Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
19 жовтня 2022 15 хвилин читання

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання

Тренди та аналітика

Про що:

Ділимося другою частиною нашого дослідження. Нагадаємо, що протягом серпня 2022 року ми опитували українські компанії щодо актуального стану їхнього бізнесу під час війни. У результаті виявили стратегічні фокуси, визначили наявні проблеми, дізналися про методи взаємодії з клієнтами через зміни у попиті на товари та послуги.

Зміст

Стан компаній та їхніх команд

Витрати та прибутки компаній

Робочі процеси та стратегічне планування

Асортимент компаній та потреби клієнтів

Використання реклами

Головні завдання для компаній

Висновки

До опитування Kyivstar Business Hub долучилися понад 1000 підприємців. Це були власники МСБ та великих компаній, ІТ-директори, фінансові директори та менеджери різних спеціальностей, які відповіли на 18 питань. Отримані дані ми проаналізували в узагальненому вигляді з дотриманням відповідної конфіденційності. Ця друга частина дослідження присвячена аналізу компаній за сферами. Із першою частиною, де ми аналізували проблеми, враховуючи розмір бізнесу, ви можете ознайомитись у попередній статті.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання

Стан компаній та їхніх команд

  • У якому режимі зараз працює бізнес?

Підтримувати діяльність компаній під час війни є складною, але реальною задачею. І це доводить статистика. «Працюємо з обмеженнями» та «Працюємо як і до війни» — найпопулярніша відповідь респондентів. А ось тих, хто призупинив діяльність або повністю закрив бізнес, серед всіх галузей лише від 2% до 8%. Водночас спостерігаємо більший відсоток компаній, які відновлюють роботу після зупинки. Зокрема, це 18% — нерухомість та будівництво, 17% — виробництво, 13% — ритейл/e-commerce, 11% — обслуговування, 1% — ІТ/Software. Дані говорять про те, що компанії переважно не припиняють працювати та підтримувати економічний фронт України попри перешкоди воєнного часу.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Чи відбулася релокація бізнесу?

Беззаперечний лідер серед відповідей на це питання — «Весь бізнес залишився там, де і був до початку війни». Так відповідали 92% — нерухомість та будівництво, 90% — обслуговування, 90% — виробництво, 84% — ритейл/e-commerce, 68% — ІТ/Software. Релокація переважно не мала великий попит. Так, у більш безпечні області України переїхали компанії з наступних галузей: 7% — ІТ/Software, 3% — ритейл/e-commerce, 3% — обслуговування, 2% — виробництво, 1% — нерухомість та будівництво. Водночас частково релокувалися в межах України: 15% — компанії зі сфери ІТ/Software, 11% — ритейл/e-commerce, 7% — обслуговування, 7% — виробництво, 5% — нерухомість та будівництво. І майже ніхто не релокував компанію за кордон повністю. Згідно з опитуванням, це зробили лише 1% — ритейл/e-commerce та 1% — ІТ/Software.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Як працює команда?

Війна в Україні вимагає від бізнесу швидкої адаптації своїх процесів та, за можливості, безпечної роботи. Здебільшого компанії працюють у гібридному форматі, проте деякі віддають перевагу роботі офлайн. Цікаво, що співробітники організацій зі сфери ІТ/Software майже не відвідують офіси. Вони працюють або гібридно (51%), або віддалено з України (36%), або віддалено переважно з-за кордону (8%). Це і не дивно, адже ІТ-індустрію називають флагманом дистанційної роботи. Цьому сприяють особливості діяльності. Компанії з інших сфер балансують між онлайн та офлайн форматами. Наприклад, нерухомість та будівництво (44%) і ритейл/e-commerce (29%) працюють офлайн, а компанії з індустрії виробництва (44%), нерухомості та будівництва (42%) й обслуговування (35%) у гібридному форматі. На питання «Як працює команда» з відповідей респондентів ми дізнались, що віддалена робота з-за кордону зовсім не характерна для сфери виробництва.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання

Витрати та прибутки компаній

  • Як змінилися витрати бізнесу?

Під час війни складно істотно збільшувати дохід та обсяги продажів, натомість витрати компаній збільшуються. Про це говорять і цифри з опитування. Так, найбільше постраждали сфери обслуговування та виробництва, оскільки їхні витрати переважно збільшилися на 20-50%. Змогли скоротити свої витрати більше ніж на половину лише 13% компаній зі сфери нерухомості, 8% — ІТ/Software, 6% — ритейл/e-commerce, 6% — виробництво, 4% — обслуговування. Зокрема, є незначна частка компаній, витрати яких взагалі не змінилися: 13% — ІТ/Software, 5% — нерухомість та будівництво, 4% ритейл/e-commerce, 3% — обслуговування, 3% — виробництво.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Як змінилися прибутки бізнесу?

Аналітика відповідей відображає наступну ситуацію з прибутками. У більшості респондентів вони скоротилися на 20-50% і вище. Сфера нерухомості та будівництва сильніше за всіх відчула це на собі, адже 51% компаній з цієї галузі зафіксували скорочення більше ніж на половину. 42% підприємств зі сфери обслуговування помітили зменшення прибутків на 20-50%. Є навіть незначна кількість компаній зі сфер обслуговування, ритейл/e-commerce та виробництво (від 1% до 3%), яким вдалося збільшити прибутки на 50%, ІТ/Software й нерухомість та будівництво до цього переліку не входять.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Як оцінюєте втрати свого бізнесу через початок війни з росією?

Українські компанії оцінили фінансові втрати свого бізнесу від початку повномасштабної війни, і висновки тих, хто відповів на питання, виявилися невтішні. Загалом втрати до $5 тис. зазнали сфери обслуговування (16%) та ІТ/Software (11%), втрати до $10 тис. — обслуговування (17%) та ритейл/e-commerce (12%), втрати у $10 тис. — $50 тис. оцінили наступні сфери: 25% — нерухомість та будівництво, 25% — виробництво, 24% — ритейл/e-commerce, 23% — ІТ/Software та 21% — обслуговування. Також були представники компаній, які розповіли, що їхній бізнес зазнав втрат у $50 тис. – $200 тис. Це сфери нерухомості та будівництва (26%) і виробництва (24%).

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Причини втрат бізнесу

Після початку війни деякі втратили свій бізнес, і на це є багато причин. Тож, ми сформулювали, на наш погляд, перелік першорядних чинників та запропонували обрати варіант серед наступних: руйнація підприємства або повна його зупинка, знаходження компанії на окупованій території, збільшення цін на пальне. Також — порушення логістики чи постачання, втрата працівників, клієнтів, постачальників, партнерів або обладнання, релокація. Основними причинами фінансових втрат представники компаній назвали наступні:

  1. Збільшення ціни на пальне Ритейл/e-commerce(52%), обслуговування(57%), виробництво(46%), нерухомість та будівництво(45%).
  2. Порушення логістичних ланцюгів Ритейл/e-commerce(57%), обслуговування(43%), виробництво(50%), нерухомість та будівництво (38%).
  3. Порушення постачання Ритейл/e-commerce(54%), обслуговування(40%), виробництво(47%).
  4. Втрата партнерів Ритейл/e-commerce(40%), ІТ/Software(42%), виробництво(48%).
  5. Втрата клієнтів через зміну локації ІТ/Software(42%), ритейл/e-commerce(38%), обслуговування(38%).
  6. Зупинка роботи підприємства Нерухомість та будівництво(42%), виробництво(37%).

Втрат не було у меншості компаній — ІТ/Software(11%), обслуговування(7%), нерухомість та будівництво(5%), виробництво(4%), ритейл/e-commerce(4%).

Робочі процеси та стратегічне планування

  • Які робочі процеси всередині компанії змінилися під час війни з росією?

Через те, що погіршилися умови ведення бізнесу, змінилися й процеси всередині компаній. Найчастіше, щоб триматися на плаву організації змушені скорочувати персонал, і, як наслідок, перерозподіляти функціональні обов’язки на інших працівників. До того ж третина компаній зараз застосовує коротке планування оперативної діяльності, адже кожен день треба бути в курсі останніх подій на фронті, від яких залежить багато важливих рішень, зокрема у бізнесі. Робочі процеси не змінилися лише у 13% компаній зі сфери нерухомості, 15% — ритейл/e-commerce, 17% — обслуговування, 18% — ІТ/Software, 8% — виробництва. І знову ці дані говорять про те, що деякі компанії з ІТ/Software завдяки гібридному формату та особливостям галузі можуть дозволити собі працювати без кардинальних змін.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Як змінилася стратегія бізнесу з урахуванням нових реалій?

Компанії усіх галузей переважно адаптують свої стратегії до наявних умов. Так відповіли представники 40% зі сфери нерухомості та будівництва, 42% — ритейл/e-commerce, 45% — ІТ/Software, 41% — обслуговування, 36% — виробництво. Деякі підприємства шукають нові напрями діяльності: нерухомість та будівництво (25%), ритейл/e-commerce(30%), ІТ/Software (29%), обслуговування (24%), виробництво (31%). Також є від 9% до 15% респондентів, у кого стратегія не змінилася, та від 4% до 6% тих, у кого вона змінилася повністю.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Чи змінився горизонт стратегічного планування у бізнесі?

Більша частина компаній впровадила короткострокове планування на місяць, зокрема, це 65% компаній зі сфери нерухомості та будівництва, 60% — ритейл/e-commerce, 43% — ІТ/Software, 52% — обслуговування, 54% — виробництва. Горизонт планування не змінився у 26% ІТ/Software та 23% обслуговування. Від 15% до 29% компаній з усіх галузей застосовують планування на квартал. Ще менше тих, хто планує на пів року або на рік і більше.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання

Асортимент компаній та потреби клієнтів

  • Чи змінився асортимент товарів/послуг відповідно до поточної ситуації?

Серед опитаних найбільше тих компаній, які частково змінюють свій асортимент товарів і послуг та адаптують свою пропозицію відповідно до актуальних потреб клієнтів. Це представники нерухомості та будівництва (38%), ритейлу/e-commerce (44%), ІТ/Software (45%), обслуговування (38%), виробництва (35%). У третини компаній асортимент зовсім не змінився. Водночас від 4% до 8% респондентів з усіх галузей ще не досліджували зміни у поведінці своїх споживачів. Є й ті підприємства, які проаналізували вподобання своєї аудиторії, але зараз не мають можливості адаптувати товари та послуги до теперішніх умов. Це 9% — нерухомість та будівництво, 9% — ритейл/e-commerce, 5% — ІТ/Software, 9% — обслуговування, 13% — виробництво.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
  • Чи змінилися вподобання та потреби вашого клієнта?

За результатами опитування можна відокремити відповідь-лідера — у більше ніж половини компаній з усіх галузей спостерігається зміна або зменшення попиту на окремі товари та послуги. Це 48% — нерухомість та будівництво, 56% — ритейл/e-commerce, 56% — ІТ/Software, 61% — обслуговування, 56% — виробництво. Деякі підприємства розповіли, що вподобання їхніх клієнтів змінилися кардинально. Проте приблизно такий же відсоток інших опитаних відповіли, що вподобання їхньої аудиторії зовсім не змінилися. Від 5% до 8% компаній з усіх сфер не перевіряли потреби клієнтів. Це може бути обумовлено тим, що вони зараз не працюють або знаходяться на етапі відновлення роботи.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання

Використання реклами

  • Чи використовуєте рекламу для залучення поточних або нових клієнтів?

При порівняльному аналізі можна зауважити, що приблизно навпіл розділилися відповіді щодо використання реклами. Найбільше продовжують рекламуватися компанії зі сфери ритейлу/e-commerce та обслуговування, а більшість підприємств з галузей нерухомості та будівництва, ІТ/Software й виробництва — припинили всі маркетингові комунікації. Від 2% до 8% компаній з усіх сфер планують відновлювати рекламу через 1-6 місяців.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання

Головні завдання для компаній

  • Які пріоритетні завдання для вашого бізнесу вирішуєте зараз?

Серед актуальних завдань для бізнесу у варіантах відповідей ми запропонували наступні: налаштування роботи команди та відновлення роботи; зміна фокуса та стратегічних цілей бізнесу під актуальні потреби клієнтів; пошук фінансування/інвестицій, вихід на нові ринки в Україні або за кордоном, релокація компанії, пошук нових локацій та відкриття нових точок продажів. Також були інші варіанти: налаштування логістичних поставок та виробництва, пошук нових постачальників, клієнтів, партнерів, персоналу. Проте більшість опитаних найбільш пріоритетним завданням назвали пошук нових клієнтів. Це важлива проблема для всіх галузей.

Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання
Дослідження стану українських індустрій під час війни: наявні проблеми, стратегічні фокуси, завдання

Висновки

Нерухомість та будівництво Майже половина компаній зі сфери нерухомості та будівництва працює з обмеженнями (49%), 15% — ведуть свою діяльність, як і до війни, а 18% — тільки відновлюють роботу після зупинки. Бізнес цієї галузі переважно залишився там, де і був до початку війни, а команди працюють офлайн та у гібридному форматі. Витрати компаній збільшилися на 20-50%, а прибутки скоротились на більше ніж 50%. Підприємства зі сфери нерухомості та будівництва оцінюють свої фінансові втрати у середньому у $50-200 тис. Серед найчастіших причин — руйнація підприємства, збільшення цін на пальне, порушення логістики та постачання, а у деяких випадках — втрата працівників, постачальників і партнерів. Організації змушені були скорочувати персонал, змінювати робочі процеси та перерозподіляти обов’язки. Поступово адаптується стратегія бізнесу. Майже половина компаній призупинили рекламу, а третина продовжує рекламні комунікації. Головне завдання для бізнесу цієї сфери — пошук нових клієнтів. Ритейл/e-commerce Компанії зі сфери ритейл/e-commerce здебільшого працюють з обмеженнями(49%), а чверть підприємств — без змін, як і до війни. 84% організацій залишилися у своїх містах, але невелика частина бізнесу все ж таки частково релокувалася в межах України. Компанії працюють переважно у гібридному форматі. За час війни витрати збільшилися на 20-50%, а прибутки, навпаки, скоротилися на половину. Фінансові втрати підприємства оцінюють у $10-50 тис. Причинами є збільшення цін на пальне, зупинка роботи, порушення логістики та втрата партнерів. Для більш ефективної роботи компанії впровадили коротке планування діяльності – не більше ніж на місяць, адаптацію стратегії та асортименту відповідно до теперішньої ситуації та оновлених потреб клієнтів. Водночас довелося скорочувати персонал та перерозподіляти обов’язки серед команди. Третина шукає нові напрямки діяльності. Компанії продовжують рекламні комунікації, а головними своїми завданнями вважають пошук нових клієнтів та постачальників, а також налаштування логістики. ІТ/Software Майже половина компаній працює з обмеженнями, а чверть — так, як і до війни. Представники 68% компаній відповіли, що бізнес залишився там, де і працював. Деякі перемістилися по Україні, деякі — за кордон. Бізнес переважно працює у гібридному форматі, обираючи у більшості випадків віддалену роботу. ІТ-індустрія звикла до дистанційної роботи, тому кардинально компанії в цьому плані не змінювались. Витрати збільшилися на 20-50%, а прибутки відповідно скоротилися на 20-50%. Бізнес цієї галузі оцінює свої втрати у $10-50 тис. Причини — руйнація підприємства, відсутність клієнтів та партнерів через зміну локації. Компанії впроваджують коротке планування діяльності, відбувається збільшення обсягу роботи, перерозподіл обов’язків, в окремих випадках скорочують персонал. Стратегія бізнесу поступово адаптується, а компанії шукають нові напрями діяльності. Майже половина підприємств працює завдяки короткостроковому плануванню на місяць, а третина має можливість не змінювати горизонти планування. Щодо зміни асортименту думки розділилися: половина змінює та адаптує свої пропозиції, а інша половина — ні. Хоча більшість все ж таки помітила трансформацію попиту клієнтів. Також розділилися думки про рекламні комунікації. Одна третина їх продовжує, інша — призупинила промо, а деякі тільки планують поновлювати маркетингові кампанії. Пріоритетні завдання — пошук нових клієнтів та вихід на нові закордонні ринки. Обслуговування Компанії з цієї сфери працюють здебільшого там, де і до війни, але переважно з обмеженнями. Невелика кількість підприємств перемістилася лише в межах України. За кордон ніхто з респондентів не релокувався. Особливості галузі змушують працювати переважно офлайн, а гібридний формат дозволяє собі третина з опитаних. Витрати збільшилися на 20-50%, водночас прибутки скоротилися на 20-50% і більше. Свої втрати бізнес оцінює у $10-50 тис. Головна причина — збільшення цін на пальне, а також порушення логістики та постачання. Щоб підтримувати діяльність, довелося перерозподілити обов’язки серед працівників, збільшити їхні обсяги роботи та скоротити персонал. Поступово стратегія компаній адаптується відповідно до воєнних умов. Як і в інших галузях, сфера обслуговування дотримується короткострокового планування на місяць. Асортимент послуг у половини компаній не змінився, третина — змінює пропозиції, адже спостерігає зміни у попиті клієнтів. Завдання, які планують розв’язувати — пошук нових клієнтів та постачальників. Виробництво Сфера виробництва працює там, де і до війни, переважно з обмеженнями. Релокація була у меншості компаній (2-7% по Україні та за кордон). Здебільшого підприємства функціонують офлайн, але і пропонують своїм працівникам гібридний формат роботи. Витрати збільшилися на 20-50%, а прибутки скоротилися більше ніж на 50%. Втрати бізнесу оцінюються у $10-50 тис. Причини цьому — порушення логістики та постачання, втрата партнерів та постачальників, зупинка роботи підприємства. Через це довелося скорочувати персонал та перерозподіляти обов’язки серед співробітників. Стратегія поступово адаптується, але планування відбувається не довше, ніж на місяць. Асортимент або не змінився, або змінився частково, бо спостерігається зменшення попиту на окремі товари. Рекламні комунікації переважно зупинились. Серед головних завдань — пошук нових клієнтів та постачальників, налаштування логістичних поставок та вихід на закордонні ринки.

Тренди та аналітика

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті

#ПортретКлієнта#ІнтернетДляБізнесу#ВійнавУкраїні#Бізнес#РосійськоУкраїнськаВійна#ADWISOR
#Бізнес#Київстар#Робота#ШІ#ШтучнийІнтелект#AI#Реклама#ВійнавУкраїні#РосійськоУкраїнськаВійна#Клієнт
#BigData#ATC#ВійнавУкраїні#ІдеїДляБізнесу
#Бізнес#HUB-Дослідження
#Дослідження#Київстар
#ВійнавУкраїні#Рішення#РосійськоУкраїнськаВійна
#BigData#Stoprussia#ВійнавУкраїні#Рішення

Підпишіться на щомісячну розсилку найцікавіших новинПідпишіться на розсилку