Компанії нового покоління та ШІ: як Frontier Firms формують бізнес 2025 року

18 червня 2025

5 хв.

Компанії нового покоління та ШІ: як Frontier Firms формують бізнес 2025 року

Про що:

Ми живемо в нову епоху, коли штучний інтелект змінює підходи до роботи. 82% керівників у світі кажуть, що настав час переосмислити стратегії щодо ШІ, а 81% планують інтегрувати ШІ-асистентів у роботу до кінця 2025 року. Водночас кожна п’ята компанія у світі вже це зробила. У звіті Work Trend Index Microsoft говорить про початок епохи компаній нового типу — Frontier Firms. Детальніше про дослідження  — у статті.

Зміст

Компанії, які вже живуть у майбутньому

Шлях до Frontier Firm: як трансформується робота

Професії, яких не було: кого шукають компанії в епоху ШІ

Коли без людини не обійтись

Час народження Frontier Firms

Компанії, які вже живуть у майбутньому

Поки більшість компаній ще тільки експериментують із ШІ, деякі вже показують, як виглядає майбутнє. Microsoft називає їх Frontier Firms — це бізнеси, що додали штучний інтелект до своїх процесів і зробили його основою своєї роботи. 

Їх об’єднує кілька факторів:  

  • ШІ працює в усій організації; 
  • компанія має зрілий підхід до роботи з новими технологіями; 
  • вона планує надалі розширювати їхнє використання та вірить, що саме віртуальні агенти допоможуть отримати максимальну віддачу від інвестицій у ШІ. 

У дослідженні Microsoft таких компаній небагато. Лише 844 працівники з 31 000 респондентів працюють саме у форматі Frontier Firms. Проте навіть цей невеликий досвід показує, куди рухається бізнес. 

Працівники Frontier Firms почуваються значно впевненіше, ніж колеги з інших типів компаній. Наприклад, 71% опитаних вважають, що їхній бізнес зараз успішний. Для порівняння, у середньому по світу так вважають лише 37% співробітників. Крім того, 55% працівників Frontier Firms зазначають, що здатні виконувати більше завдань без ризику вигорання, тоді як у решти показник на рівні 20%.

Шлях до Frontier Firm: як трансформується робота

Кожна компанія рухається до епохи штучного інтелекту по-своєму, але загальна траєкторія вже вимальовується. У звіті Work Trend Index 2025 Microsoft окреслює три етапи цієї трансформації: 

  1. На першому етапі ШІ виступає в ролі асистента: бере на себе рутинні задачі та допомагає співробітникам працювати швидше й ефективніше. 
  2. Далі настає час цифрових колег — асистентів, які виконують конкретні завдання під керівництвом людини. Наприклад, маркетолог може доручити ШІ-асистенту сформувати план виходу продукту на ринок.  
  3. На третьому етапі асистенти самостійно керують бізнес-процесами, а люди лише задають напрям і втручаються за потреби.  

Такий перехід не буде лінійним і більшість компаній одночасно перебуватимуть у кількох фазах.

До речі, ви також можете створювати віртуальних асистентів для вашого бізнесу. У цьому допоможе Київстар. Асистенти на базі штучного інтелекту можуть відповідати на типові запитання, допомагати з пошуком інформації й брати на себе частину рутинної роботи. Це зручно, швидко й економить час. А ще такі помічники підвищують якість обслуговування клієнтів і можуть позитивно вплинути на продажі. Замовляйте консультацію фахівця на сайті.

Професії, яких не було: кого шукають компанії в епоху ШІ

Понад 10% людей, яких сьогодні наймають через LinkedIn по всьому світу, працюють на посадах, яких у 2000 році не було. І за прогнозами, до 2030 року 70% навичок, які зараз потрібні в більшості професій, зміняться. Штучний інтелект у цій трансформації стане головним каталізатором. 

Майже половина керівників (45%) вважають, що перш за все потрібно навчити команду працювати зі ШІ. 47% також зазначають, що варто «розширити можливості команд за допомогою цифрової праці». Тож згодом новий колега може бути не людиною, а цифровим помічником. Разом з цим з’являються нові посади, яких раніше не було. 78% керівників уже зараз планують наймати фахівців з ШІ, а серед найбільш інноваційних компаній цей показник сягає 95%. 

Найпопулярніші нові професії: 

  • тренери ШІ (вчать моделі, як взаємодіяти з людьми); 
  • фахівці з ШІ-даних; 
  • спеціалісти з безпеки ШІ; 
  • аналітики ефективності (аналізують, наскільки ШІ вигідний); 
  • стратеги ШІ у маркетингу, фінансах, клієнтській підтримці тощо.

Найближчі 12–18 місяців бізнеси більше інвестуватимуть у штучний інтелект у трьох напрямках: обслуговування клієнтів, маркетинг і розробка продуктів. У прогресивних компаніях, які Microsoft називає Frontier Firms, працівники набагато частіше використовують ШІ у щоденній роботі. Наприклад: 

  • у маркетингу (73%); 
  • у сфері аналізу даних (72%);  
  • у внутрішній комунікації (68%);  
  • у роботі з клієнтами (66%). 

У деяких компаніях поряд із працівниками вже працюють цифрові агенти, тобто системи, які автоматично виконують рутинні чи аналітичні задачі. Так поступово формується нова модель, де в команді працюють як люди, так і ШІ.  

Проте як оцінити ефективність таких змішаних команд? Для цього необхідно визначити, скільки завдань можна передати ШІ та скільки людей потрібно, щоб керувати ШІ-системами. Наприклад, одна людина, яка використовує ШІ, може бути ефективнішою, ніж команда без нього. Тож компаніям важливо не просто автоматизувати роботу, а навчитися будувати нові типи команд.

Коли без людини не обійтись

Навіть коли штучний інтелект стає дедалі потужнішим, повністю замінити працівника — не завжди найкраще рішення. Економіст і дослідник ШІ Даніель Саскінд виділяє три ключові причини, чому участь людини залишатиметься необхідною: 

  1. Ефективність у командній роботі. У багатьох випадках ШІ та люди разом працюють краще, ніж кожен окремо. Наприклад, у логістиці ШІ може будувати оптимальні маршрути доставки, але саме люди координують непередбачувані ситуації: затори, форс-мажори тощо.  
  2. Переваги, продиктовані уподобаннями клієнтів. У деяких сферах люди просто більше довіряють людям, скажімо, у фінансах. Навіть якщо ШІ вміє добре моделювати ризики, клієнти часто хочуть, щоб ключові фінансові рішення пояснив і підтвердив фахівець. 
  3. Моральна відповідальність і довіра. Є сфери, де суспільство очікує, що відповідальність за наслідки рішень нестимуть люди. Наприклад, ШІ може швидко проаналізувати прецеденти чи звести основні аргументи, але у важливих перемовинах чи судових спорах вирішальне слово за юристом. Не лише через складність, а й через очікування, що саме людина має ухвалити остаточне рішення.

Час народження Frontier Firms

2025-й — це рік народження Frontier Firms — компаній, які будують свій бізнес навколо ШІ. Вони поєднують людську інтуїцію і творчість із можливостями штучного інтелекту, створюючи нову реальність. Знання про ШІ — це сила і шанс рухатися у ногу з часом, а не відставати. Питання не в тому, чи змінить ШІ бізнес, а в тому, чи встигнуть компанії змінитися разом із ним.

Зміст

Компанії, які вже живуть у майбутньому

Шлях до Frontier Firm: як трансформується робота

Професії, яких не було: кого шукають компанії в епоху ШІ

Коли без людини не обійтись

Час народження Frontier Firms

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті