Дослідження від Київстар Бізнес: підсумки стану українського бізнесу за 2022 та плани на 2023. Частина 2

3 травня 2023

9 хв.

Дослідження від Київстар Бізнес: підсумки стану українського бізнесу за 2022 та плани на 2023. Частина 2

Про що:

Редакція Kyivstar Business Hub запитала українських підприємців про те, яким у підсумку став для їхнього бізнесу минулий 2022 рік, а також дізналася про плани компаній на майбутнє. Ця друга частина дослідження присвячена аналізу асортименту підприємств, потреб їхніх клієнтів та визначенню пріоритетних завдань на 2023 рік. Ви також дізнаєтеся, якої підтримки зараз потребує український бізнес. З першою частиною результатів дослідження можна ознайомитися за посиланням.

Зміст

Асортимент компаній та потреби клієнтів

Використання реклами

Головні завдання для компаній

Допомога

Висновки

Нагадаємо, опитування від Київстар Бізнес тривало увесь березень 2023 року, до нього долучилися власники компаній/ФОП, CEO, фінансові, маркетингові та IT-директори, менеджери. Це підприємці з мікрокомпаній, МСБ та великих підприємств зі сфери виробництва, нерухомості, будівництва, ритейлу, електронної комерції, обслуговування, логістики, агро та інших індустрій. Ми дізналися, яким для бізнесу виявився 2022 рік та над якими планами підприємці працюють на початку 2023-го. Отримані відповіді були проаналізовані в узагальненому вигляді з дотриманням відповідної конфіденційності. Результати дають можливість порівняти актуальний стан бізнесу на початку 2023 року із тим, яким він був у середині 2022 року.

Асортимент компаній та потреби клієнтів

  • Чи змінився асортимент товарів/послуг відповідно до поточної ситуації?

    Майже половина респондентів (48%) не змінили асортимент своїх товарів/послуг відповідно до поточних умов, що може свідчити про те, що їхня продукція не є чутливою до змін в економічному середовищі. Така сама ситуація була й у серпні 2022 року. 37% респондентів у 2023 році та 40% у 2022 році зазначили, що частково оновили свій асортимент і адаптували свою продукцію до актуальних потреб клієнтів. Це говорить про готовність компаній до змін своєї пропозиції. І знову, як і в середині 2022 року, у меншості представлені компанії, які не адаптують асортимент. Тут є як ті, що вже знають про певні зміни у попиті, так і ті, що ще не визначилися із потребами клієнтів. Обидві категорії набрали по 4%.

Зміна асортименту товарів/послуг відповідно до поточної ситуації

  • Чи змінилися вподобання та потреби клієнтів?

    45% компаній помічають часткову зміну у вподобаннях та потребах своїх клієнтів, а саме зменшення попиту на окремі товари/послуги. У 2022 році у середньому таких компаній було 52%. Це може бути пов’язано з трансформаціями в економічному середовищі та змінами у стилі життя споживачів під час війни. 27% респондентів зазначають, що вподобання їхніх клієнтів не змінилися, що може свідчити про стабільність їхньої аудиторії. Натомість 13% організацій підкреслили, що є кардинальні зміни у потребах споживачів, при цьому є розуміння, які саме. У серпні 2022 року показник був на рівні 12%. Тобто ситуація з аналізом вподобань та потреб клієнтів майже не змінилася.

Зміна вподобань та потреб клієнтів

13%

кардинально змінилися, розуміємо як саме

7%

змінилися, але не знаємо актуальні потреби клієнта

45%

частково змінилися - зменшився попит на окремі товари/послуги

27%

не змінилися

6%

не перевіряли

  • Як відстежуються зміни у вподобаннях клієнтів?

    Кожна друга компанія відстежує зміни у вподобаннях клієнтів через аналіз продажів своїх товарів та послуг. Цей підхід дозволяє слідкувати за тенденціями на попит та трансформацією поведінки споживачів. Водночас 13% компаній використовують метод опитування клієнтів, що допомагає прямо отримати від своєї ЦА інформацію про її потреби. А 33% організацій відстежують зміни у вподобаннях через аналіз ринку, асортименту та цін конкурентів. Загалом, результати показують, що компанії використовують різні методи для відстеження змін у вподобаннях своїх клієнтів, але більшість з них віддає перевагу власному аналізу.

Як відстежуються зміни у вподобаннях клієнтів

33%

аналізуємо стан ринку, асортимент та ціни конкурентів

13%

робимо опитування серед клієнтів

52%

аналізуємо попит та продажі товарів/послуг

Використання реклами

  • Чи плануєте витрати на рекламу у 2023?

    У понад третини компаній взагалі не закладено рекламний бюджет на 2023 рік. Хоча ще в середині 2022 року 40% компаній планували такі витрати. При цьому 21% організацій, які мають намір рекламуватися зараз, планують залишити бюджет на рівні 2022 року або навіть збільшити його (21%). Натомість 16% компаній витрачатимуть менше на рекламу, що може бути пов’язано з розміром компанії, її фінансовими можливостями та стратегією маркетингу.

Чи плануєте витрати на рекламу

  • Які канали для залучення нових клієнтів плануєте використовувати у 2023 році?

    Майже третина організацій планує використовувати SEO для залучення нових клієнтів у 2023 році. Інша третина — робить ставку на SMM, а чверть — на email-маркетинг. Окрім того, 22% компаній зазначили, що користуватимуться платними каналами (PPC) та банерною рекламою, SMS/Viber-розсилками (24%), рекламними листівками (16%) та outdoor, тобто зовнішньою рекламою (9%). Також варто звернути увагу, що 30% компаній планують залучати нових клієнтів через участь у заходах, виставках, конференціях. Це важлива тенденція особливо під час воєнних умов, адже вона означає, що попри всі складнощі бізнес готовий зустрічатися офлайн та спілкуватися наживо. Це може бути ефективним способом побудови довгострокових відносин зі своєю аудиторією та залучення нових партнерів і клієнтів. Рекламу через радіо та ТБ зазначили тільки 6% компаній, що може свідчити про зменшення ефективності цих каналів у сучасному маркетингу.

  • Чи адаптуєте комунікацію компанії залежно від подій в країні?

    За результатами дослідження, більшість компаній адаптують свою комунікацію залежно від подій в країні. Так, 45% стверджують, що створюють ситуативні комунікації. Це може бути зміна тону повідомлень, рекламних кампаній та інших форм спілкування з клієнтами. Лише кожна десята компанія влаштовує «дні тиші», якщо є негативні новини. Тобто ці організації припиняють свою комунікацію на деякий час. Також 6% підприємств навіть вимикають рекламу. Водночас є 38% компаній, які ні при яких умовах не зупиняють свою комунікацію. Можливо це через те, що вона не торкається чутливих тем.

Чи адаптуєте комунікацію компанії залежно від події в країні

Головні завдання для компаній

  • Які пріоритетні завдання для вашого бізнесу ви вирішуєте зараз?

    Як і у 2022 році, основне завдання для бізнесу — це пошук нових клієнтів (57%). Проте налаштування логістичних постачань у 2023 році зараз вже не є пріоритетом, як було наприкінці літа 2022-го. За цей час багато хто вже зумів адаптуватися та створити/відновити ланцюги постачань. Для порівняння, торік показник був на рівні 31%, зараз — лише 13%. Налаштування роботи команди також залишилося актуальним питанням, як і у 2022-му, та навіть трохи пріоритезувалося (з 27% до 35%). Можливо, на це могли вплинути проблеми з електропостачанням у певний період та більша визначеність із подальшим форматом роботи компанії. Також важливими завданнями для бізнесу, про які говорять респонденти опитування, є адаптація асортименту (24%), пошук персоналу (21%), пошук нових партнерів (20%) і пошук фінансування/інвестицій (17%). Деякі компанії зазначили, що їм не вистачає ефективного налаштування виробництва (16%), виходу на нові ринки за кордоном (16%), перенесення інфраструктури у хмару (9%) та масштабування бізнесу, а саме відкриття нових точок продажів (6%).

Пріорітетні завдання для бізнесу зараз

24%

Адаптація асортименту

35%

Налаштування роботи команди

21%

Пошук персоналу

20%

Пошук нових партнерів

57%

Пошук нових клієнтів

  • Чого не вистачає бізнесу, щоб повноцінно працювати?

    Ми поцікавилися, чого зараз не вистачає компаніям, щоб повноцінно працювати? І отримали багато відповідей, найпопулярнішими з яких були: Перемоги України та закінчення активних бойових дій, кваліфікованого персоналу, платоспроможних клієнтів, фінансування та інвестицій і вільного виїзду працівників за кордон з робочих питань. Наприклад, нестача кваліфікованого персоналу досить поширений виклик для бізнесу в багатьох сферах, оскільки висока конкуренція на ринку праці й недостатня кількість спеціалістів можуть створювати складнощі. Водночас брак платоспроможних клієнтів є наслідком таких воєнних, економічних та соціальних факторів, як зростання безробіття, міграція та зміна попиту на ринку. Тож, бізнес стикається зі складнощами, які є специфічними для різних сфер діяльності, але загалом багато з них пов’язані з економічною та соціальною ситуацією в країні.

Чого не вистачає бізнесу, щоб повноцінно працювати?

Закінчення активних бойових дій та Перемоги УкраїниФінансування та інвестиціїКваліфікованого персоналуПлатоспроможних клієнтівВільний виїзд за кордон

Допомога

  • Як бізнес допомагає на шляху до Перемоги України?

    Більшість компаній розповідає про підтримку економіки та створення робочих місць (62%). Також підприємства надають допомогу військовим та суспільству шляхом донатів, волонтерства співробітників та наданням безкоштовних послуг або продукції. При цьому частина компаній не афішує свою допомогу, вважаючи це особистою справою кожного. Отже, можна зробити висновок, що український бізнес знає про свою соціальну відповідальність та залучається до підтримки української армії та українців.

Як бізнес допомагає на шляху до Перемоги України

  • Якої підтримки потребує бізнес?

    За результатами опитування, залежно від сфери діяльності та конкретних потреб бізнесу, ми отримали такі відповіді:

  1. Зниження податкового навантаження.

  2. Допомоги від усього світу для перемоги над рф.

  3. Стабільних цін.

  4. Допомоги для виходу на міжнародні ринки.

  5. Менторства тощо.

    При чому зниження податкового навантаження є пріоритетною підтримкою, на яку підприємці очікують від держави. Також компанії оцінюють допомогу у виході на міжнародні ринки та менторства, як важливі фактори для розвитку свого бізнесу.

Висновки

На початку 2023 року зміна асортименту товарів та послуг відповідно до поточної ситуації відбувалася не так активно, як у середині 2022 року. Зараз асортимент майже у половини респондентів не змінився або адаптується частково. Щоб відстежувати ці зміни, компанії використовують різні методи, але більшість з них віддає перевагу власному аналізу продажів. У понад третини компаній немає рекламного бюджету на 2023 рік, хоча минулого року у середньому 40% компаній ще планували витрати на рекламу своєї продукції. Для залучення нових клієнтів організації воліють звертатись до SEO, SMM, email-маркетингу, PPC, SMS/Viber-розсилок та брати участь у заходах, виставках і конференціях. Пріоритетними завданнями для бізнесу зараз є пошук нових платоспроможних клієнтів, налаштування роботи команди, адаптація асортименту, пошук кваліфікованого персоналу та нових партнерів. Хоча ще минулого року серед головних завдань був також процес організації логістики. Отже, вести бізнес в умовах війни важко, але за умови гнучкості та готовності до змін можна зберігати активною діяльність підприємства та, як показують результати дослідження, навіть покращувати свої показники.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті