Про що:
У 2023 році на слуху в підприємців постійно є такі інновації як штучний інтелект, криптовалюта, метавсесвіт. Це проривні технології, які обіцяють світу нові можливості та водночас зміну правил гри, за якими компанії вже навчилися працювати. Усі ці розробки напрямку поєднані з ще однією гучною ідеєю під назвою Web3 або Web 3.0. Що це?
Якщо коротко, то Web 3.0 — це концепція, яка описує наступну сходинку в еволюції інтернету. Всесвітня павутина мала б стати більш прозорим та безпечним середовищем для онлайн-взаємодії, у якому користувачі можуть обмінюватися даними без посередників.
Тож, у чому суть нової версії інтернету? Як працюватиме Web 3.0 та які можливості це створює для бізнесу? Розбираємося разом у цьому матеріалі.
Зміст
У чому різниця між Web 1.0, Web 2.0 і Web 3.0?
Як працює Web 3.0 і до чого тут блокчейн?
Як Web 3.0 виглядає сьогодні?
Як бізнес застосовує технології Web3?
У чому різниця між Web 1.0, Web 2.0 і Web 3.0?
Щоб зрозуміти, що таке Web3, варто заглибитися коротко в історію інтернету.
Web 1.0 — це перше покоління Всесвітньої павутини, яке дозволяло користувачам лише читати інформацію на вебсторінках, але не доповнювати її.
Ідеологом і розробником концепції Web 1.0 став британський комп’ютерний вчений Тім Бернерс-Лі, який у 1989 році запропонував проєкт під назвою World Wide Web або скорочено WWW. У перекладі з англійської це — Всесвітня павутина.
Ідея Тіма Бернерс-Лі була в тому, щоб поєднати цифрові тексти за допомогою гіперпосилань, щоб люди могли легко переходити на потрібну їм інформацію через певні «адреси». Так були розроблені ідентифікатори URL, якими ми користуємося і сьогодні. Також вчений з його помічниками створили протокол для обміну даними у комп’ютерній мережі HTTP та мову HTML, яку і зараз застосовують для розмітки вебсторінок. Ці технології стали основою для появи сучасного інтернету.
Приблизно на перетині тисячоліть світ заговорив про оновлення Всесвітньої павутини. Ідея була в тому, щоб замість статичних вебсайтів з текстом, з’явився живий простір, де користувачі зможуть також стати дописувачами. Мрія про таку інтерактивну мережу змогла втілитися з появою соціальних мереж на кшталт Facebook. Так, з’явився Web 2.0.
Web 2.0 — це друга версія інтернету, де користувачі можуть додавати власний контент на вебсторінки, а самі вебсайти є динамічними та інтерактивними. Прикладом є такі популярні ресурси, як Facebook, Twitter, YouTube, TikTok, Wikipedia тощо.
Web 2.0 — це поточний стан інтернету. Його наступним еволюційним розвитком називають появу концепції Web 3.0, яка стала можливою завдяки такій технології, як блокчейн.
Web 3.0 — це третє покоління Всесвітньої мережі, яке обіцяє створити більш децентралізований, прозорий та безпечний інтернет. Головна ідея Web3 у тому, щоб повернути владу над даними користувачам та створити умови для обміну інформацією між людьми без участі посередників. Наприклад, завдяки криптовалюті можна проводити транзакції поза банківською системою. У основі ідеї лежить технологія блокчейну.
Щоб зрозуміти ці етапи розвитку інтернету, можна уявити багатоповерховий будинок. Web 1.0 став би першим поверхом, де можна лише споживати інформацію. Далі Web 2.0 є другим поверхом, де люди вже можуть створювати контент та ділитися ним. А на третьому поверсі буде Web 3.0, де користувачі отримують контроль над даними та цифровими активами, а також зможуть взаємодіяти одне з одним без таких посередників як банки та соцмережі. Тож, у цьому будинку кожен новий поверх — це нові можливості та новий функціонал мережі. Усі вони існують одночасно та доповнюють одне одного.
Як працює Web 3.0 і до чого тут блокчейн?
Якщо ви вперше читаєте про Web3, то одразу збагнути його суть може бути важко. Як мережа може бути децентралізованою? Як користувачі можуть обмінюватися даними без посередників?
У основі цієї концепції лежить факт, що наразі Всесвітня мережа є досить централізованою структурою, якою керують такі корпорації як Google або Meta. Саме вони прописують алгоритми, яку саме інформацію показувати вам, коли ви відкриваєте свою стрічку новин у Facebook або робите запит у пошуковику. Зокрема, ці компанії безоплатно дозволяють вам користуватися їхніми сервісами в обмін на дані про вас: ваші взаємодії з контентом, цифрові звички тощо. Надалі такі знання компанії використовують, щоб надати до вас доступ рекламодавцям та, відповідно, показати вам їхнє промо товарів.
Цю бізнес-модель і хочуть переінакшити ідеологи Web 3.0. Вони впевнені, що обмін інформацією знову може відбуватися від людини до людини, без залучення третьої сторони, як це було у Web 1.0. Зазвичай посередник потрібен, щоб верифікувати дію. Утім, обійтися без нього можна завдяки технології блокчейну.
Візуалізація еволюції інтернету до Web 3.0. Джерело: weforum.org
Блокчейн — це розподілена база даних, яка складається з блоків та зберігається на різних комп’ютерах у мережі інтернет. Кожен новий блок додається до загального ланцюжка, тим самим створюючи безперервну і незмінну історію транзакцій. Звідси пішла і назва технології — Blockchain, що з англійської означає «Блоковий ланцюг».
Технологія блокчейну працює за системою консенсусу: більшість учасників спільноти мають погодити певну дію, а тим самим верифікувати її. Така мережа контролюється всіма її користувачами, а не правилами централізованої організації. Це також гарантує безпеку, адже не можна непомітно внести зміну в наявну інформацію.
Яскравим прикладом застосування блокчейну є криптовалюти: учасники бірж можуть надсилати одне одному гроші без посередництва банків. Тож, поява таких онлайн-платформ стала одним з перших проявів нової версії інтернету Web 3.0.
Як Web 3.0 виглядає сьогодні?
Попри те, що перші прояви Web3 у 2023 році вже функціонують, ідея ще не втілена у життя повністю. Наразі навколо концепції децентралізованого інтернету існує багато різних проєктів та напрямків, у які бізнес активно інвестує гроші.
Тож, у 2023 році Web 3.0 містить у собі наступні складові:
- Криптовалюти. Це цифрові валюти, які є альтернативою традиційним грошам, залежних від центральної влади певної країни. Найвідоміша криптовалюта — Біткоїн, створений у 2009 році. Більше про це ми писали у статті «Як бізнес використовує криптовалюту в Україні».
- NFT. Це цифровий актив, який можна обмінювати або продавати. Він може бути представленим як фото, музика, відео або будь-який інший твір мистецтва. NFT — це скорочення від Non-Fungible Token, що означає «незамінний жетон». Як завдяки NFT український уряд збирає пожертви для української армії, читайте тут.
- dApps або Decentralized applications. Це децентралізовані додатки, які працюють на блокчейні та мають вбудований механізм розподілу даних у мережі. Найбільш відомі децентралізовані платформи — це Ethereum, EOS, TRON та інші. Розумні контракти або Smart contracts. Це контракти у форматі програмного коду, написаного на блокчейні, що мають стати аналогом юридично завірених документів у Web3.
- DeFi або Decentralized Finance, що у перекладі з англійської означає «децентралізовані фінанси». Цей термін охоплює різноманітні онлайн-платформи, які дозволяють обмінювати криптовалюти, отримувати позики у цифрових активах та робити депозити.
- DAO або Decentralized Autonomous Organization. Це організації, які засновані на блокчейні та керуються за допомогою «розумних контрактів». DAO може бути створена, наприклад, для збору коштів на благодійність, розробки нових продуктів або навіть для управління інвестиційним фондом. Така структура може існувати незалежно від національних законів і регулювань.
Ці розробки є цеглинками третього поверху у Web-будинку. З них бізнес вже творить нові можливості для користувачів інтернету та надає звичним речам нових вимірів.
Як бізнес застосовує технології Web3?
Сьогодні технології, які розвиваються у межах Web 3.0, є на піку популярності серед інвесторів. Бізнеси з цікавістю інвестують у розробки та експериментують. Так, крім криптовалют, особливо помітними є NFT-токени.
До прикладу, The Bored Ape Yacht Club (BAYC) вважається одним з найуспішніших проєктів у напрямку NFT. Засновники платформи випустили лімітовану колекцію образів мавп, де кожне з 10 тисяч зображень є унікальним. Їхні власники стають учасниками закритого ексклюзивного клубу, що дає їм доступ до реальних вечірок та різноманітних онлайн-просторів.
Цікаво, що найдорожчу мавпу у колекції The Bored Ape Yacht Club продали з аукціону за 3,4 млн доларів. Зокрема, за набір зі 101 BAYC-токена у вересні 2021 року вторгували 24,4 млн доларів.
NFT-токени від The Bored Ape Yacht Club. Джерело: NFT Culture
NFT та криптовалюта також є одними з ключових технологій для розвитку метавсесвіту. Саме завдяки таким активам вже зараз користувачі різноманітних платформ (на кшталт Decentraland) можуть купувати віртуальну нерухомість, цифровий одяг, оплачувати послуги тощо. Детальніше про це читайте у нашій статті «Що треба знати бізнесу про метавсесвіт?».
Фінансові компанії також тестують кредитування у криптовалюті. Так, у 2021 році найбільші DeFi-платформи видали позик на понад 200 млрд доларів. Усі умови, включно з розміром відсотків та варіантами розірвання договору, визначаються за логікою «розумних контрактів».
Зокрема, розвиток платформ на основі блокчейну може допомогти бізнесу у побудові логістичних маршрутів, адже так можна забезпечити більш ефективний та прозорий обмін інформацією між усіма учасниками ланцюжка. Скажімо, так можна відстежувати стан та рух вантажу, підтверджувати транзакції тощо.
Отже, Web 3.0 обіцяє змінити інтернет, яким ми знаємо його сьогодні. Ця ідея переінакшить розподіл присутності бізнесу в мережі, а отже компаніям варто тримати руку на пульсі та тестувати нові технології у своїй галузі.
Проте досліджуючи ці можливості, варто пам’ятати, що наразі концепція Web 3.0 і всі рішення у її межах все ще перебувають на стадії розробки. Через таку турбулентність у галузі можливі спекуляції, а також різкі злети та падіння вартості цифрових активів. Зокрема, такі інновації несуть регуляційні ризики, адже їхня робота не унормована урядами країн. Тому варто з обережністю ставитися до таких технологій, але водночас стежити за їхнім розвитком, щоб не проґавити майбутнє.
Проте є й технології, на які бізнес цілком може розраховувати вже сьогодні. Зокрема, корисні сервіси та інструменти від Київстар, які допоможуть розвинути та масштабувати вашу компанію — про них ви можете дізнатися на сторінці «Бізнес працює».
Додайте коментар