Франшиза: що це та як відкрити бізнес із мінімумом затрат

10 вересня 2025

6 хв.

Франшиза: що це та як відкрити бізнес із мінімумом затрат

Про що:

10,5% американських бізнесів — це франшизи. McDonald`s — найбільша франшиза у світі з доходом у 25,94 мільярда доларів у 2024 році. В Україні працюють понад 550 франчайзингових компаній, і понад 20 тисяч українських підприємців розвивають бізнес через купівлю франшизи. Що це таке, які франшизи існують та як відкрити бізнес — розповідаємо у матеріалі.

Зміст

Франшиза: як це працює

Типи франшиз: які бувають та чим відрізняються

Українські франшизи: великі та малі бізнеси

Як відкрити франшизу у 2025 році: покроковий план

Франшиза: як це працює

Франшиза — це бізнес-модель, яка дозволяє підприємцю (франчайзі) використовувати торгову марку успішного бізнесу (франчайзера).

Партнерство взаємовигідне — франчайзі не треба вигадувати бізнес з нуля, він отримує готову назву, ідею, технології, партнерів та клієнтську базу, підтримку від франчайзера на старті та можливість звернутися за допомогою в майбутньому. Бізнес-франчайзер розширює мережу.

Франчайзі платить франчайзеру разовий (паушальний) внесок та відсоток або постійну суму щомісячно (роялті). Іноді замість роялті франчайзі зобов'язується купувати продукцію постачальника-франчайзера — наприклад, зернову каву для кав’ярні.

Існують франшизи з маленькими стартовими внесками — у польської мережі крамниць Zabka це 5000 злотих, трохи більше за тисячу доларів. Але для того, щоб відкрити піцерію Domino`s Pizza в США, вам знадобиться близько 682 000 доларів.

Аби визначитися, де краще відкрити франшизу, та проаналізувати цільову аудиторію, яка знаходиться на вибраній локації, використовуйте сервіс Геоаналітика від Київстар. Ви отримаєте результат у вигляді теплової карти і побачите, де бувають ваші потенційні клієнти протягом дня, дізнаєтеся їхній вік, стать, інтереси тощо.

Аналізуйте свою аудиторію на певній території

Big Data та аналітика

Аналізуйте свою аудиторію на певній території

Ми розповімо більше про геоаналітику і допоможемо все налаштувати

Пропоновані сервіси та послуги на основі Big Data створені мобільним оператором. У роботі з даними компанія дотримується законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних», не передає та не продає персональні дані абонентів, у тому числі записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам.

Типи франшиз: які бувають та чим відрізняються

Бізнес-франшиза. Найпоширеніший формат — франчайзер надає франчайзі все необхідне, щоб організувати та вести бізнес. Залежно від компанії, це може бути обладнання та приміщення, програмне забезпечення, стандарти обслуговування, контакти постачальників тощо. Франчайзі стають частиною загальної корпоративної системи.

Так працюють ресторани та кав’ярні, автомийки та клінінгові компанії, багато інших бізнесів. Для франчайзі плюс цього типу в тому, що він отримує повну підтримку на старті, та вчиться на чужих помилках, а не робить свої. Мінус — ціна входу може бути високою, а стандарти компанії-франчайзера — заважати ухвалювати гнучкі рішення.

Інвестиційна франшиза. Франчайзі вкладає гроші в бізнес та отримує дохід, але не керує бізнесом щоденно — це робить команда франчайзера. Це дає змогу отримувати пасивний або напівпасивний дохід — не займатися маркетингом, бухгалтерією, не управляти персоналом. Франчайзі може мати кілька бізнесів-франшиз одночасно. Мінус — вартість входу часто вища, ніж у бізнес-франшиз. Так працюють великі мережі фітнес-клубів та готелів.

Конверсійна франшиза. Варіант для тих, хто вже має свій бізнес, та хоче приєднати його до франшизи — туристичну агенцію, кав’ярню, продуктовий магазин, салон краси. Франчайзі отримує доступ до навчання, маркетингу і технологій, зростає та масштабується за допомогою сильного бренду, але йому доводиться перебудувати процеси під стандарти франчайзера.

Домашня франшиза. Деякі франшизи надають франчайзерам можливість працювати з дому — продавати товари, консультувати, займатися репетиторством, ремонтувати техніку. Поріг входу у таку франшизу низький, але й доходи обмежені.

Франшизи також можна класифікувати за діяльністю: ресторанний бізнес, автомобільний бізнес, послуги, торгівля, або за розміром — від мікрофраншиз (стартові інвестиції до 10000 доларів) до тих, де треба вкласти сотні тисяч доларів.

Українські франшизи: великі та малі бізнеси

Lviv Croissants — одна з найвідоміших мереж пекарень, заклади якої працюють в 40 містах України і ще кількох за кордоном. Паушальний внесок — 10000 доларів, інвестиції — від 30000 до 70000+ тисяч доларів, залежно від площі приміщення, роялті — 3% від виторгу в місяць. Франчайзер стверджує — внески окупляться вже за 12-24 місяців.

Цікаво, що Lviv Croissants почалися з непередбачуваної ситуації — під час дегустації нового меню круасанів випадково не були дотримані стандарти технології розморожування, в результаті чого отримали смачну та велику випічку. Потім засновник компанії вирішив зробити круасани не солодкими, як зазвичай, а солоними, і так з’явився класичний «Львівський» круасан з салямі, яєчнею, сиром та овочами.

Галя Балувана — мережа магазинів напівфабрикатів два роки була закрита для нових франчайзі, та з початку 2025 року до неї знову можна доєднатися. Паушальний внесок для нових учасників — 9000 доларів, а для тих, хто відкриває другий та наступні магазини — 2500 доларів. Інвестиції на старт — близько 30000-40000 доларів, роялті — 2000 доларів на місяць. Бренд надає сировину і не обмежує франчайзі в маркетингу та розвитку.

Сьогодні Галя Балувана — це понад 950 магазинів в Україні. За кордоном вона працює під торговельними марками MultiCook та Wesola Pani. 

Чи існують франшизи, де для старту достатньо кількох тисяч доларів? Так, звісно. Bestpresso — вендинговий бізнес, автомати з кавою та снеками. Перша інвестиція — 1500 євро, окупність із першого місяця. Автомат можна встановити в офісі, торгівельному центрі чи спортзалі, управляти онлайн та легко переміщувати.

А якщо не їжа? Можна відкрити Школу рухового розвитку для дітей — стартовий внесок 5760 доларів, школа пропонує спеціалізовані програми корекції порушень опорно-рухового апарату, бізнес окупається за рік.

За франшизою в Україні працюють: ROZETKA, DILA, Millenium, Файні Льоди, Суші WOK та Aroma Kava, Good Beer? DNIPRO-M, Бо Хліб та багато інших бізнесів.

Як відкрити франшизу у 2025 році: покроковий план

  1. Визначте, чим ви займатиметеся. Ритейл чи освіта, медицина чи логістика, автотовари чи кав’ярня? 
  2. Виберіть франшизу. Використовуйте каталоги франшиз в інтернеті, щоб порівняти кілька варіантів у вибраній галузі — розмір початкових інвестицій, роялті, підтримку та навчання, термін дії франшизи.
  3. Зберіть більше інформації про франчайзера. Переконайтеся, що умови прозорі та зрозумілі. Дізнайтеся історії бізнесів, що успішно працюють у франшизі та тих, що вийшли з неї. Поговоріть з франчайзі в наявних закладах франшизи.
  4. Підпишіть договір франчайзингу. Проконсультуйтеся з юристом, щоб уникнути підводних каменів. Уточніть територіальне право — чи єдині ви у місті чи в районі міста, умови виходу з франшизи.
  5. Отримайте підтримку від франчайзера — підберіть персонал, навчіться управляти бізнесом.
  6. Виберіть локацію, підготуйте рекламну кампанію до відкриття, почніть працювати.
  7. Розвивайте бізнес — постійно звіряйтеся з бізнес-моделлю франчайзера, контролюйте фінанси, вкладайтеся в рекламу та залучайте нових клієнтів.

Щоб дізнатися більше про маркетинг та післяпродажний сервіс, читайте статті Kyivstar Business Hub:

Зміст

Франшиза: як це працює

Типи франшиз: які бувають та чим відрізняються

Українські франшизи: великі та малі бізнеси

Як відкрити франшизу у 2025 році: покроковий план

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті