Метавсесвіт і бізнес. Що треба знати про віртуальний світ, щоб не проґавити майбутнє?

10 лютого 2023

8 хв.

Метавсесвіт і бізнес. Що треба знати про віртуальний світ, щоб не проґавити майбутнє?

Про що:

Метавсесвіт — це вже занадто велика тема, щоб її ігнорувати. Його ще не існує, його ніхто повністю не розуміє, але це не заважає корпораціям витрачати на розвиток ідеї мільярди доларів. І хоча скептиків у ідеї віртуального світу багато, понад 90% світових брендів вже зараз почали готуватися до цього майбутнього. Тож, що ж таке метавсесвіт? Чому бренди витрачають на нього шалений маркетинговий бюджет? Як віртуальний світ змінить роботу в офісі? І найголовніше — що робити вам, щоб не проґавити майбутнє? Розповідаємо, про метавсесвіт усе, що вам потрібно знати.

Зміст

Що таке метавсесвіт? Коротка історія

Як метавсесвіт виглядає у 2023 році?

Як метавсесвіт змінює організацію офісної роботи?

Як компаніям підготуватися до метавсесвіту?

Що таке метавсесвіт? Коротка історія

Метавсесвіт — це концепція універсального віртуального світу, який мав би стати наступним кроком у розвитку інтернету. Тривимірний простір, куди людина потрапляє за допомогою VR-гаджетів або окулярів доповненої реальності, мав би дати користувачам відчуття справжнього фізичного життя. Тут є концерти, робочі зустрічі, подорожі, заняття спортом, побачення та навіть походи у бар. Єдина значна відмінність — для присутності на цих подіях часто не потрібно навіть вставати з дивану. Ідея такого світу дуже не нова. Вважається, що вперше термін «віртуальна реальність» використав ще у 1938-му році французький поет та драматург Антонен Арто. Концепція розвивалася крізь роки, і в 1992 році американський фантаст Ніл Стівенсон уже сформував поняття «метавсесвіт» у своїй книзі «Снігопад». Там письменник зобразив антиутопію майбутнього, де багаті люди тікають в альтернативну 3D-реальність. Такі образи тиражувалися й надалі у масовій культурі — кіно, театрі, книгах. Тому не дивно, що захоплива фантазія знайшла свій відголос у науці та розвитку технологій. Тож, нарешті у 2023-му році не лише фантасти та поодинокі ентузіасти, а й великі корпорації вірять у реальність концепції. Ба більше, вони вже вкладають мільярди в її втілення найближчими роками. Так, першим про серйозність намірів створити метавсесвіт (англ. Metaverse) заявив засновник Facebook Марк Цукерберг. У жовтні 2021-го року він змінив назву компанії з «Facebook» на «Meta» та оголосив про інвестиції щонайменше 10 мільярдів доларів у розвиток концепції. До нього долучилися й інші світові технологічні гіганти, такі як Google, Microsoft, Nvidia, Qualcomm. Тож, McKinsey&Company оптимістично передбачила, що такими темпами економіка метавсесвіту до 2030 року сягне 5 млрд доларів.

Як метавсесвіт виглядає у 2023 році?

На початку 2023-го року метавсесвіту як єдиного універсального простору ще не існує. Сьогодні можна більше говорити про мультивсесвіт — багато різних метавсесвітів, які мають обмежену сумісність між собою. Як приклад, віртуальні світи відеоігор Fortnite, Minecraft та Roblox вже почали використовувати не лише для гри, а й для організації концертів, дистанційного навчання, мистецьких виставок. Зокрема, як повноцінний метавсесвіт створена платформа цифрової нерухомості Decentraland. Вона дозволяє купувати віртуальні ділянки землі як NFT, будувати сцени, прикрашати на власний смак будівлі та проводити події.

Одним із найгучніших віртуальних виступів у метавсесвіті Fortnite наразі залишається концерт Аріани Ґранде, який зібрав наживо 78 млн глядачів. Тур американської співачки став компонентом ігрового всесвіту, коли він перебував у стані війни з інопланетянами. До яскравого VR-шоу користувачі могли приєднатися у спеціальному режимі та насолоджуватися улюбленими треками, отримуючи також артефакти для гри. За свою участь Аріана Ґранде заробила 20 млн доларів.

Аватари співачки Аріани Ґранде у різних костюмах для концерту у метавсесвіті Fortnite.

Аватари співачки Аріани Ґранде у різних костюмах для концерту у метавсесвіті Fortnite.

Подарувати різноманітний досвід віртуальної реальності своїм клієнтам тепер намагаються й інші бренди:

Американський медіахолдинг iHeartMedia запустив на базі всесвіту Fortnite власний віртуальний простір для проведення концертів та заходів. Їхній парк під назвою State Farm Park містить не лише сцени для виступів, а й тематичні ігри та цифрову «штаб-квартиру» компанії.

Виробник автомобілів Scoda запустив свій метавсесвіт Skodaverse, який дозволяє користувачам проходити тест-драйви автомобілів, схожі на ті, що є у відеогрі, або відвідувати їхню NFT-галерею.

Дім моди Gucci створив своє цифрове місто Gucci Town у метавсесвіті Roblox. У містечку є головна площа, а навколо неї — серія просторів, де відвідувачі можуть пограти у міні-ігри, вдягти своїх аватарів в одяг бренду та придбати цифрові предмети.

На платформі віртуальної нерухомості Decentraland проводять тиждень моди — Metaverse Fashion Week (MVFW). Це серія показів, на якій відомі бренди, такі як Dolce&Gabbana, Tommy Hilfiger, Dundas, презентують нові модні колекції. У 2022 році така подія зібрала понад 100 тисяч відвідувачів.

Тиждень моди у метавсесвіті Decentraland — Metaverse Fashion Week (MVFW), 2022 рік.

Тиждень моди у метавсесвіті Decentraland — Metaverse Fashion Week (MVFW), 2022 рік.

Такий різноплановий досвід компаній у метавсесвіті показує важливу тенденцію: навіть попри недосконалість наявних технологій, концепція обіцяє у найближчі 5-10 років змінити знайомий спосіб взаємодії брендів з клієнтами. Саме тому вони вже сьогодні тестують нові цифрові світи.

Як метавсесвіт змінює організацію офісної роботи?

Метавсесвіт у перспективі має стати не лише місцем для розваг, але й для офісної роботи. Він має звузити реальний світ ще більше, ніж це вже робить інтернет, та дати можливість людям із різних куточків планети працювати разом в одній кімнаті. Сьогодні ключовими гравцями на цьому полі є технологічні гіганти Meta та Microsoft. Розповімо про їхні продукти детальніше. Horizon Workrooms від Meta — це цифрове середовище з офісами та кімнатами для переговорів, яка має стати першим кроком до «метавсесвіту для підприємств». У такому VR-просторі команди можуть співпрацювати разом та відтворювати усі звичні дії для офлайн-зустрічі: бачити реакції аватарів колег, показувати на дошці презентації тощо. Для доступу в простір учасники мають користуватися спеціальною VR-гарнітурою. Важливо, що Meta позиціює Horizon Workrooms не як готовий продукт, а лише як розробку. Тому наразі цей всесвіт має досить обмежений функціонал та проблеми з графікою, через що проєкт сильно критикували наприкінці 2022 року.

Кімната для переговорів та робота команди у Horizon Workrooms. Джерело: about.meta.com

Кімната для переговорів та робота команди у Horizon Workrooms. Джерело: about.meta.com

Mesh від Microsoft — це платформа для взаємодії у змішаній реальності (англ. Mixed Reality, MR). Тобто компанія працює над технологією, яка об’єднає фізичний та віртуальний світ. У такому MR-середовищі реальні люди та цифрові персонажі зможуть перебувати в одному просторі та взаємодіяти одне з одним. Як це можливо? Microsoft вже зараз пропонує на ринку свою MR-гарнітуру — HoloLens 2. Це окуляри, які дозволяють доповнити фізичний простір цифровими об’єктами. Наприклад, лікарі можуть відобразити 3D-візуалізацію органу пацієнта або побачити поруч з собою голограму колеги, який перебуває на іншому континенті.

Візуалізація можливостей змішаної реальності Microsoft Mesh для лікарів. Джерело: Microsoft.

Візуалізація можливостей змішаної реальності Microsoft Mesh для лікарів. Джерело: Microsoft.

За планами розробників, Mesh стане основою для цілої екосистеми додатків. Утім, найперше технологію поєднають з бізнес-месенджером для командної співпраці Microsoft Teams. Цим сервісом українські компанії  вже зараз можуть скористатися у пакеті офісних програм Microsoft 365 від Київстар.

Як компаніям підготуватися до метавсесвіту?

Інвестиції у метавсесвіт все ще є для компаній одночасно великою можливістю та великим ризиком. Як і будь-яка нова революційна технологія, ця інновація може ще не скоро реалізуватися повною мірою, проте її потенціал направду значний. У цьому впевнені й керівники підприємств, яких опитала McKinsey & Company:

  • 95% бізнес-лідерів очікують, що метавсесвіт матиме позитивний вплив на їхню галузь впродовж 5-10 років;
  • 61% керівників компаній очікує, що метавсесвіт відчутно змінить роботу їхньої галузі.

Тож, McKinsey&Company радять готуватися до «життя» у метавсесвіті, відповівши на такі питання:

  1. Почніть з «чому». Найперше, бізнесу варто зрозуміти, навіщо саме йому бути присутнім у метавсесвіті. Якою буде ваша мета? Чи будуть зацікавлені у цьому ваші клієнти? І лише потім йдіть далі.
  2. Будьте практичними і знайдіть «що». Дослідіть вже наявні бізнес-кейси у метавсесвіті, проаналізуйте свої можливості та придумайте, що ви робитимете у віртуальному світі. Для успіху важливо, щоб до цих активностей ви ставилися так само серйозно, як і до іншої діяльності.
  3. З’ясуйте для себе — «як». Важливо визначити лідера для напрямку метавсесвіту в компанії, який візьме на себе провідну роль у побудові нових бізнес-процесів та матиме бачення інновації. Так, деякі бренди вже додали до свого штату окрему посаду — директор з метавсесвіту. Наприклад, на таку посаду призначили керівника у L’Oréal.

За словами Браяна Соліса із Salesforce, революційні зміни не відбуваються миттєво. Вони тривають роками і відбуваються в результаті накопичення технологій, експериментів та зміни попиту споживачів. Саме тому навіть незначні щоденні кроки дозволять компаніям не проґавити майбутнє, адже невдовзі метавсесвіт може стати таким же реальним, як сьогодні інтернет та смартфони.

Додайте коментар

Усі коментарі публікуються після модерації. Будь ласка, пишіть українською, без спаму та нецензурних слів.

Схожі статті