Сила творення: як організації стати лідером завдяки культурі інновацій

27 травня 2024

7 хв.

Сила творення: як організації стати лідером завдяки культурі інновацій

Про що:

Культура інновацій може перетворити працівників на ентузіастів, які пропонують вдалі ідеї, а компанію — на лідера галузі. Проте така культура не може постати в організації сама собою – потрібні цілеспрямовані зусилля, які починаються нагорі, але зрештою охоплюють кожну людину. У цій статті розповідаємо про те, які кроки варто зробити бізнесу, аби скористатися перевагами культури інновацій.

Зміст

Що таке культура інновацій та з чого вона складається

Чим корисна культура інновацій

Стратегії побудови культури інновацій

Що таке культура інновацій та з чого вона складається

Культура інновацій — це багатовимірне поняття. По-перше, це певний стиль мислення, підкріплений цінностями та переконаннями стосовно постійного навчання та вдосконалення. По-друге, це організаційне середовище, у якому експерименти та креативність заохочують та підтримують. По-третє, це характерна поведінка людей: усі, від генерального директора до лінійного працівника, постійно прагнуть кращого, співпрацюють, мислять критично й готові кинути виклик традиційним практикам, якщо вони застарілі та втратили ефективність.

У культури інновацій є набір визначальних характеристик. Ними можна скористатися, аби перевірити, наскільки далеко ваша компанія просунулася у напрямку створення креативного середовища:

  • Відкритість новому. Чи готові керівники та працівники у вашій організації досліджувати нові можливості та розглядати альтернативні рішення?
  • Взаємодія. Чи поширена у вашій компанії практика кросфункціональної співпраці? Чи обмінюються люди з різних команд ідеями та думками й чи сприяє це інноваціям?
  • Експериментування. Чи заохочує ваша компанія спроби працівників, інколи ризиковані? Чи толерує помилки? Чи можуть працівники після невдачі спробувати знову?
  • Ризик. Чи толерують керівники ризик? Чи почуваються люди комфортно у невизначеності?
  • Постійне навчання. Чи є розвиток працівників обов’язковою частиною їхнього робочого життя? Чи поширене у вашій компанії мислення зростання? Чи є у вас практика обміну знаннями?
  • Визнання. Чи проявляють керівники своє ставлення до успіхів підлеглих? Чи відзначаються хороші ідеї та рішення? Чи відомо працівникам про інноваційні кроки їхніх колег?
  • Клієнтоорієнтованість. Чи всі в компанії ставлять клієнта у центр інноваційних ініціатив? Чи регулярно організація збирає зворотний зв’язок від своїх споживачів і використовує його в інноваційній діяльності?
  • Лідерство, спрямоване на підтримку. Чи надають керівники у вашій компанії більше повноважень підлеглим? Чи заохочують їх автономію? Чи створюють менеджери безпечний простір для появи нових ідей та ініціатив? Чи стежать за наявністю у працівників усіх необхідних ресурсів?
  • Фокус на довгострокових рішеннях. Чи розуміють керівники, що інновації — це безперервний процес? Чи готові вони інвестувати у побудову інноваційної культури?

Отже, впровадження культури інновацій стосується практично кожного аспекту діяльності бізнесу: від того, як ми приймаємо рішення, до того, на чому ми обираємо зосереджуватися. Він вимагає чималих інвестицій та зусиль, проте результат того вартий.

Чим корисна культура інновацій

У 2022 році компанія Google вирішила дізнатися більше про культуру інновацій у своїх клієнтів і провела глобальне дослідження. Фахівці опитали лідерів С-рівня з різних сфер: банківської, промислової, комунікаційної, страхової тощо. 81% респондентів сказали, що у їхній компанії існує інноваційна стратегія. Але 20% поділилися, що не відчувають, що ця стратегія добре складена й ефективно прокомунікована.

Дослідники зробили висновок, що більшість керівників найвищого рівня усвідомлюють важливість інноваційної культури. Якими ж є її переваги?

  • Інноваційні компанії краще диференціюються від конкурентів, що допомагає їм зайняти вигіднішу ринкову позицію.
  • Такі організації мають лояльніших клієнтів, адже саме користувачі перебувають у фокусі уваги інноваційних проєктів. А це веде до кращого клієнтського досвіду.
  • Працівники в інноваційних компаніях вмотивованіші й продуктивніші. Це наче позитивне замкнене коло: інноваційна культура сприяє залученості, а активні працівники генерують більше корисних ідей. Скажімо, у дослідженні організації Gensler 92% залучених людей сказали, що прагнуть експериментувати з новими ідеями, а серед незалучених таких було лише 36%.
  • Компаніям з інноваційною культурою простіше залучати найкращі таланти та утримувати їх — цьому сприяє позитивне робоче середовище.

І, зрештою, у довгостроковій перспективі інноваційна культура веде до збільшення доходу. За даними бізнес-школи MIT Sloan, існує чітка кореляція між кількістю ідей на тисячу працівників та дохідністю й зростанням компанії: організації, де люди генерують більше ідей, заробляють більше і масштабуються швидше.

Тож культура інновацій дійсно здатна допомогти компанії перемогти у конкурентній боротьбі та досягти довгострокового успіху. Чому ж так мало бізнесів її втілюють? Лаура Фюрстенталь, старша партнерка у McKinsey, вважає, що інноваціям заважає страх. Вона наводить такі дані: понад 85% практиків-інноваторів повідомляють, що страх часто або завжди стримує інновації, але лише чверть організацій розуміють цей страх, і менш ніж 11% щось із ним роблять. Отже, якщо ви твердо налаштовані побудувати культуру інновацій у своїй компанії, потрібно буде подивитися в обличчя своєму страху.

Також Лаура Фюрстенталь пропонує один зі способів досягнення позитивних змін — додати у спілкування позитивну енергію. Наприклад, деякі компанії мають правило: коли працівник пропонує ідею, перші п’ять коментарів мають бути позитивними. Тоді страху придумувати нове у людей стане менше.

Стратегії побудови культури інновацій

Щоб створити інноваційну культуру, перш за все, потрібно позбавитися ілюзій щодо того, що вистачить декількох локальних ініціатив. Насправді потрібна м’яка поступова трансформація, яка може включати такі кроки:

1. Сформувати чітку інноваційну стратегію та прокомунікувати її працівникам. Вона має відповідати загальним цілям організації та бути конкретною. Тут допоможуть такі запитання: у яких сферах ваша компанія найбільше потребує інновацій (розробка нових продуктів, вдосконалення наявних, створення нових процесів тощо)? Якими будуть цілі інноваційної стратегії (реалістичні та вимірювані)? Які ресурси знадобляться?

2. Заохочувати працівників генерувати ідеї та втілювати їх. Для цього варто надати їм простір і свободу для висловлення думок, а також необхідні ресурси. Наприклад, компанія може пропонувати невеликі внутрішні гранти або дозволяти працівникам витрачати певний відсоток робочого часу на інновації. Ще одним важливим кроком є заохочення кросфункціональної взаємодії — адже часто на перетині сфер народжуються найцікавіші ідеї.

3. Формувати атмосферу психологічної безпеки. Люди мають знати, що помилятися — не соромно, а інколи навіть корисно (якщо не ігнорувати помилки, а навчатися на них). На командних нарадах менеджери можуть демонструвати працівникам, що їхні ідеї цікавлять компанію, просити підлеглих поділитися своїми інсайтами та викликами. Відкрите й відверте спілкування поступово зробить атмосферу в колективі сприятливішою для експериментування.

4. Боротися з бюрократією. Цей крок потребуватиме тривалого часу, але його варто запустити якнайшвидше. Зрештою, саме бюрократичні процедури часто є причиною втрачених можливостей. Наприклад, тривалий процес узгодження з декількома керівниками може призвести до того, що ідея вже стане неактуальною на момент схвалення.

5. Святкувати успіхи. Якщо інноваційні проєкти вдаються, потрібно поширювати цю інформацію — так ви ділитеся успіхами з усім колективом та мотивуєте працівників пропонувати власні креативні думки. Зокрема, можна публічно відзначати людей, які зробили внесок в інноваційну діяльність компанії.

На додачу до наведених стратегій, можна скористатися порадою компанії Google: давати нове життя старим ідеям. Часто певні елементи старих ідей стають основою для нових, проте для цього потрібно їх десь зберігати. У компанії Alphabet є підрозділ, відомий як «X». Він перетворює невдалі великі проєкти на різноманітні новаторські продукти. Скажімо, відкладений колись проєкт лазерного променя перетворився на ініціативу, яка підключає людей до високошвидкісного інтернету в долині річки Конго.

Культура інновацій є досяжною для будь-якої компанії, яка прагне цього й готова докладати зусиль. Продумані дії й терпіння — ключові чинники успіху на цьому шляху.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті