Головна / Новини / Тренди та аналітика / Стан українських стартапів під час війни: поради, гранти, тенденції

Стан українських стартапів під час війни: поради, гранти, тенденції

Стан українських стартапів під час війни: поради, гранти, тенденції, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №1
Київстар
Київстар Бізнес – надійний партнер бізнесу та держави, який допомагає у виконанні щоденних задач та оптимізації внутрішніх процесів. Ми маємо велику експертизу в сфері великих даних, хмарних рішень, інтернету речей та М2М. Cеред інструментів, які пропонуємо: рішення для працівників, аналітики, комунікації з клієнтами, побудови надійної ІТ-інфраструктури, безпеки, ІоТ рішення для бізнесу та держави. Своїми знаннями […]
27 Липня 2022
Тренди та аналітика

З початку війни в Україні зареєстровано більш як 51 000 нових компаній. Які виклики стоять перед стартапами, які можливості підтримки своєї діяльності, як вони наближають перемогу України та залучають інвестиції для роботи? Про це і не тільки — далі у статті.

 
На початку червня цього року зафіксовано рекорд реєстрацій ФОП у порівнянні з показниками лютого — понад 4,5 тисячі нових підприємців. Згідно з даними онлайн-дослідження Українського фонду стартапів, у якому взяли участь близько 150 засновників, 71% команд зараз працюють в Україні, 28% — виконують завдання частково за кордоном, 1% компаній повністю переїхали в інші країни. Щодо продовження своєї діяльності респонденти відповіли: майже 47% працюють частково, більш ніж 24% — повністю продовжують роботу, 28% — взагалі припинили діяльність, 1% стартапів вирішили змінити напрямок бізнесу.

Водночас майже всі опитані потребують фінансової підтримки, адже у більш як 38% — заощаджень для роботи вистачить лише на 1 місяць, понад 37% — протримаються 1-3 місяці, майже 17% — зможуть витрачати заощадження не більше 6 місяців, у понад 7% — коштів вистачить на понад пів року. Попри складні економічні умови, 85% компаній знають, як працювати далі та розробляють стратегії розвитку на майбутнє.

Стан українських стартапів під час війни: поради, гранти, тенденції, автор Київстар | Kyivstar Business Hub, зображення №2

Джерело:USF

Стартапи, які працюють та наближають перемогу

Українські стартапи, які працюють попри складний період, роблять все можливе, щоб наблизити нашу перемогу. Іноді вони навіть змінюють напрямок бізнесу:

  • Стартап AMW Labs до війни планував впливати на погоду. Вони хотіли доставляти у хмари хімікати за допомогою спеціальних пристроїв та штучно створювати опади або запобігати граду. У тестовому варіанті розробники запускали у хмару дрон. Після початку війни засновник компанії разом з ГО «Аеророзвідка» шукали розташування російських військ за супутниковими радарами. Пізніше компанія адаптувала свої дрони під потреби армії.
  • Стартап Cargofy розробив платформу Pomich для доставки гуманітарної допомоги, а також евакуації українців із небезпечних регіонів країни.
  • Команда стартапу 3DLOOK зібрала більш як $14 тис., придбала необхідні ліки та доставила їх на південь України.
  • Стартап All Right запустив безкоштовні заняття з вивчення англійської мови для дітей з України та світу.
  • Команда стартапу Mate Academy безкоштовно навчає вебпрограмуванню військових ЗСУ.
  • Culver Aviation передала Збройним Силам України власноруч розроблені дрони.
  • Компанія Delfast відправила армійцям електробайки власного виробництва, на яких перевозять контейнери певних ракет.
  • Українському стартапу Uptech вдалося залучити закордонні інвестиції, що допомогло їм зробити внесок у благодійний фонд України.

Таких стартапів ще багато. Як стати одним із них та залучити інвестиції до свого бізнес-проєкту?

Можливості для залучення інвестицій

Інвестиційна директорка венчурного фонду Flyer One Ventures Олена Мажуга ділиться порадами, як засновникам стартапів залучати інвестиції під час війни:

  • Підготуйте якісну електронну версію презентації стартапу, адже більше немає потреби зустрічатися з інвесторами офлайн. На часі тенденція онлайн-зустрічей. Ознайомлення зі стартапами відбувається переважно віддалено.
  • Інвестори стали більш консервативними. Тому заздалегідь продумайте таку стратегію, щоб після інвестицій стартап міг себе окупити якомога швидше, а також мав можливості підтримувати свою роботу без нових інвестицій мінімум пів року. Цей крок допоможе привернути увагу саме до вашої ідеї.
  • Зараз ринок венчурних інвестицій йде на спад, тому засновникам треба розуміти, що очікувати високих оцінок їхніх ідей, на які вони розраховували раніше, не варто. Дійсно, у 2021 році оцінки могли бути надвисокими, але вже у цьому та наступному роках вони будуть суттєво знижуватись.
  • Не втрачайте можливості. Через війну зараз майже весь світ говорить про Україну та намагається підтримувати. Багато міжнародних фондів готові вкладати свої кошти в українські стартапи. Водночас варто пам’ятати, що інвестори — це не благодійники. Вони очікують отримати у майбутньому прибуток зі своїх внесків. Тому демонструйте сильні сторони проєкту, його перспективи, а не жалійтесь на складні воєнні часи для бізнесу.
  • Щоб допомогли вам, поділіться, як ви допомагали іншим. Під час презентації обов’язково розповідайте, як ваша компанія адаптувалася до нових воєнних умов, як підтримували команду, державу, клієнтів тощо. Також фокусуйтесь на тому, що вже вдалося відновити, запустити, зробити попри війну.
  • Не очікуйте швидкого результату і залишайтесь оптимістами. Бувають випадки, коли рішення щодо інвестиції ухвалюють не одразу після зустрічі. Іноді проходить кілька місяців, перш ніж ви отримаєте позитивну відповідь.
  • Зверніть увагу на фонди, які активно інвестують в стартапи. Українські — Flyer One Ventures, Geek Ventures, TA Ventures, SMRK, Adventures Lab, GR Capital, InSoft Partners, SID Venture Partners, Hypra.fund, hi5 та інші. Міжнародні — Google for Startups Ukraine Support Fund, Pracuj Ventures та інші.

Деякі стартапи вже скористались допомогою від Української асоціації венчурного та приватного капіталу. По $5 тис. отримали 7 проєктів: платформа для 3D-друку для споживчих брендів IMAGENERIA, сервіс ветеринарної допомоги Vetonline.pro, стартап з виробництва боєприпасів Black Mark Ammo, чат-бот QuBot, розробник технології видобування вуглекислого газу з атмосферного повітря Carbominer, система надання та обліку гуманітарної допомоги AID Monitor, пошукова система для наукових статей, патентів та клінічних випробувань Knowledgator Engineering.

Є і багато інших можливостей отримати допомогу на розвиток стартапу. Наприклад, для інвесторів фонду Flyer One Ventures однією з головних умов для підтримки бізнесу є презентація сильної команди. Засновники повинні мати якісний менеджерський або підприємницький досвід.

Також інвестори вважають, що фаундерам, які ще міркують над ідеями, варто звернути увагу на галузі оборонної сфери, будівництва, кібербезпеки, медицини та підтримки психічного здоров’я, освіти. Тим паче Український фонд стартапів разом із Міністерством цифрової трансформації України запустив програму грантової підтримки проєктів подвійного призначення, який працює у цих сферах. Пропонують до $35 000 на проєкт.

На початку липня в Україні з’явилася грошова підтримка стартапів — «єРобота». Програма містить «Грант на стартап» — від 750 тис. до 8 млн грн. Для участі у програмі треба подати заявку на відповідний грант на порталі «Дія», заповнити форму, додати бізнес-план, підписати документ електронним підписом і відправити. Розгляд триває кілька місяців й залежить від кількості заявок та рівня завантаженості фахівців.

Google for Startups Ukraine Support Fund — фонд підтримки українських стартапів від Google. Виділяє грант у $5 млн для близько 50 компаній, які засновані в Україні протягом 2022 року. Такі фінансові інвестиції будують фундамент для післявоєнного відновлення української економіки.

SET University у партнерстві з Startup Wise Guys і tech2impact запрошує стартапи, які створюють рішення, що впливають на відновлення України, приєднатися до тритижневої освітньої програми SET Bootcamp. Усе задля того, щоб в умовах воєнного стану стати надійним фронтом, який працює для відновлення та розвитку України. До участі в проєкті запрошуються також менеджери з інновацій/продуктів, керівники C-Level, команди технологів, інженерні групи, які хочуть зрозуміти бізнес-сторону підприємництва, та студенти, які бажають навчитися створювати стартапи.

У рамках програми Державного департаменту США «Глобальні інновації через науку та технології» з’явився новий проєкт «Business Incubation: Ukraine» для підтримки українських науково-технічних стартапів. Мета — розширення міжринкового доступу та створення можливостей для співпраці. Заявки приймаються до 4 серпня 2022 року. Програма триватиме пів року, починаючи з цієї осені.

Технологічні тенденції для управління стартапами

Якщо ви бажаєте підвищити продуктивність свого бізнесу, рекомендуємо розглянути сучасні технологічні можливості для стартапів. Програми для якісної внутрішньої комунікації допомагають командам краще функціонувати як єдине ціле. Так, завдяки сервісу Microsoft 365 є можливість організувати робоче середовище для команди. Рішення має вбудовані функції захисту, які убезпечать від витоку інформації, фішингових та вірусних атак. З Microsoft 365 стартапери можуть створювати звіти та презентації, налаштовувати онлайн-наради. Також можна організувати корпоративний портал для зберігання всіх важливих файлів у хмарі, отримати хмарне сховище обсягом 1 ТБ для кожного працівника.

Щоб спростити обмін паперовими документами між працівниками та партнерами чи інвесторами, а також пришвидшити їх підписання, можна перевести документообіг в електронний формат. Підключившись до сервісу електронного документообігу навіть зі смартфона, усі співробітники зможуть легко працювати з е-документами. Це можливо з сервісом Star.Docs від Київстар.

Для підпису е-документів потрібно мати КЕП — кваліфікований електронний підпис, щоб е-примірник угоди набув юридичної сили та вважався оригіналом. Наприклад, сервіс DepositSign, розроблений однойменною компанією, та який надається за підтримки Київстар, дозволяє створювати КЕП й зберігати його у хмарному сховищі. На період воєнного стану Star.Docs від Київстар доступний без додаткових оплат.

Корпоративний мобільний зв’язок та мобільний інтернет дозволяють ефективно працювати над бізнес-проєктами, де б не перебував кожен із співробітників. Наприклад, тарифи для бізнесу від Київстар дозволяють під’єднувати велику кількість номерів, якщо ви плануєте згодом збільшувати команду. До того ж ви отримуєте додаткові послуги в залежності від потреб стартапу. Можна збільшувати обсяг хвилин та SMS, підключати SIM для планшета чи другого телефона, хмарну АТС для прийому дзвінків від клієнтів тощо.

З послугою «Роумінг як вдома», яка діє у корпоративних тарифах, користуйтесь зв’язком у 30 країнах Європи без жодних доплат. Це зручно, якщо ваші колеги працюють над стартапом, перебуваючи за кордоном. Для нових бізнес-клієнтів діє акція від Київстар: підключайте тарифний план зі знижкою 50% протягом 6 місяців та розвивайте свій стартап.

Зрештою, як ми вже впевнилися, успіх приходить до тих компаній, які борються зі своїм страхом — почати діяльність у воєнний час. Франклін Рузвельт казав: «Єдине, чого варто боятися — це сам страх». Тому почніть рухатись у бік розвитку, створюйте стартапи та підтримуйте економіку України. Пам’ятайте, що спрощення повсякденних бізнес-процесів — є важливим кроком для зростання й успіху будь-якого стартапу. Для цього звертайтесь до фахівців Київстар та дізнавайтесь про нові можливості для вашої компанії.

Теги
Підписатись на розсилку