не закладати бюджет на рекламу у 2023 році, і, ймовірно, вони зосередилися на інших аспектах розвитку. Йдеться зокрема про мікрокомпанії. Водночас 27% організацій (середніх та великих) залишили свої рекламні бюджети без змін, переконавшись в ефективності поточної стратегії. 

Кожне п’яте підприємство (19%) збільшило свій бюджет на рекламу, адже вважає це важливим інструментом для залучення клієнтів та підтримки конкурентоспроможності на ринку. Натомість 12% компаній вимушені були зменшити свій рекламний бюджет, зважаючи на ефективність витрат.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Які канали для залучення нових клієнтів використовували у 2023 році

Як компанії і планували на 2023 рік, одним з найпопулярніших каналів для залучення нових клієнтів стала участь у заходах, виставках, конференціях (майже 30%). Це переважно представники IT, медицини та фарми, а також виробництва. На другому місці — публікації на медіаресурсах (25%), на третьому — соцмережі (24%). Зменшилася важливість залучення аудиторії через платні канали (ppc) та банерну рекламу. Натомість збільшилась кількість компаній, які почали залучати клієнтів через зовнішню рекламу. Радіо та ТБ — канали, які не є популярними другий рік поспіль. Як додатковий рекламний канал їх застосовують іноді великі компанії.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Чи адаптували комунікацію компанії залежно від подій в країні

У 2023 році майже 50% компаній продовжували комунікувати незалежно від того, які події в країні відбуваються, хоча у 2022-му цей показник був на рівні 38%. Для 35% підприємств є прийнятним створення ситуативних комунікацій, що вказує на готовність адаптувати свою комунікаційну стратегію. Минулого року таких компаній було більше (45%). Кількість компаній, які обирають «дні тиші» у разі негативних новин або зовсім вимикають рекламу у порівнянні з 2022 роком не змінилася.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Чи плануєте витрати на рекламу у 2024

У 2024 році 29% компаній планують залишити свої витрати на рекламу на рівні 2023 року. 7% — висловили намір зменшити свій рекламний бюджет. З іншого боку, 18% — планують збільшити витрати на рекламу у порівнянні з 2023 роком. Це може свідчити про бажання підвищити бізнес-активність та боротися за увагу клієнта. Найбільш значна частка, а саме — 38% компаній, заявили, що не закладають рекламний бюджет на 2024 рік.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Виклики у 2023 та стратегія на 2024

Три виклики, з якими бізнес зіштовхнувся у 2023 році

Як і у 2022 році, у 2023-му бізнес продовжував стикатися з низкою серйозних перешкод, які впливають на його функціонування та стратегії. Коли ми запропонували назвати три найбільші виклики, то переважна частина компаній в першу чергу назвала, звичайно, війну в Україні. На другому місці — блекаути, а на третьому — зміну попиту клієнтів. Водночас були й інші проблеми: відсутність кваліфікованих працівників через еміграцію, зростання цін на паливо, падіння платоспроможності клієнтів, недосконала податкова політика держави тощо.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Як плануєте змінити стратегію у 2024?

Майже 40% компаній впевнені у своїй наявній стратегії й не планують її змінювати у 2024 році. Чого не скажеш про 2% компаній, які її кардинально трансформують. Чверть респондентів (25%) задумуються над новими напрямками діяльності. Деякі компанії (12%) вибрали вихід на інші ринки як стратегічний крок. Є і такі, які визнали потребу у перегляді свого портфеля послуг або товарів, тобто стратегічну переоцінку асортименту. Серед інших планів: релокація виробництва за кордон та отримання грантів.

Яким був 2023 рік для українських компаній: результати дослідження Київстар Бізнес

Висновки

За результатами нашого опитування, загалом ситуація в бізнесі у 2023 році покращилась, у порівнянні з 2022-м. Відбувалося відновлення роботи, тож більшість компаній (понад 60%) працювали на повну і майже чверть — з обмеженнями. Усе менше підприємств призупиняли свою діяльність. 

Крім того, у 2023 році український бізнес був переважно орієнтований на український ринок, а не на закордон. Тож, мало не в усіх регіонах відбулося збільшення активності компаній, у порівнянні з минулим роком. Половина опитаних компаній працювала повністю офлайн, а понад 30% — дотримувалися гібридного формату співпраці. При чому гібридний формат є менш популярним, ніж торік.

Аналізуючи структуру доходів, прибутків та витрат, ситуація наступна:

  • збільшення доходів компаній, у порівнянні з 2022 роком (з 22% на 32%);
  • зменшення кількості компаній, які стикалися зі скороченням доходів (з 57% до 46%);
  • збільшення прибутку компаній (з 20% до 32%);
  • зменшення кількості компаній, які зазнали скорочення прибутків (з 58% до 48%);
  • загалом ситуація з витратами, у порівнянні з 2022 роком, суттєво не змінилася.

У 2023 році компанії змінювали робочі процеси у такий спосіб: перерозподіляли функціональні обов’язки працівників, застосовували короткострокове планування оперативної діяльності, скорочували персонал, прискорювали прийняття рішень, адаптували асортимент товарів/послуг, використовували штучний інтелект в роботі тощо. Зменшилася кількість компаній, які впроваджують короткострокове планування на місяць (з 41% до 36%). І збільшилася частка компаній, як планують на рік і більше (з 17% до 26%). 

Зміни у вподобаннях клієнтів у більшості компаній (44%) відстежуються завдяки аналізу попиту на товари і послуги своєї компанії, а також продукцію конкурентів (38%). Переважна частка організацій не закладали бюджет на рекламу у 2023 році або залишали його без змін. Така ж тенденція спостерігається і на 2024 рік.

Популярні канали залучення клієнтів у 2023-му — участь у заходах, виставках, конференціях, публікації на медіаресурсах та SMM. А серед трьох викликів, з якими бізнес зіштовхнувся у 2023 році, більшість назвала війну в Україні, блекаути та зміну попиту на товари та послуги.

Аналітика та дослідження#Бізнес#Київстар#Робота#ШІ#ШтучнийІнтелект#AI#Реклама#ВійнавУкраїні#РосійськоУкраїнськаВійна#Клієнт

Зміст

Загальні відомості про опитування

Стан компаній та їхніх команд

Витрати, доходи та прибутки компаній

Робочі процеси та стратегічне планування

Асортимент компаній та потреби клієнтів

Використання реклами

Виклики у 2023 та стратегія на 2024

Висновки

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті

#Бізнес#ADWISOR#ВійнавУкраїні#ПортретКлієнта#РосійськоУкраїнськаВійна
#Тренд#Київстар#Ритейл
#Бізнес#Економіка
#Дослідження#Київстар
#Рішення#Технології#ШтучнийІнтелект
#Рішення#ВійнавУкраїні#Stoprussia#Stoprussianagression#РосійськоУкраїнськаВійна
10 трендів кібербезпеки у 2023 році22 грудня 2022

12 хв. читання

10 трендів кібербезпеки у 2023 році

#AntiDDoS#Cybersecurity#Рішення
#Microsoft365#Технології#Інновації