Про що:
За даними Всесвітнього економічного форуму, сьогодні, вперше в історії, в одному робочому просторі можна зустріти представників п'яти поколінь. Та саме зумери (покоління Z) найчастіше виступають новаторами й штовхають бізнеси до розвитку. Ба більше, до 2034 року вони становитимуть 34% робочої сили. Отже, розуміння, як залучати таланти з цього покоління та утримувати їх, є одним із важливих чинників успіху компаній.
Зміст
Хто такі зумери?
Що мотивує зумерів?
Як діяти бізнесу, аби залучати зумерів
Утримання представників Gen Z: основні кроки
Хто такі зумери?
До зумерів зазвичай належать люди, які народилися між 1996 та 2010 роками (також можна зустріти проміжок 1997-2012). Попереднім поколінням були міленіали, а наступним є покоління Альфа.
Зумери стали першим поколінням, яке виросло з інтернетом, тож для них технології є чимось знайомим із пелюшок. Також на формування зумерів сильно вплинули наслідки фінансової кризи та пандемія. Вони сприймають кліматичні зміни серйозно, бо чули про них усе своє життя.
Які ще риси відзначають це покоління?
- Зумери постійно онлайн. За даними дослідження Talker Research, у середньому представники Gen Z проводять 6,6 годин на день, споживаючи онлайн-контент. Водночас вони найбільше серед усіх поколінь схильні до надмірного (15+ годин на день) перебування онлайн. 11% зумерів підпадають під такий опис. В інтернеті зумери мають повноцінне життя: заводять друзів і спілкуються з ними, працюють, роблять покупки, зустрічають партнерів.
- Водночас зумери можуть бути більш перебірливими щодо онлайн-присутності, ніж представники попередніх поколінь. Вони цінують анонімність та ретельно формують свою новинну стрічку.
- Зумери вірять у рівність, інклюзивність, прагнуть зробити світ більш екологічним і справедливим.
- Цінностями цього покоління є спільнота та глобальне мислення, а не власність та розкіш.
- Зумери звикли до технологічних зручностей та очікують, що робочі інструменти будуть не менш простими у використанні, ніж звичні для них застосунки.
Не дивно, що представників покоління, яке має такі риси, важко мотивувати тими ж засобами, що працювали для їхніх попередників. Зумерів навіть цікава робота мотивує менше, ніж усі інші покоління. Дослідження Deloitte показало, що цей чинник може мотивувати лише 44% представників Gen Z, водночас міленіалів — 48%, представників Gen X — 54%, а бумерів — 58%.
Щоб дізнатися портрет вашої аудиторії, а саме — вік, стать та вподобання. Замовляйте Портрет клієнта від Київстар. Можна вибрати цікаві вам характеристики клієнтів зі 100+ Big Data критеріїв.

Big Data та аналітика
Big Data для аналітики
Побудова портрета наявної та визначення потенційної ЦА з використанням 100+ Big Data-параметрів. Допомагає зрозуміти реальні потреби клієнтів для подальшого розвитку бізнесу.
Що мотивує зумерів?
Втім, це не означає, що зумерів взагалі не цікавить робота. Фахівці Deloitte визначили, що оскільки чимало представників цього покоління ще перебуває на невисоких посадах, найбільше їх цікавлять можливості для зростання (51%, водночас серед міленіалів — 44%, Gen X — 28%, а серед бумерів — лише 17%). Тож ці цифри свідчать про те, що зумерам насправді хочеться скоріше зростати, аби отримати роботу, яка їх по-справжньому цікавить, а не виконувати нудні низькорівневі завдання.
Звучить очевидно, але проблема у тому, що деякі організації нехтують наданням молодим працівникам можливостей для швидкого кар’єрного зростання. Вони не усвідомлюють, що зумери не схильні довго чекати й не будуть миритися з умовами, які їх не влаштовують. Вони легше, ніж представники інших поколінь, прощаються з компаніями. Скажімо, в опитуванні EY Work Reimagined Survey 2024 року 38% респондентів заявили, що вони, ймовірно, звільняться з роботи в наступному році. Цей показник виріс за рік на 4%, і дослідники вважають, що така динаміка обумовлена саме настроями зумерів.
Отже, перший висновок, який варто зробити організаціям, — не потрібно чекати із наданням можливостей для зростання зумерам, якщо ви не хочете залишитися без працівників з цього покоління.
Другий чинник, який мотивує представників Gen Z, — це побудова стосунків (про це повідомляють 44% зумерів, водночас лише 34% міленіалів та представників Gen X й 36% бумерів).
Як можна стисло описати мотивацію зумерів? Вони прагнуть стрімкого розвитку й більше налаштовані на персональні успіхи, аніж на командні (персональні досягнення важливі для 37% зумерів, вище тільки у бумерів — 39%). Водночас зв’язки з людьми для них вагомі, бо від колег можна багато чого навчитися. А навчання, без сумніву, є цінністю для представників Gen Z.
Як діяти бізнесу, аби залучати зумерів
Перш за все, важливо переглянути свій підхід до пошуку працівників. Зумери дедалі частіше знаходять роботу через соцмережі, зокрема LinkedIn та Instagram. Скажімо, згідно з одним опитуванням, 78% кандидатів з Gen Z називають нетворкінгові платформи на зразок LinkedIn та Indeed основним методом пошуку роботи. Ба більше, в іншому дослідженні 70% респондентів-зумерів відповіли, що дивляться кар’єрні поради на TikTok щотижня, а 15% отримали пропозицію роботи завдяки можливості, яку зустріли у цій соцмережі.
Отже, рекрутерам потрібно підходити креативно до залучення представників Gen Z. Скажімо, їх можна привабити історіями успіху молодих людей, які долучилися до вашої компанії та швидко просунулися вгору кар’єрними сходами, або кар’єрними порадами у соцмережах.
По-друге, зумери цінують чесність і прозорість, тому будьте готові одразу надати їм достовірну інформацію про зарплату, навчальні та робочі перспективи. Якщо новий працівник зрозуміє, що реальність сильно відрізняється від почутого на співбесіді, то він із високою ймовірністю звільниться. Для компанії ж це означатиме додаткові кошти на повторне заповнення вакансії.
По-третє, зумери більше за інші покоління схильні мати декілька робіт чи проєктів одночасно. Тому компаніям варто розглядати різні умови працевлаштування, не кажучи вже про можливість віддаленої роботи — вона для багатьох представників Gen Z є обов’язковою.
І, нарешті, додатковими бонусами, які можуть схилити зумерів до роботи у вашій організації, є різноманітні навчальні та менторські програми, а також усе, що стосується підтримки психічного здоров’я.
Останній пункт особливо важливий, бо чимало зумерів переживають стрес та вигорання (у 2022-му таких було 46%, а у 2023-му — вже 52%). Крім того, соціальний психолог Джонатан Гайдт називає їх “тривожним поколінням”. Компаніям не можна закривати очі на ці факти, натомість варто діяти проактивно, створюючи програми для підтримки ментального здоров’я і балансу між роботою та вільним часом.
Утримання представників Gen Z: основні кроки
Окрім вже наведених способів мотивації та залучення зумерів, управлінцям варто використовувати такі стратегії, аби утримати молоді таланти:
- Частий та відвертий зворотний зв’язок. Із зумерами не можна обмежуватися формальними процедурами оцінювання. Набагато кращих результатів можна досягти, якщо регулярно спілкуватися з ними неформально. Водночас керівникам варто не тільки давати оцінку їхнім досягненням і якості виконання завдань, але й виступати у ролі менторів, пропонувати рекомендації щодо можливих вдосконалень.
- Практичні цінності компанії. Часом організації мають список корпоративних цінностей, але він залишається тільки словами на папері або вебсайті. Зумери одразу відчувають фальш, тому управлінцям варто періодично перевіряти: чи дійсно організація живе згідно з задекларованими цінностями? Якщо ні, варто розпочати зміни. А зумери можуть стати цінним доповненням у цьому процесі: їхній свіжий погляд допоможе виявити слабкі місця, а їхні ідеї — виправити недоліки.
- Інвестиції в навчання. Представники Gen Z прагнуть постійного навчання, тому варто забезпечити їм можливість отримувати нові навички й сертифікації.
- Відсутність ієрархічності. Почасти завдяки зумерам (52% з них не хочуть бути мідл-менеджерами) нещодавно з’явився тренд “знебоснення” (unbossing). У межах цієї тенденції управління стає більш горизонтальним, а стиль спілкування керівників із підлеглими — відкритим і довірчим. Оскільки відсоток зумерів у робочій силі тільки зростатиме, то можна очікувати поглиблення цієї тенденції й дедалі більшої кількості компаній, які змінюватимуть свій лідерський стиль. Взаємодія поколінь. Бумери, представники Gen X, міленіали можуть бути джерелом цінних знань, тож варто формувати команди з різних поколінь. А ще усіма можливими засобами викорінювати шкідливі упередження, які існують в колективі щодо представників різних генерацій.
Характерні риси зумерів дозволяють зробити припущення: залучити їх — це тільки перший крок. А ось утримання вимагатиме від управлінців готовності змінювати й організаційні процеси, і свій стиль мислення. Та, зрештою, у довгостроковій перспективі це піде компанії лише на користь.
Нагадуємо, Київстар дотримується Законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних», не передає та не продає персональні дані абонентів, у тому числі й записи розмов, тексти SMS/MMS та історію браузера третім особам. Усі аналітичні моделі з використанням Big Data будуються на основі неперсоніфікованих та зашифрованих даних.
Додайте коментар